Röviden – Renault Megane 1,2 TCe GT

Mi ez?

Lassacskán kifutó francia kompakt kissé felpofozva
Mit tud? Cseppet keményebb és kívánatosabb testvéreinél
Mibe kerül? Akciósan most 5,5 millió forint
Kinek jó? Olcsó, érett, picit sportos autót keresőknek, akik nem élnek a németek bűvöletében

Ránézve a tavalyi facelift után is kissé öregecske benyomást keltő Megane-ra, felmerül a kérdés: mennyi keresnivalója van ennek az ötéves francia kompaktnak a piacon?

Az aktuális Astra fiatalabb nála, a sportosabb Focus annál is ifjabb, miközben itt kopog az ajtón a vadonatúj Auris, amely full-hibridként igazi csodabogár, de azért benzines és dízelmotorral is kelleti magát a konzervatívabb vevőknek. Ráadásul ne feledjük, jó eséllyel mindannyian összerezzennek, ha egy összehasonlító tesztben melléjük parkol a kategória névadójaként a VII-es Golf, amelyet sokan zsinórmértéknek tekintenek, nem minden alap nélkül.

Ha túl kocka a Golf, és ufó az Auris-hibrid, de az Astránál olcsóbb kompakt kéne, ráadásul egy picit különleges, itt a megoldás.
4302 mm hosszú, 1808 széles és 1471 magas

4302 mm hosszú, 1808 széles és 1471 magas

4302 mm hosszú, 1808 széles és 1471 magas

Adatlap

Renault Mégane Dynamique 1.2 TCe GTline 115LE

Ha túl kocka a Golf, és ufó az Auris-hibrid, de az Astránál olcsóbb kompakt kéne, ráadásul egy picit különleges, itt a megoldás.
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 190 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 sec
Végsebesség 185 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Csak hát a maroknyi magyar autóvásárló nem sublerrel a kezében látogat be a még kapaszkodó pár hazai kereskedésbe. Vannak ugye a márkához hűségesen ragaszkodók, ez még a jobbik eset, de számosan a külcsín alapján böknek rá valamire, míg olyanok is akadnak, aki egy szín miatt csábulnak el – lehet ezen mosolyogni, de előfordul az ilyesmi. A végére hagytuk a legfontosabbat: a magánszemélyek egy része mellett a hazai vevők háromnegyedét kiadó flottásoknál talán nincs is lényegesebb tényező az árnál.

Szálkás fapaddal Renault Megane-t kevésbé korszerű 1,6-os motorral és 100 lóerővel 3,9 millió forinttól vehetünk akciósan (87 lóerős Astrát ezzel szemben 4,57 milliótól), az 1,2 turbós már 4,5 millióról indul 115 lóerővel, ennek GT változata pedig 5,29-ről. A most tesztelt autó listaára bi-xenonnal, tolatóradarral és másokkal már 6,25 millió forint, amiből jelenleg 725 ezret központilag elenged az importőr, ami bőven felette van a GT-line csomag 415 ezres árának.

A GT-t elvileg a normál Megane és az RS közé pozícionálja a gyártó. Ott is van, ez tény, de ha a két típus közötti távolságot egy tízes osztatú vízszintes skálán akarjuk bejelölni, akkor kis jóindulattal a 2-es pontra kéne bökni az alapverzió mellett. Ez nem lekicsinylés, ha úgy nézzük, ennyivel izgalmasabbá teszi a kocsit a csomag a normál verziónál.

A 6.25 millió forintos listaárból most elengednek 725 ezret

A 6.25 millió forintos listaárból most elengednek 725 ezret

A 6.25 millió forintos listaárból most elengednek 725 ezret

Ebben a pakkban az autó külsején ízlésesnek alig nevezhető szürke kilincsek és tükrök mellett elöl-hátul valós funkció nélküli műanyag-elemeket kapunk, klassz felniket, belül az oldalunkba maró, egészen kiváló üléseket, amelyek állítólag a fantasztikus RS-ből származnak. A GT-kben elhagyták a feltűnősködő digitális sebességmutató műszert, helyette 270-ig skálázott hagyományosat találni, ami egy kicsit mókás az 1,2-es autóban. Végighúztak egy piros csíkot a műszerfalon, ugyanolyan színnel varrták a bőrkormányt, de mindezek felett átdolgozták és 12 mm-rel lejjebb ültették a futóművet.

