Nyomatékos, alul is erős, a katalógus szerint nagyon keveset eszik, és kifejezetten csendes – dióhéjban ennyiben tudom összefoglalni a Honda új kis dízelmotorjával szerzett élményeket. A nemzetközi sajtóbemutatón egy piros Civicben próbálhattuk ki az 1.6 i-DTEC jelzésű motort. Semmilyen forradalmi tapasztalatban nem volt részünk, de nem is rosszabb a motor a kategória élvonalánál.
Nagy lemaradásban volt a Honda a konkurenciához képest Európában. De most kész az 1,6-os dízelmotor, amivel a Civic visszakerül az étlapra a legfontosabb kategóriában
Nagy lemaradásban volt a Honda a konkurenciához képest Európában. De most kész az 1,6-os dízelmotor, amivel a Civic visszakerül az étlapra a legfontosabb kategóriában
Fotó megosztása:
Az 1.6 i-DTEC dízel az Earth Dreams motorcsalád első tagja, mellyel először a Civicben ismerkedhet meg Európa
Az 1.6 i-DTEC dízel az Earth Dreams motorcsalád első tagja, mellyel először a Civicben ismerkedhet meg Európa
Fotó megosztása:
Az új dízellel harmonikus, rugalmas, szerethető kompakt a Civic
Az új dízellel harmonikus, rugalmas, szerethető kompakt a Civic
Fotó megosztása:
Megosztó forma, magasabb alkatúak számára szűkös elülső traktus, rettentő sok tér hátul - ez a Civic
Megosztó forma, magasabb alkatúak számára szűkös elülső traktus, rettentő sok tér hátul - ez a Civic
Fotó megosztása:
A kis dízel kormányáttételezése rövidebb a 2,2-esénél
A kis dízel kormányáttételezése rövidebb a 2,2-esénél
Fotó megosztása:
Az 1,6-os dízel blokkja és hengerfeje alumínium
Az 1,6-os dízel blokkja és hengerfeje alumínium
Fotó megosztása:
134 kiló, váltó nélkül, szárazon
134 kiló, váltó nélkül, szárazon
Fotó megosztása:
A dugattyú szoknyája extrém rövid, kicsi az alternáló tömeg
A dugattyú szoknyája extrém rövid, kicsi az alternáló tömeg
Fotó megosztása:
A turbó Garrett, 1,5 bar túltöltést tud
A turbó Garrett, 1,5 bar túltöltést tud
Fotó megosztása:
Az angliai Swindonban készül az új motor
Az angliai Swindonban készül az új motor
Fotó megosztása:
Európai munkások rakják össze Európában, európaiaknak a Civicet. Japán és Amerika más Civicet használ és nem kapnak a kis dízelből sem
Európai munkások rakják össze Európában, európaiaknak a Civicet. Japán és Amerika más Civicet használ és nem kapnak a kis dízelből sem
Fotó megosztása:
Bő kétpercenként készül el egy-egy új 1,6-os dízel
Bő kétpercenként készül el egy-egy új 1,6-os dízel
Fotó megosztása:
Nizzában próbáltuk ki az autót, sztrádán, városi dugóban és kanyargós hegyi utakon
Nizzában próbáltuk ki az autót, sztrádán, városi dugóban és kanyargós hegyi utakon
Fotó megosztása:
A havas magyar utakon még nem próbálhattuk ki - később derül ki, mennyit eszik nálunk az új dízel
A havas magyar utakon még nem próbálhattuk ki - később derül ki, mennyit eszik nálunk az új dízel
Fotó megosztása:
„Az Earth Dreams motorcsalád fejlesztésekor a környezetbarát működést és a kiemelkedő teljesítményt kívántuk ötvözni – mondta el Suehiro Hasshi, a Civic 1,6 i-DTEC fejlesztőgárdájának európai vezetője. Nem lepődtünk meg
„Az Earth Dreams motorcsalád fejlesztésekor a környezetbarát működést és a kiemelkedő teljesítményt kívántuk ötvözni – mondta el Suehiro Hasshi, a Civic 1,6 i-DTEC fejlesztőgárdájának európai vezetője. Nem lepődtünk meg
Fotó megosztása:
Az 1.6 i-DTEC fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek a belső súrlódás csökkentésére
Az 1.6 i-DTEC fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek a belső súrlódás csökkentésére
Fotó megosztása:
A Föld dízelmotorról álmodna?
A Föld dízelmotorról álmodna?
