30 éve a Porsche 911 kőkemény játékszer volt, a férfiak autója. Egy apró hiba, és az autó fara uralhatatlanul kitört. De nem mindenki született Walter Röhrlnek, és mégsem járja, hogy a kedves ügyfelek összetörjék magukat. A négykerék-hajtás a 911-ben is segít, pedig már nem is kell.
Hófödte hegycsúcsok, fenyőfák, csend és nyugalom. Aztán hirtelen… wroorooroom. A Porsche 911 boxermotorjának vérpezsdítően rotyogó hangja robban bele a svájci Alpok képeslapra illő idilljébe. A kocsi a körülményeket meghazudtoló sebességgel száguld végig a betonkeményre fagyott hófalakkal övezett erdei úton. Teheti, nincs szembeforgalom, nincsenek úrvezetők, és az autó, az új Porsche 911 Carrera 4S is alkalmas rá.
Már a Porsche sem a régi
1/44 30 éve a Porsche 911 kőkemény játékszer volt, a férfiak autója. Egy apró hiba, és az autó fara uralhatatlanul kitört. De nem mindenki született Walter Röhrlnek és mégsem járja, hogy a kedves ügyfelek összetörjék magukat. A négykerék-hajtás a 911-ben is segít, pedig már nem is kell
30 éve a Porsche 911 kőkemény játékszer volt, a férfiak autója. Egy apró hiba, és az autó fara uralhatatlanul kitört. De nem mindenki született Walter Röhrlnek és mégsem járja, hogy a kedves ügyfelek összetörjék magukat. A négykerék-hajtás a 911-ben is segít, pedig már nem is kell
Fotó megosztása:
2/44 A Tour de France egyik szakasz is ezen a hágón vezet, ezúttal a nem bringások, hanem Porschék miatt zárták le
A Tour de France egyik szakasz is ezen a hágón vezet, ezúttal a nem bringások, hanem Porschék miatt zárták le
Fotó megosztása:
3/44 Még sötétben indultunk a tréningre, mert a nap erősen rontja a "pályák" minőségét
Még sötétben indultunk a tréningre, mert a nap erősen rontja a "pályák" minőségét
Fotó megosztása:
5/44 Amikor érkeztünk még sima volt az út, mire távoztunk a 400 lóerős autók, az olvadás együtt nyomvájussá tette
Amikor érkeztünk még sima volt az út, mire távoztunk a 400 lóerős autók, az olvadás együtt nyomvájussá tette
Fotó megosztása:
6/44 Három csapatban, három helyszínen folyt az oktatás, csapatonként 6-7 Porschéval
Három csapatban, három helyszínen folyt az oktatás, csapatonként 6-7 Porschéval
Fotó megosztása:
7/44 A rajt helyét minden menetet követően rendbe tette egy hótolóval és maróval simítóval szerelt unimog.
A rajt helyét minden menetet követően rendbe tette egy hótolóval és maróval simítóval szerelt unimog.
