Annak, akinek nem az élmény, hanem a köridő számít
Fehér kombik, lízingezüst ötajtósok: itthon az Astra többnyire munkaeszköz/céges juttatás. De az Opel ismét csinált belőle OPC-verziót, immár a harmadik generációból. Először a G Astrából készült OPC, 160 lóerős szívómotorral és nem egészen feleekkora nyomatékkal, mint a maiban. Anno 188 Nm pörgött ki, a turbós 2500-tól üt nagyot 400 Nm-rel. (Vagy még többel. A német Sport Auto próbapados mérésén a motor 480 newtonmétert is tolt.)
Szép és túlsúlyos
Bár az alapját adó GTC eleve nem egy kommersz darab, a sportváltozat optikában megkapott mindent, amivel fel lehet dobni egy kompakt autót. A kategóriában többnyire az Opel adja a legnagyobb felniket, az elődön a 19 collos volt a leg-leg-leg, az újhoz (akár a gyengébb GTC-khez is) elérhető a 245/40 ZR20-as gumiszett, ami a tesztautón feszít.
Teszt: Opel Astra OPC
1/52 Nem viccel. Élményben elmarad a legjobbaktól, de köridőben és motorerőben rendet rak a kategóriában
Nem viccel. Élményben elmarad a legjobbaktól, de köridőben és motorerőben rendet rak a kategóriában
Fotó megosztása:
2/52 Nyomatéka és teljesítménye a legnagyobb a kategóriában, nürburgringi körideje a legjobb a mezőnyben: az Astra OPC-t muszáj komolyan venni
Nyomatéka és teljesítménye a legnagyobb a kategóriában, nürburgringi körideje a legjobb a mezőnyben: az Astra OPC-t muszáj komolyan venni
Fotó megosztása:
3/52 0,35 a sportváltozat alaktényezője. A nagy hűtőnyílások és a széles kerekek rontják az aerodinamikát
0,35 a sportváltozat alaktényezője. A nagy hűtőnyílások és a széles kerekek rontják az aerodinamikát
Fotó megosztása:
5/52 Kis szárny, nagy hatás: 200-nál csupán 7 kilónyi felhajtóerő hat az első és mindössze 1 kg-nyi a hátsó tengelyen
Kis szárny, nagy hatás: 200-nál csupán 7 kilónyi felhajtóerő hat az első és mindössze 1 kg-nyi a hátsó tengelyen
Fotó megosztása:
6/52 6,0 másodperc kell neki nulláról százig, végsebességét az Opel visszavette 250-re
6,0 másodperc kell neki nulláról százig, végsebességét az Opel visszavette 250-re
Fotó megosztása:
7/52 8:20 perces idővel a kompakt sportmodellek között most az OPC a Nürburgring ura. A gyors kanyarok kedveznek neki, girbegurba, szűk országúton érezni a tömegét
8:20 perces idővel a kompakt sportmodellek között most az OPC a Nürburgring ura. A gyors kanyarok kedveznek neki, girbegurba, szűk országúton érezni a tömegét
Fotó megosztása:
9/52 Érezhető a különbség a három üzemmód között. Gombnyomásra módosítható a lengéscsillapítás, a gázreakció és a kormány rásegítése
Érezhető a különbség a három üzemmód között. Gombnyomásra módosítható a lengéscsillapítás, a gázreakció és a kormány rásegítése
Fotó megosztása:
10/52 Közvetlen befecskendezés tette takarékosabbá a turbómotort. A 400 Nm nyomaték 2500 és 5400 között állandó
Közvetlen befecskendezés tette takarékosabbá a turbómotort. A 400 Nm nyomaték 2500 és 5400 között állandó
Fotó megosztása:
11/52 Látni rajta, hogy nem az 1,4-es
Látni rajta, hogy nem az 1,4-es
Fotó megosztása:
13/52 Álló helyzetben is sokat ígér a szélesített nyomtáv
Álló helyzetben is sokat ígér a szélesített nyomtáv
Fotó megosztása:
14/52 Eleget látni a sikkes tükrökből
Eleget látni a sikkes tükrökből
Fotó megosztása:
15/52 Szériafelszerelésként az OPC 19-es felnit kap, a 20-asok felára 90 ezer Ft
Szériafelszerelésként az OPC 19-es felnit kap, a 20-asok felára 90 ezer Ft
Fotó megosztása:
17/52 Nem járatják le a Brembo nevet a fékek. A lassulás nagyon durva használat mellett sem csökken
Nem járatják le a Brembo nevet a fékek. A lassulás nagyon durva használat mellett sem csökken
Fotó megosztása:
18/52 OPC, azaz Opel Performance Center
OPC, azaz Opel Performance Center
Fotó megosztása:
19/52 Nem elég jó a motor és a kipufogó hangja sem
Nem elég jó a motor és a kipufogó hangja sem
Fotó megosztása:
21/52 A vaskos oszlop rontja az áttekinthetőséget, a GTC-n alapuló sportváltozatból hátrafelé is rossz a kilátás
A vaskos oszlop rontja az áttekinthetőséget, a GTC-n alapuló sportváltozatból hátrafelé is rossz a kilátás
Fotó megosztása:
22/52 Köridőket mérhetünk vele alapáron. Egy feláras alkalmazással összehasonlíthatjuk okostelefonon az autóból kinyert gyorsulási, lassulási, gázállási, kormányzási értékeket az egyes körök során
Köridőket mérhetünk vele alapáron. Egy feláras alkalmazással összehasonlíthatjuk okostelefonon az autóból kinyert gyorsulási, lassulási, gázállási, kormányzási értékeket az egyes körök során
Fotó megosztása:
23/52 Igényes a belső tér és a sok gombbal hightech hangulatot kelt
Igényes a belső tér és a sok gombbal hightech hangulatot kelt
Fotó megosztása:
25/52 Megér 250 000 forintot a panoráma szélvédő
Megér 250 000 forintot a panoráma szélvédő
Fotó megosztása:
26/52 Nem szereti a gyors kapcsolásokat a hatgangos sebességváltó
Nem szereti a gyors kapcsolásokat a hatgangos sebességváltó
Fotó megosztása:
27/52 Nagy hidegben is következetesen dolgozott az alapjárati motorleállítás. Jó ötlet a stop-start külön nulla állása
Nagy hidegben is következetesen dolgozott az alapjárati motorleállítás. Jó ötlet a stop-start külön nulla állása
Fotó megosztása:
29/52 Ki lehet kapcsolni a menüből, de OPC üzemmódban a műszerfal fehér helyett vörösben úszik
Ki lehet kapcsolni a menüből, de OPC üzemmódban a műszerfal fehér helyett vörösben úszik
Fotó megosztása:
30/52 Ilyenkor az Astra kőkemény és nagyon gyors
Ilyenkor az Astra kőkemény és nagyon gyors
Fotó megosztása:
31/52 Eco állásban működik az alapjárati motorleállítás, amivel sikerült 8,1 literre kihozni a gyári átlagfogyasztást
Eco állásban működik az alapjárati motorleállítás, amivel sikerült 8,1 literre kihozni a gyári átlagfogyasztást
Fotó megosztása:
33/52 Versenyövek befogadására is alkalmas a remek sportülés
Versenyövek befogadására is alkalmas a remek sportülés
Fotó megosztása:
34/52 Az apró kitüremkedés nemigen tartja meg az övet, a szíj hátracsúszik és hátulról nehéz előkotorni
Az apró kitüremkedés nemigen tartja meg az övet, a szíj hátracsúszik és hátulról nehéz előkotorni
Fotó megosztása:
35/52 Nagy erővel, rossz irányba kell húzni a kilincset az üléstámlák előrehajtásához
Nagy erővel, rossz irányba kell húzni a kilincset az üléstámlák előrehajtásához
Fotó megosztása:
37/52 Testre szabható az ülés oldaltartása
Testre szabható az ülés oldaltartása
Fotó megosztása:
38/52 Elfogadható a térkínálat hátul
Elfogadható a térkínálat hátul
Fotó megosztása:
39/52 Ez a harmadik OPC-generáció az Astrából
Ez a harmadik OPC-generáció az Astrából
Fotó megosztása:
41/52
Fotó megosztása:
42/52 Hatfokozatú a váltó
Hatfokozatú a váltó
Fotó megosztása:
43/52 Fém pedálszett nélkül oda a hangulat
Fém pedálszett nélkül oda a hangulat
Fotó megosztása:
45/52
Fotó megosztása:
46/52 Megjárja a csomagtartó
Megjárja a csomagtartó
Fotó megosztása:
47/52 Balra a HiPerStrut, jobbra egy sima MacPherson gólyaláb. A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, hanem csak a kerékagy
Balra a HiPerStrut, jobbra egy sima MacPherson gólyaláb. A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, hanem csak a kerékagy
Fotó megosztása:
49/52 Jobb a kormánygeometria a bal oldali megoldással, amely a Ford RevoKnuckle konstrukciója
Jobb a kormánygeometria a bal oldali megoldással, amely a Ford RevoKnuckle konstrukciója
Fotó megosztása:
50/52 A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, csak a zölddel jelölt kerékagy. Ezzel kevesebbet változik a kerékdőlés, az autó stabilabb kanyarban
A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, csak a zölddel jelölt kerékagy. Ezzel kevesebbet változik a kerékdőlés, az autó stabilabb kanyarban
Fotó megosztása:
51/52 Hosszú úton is kényelmes a Recaro-ülés
Hosszú úton is kényelmes a Recaro-ülés
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Szériafelszerelésként az OPC 19-es felnit kap, a 20-asok felára 90 ezer Ft
Akárcsak az Insignia, az Astra is szép autó, de az OPC 150 kilóval nehezebb a konkurenseknél, rossz belőle a kilátás és méreteihez képest elég szűk belül. Mintha Mark Adams, a tavaly Észak-Amerikába átvezényelt Opel-fődesigner nem is brit volna, hanem amerikai, ahol hanyagabbul bánnak a térrel.