Fotó megosztása:
Üdvözlő háttérkép a Civic műszerfalán
Üdvözlő háttérkép a Civic műszerfalán
Fotó megosztása:
130-nál ennyit forog hatodikban
130-nál ennyit forog hatodikban
Fotó megosztása:
Új a váltó is: a hatfokozatú, manuális egység 7 kilogrammal könnyebb, mint a 2.2 i-DTEC modellnél használt
Új a váltó is: a hatfokozatú, manuális egység 7 kilogrammal könnyebb, mint a 2.2 i-DTEC modellnél használt
Fotó megosztása:
A japán tervezőbrigád feszülten figyelte Európa reakcióját
A japán tervezőbrigád feszülten figyelte Európa reakcióját
Fotó megosztása:
Kategóriatársak között
Kategóriatársak között
Fotó megosztása:
Dízel Civicek az emeletről
Dízel Civicek az emeletről
Fotó megosztása:
A forma fura, a térkínálat - hátul - kiváló
A forma fura, a térkínálat - hátul - kiváló
Fotó megosztása:
Dízel európai Civic francia vidéki idillben
Dízel európai Civic francia vidéki idillben
Fotó megosztása:
Tank az első ülések alatt - az eredmény sok hely hátul, kevés elöl
Tank az első ülések alatt - az eredmény sok hely hátul, kevés elöl
Fotó megosztása:
Páratlanul tágas a csomagtartó, a 400+70 litert csak az Octavia veri a kategóriában
Páratlanul tágas a csomagtartó, a 400+70 litert csak az Octavia veri a kategóriában
Fotó megosztása:
Izgalmas kis műhely Nizzában, MG-vel és 924-es Porschéval
Izgalmas kis műhely Nizzában, MG-vel és 924-es Porschéval
Fotó megosztása:
Európa új Civicjei
Európa új Civicjei
Fotó megosztása:
Az 1.6 i-DTEC fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek a belső súrlódás csökkentésére
Az 1.6 i-DTEC fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek a belső súrlódás csökkentésére
Újra étlapon a Civic Európában
Nagyon hiányzott ez a motor a Civicből. Van 1,6-os dízele a Hyundainak-Kiának, Volkswagennek, Renault-Nissannak, Mazdának, pár napja az Opelnek is – ezt magyar földön gyártják -, Peugeot-Citroennek, Fordnak, de még a Fiatnak is. Gyakorlatilag mindenki, aki számít egy kicsit a piacon Európa legnépszerűbb szegmensében, kínálja stratégiai modelljét 1,6-os dízellel. Csak a Toyota különcködik a maga 1,4 literes dízelével az Aurisban.
A Honda az előző előtti Civichez még árlistáján tartotta az Isuzu lengyel gyárából származó, rém korszerűtlen 1,7 literes dízelmotort. Az űrhajó-Civic 2006-tól már csak a 2,2 literes, nem túl erős, de modern, csendes, ám az európai ízléshez képest túl nagy, saját fejlesztésű dízel volt elérhető azok számára, akik szerettek volna ritkán tankolni.
Az új motorral a Civic ismét létező alternatívává vált számos kompakt autót kereső vásárló számára. Pláne, hogy ez az új motor jó.
Modellváltozat
|
CIVIC
|
CIVIC
|
VW GOLF
|
AUDI A3
|
FOCUS
|
2.2 i-DTEC
|
1.6 i-DTEC
|
1.6 Cdi BMT
|
1.6 CDI I/S
|
1.6 TDCi
|
Modellév
|
2012
|
2013
|
2011
|
2011
|
2011
|
Üzemanyagtartály mérete (l))
|
50
|
50
|
55
|
55
|
53
|
Csomagtartó mérete (l))
|
400 + 70
|
400 + 70
|
350
|
370
|
363
|
Menetkész tömeg (kg)
|
1400
|
1346
|
1393 (5 ajtós)
|
1390
|
1344
|
I/S rendszer
|
o
|
o
|
o
|
o
|
o
|
Váltó típusa
|
6 fok. man.
|
6 fok. man.
|
5 fok. man.
|
5 fok. man.
|
6 fok. man.
|
Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km)
|
4,2
|
3,6
|
3,8
|
4,2
|
4,2
|
Széndioxid-kibocsátás (g/km)
|
110
|
94
|
107
|
102
|
109
|
Teljesítmény (LE)
|
150
|
120
|
105
|
105
|
115
|
Forgatónyomaték (Nm)
|
350
|
300
|
250
|
250
|
285
|
EarthDream – Forma 1-es emlékek?