Fotó megosztása:
9/44 Eleinte bóják között, majd szabadon kellett jobbra-balra csapatni az 911-es farát
Eleinte bóják között, majd szabadon kellett jobbra-balra csapatni az 911-es farát
Fotó megosztása:
10/44 A Porsche kínál ötnapos programot Finnországban, az USA-ban, illetve a kínai ügyfeleknek Mongóliában is, 1-1,2 milliós áron
A Porsche kínál ötnapos programot Finnországban, az USA-ban, illetve a kínai ügyfeleknek Mongóliában is, 1-1,2 milliós áron
Fotó megosztása:
11/44 Svájcban potom 991 frank (240 ezer forint) az egynapos program, szállással, ebéddel, de utazás nélkül
Svájcban potom 991 frank (240 ezer forint) az egynapos program, szállással, ebéddel, de utazás nélkül
Fotó megosztása:
13/44 Az összkerékhajtású 911 debütálásával együtt vezeti be a Porsche az opcionális adaptív sebességtartó tempomatot a teljes 911-palettához, amely a követési távolságot is tartja a gépjármű előtt haladóktól
Az összkerékhajtású 911 debütálásával együtt vezeti be a Porsche az opcionális adaptív sebességtartó tempomatot a teljes 911-palettához, amely a követési távolságot is tartja a gépjármű előtt haladóktól
Fotó megosztása:
14/44 Körforgalom ez is, de itt kilinccsel előre kell menni
Körforgalom ez is, de itt kilinccsel előre kell menni
Fotó megosztása:
15/44 Aktív menetstabilizálóval az autó megold mindent a vezető helyett. Ha Carreránk Sport Plus csomagos, elhisszük, hogy úgy vezetünk, mint Walter Röhrl. Nincs izzadságszagú küzdelem, csak száguldás
Aktív menetstabilizálóval az autó megold mindent a vezető helyett. Ha Carreránk Sport Plus csomagos, elhisszük, hogy úgy vezetünk, mint Walter Röhrl. Nincs izzadságszagú küzdelem, csak száguldás
Fotó megosztása:
17/44 Az új 911 Carrera 4 műszercsoportjában egy új menüpont is megtalálható, megmutatja hogy a PTM adott pillanatban hogyan osztja el a motor nyomatékát a kerekek között.
Az új 911 Carrera 4 műszercsoportjában egy új menüpont is megtalálható, megmutatja hogy a PTM adott pillanatban hogyan osztja el a motor nyomatékát a kerekek között.
Fotó megosztása:
18/44 Pontos, precíz, kiváló gondoltam a 4S kormányáról, de a hátsókerék-hajtású 911-ben pattanva, kiderült, az tudja überelni
Pontos, precíz, kiváló gondoltam a 4S kormányáról, de a hátsókerék-hajtású 911-ben pattanva, kiderült, az tudja überelni
Fotó megosztása:
19/44 Porsche vásárlók! Van egy hibája 911-esnek, az automatához járó széria kormánykapcsoló borzasztó, tessék megvenni a képen látható feláras karokat. Ez viszont szuper
Porsche vásárlók! Van egy hibája 911-esnek, az automatához járó széria kormánykapcsoló borzasztó, tessék megvenni a képen látható feláras karokat. Ez viszont szuper
Fotó megosztása:
21/44 Pályanapokon jön jól a stopper
Pályanapokon jön jól a stopper
Fotó megosztása:
22/44 Hibátlan ülések, szűknek tűnik, de szélesebb alkatommal is kényelmesen, és stabilan ültem
Hibátlan ülések, szűknek tűnik, de szélesebb alkatommal is kényelmesen, és stabilan ültem
Fotó megosztása:
23/44 Ha nem elég a 3,8 literes boxer 400 lóerős teljesítménye, már kérhető sportcsomag plusz 30 lóerővel
Ha nem elég a 3,8 literes boxer 400 lóerős teljesítménye, már kérhető sportcsomag plusz 30 lóerővel
Fotó megosztása:
25/44 A világ talán legjobb fékjei
A világ talán legjobb fékjei
Fotó megosztása:
26/44 Szériában az összes változathoz hétsebességes manuális váltó jár, opcióként pedig mindegyik kivitelhez elérhető az ugyancsak hétfokozatú duplakuplungos automataváltó
