Röviden – Renault Megane 1,2 TCe GT | |
---|---|
Mi ez? |
Lassacskán kifutó francia kompakt kissé felpofozva |
Mit tud? | Cseppet keményebb és kívánatosabb testvéreinél |
Mibe kerül? | Akciósan most 5,5 millió forint |
Kinek jó? | Olcsó, érett, picit sportos autót keresőknek, akik nem élnek a németek bűvöletében |
Ránézve a tavalyi facelift után is kissé öregecske benyomást keltő Megane-ra, felmerül a kérdés: mennyi keresnivalója van ennek az ötéves francia kompaktnak a piacon?
Az aktuális Astra fiatalabb nála, a sportosabb Focus annál is ifjabb, miközben itt kopog az ajtón a vadonatúj Auris, amely full-hibridként igazi csodabogár, de azért benzines és dízelmotorral is kelleti magát a konzervatívabb vevőknek. Ráadásul ne feledjük, jó eséllyel mindannyian összerezzennek, ha egy összehasonlító tesztben melléjük parkol a kategória névadójaként a VII-es Golf, amelyet sokan zsinórmértéknek tekintenek, nem minden alap nélkül.
Adatlap
Renault Mégane Dynamique 1.2 TCe GTline 115LE
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 115 LE |
Nyomaték | 190 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 sec |
Végsebesség | 185 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,3 l / 100 km |
Csak hát a maroknyi magyar autóvásárló nem sublerrel a kezében látogat be a még kapaszkodó pár hazai kereskedésbe. Vannak ugye a márkához hűségesen ragaszkodók, ez még a jobbik eset, de számosan a külcsín alapján böknek rá valamire, míg olyanok is akadnak, aki egy szín miatt csábulnak el – lehet ezen mosolyogni, de előfordul az ilyesmi. A végére hagytuk a legfontosabbat: a magánszemélyek egy része mellett a hazai vevők háromnegyedét kiadó flottásoknál talán nincs is lényegesebb tényező az árnál.
Szálkás fapaddal Renault Megane-t kevésbé korszerű 1,6-os motorral és 100 lóerővel 3,9 millió forinttól vehetünk akciósan (87 lóerős Astrát ezzel szemben 4,57 milliótól), az 1,2 turbós már 4,5 millióról indul 115 lóerővel, ennek GT változata pedig 5,29-ről. A most tesztelt autó listaára bi-xenonnal, tolatóradarral és másokkal már 6,25 millió forint, amiből jelenleg 725 ezret központilag elenged az importőr, ami bőven felette van a GT-line csomag 415 ezres árának.
A GT-t elvileg a normál Megane és az RS közé pozícionálja a gyártó. Ott is van, ez tény, de ha a két típus közötti távolságot egy tízes osztatú vízszintes skálán akarjuk bejelölni, akkor kis jóindulattal a 2-es pontra kéne bökni az alapverzió mellett. Ez nem lekicsinylés, ha úgy nézzük, ennyivel izgalmasabbá teszi a kocsit a csomag a normál verziónál.
A 6.25 millió forintos listaárból most elengednek 725 ezretEbben a pakkban az autó külsején ízlésesnek alig nevezhető szürke kilincsek és tükrök mellett elöl-hátul valós funkció nélküli műanyag-elemeket kapunk, klassz felniket, belül az oldalunkba maró, egészen kiváló üléseket, amelyek állítólag a fantasztikus RS-ből származnak. A GT-kben elhagyták a feltűnősködő digitális sebességmutató műszert, helyette 270-ig skálázott hagyományosat találni, ami egy kicsit mókás az 1,2-es autóban. Végighúztak egy piros csíkot a műszerfalon, ugyanolyan színnel varrták a bőrkormányt, de mindezek felett átdolgozták és 12 mm-rel lejjebb ültették a futóművet.
Ennek is köszönhetően az 1,2-es turbós Megane GT vezetése öröm ebben a meglehetősen érzelemmentes kategóriában, de szerencsére még éppen nem annyira feszes a futómű, hogy a télvégen oly gyakori kátyúk közül a kisebbek bántanák az autót. Nem penge a váltó sem, inkább az a behízelgő, könnyen-simán járó típus, de legalább messze pontosabb az egykori nyúlós elődöknél. Valójában az autó egésze a vezetőnek kedveskedő, minden flottul működik, ezért könnyű megszeretni.
Talán a kategória legbarátságosabb belső tere. Az RS-ből származik a vastagabb és puhább sportkormányAz elektromos rásegítés néminemű csökkentése sem teszi izgalmasan közvetlenné az amúgy remek fogású kormányt, viszont a kis, 1198 köbcentis blokk a maga 190 Nm-es nyomatékával is tökéletesen elég mindarra, amit a KRESZ megenged. Különösebb lépcsők nélkül épül fel az ereje, talán még dinamikusabbnak is tűnik az 1205 kilós kocsi a gyárilag rögzített 10,9-es adatnál.
Sajnos a fogyasztása nem csak érzetre tér el a céges számoktól, a hidegindítások utáni 5 kilométeres belvárosi utakon (reggel munkába, este haza) erőteljes fűtés mellett 8,6 literig felment a kompjúter kijelzőjén a szám. Kétség kívül benzingyilkos körülmények ezek, de a tempó kimondottan nyugis volt, február elején ezt tudta Budapest közepén. A rövidke utak során a start-stop inkább a technikát kímélte, nem az üzemanyagot azzal, hogy ilyen távokat autózva napokig nem állította le a motort a pirosnál várakozva.
Kiváló a vezető helye, ami leginkább a szuper ülés érdemeMagunk mögött hagyva a lámpaerdőt, azért le lehet vinni ezt 5 liter alá is olyan 90-es tempóval, de az 5,3-as gyári átlag kizárólag nagyvárosi használat nélkül érhető el. Ha egyáltalán.
A 6,5-7 liter közötti átlag ilyen körülmények között elfogadható, nem ezen veszíthet pénzt, aki az ötödik évébe lépett harmadik generációs Megane-ból vesz egyet újonnan. Sajnos jellemzően gyorsabban veszít majd használtan az értékéből, mint a német vagy a japán riválisok, igaz, általában olcsóbb is azoknál. A GT-csomagosak egyébként majdan a használt piacon kitűnhetnek a sima Megane-ok tengeréből, több ok mellett ezért is érdemes rászánni azt a többletpénzt, amit most valójában ki sem kell fizetni.
365 liter a Focus csomagtartója, 370 az Astráé, 372 a Megane-é, 380 a Golfé – minimális különbségekMárkarajongóknak kimondottan ajánlott a Megane GT, és olyanoknak is, aki nem sublerrel a kezükben keresnek gyorsan megszerethető kompaktot (magyarán nem a centik fanatikusai), inkább a vételár a meghatározó számukra. Plusz érv: január 18-a óta az itthon vásárolt Renault személyautókra 5 év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal a francia márka hazai képviselete. Érdemes azért elolvasni a részleteket erről itt.