A Honda utolsó F1-es évében szponzori matricák nélkül, csupán a földgolyó képeivel és nagy earthdreams (földálmok) felirattal indította versenyautóit. Úgy tűnik, a szlogen nagyon mély gyökeret vert a márkában, mert az új motorcsalád (ennek első, európai piacra szánt tagja az 1.6 i-DTEC) az EarthDream nevet kapta. Mondjuk nem biztos, hogy szegény, megkínzott Föld anyácskánk épp dízelmotorokról álmodik, de sebaj; ha a Mazdának lehet SkyActive-ja, a Hondának is lehet EarthDreamje.
Kategóriatársak között
A 120 lóerős motor a kategória legnyomatékosabbja, kétezres percenkénti főtengelyfordulatnál 300 Nm-t ad le. Széndioxid-kibocsátása papír szerint 94 gramm kilométerenként, ami 3,6 literes átlagfogyasztást jelent. A valóságban, a Nizza környéki utakon átlagos körülmények között 5,3 l/100 km körüli fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép (a másik magyar kocsiban 5,2-t) – hogy mennyi ez ténylegesen a magyar utakon, majd elmeséljük, ha megkapjuk a magyar rendszámos tesztautót. Az autó végsebessége 206 km/h, a gyorsulás 10,2 másodperc álló helyzetből 100 km/h-ra.
130-nál ennyit forog hatodikban
130-nál ennyit forog hatodikban
Az új, 1,6 literes i-DTEC motor fejlesztésekor kifejezetten az európai vásárlók igényeit vették figyelembe a mérnökök. A gyártás a Honda angliai üzemegységében, Swindonban zajlik majd, a tervek szerint a két műszakban működő gyártósor termelése a napi ötszáz darabot is elérheti, tehát egy motor elkészítéséhez mindössze 138 másodpercre lesz szükség. Az üzemben az új, 1,6-os dízelt a már eddig is használt 2,2-es motorok mellett szerelik össze.
Az 1,6 i-DTEC hajtóművet a jövő év folyamán a szintén Angliában készülő új CR-V is megkapja.
Könnyítés, könnyítés, könnyítés
Alumínium blokk, alumínium hengerfej, közös hűtőkör – ezzel a konstrukcióval a Honda szerint a kategória legkönnyebb 1,6-os dízele a Hondáé. Szárazon, váltó nélkül 134 kiló a motor, 47 kilogrammal könnyebb, mint a 2.2 i-DTEC.
Európai munkások rakják össze Európában, európaiaknak a Civicet. Japán és Amerika más Civicet használ és nem kapnak a kis dízelből sem
A hengerfalak vastagsága a 2.2 i-DTEC motorral szemben kilenc helyett csak nyolc milliméter, könnyebbek a dugattyúk, valamint a hajtókarok is. A fejlesztésnél különösen nagy hangsúlyt fektettek a belső súrlódás csökkentésére, ennek mértéke immáron egy benzinmotoréval áll azonos szinten. 1500-as fordulaton az 1.6 i-DTEC motorban negyven százalékkal alacsonyabb a mechanikai súrlódás, mint a 2.2 i-DTEC esetében.
A másfél bar túlnyomást produkáló turbó a Garrett-től érkezik, a szolenoid-injektoros üzemanyag-ellátó rendszer, naná, Bosch.
A dugattyú szoknyája extrém rövid, kicsi az alternáló tömeg
Miért pont Civicet vegyek?
A kis motortömeg és a csekély belső ellenállás az 1,6-os dízel Civic vezetési élményére is pozitív hatást gyakorol. Kifejezetten könnyű léptű, fordulékony, lendületes autó lett belőle, mindennemű orrtolási hajlam nélkül. 130-nál 2200 körül forog a motor, ilyenkor szinte csak a menetszelet és a gumik énekét hallani; nem fárasztó az utazás a kis dízel Hondában.
A többi mai 1,6-os dízel között a menetpróba alapján egyértelműen az élmezőnybe helyezném a Honda motorját. Hasonlóan pörgős, csendes, kellemes, mint két favoritom, a Renault és a Kia/Hyundai hasonló teljesítményű motorjai. A hatfokozatú, finoman működő kézi váltó kiosztása jól igazodik a motorhoz.
Automata viszont egyelőre nincs hozzá és belátható időn belül (évek) nem is lesz. A japán mérnökök a sajtótájékoztatón ezt firtató kérdésemre azt válaszolták, hogy már dolgoznak azon a dupla kuplungos robotváltón, amivel a kényelmesebb vevőjelöltek számára is létező választás lehet a Civic.
Az árakról egyelőre nincs információ, még zajlik az alku az importőr és az európai Honda-központ között. Ha lesz ára, megírjuk – az infó biztosan sokakat érdekel, akik flottaautóként mostanáig nem gondolhattak az eddig csupán nagy dízellel kapható Civicre.