Vannak apróbb, de igen zavaró botlások. Az övért nagyon hátra kell nyúlni, mert a szíjat megtartani hivatott fogas nem nyúlik ki eléggé, az öv kiszálláskor mögé szalad vissza. Szerencsétlen a támladöntés kialakítása is, mert nem az ülés oldalán van egy könnyen felhúzható kar, hanem a támlából kell felbillenteni egy kilincset, ami nem áll kézre.
Az Astra és a konkurensek listaára
Ford Focus ST ST2 (250 LE)
8 570 000 Ft
Mazda3 MPS (260 LE)
8 486 800 Ft
Opel Astra OPC (280 LE)
8 150 000 Ft
Renault Mégane RS (265 LE)
8 190 000 Ft
Bírja a hétköznapokat
De az OPC élményautóként nézve praktikus formájú csomagterével, elfogadható hátsó térkínálatával, jogsivesztő tempónál is halk utasterével nem bőg le a hétköznapokon, amikor megtermeljük a vadulás fedezetét.
Meglepőbb, hogy a futómű a legfeszesebb állásban is elegendő rugózási komfortot nyújt. A 20 collos, könnyen sérülő kerekek ellenére az Astrában elviselhetőek a rossz utak is.
Nem viccel. Élményben elmarad a legjobbaktól, de köridőben és motorerőben rendet rak a kategóriában
Autópályán a gázadásra, húzatáskor zajos kipufogó is elhalkul, hatodikban az utasok békésen szenderegnek olyan sebességnél, ami csak Németországban szabályos, helyenként. Mostantól az Autobahn belső sávjában is megérkezhet egy Astra, amelynek helyet kell csinálni. A leszabályozás 250-nél veszi át a hatalmat.
Üzemmódok: alap, Sport és OPC
Gombnyomásra két fokozatban lehet brutalizálni az autót. Az alaphelyzet felett jön a Sport és a nemcsak elméletben sportosabb OPC üzemmód. Felfelé haladva csökken a kormányrásegítés, a gázreakció érezhetően tüzesebb lesz, a harapósabb motor mellett a lengéscsillapítás is szigorúbbra vált, a kemény helyett választhatunk kőkemény karakterisztikát.
Forrás: Sport Auto magazin, 2012/12. szám. De a Fastestlaps.com szerint a mezőnyből a Mégane RS 265 Trophyé a legjobb kör, a kommentekben említett 8:07,97-tel
Harci üzemmódban a műszerfal-világítás is pirosra vált. A vörösben úszó műszerek támadásra ösztönöznek, ami az OPC-nek fekszik is. Kormányzása abszolút közvetlen, jó erőkkel és nagyon pontosan irányítható az autó.
Igazi terepe persze az országút vagy a versenypálya. Talán az idő nem kedvezett, de az Astra OPC nem olyan vadító, mint a Civic Type R volt, nem olyan atletikus, mint a Mégane RS és nem olyan sokoldalú, mint a Focus ST. Egy mélyen germán sportmodell, amely a számokkal kifejezhetetlen vezetési élmény helyett a köridőkkel igazolja magát.
Igényes a belső tér és a sok gombbal hightech hangulatot kelt
8:20 a Nordschleifén
Mert a Nürburgringen nagy időt ment. A 305 lóerős Focus RS-nek 6, az összkerekes Golf R-nek 14 (!) másodpercet adott a Nordschleifén. Futóműve ott is útra ragasztja, ahol ez valószerűtlen, főleg nyújtott kanyarokban ér el észveszejtő tempót, ha józanságunk maradékát morzsoljuk. Hangulata alapján nem egy zúzós autó, de miközben nem csinál semmi látványosat, azért rettentő gyorsan megyünk.