Szériában az összes változathoz hétsebességes manuális váltó jár, opcióként pedig mindegyik kivitelhez elérhető az ugyancsak hétfokozatú duplakuplungos automataváltó
Fotó megosztása:
27/44 A szárny aktív, de ha úgy tetszik egy gombbal a vezető is kinyithatja
A szárny aktív, de ha úgy tetszik egy gombbal a vezető is kinyithatja
Fotó megosztása:
29/44 A driftelés alapjait a kocsi mellett tanultuk
A driftelés alapjait a kocsi mellett tanultuk
Fotó megosztása:
30/44 Az oktatók néha kívülről, néha a vezető mellé beülve magyarázták a vezetési technikát
Az oktatók néha kívülről, néha a vezető mellé beülve magyarázták a vezetési technikát
Fotó megosztása:
31/44 Csúcsforgalom
Csúcsforgalom
Fotó megosztása:
33/44 Sportkocsi? Luxusautó? A 911 zsenialitása, hogy mindkettő egyben, hétfőtől-vasárnapig
Sportkocsi? Luxusautó? A 911 zsenialitása, hogy mindkettő egyben, hétfőtől-vasárnapig
Fotó megosztása:
34/44 Van, ami nem változik, ötös műszercsoport a 911-esben
Van, ami nem változik, ötös műszercsoport a 911-esben
Fotó megosztása:
35/44 Versenymúlt: A Le Mans-i versenyzés óta bal oldalon az indító kulcs, így a jobb kéz már gyorsabban kapcsolhatja az egyes fokozatot. A régi rajtrendszerben ennek volt jelentősége
Versenymúlt: A Le Mans-i versenyzés óta bal oldalon az indító kulcs, így a jobb kéz már gyorsabban kapcsolhatja az egyes fokozatot. A régi rajtrendszerben ennek volt jelentősége
Fotó megosztása:
37/44 Csomagtartó?
Csomagtartó?
Fotó megosztása:
38/44 Az 1985-ben bemutatott 959 óta a négykerék-hajtású 911-esek védjegyének számító piros csík a hátsó lámpák között árulkodó. Főként, hogy immár lámpaként is funkcionál.
Az 1985-ben bemutatott 959 óta a négykerék-hajtású 911-esek védjegyének számító piros csík a hátsó lámpák között árulkodó. Főként, hogy immár lámpaként is funkcionál.
Fotó megosztása:
39/44 A Carrera 4 S Coupé 4,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára , végsebessége 299 km/óra
A Carrera 4 S Coupé 4,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára , végsebessége 299 km/óra
Fotó megosztása:
41/44 A tető olyan jól szigetel, hogy a kabriókkal sem okozott gondot a hidegben autózni
A tető olyan jól szigetel, hogy a kabriókkal sem okozott gondot a hidegben autózni
Fotó megosztása:
42/44 Az új összkerékhajtású 911 négy kivitelben kerül piacra 911 Carrera 4 és 911 Carrera 4S változatokban, Coupé és Cabriolet karosszériával egyaránt
Az új összkerékhajtású 911 négy kivitelben kerül piacra 911 Carrera 4 és 911 Carrera 4S változatokban, Coupé és Cabriolet karosszériával egyaránt
Fotó megosztása:
43/44 30 éve a Porsche 911 kőkemény játékszer volt, a férfiak autója. Egy apró hiba, és az autó fara uralhatatlanul kitört. De nem mindenki született Walter Röhrlnek és mégsem járja, hogy a kedves ügyfelek összetörjék magukat. A négykerék-hajtás a 911-ben is segít, pedig már nem is kell.
30 éve a Porsche 911 kőkemény játékszer volt, a férfiak autója. Egy apró hiba, és az autó fara uralhatatlanul kitört. De nem mindenki született Walter Röhrlnek és mégsem járja, hogy a kedves ügyfelek összetörjék magukat. A négykerék-hajtás a 911-ben is segít, pedig már nem is kell.
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Még sötétben indultunk a tréningre, mert a nap erősen rontja a „pályák” minőségét
Még sötétben indultunk a tréningre, mert a nap erősen rontja a
Nincs nehéz dolga a vezetőnek, hiszen a Porsche Traction Management (PTM) négykerék-hajtás (itt írtunk róla részletesen) a cudar körülmények ellenére az útra ragasztja a 400 lóerős sportkocsit.
