Röviden -SEAT Ibiza 1,2 TSI Style

Mi ez?

Tavaly nyáron botoxozott kisautó a Polo, a Fabia és az A1 technikájával
Mit tud? Erős turbómotorja van és kényelmes hosszabb utakon
Mibe kerül? Listaára 4,3 millió Ft, akcióban kevesebb extrával néha 3,3
Kinek jó? Annak, akinek a technika fontosabb a minőségérzetnél

Mostanában minden autógyár modelloffenzívából modelloffenzívába lép, de a SEAT mintha kimaradt volna az utóbbi években dúló kínálatbővítésből. Talán vége a modellínség és a deficit éveinek, mert a Toledóra és az új Leonra már csak egy jó hónapot kell várni, a Leon kombira még bő egy évet.

Nemsokára a 208, a Clio, a Fiesta, a Micra és a Swift  ellenében kell helytállni összehasonlító tesztünkben
Nemsokára a 208, a Clio, a Fiesta, a Micra és a Swift  ellenében kell helytállni összehasonlító tesztünkben

Nemsokára a 208, a Clio, a Fiesta, a Micra és a Swift ellenében kell helytállni összehasonlító tesztünkben

Olcsónak hat, pedig igényes technika

Közben a gyárnak elsősorban az Ibizával kell megtermelnie a betevőt. Négy év után a SEAT fel is frissítette az Ibizát, a márka legnagyobb darabszámban eladott autóját, amely magára maradva tartja a víz színén a SEAT-ot.

Családi használatra a kombi az érdekes belőle, városi autónak a tesztelt ötajtós is megjárja. Belső tere a műszerfal felső részének puha borítása ellenére is sivár és ötlettelen a francia konkurensekhez képest. A nagy világosszürke műanyagfelületek miatt az Ibiza olcsóbbnak hat, mint amilyennek igényes technikája, például a kisautók között egyre ritkább hátsó tárcsafék mutatja. Sajnos a rádió körülményes menürendszere túlélte az átdolgozást.

A TSI Ibiza nem sportos, de lendületesen vezethető

A TSI Ibiza nem sportos, de lendületesen vezethető

Nem drágák a hátsó ajtók

Sajnos a Clióval vagy a Micrával szemben a hátsó ajtók nem járnak alapáron, de feláruk (66 040 Ft) nem magas ahhoz képest, mennyivel jobban használható az ötajtós a háromajtós SC-nél.

Hátul a térkínálat közepes, nem a fejnek jut kevés hely, hanem a térdeknek. Négy átlagtermetű utas azonban elvackolódhat az autóban, sőt, hosszabb úton az elöl ülőknek váratlanul jó dolguk van.

Hátul közepes a térkínálat

Hátul közepes a térkínálat

Hosszabb úton remekel

Mert selymesen pörgő motorjával az Ibiza kulturált utazóautó két embernek, amire ebben a kategóriában nem számítanánk. Első ülései komfortosak, a tengelyirányban és fel-le is kellően tág tartományban állítható kormánnyal pont olyan jól el lehet helyezkedni, mint az A1-ben, a Polóban vagy a Fabiában, a három testvérmodellben.

Zajszintje autópályán – civilizált sebességnél – kedvező, mert 130-nál csak 3300 körüli fordulatszám. Hatodik fokozat a Fabiában és az Ibizában sincs, ez a Polo kiváltsága. A szélzaj nem vészes, a kategóriát ismerve az Ibiza kulturált kiskocsi. A motor igen finoman jár, alapjáraton és kihúzatva sem érezhetők a rezgései.

Óriási tartományban állíthatók az első ülések, kényelmük is jó

Óriási tartományban állíthatók az első ülések, kényelmük is jó

175 Nm, 105 lóerő, 6,2 liter

105 lóerejével az 1,2 TSI több mint elég. Mindenütt van ereje (már 1550-en lead 175 Nm-t), pörgetve pedig sportosan szakít vele az Ibiza. Gyorsulása és rugalmassága is élvezetes, lehet bátran húzatni, de nem kell sokat kavarni a pontosan és könnyen járó váltóval.

Fújva könnyebb, mint szívva

Ma egy hengerenként kétszelepes motorról nem a korszerűség ötlik eszünkbe, de léteznek jó kétszelepesek. Szívóként például a Honda Jazzben, turbóval például az Ibizában. Kollégám, Gajdán Miklós egy gyorstalpalón kikupált, hogy a feltöltött motoroknál eleve kevésbé fontos a szelepszám, mint az atmoszférikus motorokban, mert a turbó úgyis benyomja az égéstérbe a levegőt.Hiába kisebb a keresztmetszet a kevesebb szelep miatt, a feltöltés ezt megoldja.

Az 1,2 TSI-nek tehát elég összesen négy szívó- és négy kipufogószelep, mert fújni/tolni könnyebb, mint szívni. Ez igaz a levegőn kívül a folyadékokra is. Például egy búvárszivattyú sem tudja a messzi mélységből felszívni a vizet, de a kútba leengedve képes a vizet magasra felnyomni.

A fogyasztást a méretcsökkenésen és a feltöltésen kívül közvetlen befecskendezés is csökkenti. A direkt befecskendezés előnye, hogy az üzemanyagpermet hűti is az égésteret, amivel turbós motornál magasnak mondható, 10,5:1 arányúra emelhető a sűrítés.

A jó hatásfok miatt a fogyasztás csekély, Budapesttől távol, de lendületesen vezetve 6,2 litert mértünk százon a bő 800 kilométeres teszten.

A kisautó német autópályákon megélhető sebességnél, 160-180 között is stabil. Hirtelen kormánymozdulatra billenhetne kisebbeket, de útfekvése és vezethetősége jó a könnyű, ám kellően pontos kormányzással.

Style-változatban 4 310 610 Ft

4,3 millió forintba kerül a Style kivitelű Ibiza a 105 lóerős benzinessel. Magas ára nem jelent teljes felszereltséget, mert a gazdagon, de nem fényűzően felszerelt tesztautóra a konfigurátor 5,4 millió forintos összeget dob ki, ami mellbevágó.

Ez azonban a listaár, aki tényleg kisautót szeretne venni, nézzen meg egy Reference kivitelű Ibizát, amely ugyanezzel a motorral 3,3 millióért sokkal ígéretesebb, persze szerényebb kivitelben és csak az akciós készlet erejéig.

Mellette – Ellene
  • Erős motor
  • Pontos váltó
  • Jó ülések
  • Korrekt fogyasztás
  • Kulturált működés
  • Magas ár
  • Körülményes rádió
  • Hátul csak közepes térkínálat
  • Olcsó hatású műanyagok
Tetszik az autó? Értékeld!
átlag
7.83
szavazat
29
Tetszik az autó? Értékeld!