A komoly technikai háttér része a lamellás, 45 százalékos önzárású differenciálmű is, amelyet a Drexler szállít és aminél a maga nemében nemigen kapni jobbat. Kigyorsításkor az Astra nagyon jól talajra viszi teljesítményét és a sima GTC-ből átvett, de minden elemében átdolgozott futóművel a nyomaték nem cibálja a kormányt.
HiPerStrut, az Opel-féle Revo Knuckle
Balra a HiPerStrut, jobbra egy sima MacPherson gólyaláb. A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, hanem csak a kerékagy
Balra a HiPerStrut, jobbra egy sima MacPherson gólyaláb. A Focus ST nem kapta meg a Ford hasonló megoldását az előző RS-ből
Útfekvés szempontjából – pl. a közel állandó kerékdőlés miatt – a sportváltozatokban jó volna kettős keresztlengőkaros felfüggesztésre cserélni az alapmodellek MacPhersonját. Ám a mélyen benyúló keresztlengőkarok helyigényéhez nem érné meg újratervezni az autó orrát, többek között új doblemezt gyártani egy eleve drágább futóműhöz – vázolta a dilemmát Gajdán Miklós, kollégánk az Autó Magazintól.
Az Opel HiPerStrut (high perfomance strut) első felfüggesztése a MacPherson rugóstag áttervezésével született. Lényege, hogy kormányzáskor nem az egész rugóstag fordul el, mint a sima MacPherson futóművel, hanem csak a kerékagy.
A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, csak a zölddel jelölt kerékagy. Ezzel kevesebbet változik a kerékdőlés, az autó stabilabb kanyarban
A fő különbség, hogy nem az egész rugós tag fordul el kormányzáskor, csak a zölddel jelölt kerékagy. Ezzel kevesebbet változik a kerékdőlés, az autó stabilabb kanyarban
Ezzel csökken a kormányon a hajtási befolyás, a kerék nem rángatja a kormányt, mert a kormánylegördülési sugár változásával (a rövidebb erőkar miatt) gázadáskor kisebb erő hat a kormánykerékre. További előnyként az autó pontosabban irányítható.
Az egyszerűbb konstrukció nagyrészt hozni tudja a kettős keresztlengőkaros rendszer előnyeit, sokkal olcsóban és az eredeti bekötési pontok megtartásával. Ugyanez a lényege az előző Focus RS Revo Knuckle megoldásának és a Mégane RS hasonló futóművének is. Részletek németül ezen a linken. A nagyteljesítményű rugóstagnak fordítható HiPerStrut az OPC-n kívül az összes háromajtós Astrában és az Insignia OPC-ben benne van, de más Insigniákhoz is elérhető.
Fara nem legyez olyan élénken gázelvételre, mint a MINI-k vagy a Focus ST, mert ez nem játszóautó, hanem célszerszám a minél gyorsabb köridőkhöz és ehhez jobb a semleges hangolás. Nedves úton is elég sokáig tartja magát, míg végül kibukik az orrnehézség és az alulkormányozottság.
Csodás driftek hátsókerekes Kadettekkel
Erőből megoldja
A 280 lóerős turbómotor nem különösebben érzéki, viszont rettentő erős. Kár húzatni, mert itt kis és közepes fordulaton észbontó a gyorsulás. Hármasban 30-ról 160-ra ellőni nem tart annyi ideig, mint elolvasni ezt a mondatot, de bármelyik fokozatban nagyon megy.
Szerencse, hogy a motor megold mindent erőből, mert a váltó kelletlenül tűri a gyors kapcsolásokat, akadozva jár és pontossága is messze van attól, amit egy ilyen autó megérdemelne.
Sem a motor, sem a kipufogó felől nem jönnek izgalmas hangok. A mormogás hangszíne nem dob fel, padlógázon a kipufogógázok süvítése hallatszik, jelzésképp, hogy rengeteg benzint konvertálunk erővé és környezetszennyezéssé.
Fogyasztás: 8-18 l/100 km
De a tesztautó fogyasztása teljesen elfogadható volt, persze a havas időjárás kikényszerítette a többnyire szolid közlekedést. Amikor a motor méltatlanul kevés teret kap a kibontakozáshoz, beéri százon 11 literrel, tesztátlagunkat a városi utak vitték fel 13,1 literre.
8 és 18 liter között bármi adódhat, a használattól függően. Az OPC pont nagyjából fél literrel eszik többet, mint a vetélytársak, szintén kétliteres turbómotorral.
8 150 000 forintos alapára nem kompatibilis az átlagfizetésekkel, de tudásához és a konkurensekhez képest az OPC jutányos sportmodell. Még a Mégane RS is többe kerül, az összesen 480 ezres Cup futómű és sperr nélkül, nem beszélve a Focus sportváltozatáról.