Röviden -Toyota Auris HSD Full Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota sportos, agresszív formába csomagolt hibrid-kompaktja |
Mit tud? | Priustól örökölt hajtáslánccal harcol az emisszió ellen |
Mibe kerül? | Listaáron 6,6 millióért vihető |
Kinek jó? | A dízelrühellő másképp gondolkodóknak, akik csípik a tiszta japán stílust |
Magyarázkodással kezdem. A két autót nem tudtuk a megszokott módon összehasonlítani. Elmaradt a közös tesztút. Először a Toyotát, majd pár napos időeltolódással a Volkswagen Golfot próbáltam, tehát a meleg tomporral történő autóváltás adta tapasztalat most nem áll rendelkezésre.
Viszont a ziccert nem hagyhattuk ki! A két autót egy fotózás erejéig sikerült összeszervezni, és ha rendhagyó módon is, de megénekeljük, mit tud a japánok lassan klasszikussá váló Full hibrid hajtása, az évek óta klasszikus, sokat csiszolt német dízellel szemben.
Adatlap
Toyota Auris HSD – Volkswagen Golf VII TDI
Motor | 1798 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 136 LE |
Nyomaték | 142 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Evolúció vagy revolúció?
Ha a parkolóban kell megtalálni, akkor az Aurisnál az előny. Nem ítélek szépségdíjat, annyi biztos, hogy feltűnőbb, mint az óvatos formai evolúció örök német megtestesítője. Összetett rovarszemei, a lámpatestben lendülettel folytatódó hűtőrács krómdísze, az ívek és dudorok olyan egyveleget adnak, ami nyomot hagy az agyban.
Ellenben a Golfról nem árt képet tartani a pénztárcánkban, ha fel akarjuk ismerni. A típusra jellemző stílusjegyek a kornak megfelelő keretbe öntve, ennyit ad a szemnek a hetedik generáció. Ezzel tökéletesen lefedi a célzott réteg ízlését, elődeit követve nem kelt szélsőséges érzelmeket. Hiába kiabál mellette harsány űrrovarként az Auris, a vaskos C-oszlop, a tipikus Golf sziluett nyugodt szürkesége delejezi az átlagember tekintetét.
De elég a formából, ingoványos talaj, akár a pacal felett vívott finom-nem finom viták. A lényeg úgyis a 6,6 millióért kapható spórolás, amire mindkét autó törekszik.
A Golf a klasszikus dízelek erényeit igyekszik tökéletesre polírozni. Az 1.6 literes TDI maximális 250 Nm nyomatéka már 1500-as percenkénti fordulattól rendelkezésre áll, így a hosszú áttétellel tervezett ötsebességes váltó nem okoz problémát, csak megszokást igényel, hogy városban a harmadik fokozat a legideálisabb.
A Bluemotion modellek ezen felül aerodinamikailag tökéletesített karosszériát (0.27 alaktényező), start-stop rendszert, és alacsony gördülési ellenállású abroncsokat kapnak az áhított fogyasztási, károsanyag-kibocsájtási érték (99 g/km) eléréséhez. Mindez a valóságban, télen 5-5.5 literes átlagfogyasztást, és egy egész kulturáltan járó dízelt eredményez, ami tökéletesen megfelelő, átlagos dinamikával mozgatja a hetedik generációs Golfot.
Ami a legmeglepőbb, hogy a Golfot így is jó vezetni. Hiába nyúlik el rágógumiként a 105 lóerős dízel ereje a hosszú fokozatokon, és csak csatolt lengőkaros a hátsó futómű (az Auris Hybrid multilink hátul), az autón első pillanattól érezhető az átgondolt tervezés.
Nem vagyok lekenyerezett Volkswagen bérenc, sőt minden idegszálammal küzdöttem ellene, de egyértelmű, hogy a Golfot jó vezetni. Rácz Tamás kolléga nem véletlenül fűzte fel erre a gondolatra a tesztjét, a takarékos németet cirádás jelzők, és fergeteges körmondatok helyett csak ezzel a szikár egyszerű, szóval lehet jellemezni: Jó.
