Röviden -Toyota Auris HSD Full Hybrid
Mi ez? A Toyota sportos, agresszív formába csomagolt hibrid-kompaktja
Mit tud? Priustól örökölt hajtáslánccal harcol az emisszió ellen
Mibe kerül? Listaáron 6,6 millióért vihető
Kinek jó? A dízelrühellő másképp gondolkodóknak, akik csípik a tiszta japán stílust

Magyarázkodással kezdem. A két autót nem tudtuk a megszokott módon összehasonlítani. Elmaradt a közös tesztút. Először a Toyotát, majd pár napos időeltolódással a Volkswagen Golfot próbáltam, tehát a meleg tomporral történő autóváltás adta tapasztalat most nem áll rendelkezésre.

Viszont a ziccert nem hagyhattuk ki! A két autót egy fotózás erejéig sikerült összeszervezni, és ha rendhagyó módon is, de megénekeljük, mit tud a japánok lassan klasszikussá váló Full hibrid hajtása, az évek óta klasszikus, sokat csiszolt német dízellel szemben.

Adatlap

Toyota Auris HSD – Volkswagen Golf VII TDI

A klasszikus értelemben kitűnő német dízel és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne végleges sorrendet hirdetni.
A klasszikus értelemben kitűnő német dízel és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne végleges sorrendet hirdetni.
Motor 1798 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Evolúció vagy revolúció?

Ha a parkolóban kell megtalálni, akkor az Aurisnál az előny. Nem ítélek szépségdíjat, annyi biztos, hogy feltűnőbb, mint az óvatos formai evolúció örök német megtestesítője. Összetett rovarszemei, a lámpatestben lendülettel folytatódó hűtőrács krómdísze, az ívek és dudorok olyan egyveleget adnak, ami nyomot hagy az agyban.

Ellenben a Golfról nem árt képet tartani a pénztárcánkban, ha fel akarjuk ismerni. A típusra jellemző stílusjegyek a kornak megfelelő keretbe öntve, ennyit ad a szemnek a hetedik generáció. Ezzel tökéletesen lefedi a célzott réteg ízlését, elődeit követve nem kelt szélsőséges érzelmeket. Hiába kiabál mellette harsány űrrovarként az Auris, a vaskos C-oszlop, a tipikus Golf sziluett nyugodt szürkesége delejezi az átlagember tekintetét.

De elég a formából, ingoványos talaj, akár a pacal felett vívott finom-nem finom viták. A lényeg úgyis a 6,6 millióért kapható spórolás, amire mindkét autó törekszik.

A klasszikus értelemben kitűnő német dízel és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne végleges sorrendet hirdetni.

A klasszikus értelemben kitűnő német dízel és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne végleges sorrendet hirdetni.

Más módszerek, közös cél

A Golf a klasszikus dízelek erényeit igyekszik tökéletesre polírozni. Az 1.6 literes TDI  maximális 250 Nm nyomatéka már 1500-as percenkénti fordulattól rendelkezésre áll, így a hosszú áttétellel tervezett ötsebességes váltó nem okoz problémát, csak megszokást igényel, hogy városban a harmadik fokozat a legideálisabb.

A Bluemotion modellek ezen felül aerodinamikailag tökéletesített karosszériát (0.27 alaktényező), start-stop rendszert, és alacsony gördülési ellenállású abroncsokat kapnak az áhított fogyasztási, károsanyag-kibocsájtási érték (99 g/km) eléréséhez. Mindez a valóságban, télen 5-5.5 literes átlagfogyasztást, és egy egész kulturáltan járó dízelt eredményez, ami tökéletesen megfelelő, átlagos dinamikával mozgatja a hetedik generációs Golfot.

Ami a legmeglepőbb, hogy a Golfot így is jó vezetni. Hiába nyúlik el rágógumiként a 105 lóerős dízel ereje a hosszú fokozatokon, és csak csatolt lengőkaros a hátsó futómű (az Auris Hybrid multilink hátul), az autón első pillanattól érezhető az átgondolt tervezés.

A motorterek az univerzum két legtávolabbi pólusát képviselik, de a cél ugyanaz, a takarékos, alacsony fogyasztás.

A motorterek az univerzum két legtávolabbi pólusát képviselik, de a cél ugyanaz, a takarékos, alacsony fogyasztás.

A motorterek az univerzum két legtávolabbi pólusát képviselik, de a cél ugyanaz, a takarékos, alacsony fogyasztás.

Nem vagyok lekenyerezett Volkswagen bérenc, sőt minden idegszálammal küzdöttem ellene, de egyértelmű, hogy a Golfot jó vezetni. Rácz Tamás kolléga nem véletlenül fűzte fel erre a gondolatra a tesztjét, a takarékos németet cirádás jelzők, és fergeteges körmondatok helyett csak ezzel a szikár egyszerű, szóval lehet jellemezni: .

Az Auris díjazza a nyugdíjas tempót

A Toyota az univerzum másik végéről közelítette meg a takarékosság kérdését, a hibridrendszer minden ízében különbözik a németek dízelétől. A rendszert magát már számtalanszor próbáltuk, hiszen az Auris technikailag változatlan hajtást örökölt a Priustól.  136 lóerőt kapunk az 1.8 literes benzinmotor és villanyos társainak tálalásában.