Ennek is köszönhetően az 1,2-es turbós Megane GT vezetése öröm ebben a meglehetősen érzelemmentes kategóriában, de szerencsére még éppen nem annyira feszes a futómű, hogy a télvégen oly gyakori kátyúk közül a kisebbek bántanák az autót. Nem penge a váltó sem, inkább az a behízelgő, könnyen-simán járó típus, de legalább messze pontosabb az egykori nyúlós elődöknél. Valójában az autó egésze a vezetőnek kedveskedő, minden flottul működik, ezért könnyű megszeretni.

Talán a kategória legbarátságosabb belső tere. Az RS-ből származik a vastagabb és puhább sportkormány

Talán a kategória legbarátságosabb belső tere. Az RS-ből származik a vastagabb és puhább sportkormány

Talán a kategória legbarátságosabb belső tere. Az RS-ből származik a vastagabb és puhább sportkormány

Az elektromos rásegítés néminemű csökkentése sem teszi izgalmasan közvetlenné az amúgy remek fogású kormányt, viszont a kis, 1198 köbcentis blokk a maga 190 Nm-es nyomatékával is tökéletesen elég mindarra, amit a KRESZ megenged. Különösebb lépcsők nélkül épül fel az ereje, talán még dinamikusabbnak is tűnik az 1205 kilós kocsi a gyárilag rögzített 10,9-es adatnál.

Sajnos a fogyasztása nem csak érzetre tér el a céges számoktól, a hidegindítások utáni 5 kilométeres belvárosi utakon (reggel munkába, este haza) erőteljes fűtés mellett 8,6 literig felment a kompjúter kijelzőjén a szám. Kétség kívül benzingyilkos körülmények ezek, de a tempó kimondottan nyugis volt, február elején ezt tudta Budapest közepén. A rövidke utak során a start-stop inkább a technikát kímélte, nem az üzemanyagot azzal, hogy ilyen távokat autózva napokig nem állította le a motort a pirosnál várakozva.

Kiváló a vezető helye, ami leginkább a szuper ülés érdeme

Kiváló a vezető helye, ami leginkább a szuper ülés érdeme

Kiváló a vezető helye, ami leginkább a szuper ülés érdeme

Magunk mögött hagyva a lámpaerdőt, azért le lehet vinni ezt 5 liter alá is olyan 90-es tempóval, de az 5,3-as gyári átlag kizárólag nagyvárosi használat nélkül érhető el. Ha egyáltalán.

A 6,5-7 liter közötti átlag ilyen körülmények között elfogadható, nem ezen veszíthet pénzt, aki az ötödik évébe lépett harmadik generációs Megane-ból vesz egyet újonnan. Sajnos jellemzően gyorsabban veszít majd használtan az értékéből, mint a német vagy a japán riválisok, igaz, általában olcsóbb is azoknál. A GT-csomagosak egyébként majdan a használt piacon kitűnhetnek a sima Megane-ok tengeréből, több ok mellett ezért is érdemes rászánni azt a többletpénzt, amit most valójában ki sem kell fizetni.

365 liter a Focus csomagtartója, 370 az Astráé, 372 a Megane-é, 380 a Golfé

365 liter a Focus csomagtartója, 370 az Astráé, 372 a Megane-é, 380 a Golfé

365 liter a Focus csomagtartója, 370 az Astráé, 372 a Megane-é, 380 a Golfé – minimális különbségek

Márkarajongóknak kimondottan ajánlott a Megane GT, és olyanoknak is, aki nem sublerrel a kezükben keresnek gyorsan megszerethető kompaktot (magyarán nem a centik fanatikusai), inkább a vételár a meghatározó számukra. Plusz érv: január 18-a óta az itthon vásárolt Renault személyautókra 5 év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal a francia márka hazai képviselete. Érdemes azért elolvasni a részleteket erről itt.


Tetszik az autó? Nem? Értékeld!
átlag
7.69
szavazat
39
Tetszik az autó? Nem? Értékeld!