Ha a PTM a kerekek csúszásából, az oldal- és a hosszirányú gyorsulás adataiból, illetve a kormányelforgatás szögéből azt érzékeli, hogy kipörögnének a hátsó kerekek, a középső elektrohidraulikus tengelykapcsoló mindössze 100 milliszekundum alatt zár és megindul a nyomaték az első tengelyre is. Megyünk előre, mint a hótoló.
Bár a korábbi Porsche Turbóban debütált rendszer gyorsabban osztja el a nyomatékot, mint ahogy a vezető képes lenne érzékelni, nem árt, ha a sofőr vezeti a kocsit és nem fordítva. Ezért ajánlják a Porsche havas tréningjeit, ahol az ügyfél a téli körülmények közötti vezetésről tudhat meg sok újat az avatott instruktoroktól. Ha részt veszünk egy ilyen tréningen, mint mi tettük, alapvető fogalmaink lehetnek a kocsi viselkedésről. Megtanulhatjuk például, hogy tudjuk keresztbe tenni a 4×4-es 911-est.
Faroláshoz jobb a Sport Plus
Körforgalom ez is, de itt kilinccsel előre kell menni
Körforgalom ez is, de itt kilinccsel előre kell menni
Ehhez lazítani kell a menetstabilizáló szigorán, mert alaphelyzetű ESP-vel az autó kicsit bután viselkedik határhelyzetben. A Sport Plus rendszert aktiválva viszont a gázpedál reakciója gyorsabb, a fűtőmű keményebb lesz, az – opciós – sportkipufogó hangosabban zenél, gyorsabban kapcsol az automata, kézi váltónál gázfröccsöt ad visszakapcsoláskor a motor, és ami a lényeg, hogy a Porsche Stability Management engedékenyebb lesz. Az ESP hagyja kitörni az autó farát, hogy a pilóta látványos fordulókat tegyen, de mentőangyalként végső esetben mégis közbenyúl, hogy ne törje össze a drága játékszert. Eközben a hathengeres boxer muzsikál nekünk.
Driftelés: a gáz a lényeg a hátsókerekesben, a kormányzás a 4×4-esben
A farolás technikája egészen más, mint a hátsókerék-hajtású 911 esetében, ahol a kocsi kitörése után kevésbé a kormánnyal, inkább a gázpedállal játszva rajzoljuk az ívet. Elég fura például, hogy ha a Carrera 4 tolja az orrát, akkor adjunk még több gázt, mert ekkor fog befordulni. Ha farolni akarunk, negyed fordulatot elfordítjuk a kormányt, majd padlóig nyomva a gázpedált kipörgetjük a kerekeket, hagyjuk kitörni a hátulját, közben egyenesbe állítjuk a kormányt, majd csökkentjük a gázt és a kormánnyal játszva lekörzőzzük az ívet.
A driftelés alapjait a kocsi mellett tanultuk
A driftelés alapjait a kocsi mellett tanultuk
Pofonegyszerű! Nem? Az is volt, amíg az autón kívül tanultuk, a kocsiban már kevésbé. De a jobb egyben helyet foglaló oktatónk intelmeivel a körforgalom méretű pályán három kör után már egész jól megy a drift.
Ha megtanultuk egy körpályán, akkor akár hegyi szerpentinen is megvalósíthatjuk, ahogy az oktatás második fázisában csináltuk. Persze azért egy húszperces gyakorlás után még belenyilall az emberbe, amikor az oktató a rádión beszól, hogy jó lesz ez, de gyorsabb tempóval, miközben éppen azon jár az agyunk, hogy a 30 milliós autót ne vágjuk a hófalba.
Kell a 4×4
Sokak fejében a farmotoros 911-es gonosz autóként szerepel, amely kikapcsolt menetstabilizáló mellett képes megmutatni az óvatlan vezetőnek, hol lakik a motor. Vélhetően ez is közrejátszik abban, hogy a biztonságosabb autózást kínáló négykerék-hajtás igen népszerű a Porschénél.
