Formája igazi kisautós – az ADAM még az Agilánál is rövidebb – háromajtós, négyüléses. Apró lámpák, határozottat gömbölyödő fenék, masszív krómívek jellemzik az autót, amely meglepően szélesen terpeszkedik a kerekein. A meghatározó Opeles formajegyeket könnyen ki lehet rajta szúrni, így az ajtóba préselt élet, a kilincs környéki dombormintát, vagy a jellegzetes formájú fényszóróbetétet is megkapta a kiskocsi.
Belül a megszokott Opeles építőelemekkel találkozni, de van közöttük pár üdítő apróság is. A navigációs rendszer merőben új megoldás az ADAM-ban, hiszen nincs neki sajátja, a vezető okostelefonját használja erre a célra – az Opel feltételezi, hogy manapság már mindenkinek van ilyen készüléke – az ADAM IntelliLink rendszere iOS-szel és Androiddal is kompatibilis – és miért is integrálnának még egy navigációs rendszert az autóba, ha a tulaj zsebében már úgyis van egy. Ezt akár vezetékkel, akár vezeték nélkül is csatlakoztathatjuk az autóhoz, az információk pedig kikerülnek a központi kijelzőre. Ésszerű megoldás, valljuk be.
Melyik fényezés fantázianeve lehet a Papa don’t Peach?
Az autó belül elég tágas, igaz, csak az első sorban. Hátra bemászni is nehézkes, és a mindössze két ülés sem nyújt túl sok helyet, de két bulihelyszín között még mindig ezerszer jobb itt, mint az éjszakai buszon. Elölről a kilátás jó, az ülések is kényelmesek, és tartásuk is van, kár, hogy a kormány ennyire hatalmasnak érződik. A kézzel elérhető felületeket különféle mintájú, de a puha anyagból készült borítás fedi.
Csomagtartója viccesen apró, mindössze 170 literes, és a fennakadásra hajlamos kalaptartó bosszanthatja a sofőrt, amikor a belső visszapillantó tükörbe néz. Nagy szerencse, hogy nem kell kiszállni a megigazításához, kis nyújtózkodással bentről, a vezetőülésből is elérhető.
Tolvaj macska sütivel kedveskedik üldözőinek:
Az egyediség számokban:
Hogy az oly sokat hangoztatott egyediség ne csak üres duma legyen, nézzük, milyen építőkockákból rakhatjuk össze az autónkat. A 12 külső szín mellé – muszáj pár gesztipéter-díjas fantázianevet ideírni: Saturday White Fever, Greenspotting, Papa don’t Peach, Purple Friction, stb. – mellé 3 féle tetőszín választható. A 31 fajta kerék dizájn 6 színű, könnyen cserélhető küllőbetéttel bolondítható meg, négyféle belső szín, 15 fajta kárpitdizájn, 19 belső dekorációs elem, amelyek között oylan is található, amely megvilágítható, 6 tetőkárpit – ebből 3 nyomtatott – LED-es csillagok, illetve változtatható színű hangulatvilágítás megtalálható az eszköztárban.
Ja, és még a slusszkulcsot is kérhetjük, az autó színével megegyező betéttel. A lehetőségek száma végtelen, így a menetpróbára felsorakoztatott autók között sem volt két egyforma.
Lőttek a hagyományos felszereltségi szinteknek
Az ADAM-mal újra értelmezik a felszereltségi szinteket is, ugyanis a különféle alapkivitelek – Jam, Glam és Slam nem egymásra épülő, hierarchikus sorrendben követik egymást, hanem egymással egyenértékű, de alapjaiban különböző stílusúak.
Míg a Jam a vagány, addig a Glam, elegáns, sikkes, míg a Slam a sportosabb vásárlók választása lehet. Aztán az alapmodell finomításával, különféle csomagok kiegészítők összeválogatásával lehet szinte a végtelenségig személyre szabni az autót.
No, ki találja meg James Blonde-ot a kupacban?