Az Auris díjazza a nyugdíjas tempót
A Toyota az univerzum másik végéről közelítette meg a takarékosság kérdését, a hibridrendszer minden ízében különbözik a németek dízelétől. A rendszert magát már számtalanszor próbáltuk, hiszen az Auris technikailag változatlan hajtást örökölt a Priustól. 136 lóerőt kapunk az 1.8 literes benzinmotor és villanyos társainak tálalásában.
A hibrid előnye városban domborodik igazán. Lámpánál nem rángat a start-stop rendszer, és a pedált óvatosan kezelve gyakran villan fel a kizárólagos elektromos üzemmódot jelző EV felirat a műszerfalon. Így kellő rutinnal a zsúfolt forgalomban jobb fogyasztási értéket tudunk produkálni, mint nyugodt autópályás haladáskor.
Adatlap
Toyota Auris HSD – Volkswagen Golf VII TDI
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 110 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,5 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,9 l / 100 km |
Talán a végcélt nézve súlytalan értekezni róla, de meg kell említeni a vezetési élményt. A Golf picit könnyebbnek, picit merevebbnek, picit agilisabbnak érződik. Ezek az apróságok pedig összeadódnak, és végül az ötgangos szürke egeret szívesebben visszük kanyargós mellékútra, mint a papíron erősebb, kívül dögösebb japán ellenlábast.
Közös tesztút nélkül csak kocsmai sörözések alkalmával hiteles megjegyzésként szúrom be, az Auris 5.4 literes fogyasztását, ami az eddig nálunk járt Toyota hibrideket tekintve tökéletes átlagérték. Takarékossági szempontból a legnagyobb különbség, hogy az Aurisnál akarni kell a jó fogyasztást. Lila köddel a fejben vezetve megugrik az étvágy (a takarékosan elérhető 4.5-5 literhez viszonyítva), míg a dízel jobban tolerálja, ha ólomlábbal dirigáljuk.
Minőségre utaznak
Használhatóságukat tekintve szintén kevés különbség van a két típus között. A helykínálat közel azonos, csak a csomagtartóméretben mutatkozik komoly eltérés. Az akkumulátorok hátsóülés alá helyezésével is alulmarad az Auris, 360 literjével szemben a Golf 380-at kínál.
Eddig nem sikerült döntő különbséget találni, de az árak és költségek talán tisztázzák a helyzetet. Az Aurisnál egyszerű a képlet, klasszikus japán autóként két felszereltséggel elérhető a Hibrid, a gazdagon extrázott Acitve jelenleg 6.6 milliós listaáron érhető el.
Ezért kapunk tolatókamerát, kulcs nélküli nyitást-indítást, USB-vel felvértezett audiórendszert, és 6.1 colos érintőképernyős kijelzőt, gyári navigációval a szokásos biztonsági, kényelmi extrák mellett.
Röviden -Volkswagen Golf VII 1.6 TDI BlueMotion | |
---|---|
Mi ez? | A hetedik generációs Golf dízelcsipegető takarékos verziója |
Mit tud? | Nincs új, feltűnő mutatványa, de klasszikus dízelautónak kitűnő |
Mibe kerül? | Listaáron 6 millióért vihető alapfelszereltséggel |
Kinek jó? | A takarékos, német dízelre vágyóknak |
A Golf ugyanezért az árért hagyományos kulccsal indul valamint, gomboktól teljesen mentes volánt, navigációtól, tolatókamerától, radartól megfosztott 5 colos érintőképernyős kijelzőt ad. USB nincs, de érdekes mód SD-kártyáról lejátszhatjuk kedvenc zenéinket.
Csak a kristálygömb a tudója
A klasszikus értelemben kitűnő dízel, és a jövő felé kacsintó fiatalos japán hibrid, olyan különböző technikára épül, hogy balgaság lenne sorrendet hirdetni.
Kedves olvasók! A szokásos formától eltérő, rendhagyó összehasonlítást tekintsétek vitaindító gondolatkazalnak. A hibrid és dízel párharc érdekes téma, tehát várjuk a kommenteket, pro és kontra, a megszokott kulturált hangnemben ;)