Az előző generáció, azaz a 997-es kódjelű modellek értékesítésének 34 százalékát tették ki a 4×4-es típusok, sőt ha a Turbót is ideszámítjuk az arány eléri az 50 százalékot világszerte – tudtuk meg August Achleitnertől, Porsche 911 sorozatért felelős vezetőtől. ” A Svájcban eladott 911-esek 80 százalékában szerepel négykerék-hajtás, az ügyfelek télen sem teszik garázsba autójukat.”
Nem látszik, hogy nem faros
Az 1985-ben bemutatott 959 óta a négykerék-hajtású 911-esek védjegyének számító piros csík a hátsó lámpák között árulkodó. Főként, hogy immár lámpaként is funkcionál.
Az 1985-ben bemutatott 959 óta a négykerék-hajtású 911-esek védjegyének számító piros csík a hátsó lámpák között árulkodó. Főként, hogy immár lámpaként is funkcionál.
A Carrera 4-ről (és peresze a 4S-ről) kevesen mondják majd meg, hogy nem hátsókerekest hajtunk. Alig észrevehető, hogy nem hagyományos 911-es, hiszen nem feltűnő a hátsó sárvédők oldalankénti 22 milliméteres szélesítése vagy a 10 milliméterrel szélesebb hátsó gumi.
Száraz körülmények között a tulajdonos sem tudja, hogy négykerék-hajtásút vezet, mert az összes nyomaték a hátsó tengelyre irányul. Talán épp ezért került a menübe az új modellnél egy kis egérmozi, ami tájékoztat a nyomatékelosztásról. Persze azért egész más a két autó, a hátsókerék-hajtásúnak például kevésbé szervózott, még direktebb a kormányzása.
Bár kiemelkedő tempóra képes és óriási adrenalinbomba, ha az utastér alapján akarnánk megítélni a Carrera 4-est, aligha állítanánk, hogy sportkocsi. Persze 2+2 üléses, de a kidolgozás és a kialakítás luxusautós. Mint a Panamera kicsiben. Finom bőr borítja a legtöbb felületet, a kapcsolók kézre állnak és finoman működnek, ahogy kell, precíz a kormány, nem túl kemények a pedálok. Csoda, ha az ügyfelek minden hétköznap autózni akarnak vele?
A tető olyan jól szigetel, hogy a kabriókkal sem okozott gondot a hidegben autózni
Hátsókerék-hajtású Porschéval havon?
Nem kétséges, hogy a Carrera 4S kiválóan teljesít havon, de az igazán megdöbbentő az volt, hogy – az összehasonlításhoz rendelkezésünkre bocsájtott – a hátsókerék-hajtású modell sem volt teljesen elveszve. Egy ’80-’90-es évekből származó normál 911-es vélhetően csak pörgött volna körbe-körbe vagy fékezhetetlenül csapódott volna a hófalba egy erősebb gázadásra a csúszós úton, nem úgy a 991-es kódjelű. Kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával is képesek voltunk az autóval viszonylag jó tempót autózni, sőt, uralhatóan lehetett vele driftelni is. Megdöbbentő, mennyit fejlődött a technika.
A Porsche 911 Carrera 4 és 4S műszaki adatai
911 Carrera
4 Coupe
4S Coupe
4 Cabriolet
4S Cabriolet
Lökettérfogat:cm3
3436
3800
3436
3800
Telj.: LE / 1/min:
350 /7400
400 /7400
350 /7400
400 /7400
Nyomaték: Nm/ 1/ford:
390 /5600
440 /5600
390 /5600
440 /5600
Gyorsulás: sec
4,9 (4,7)
4,5 (4,3)
5,1 (4,9)
4,7 (4,5)
Max. seb. (km/h):
285 (283)
299 (297)
282 (280)
296 (294)
Átl. fogy.: (l/100 km)
9,3 (8,6)
9,9 (9,1)
9,5 (8,7)
10,0 (9,2)
Zárójelben a duplakuplungos automatával szerelt modell adatai