Olyan extrák is rendelhetők hozzá, amelyek nem gyakoriak ebben a kategóriában. Ilyen például a fűthető kormány, a parkoló-asszisztens, amely nemcsak segít megtalálni a megfelelő parkolóhelyet, hanem a beállást is elintézi a vezető helyett. Legalábbis a kormánykezelés feladatát leveszi az ember válláról.
Emellett holttérfigyelő, és emelkedőn elindulást segítő rendszer is elérhető hozzá. Utóbbival nekünk fura tapasztalatunk volt, ugyanis ha a start/stop rendszer leállítja a motort piros lámpánál állva, akkor a elindulást segítő nem működik. De ezen még meglehet, hangolnak majd. Mert érdemes lenne.
Mi a 87 lóerős motorokat próbálhattuk, amelyek városi használat mellett bőven elegendőek, azonban városon kívül, autópályán már elkelne még némi erő. Váltója is inkább a megfontolt urbánus közlekedéshez passzol, a gyors váltásokat akadással, nehézkes járással bosszulja meg. A futómű feszes, határozott, de ebbe az érzésbe a 17 colos felnik is besegítenek.
Egyelőre háromféle motorral kapható az Adam, mindhárom benzines, az 1,2 literes 70, míg az 1,4 literes változat 87, illetve 100 lóerős kivitelben is kapható. Később új generációs, turbós motorokkal is bővül a kínálat, és a jelenlegi ötfokozatú váltó mellé hatfokozatú is lesz.
Műszaki adatok:
Motorok |
1.2 / 1.2 ecoFLEX |
1.4 / 1.4 ecoFLEX |
1.4 / 1.4 ecoFLEX |
EURO5 |
EURO5 |
EURO5 |
|
Üzemanyag |
Szuper |
Szuper |
Szuper |
Hengerszám |
4 |
4 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
1229 |
1398 |
1398 |
Furat / löket in mm |
73,4 / 72,6 |
73,4 / 82,6 |
73,4 / 82,6 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
51 (70) / 5600 |
64 (87) / 6000 |
74 (100) / 6000 |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
115 / 4000 |
130 / 4000 |
130 / 4000 |
Sűrítés |
10,5 : 1 |
10,5 : 1 |
10,5 : 1 |
Főáttétel |
3,74 |
3,94 |
3,94 |
Tank, liter |
38 |
38 |
38 |
Súlyok, tengelyterhelések kg |
|
|
|
Saját tömeg vezetővel (70/156/EEC) |
1086 |
1120 |
1120 |
Megengedett össztömeg |
1455 |
1465 |
1465 |
Teherbírás |
369 |
345 |
345 |
Megengedett tengelyterhelés, elöl |
805 |
805 |
805 |
Megengedett tengelyterhelés, hátul |
680 |
690 |
690 |
Megengedett tetőterhelés |
50 |
50 |
50 |
Ellenfelek
Az ADAM egyértelműen a Fiat 500-asnak lehet a legkomolyabb ellenfele, hiszen az is rengeteg választási lehetőséget kínál a tulajdonosnak, hogy saját szájíze szerintire alakítsa az autó külsejét, belsejét. Nagyon hasonló az Opel koncepciója is, azzal a különbséggel, hogy ők nem retro autót, hanem teljesen modern, újszerű dologgal szeretnék elérni ugyanazt a vásárlóközönséget. A Fiat 500 mellett a Citroën DS3, a MINI, illetve az Audi A1 vásárlói is a célkeresztben vannak.
Kiknek kellhet?
Az Opel újabban kíméletlenül rámozdul minden olyan autópiaci szegmensre, amely évek óta határozottan növekvő eladásokat produkál. Legutóbb az Opel Mokkával csapott le az évek óta jól teljesítő, kisméretű városi szabadidő-autók piacára, most pedig a szintén főleg városi használatra szánt, divatos – ízlelgessék csak a kifejezést – életstílus-szegmensben is kipróbálja magát.
Ez a piac is évek óta szépen szalad, főként Olaszországban, de az Opel szép eredményeket vár a német, francia, holland és a brit piacokon is.
Az Opel ADAM sorozatgyártása