A hibrid előnye városban domborodik igazán. Lámpánál nem rángat a start-stop rendszer, és a pedált óvatosan kezelve gyakran villan fel a kizárólagos elektromos üzemmódot jelző EV felirat a műszerfalon. Így kellő rutinnal a zsúfolt forgalomban jobb fogyasztási értéket tudunk produkálni, mint nyugodt autópályás haladáskor.

Konzervatív, és feltűnő. A két autó nem csak a technikai hátteret tekintve különbözik

Konzervatív, és feltűnő. A két autó nem csak a technikai hátteret tekintve különbözik

Nem jellemző a zaj, de ha hirtelen kell az erő, nyers hanggal bőg fel, és marad a maximális teljesítményt nyújtó fordulatszámon az 1.8 literes motor. Ez a Toyota hibridjeire jellemző, (CVT váltókra emlékeztető) erőleadási mód zavaró lehet, de nem jobban, mint a hidegen kotyogó dízelmotor.

Adatlap

Toyota Auris HSD – Volkswagen Golf VII TDI

A klasszikus értelemben kitűnő német dízel és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne végleges sorrendet hirdetni.
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,5 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,9 l / 100 km


Talán a végcélt nézve súlytalan értekezni róla, de meg kell említeni a vezetési élményt. A Golf picit könnyebbnek, picit merevebbnek, picit agilisabbnak érződik. Ezek az apróságok pedig összeadódnak, és végül az ötgangos szürke egeret szívesebben visszük kanyargós mellékútra, mint a papíron erősebb, kívül dögösebb japán ellenlábast.

Közös tesztút nélkül csak kocsmai sörözések alkalmával hiteles megjegyzésként szúrom be, az Auris 5.4 literes fogyasztását, ami az eddig nálunk járt Toyota hibrideket tekintve tökéletes átlagérték. Takarékossági szempontból a legnagyobb különbség, hogy az Aurisnál akarni kell a jó fogyasztást. Lila köddel a fejben vezetve megugrik az étvágy (a takarékosan elérhető 4.5-5 literhez viszonyítva), míg a dízel jobban tolerálja, ha ólomlábbal dirigáljuk.

Minőségre utaznak

Használhatóságukat tekintve szintén kevés különbség van a két típus között. A helykínálat közel azonos, csak a csomagtartóméretben mutatkozik komoly eltérés. Az akkumulátorok hátsóülés alá helyezésével is alulmarad az Auris, 360 literjével szemben a Golf 380-at kínál.

Vakkapcsolók tömegét kínálja a Golf 6.6 millióért. Viszont ezen extrák nagy része nem is hiányzik, a minőség, és az ergonómia így is etalonnak számít

Vakkapcsolók tömegét kínálja a Golf 6.6 millióért. Viszont ezen extrák nagy része nem is hiányzik, a minőség, és az ergonómia így is etalonnak számít

A belső minőségének, formai kialakításának értékelésénél szintén a pacal-vitához lyukadunk ki. A világ két legnagyobb autógyártó masztodonja nem véletlenül érte el piaci státuszát. Minőségben fej-fej mellett haladnak, nem hiszem, hogy a Toyota képtelen lenne a Golféhoz hasonló finom műanyag keretet gyártani a középkonzol műszerei köré. Inkább nem akarnak. Más a filozófia, a precíz szürkeség helyett nyolcvanas éveket idéző kvarcórával bizonyítják, nem a karót nyelt nyugdíjas könyvelők autója az Auris.

Eddig nem sikerült döntő különbséget találni, de az árak és költségek talán tisztázzák a helyzetet. Az Aurisnál egyszerű a képlet, klasszikus japán autóként két felszereltséggel elérhető a Hibrid, a gazdagon extrázott Acitve jelenleg 6.6 milliós listaáron érhető el.

Ezért kapunk tolatókamerát, kulcs nélküli nyitást-indítást, USB-vel felvértezett audiórendszert, és 6.1 colos érintőképernyős kijelzőt, gyári navigációval a szokásos biztonsági, kényelmi extrák mellett.

Röviden -Volkswagen Golf VII 1.6 TDI BlueMotion
Mi ez? A hetedik generációs Golf dízelcsipegető takarékos verziója
Mit tud? Nincs új, feltűnő mutatványa, de klasszikus dízelautónak kitűnő
Mibe kerül? Listaáron 6 millióért vihető alapfelszereltséggel
Kinek jó? A takarékos, német dízelre vágyóknak

A Golf ugyanezért az árért hagyományos kulccsal indul valamint, gomboktól teljesen mentes volánt, navigációtól, tolatókamerától, radartól megfosztott 5 colos érintőképernyős kijelzőt ad. USB nincs, de érdekes mód SD-kártyáról lejátszhatjuk kedvenc zenéinket.

Csak a kristálygömb a tudója

A klasszikus értelemben kitűnő dízel, és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne sorrendet hirdetni.

Melyik tetszik jobban, a dízel Golf vagy a hibrid Auris?
A Golf
31% (30)
Az Auris
69% (67)
A következő évek még sok ismeretlen tényezőt kevernek a képbe, rejtély a TDI várható szervizigénye, és az ezzel kapcsolatos költségek. A Priustól örökölt hibridhajtás már bizonyított, jellemző típushibáktól nem kell tartani, a tapasztalatok alapján komoly futásteljesítményre képes a HSD rendszer.

Kedves olvasók! A szokásos formától eltérő, rendhagyó összehasonlítást tekintsétek vitaindító gondolatkazalnak. A hibrid és dízel párharc érdekes téma, tehát várjuk a kommenteket, pro és kontra, a megszokott kulturált hangnemben ;)