Nem egy erotikus hirdetésből loptam a címben szereplő állítást, kijelentő módban ezzel nyit a Nissan Micra ELLE változatának sajtóanyaga. Megszokott, hogy a színes-szagos gyári papírosok szerint minden „kiváló” a portékájuk elején, hátulján, de legfőképpen a kettő között, ám ilyen széles piaci kínálat mellett a „legkiválóbb” jelzővel zászlót lengetni pimaszság. Mivel ez nem egy összehasonlító teszt, maradjunk szűken véve annál, hogy valóban olyan szuper partner-e ez a kiskocsi, mint ahogy illene.
Illene, hiszen brutális áron, 4,63 millió forintért kínálják ezt a parányi négykerekűt, pedig még csak nem is aranyozott a műszerfala. Sőt, még csak nem is kellemes és jó minőségű a belső, ellenben bántóan kérges műanyagokat találunk például a kesztyűtartó fedeleként, és néhány más helyen, épp csak fel nem sérti a sorja a hölgyek frissen krémezett kezét. Nem hinném, hogy ez illik a világ elsőszámú glossyjához, a kivagyi ELLE-hez, amelynek nevét viseli a széria.Pedig, ahogy olvasom, „sokkal többről van szó, mint pusztán arról, hogy felkerült egy embléma az autóra” – mondja Geraldine Ingham, a Nissan Europe marketing-igazgatója. Én meg azt mondom, dobjuk félre a céges csacskaságokat.
Már az is problémás némileg, hogy a Micra teljes egészében a nők autója lenne, hiszen az értékesítési adatok szerint zömében 50 és 65 százalék között mozog országonként a hölgyvásárlók aránya. Vagyis a legtöbb helyen közel ugyanannyi férfi vásárolja a kocsit, mint nő – de legalább elférnek benne ők is.
Meglepetésre a belső tér jóval tágasabb annál, mint amit a 368 centis hossz, a 166 centis szélesség és a 245 centis tengelytáv alapján remélni lehet. Négy 170-180 centis felnőtt közepes hosszúságú utakon problémamentesen elfér, ritka ez ekkorka autóban, emellett már tényleg csoda lenne egy emberes csomagtartó. A 265 literes terecske ennek megfelelően elég szerény, viszont a hátsó üléseket könnyen és gyorsan le lehet dönteni, így karácsony előtt egy közel kétméteres fenyőfát is haza tudtam szállítani, bár a hegye a vállam mellett kukucskált előre.
Az utastér méretei mellett a Micra vezethetőségét is dicsérni kell. Az 1045 kilós tömeget könnyedén mozgatja a 98 lovas, háromhengeres, kompresszorral segített közvetlen befecskendezéses 1,2-es motor (innen a DIG-S név – direct gasoline injection and supercharger). Olyan kis bújós a városi forgalomban a kocsi, amellyel az előzés mellett az alacsony sebességű manőverezés és a parkolás is könnyű a 4,65 méteres sugarú fordulókörnek hála, amely a legszűkebb a kategóriában.Teljesen rendben van a háromhengeres blokk zajszintje és vibrációja is, a dugattyú rezonanciáit egy ovális pályán mozgó ellensúllyal egyenlítették ki a Nissan mérnökei. Általában hasonlóan kétesélyes szerkezet a más autókban olykor idegesítő CVT váltó, de a drága kis Nissanban nem nyúlós, olyannyira prímán teszi a dolgát, hogy sport módban még némi plusz lendület elővarázsolására is képes a szárára bigyesztett gombocska megnyomásával. Csak ajánlani lehet a városi forgalomban az állandó kapcsolgatásokba belefáradtaknak, vagy a mélygarázsok kifelé vezető emelkedőin a kézifékes elindulásoktól rettegő rutintalanoknak.
A Micrából nincs dízel. Úgy gondolták a cégnél, hogy az aerodinamikai módosítások (lökhárító, hátsó szárny stb.), a start-stop rendszer (sajnos kimondottan lassú észjárású), és az olykor lekapcsolódó kompresszor (kis sebességnél), leviszi annyira a fogyasztást, hogy nincs szükség gázolajos alternatívára.
Nos, a karácsony előtti, rendszerint totálisan bedugult belvárosi forgalomban 9,8 literig is felkúszott a fogyasztás, ami bődületesen sok, a több mint 400 kilométernyi együtt töltött út alatt csak a vidéki rokonlátogatásoknak köszönhetően jött ki a 7,1 literes átlag. Óvatos, 90-es haladásnál elmegy 5 liter alatt is a kis kompresszoros, de összességében elmarad a produkciója a korszerű dízelekétől.Ennél nyilván kevesebbet fogyaszt a 3,75 millió forinttól elérhető legolcsóbb Micra ELLE, ötfokozatú ősváltóval, és harmatos 80 lóerővel. Aki ennél erősebbet, modernebbet, rugalmasabbat akar, annak plusz egy milliót mellé kell rakni. „Kiváló” autót így sem kap a pénzéért, de a bárdolatlan belső, a durva fogyasztás, és a parányi csomagtartó mellett meg lehet szeretni a viszonylag tágas belsőt és a remek vezethetőséget. Akár nő valaki, akár nőies kiskocsiba vágyó férfi.