Lehet rá vágyni, sőt, a fenébe: vágyom is rá, de ha racionális érvekkel akarnám megindokolni, minek és kinek kellene pont egy Freelander 2, pláne ennyiért, nagy bajban lennék. Ezt a kis összefoglaló táblázatot sem volt egyszerű összeütni:

Röviden – Land Rover Freelander 2 SD4 SE aut.

Mi ez?

Terepjárásra fokozottan alkalmas SUV, prémium szolgáltatásokkal és árazással

Mit tud? Kényelmesen leküzdeni rossz utakat, és elegánsan megjelenni, ha kell
Mibe kerül? A tesztautó extrákkal bőven megvan 14 millió
Kinek jó? Aki tényleg terepezni akar néha a SUV-jával, és nem akar BMW-t, Audit, Mercit

Nagy dilemma ez a kis Land Rover az egyszeri autós újságíró számára. Egyrészt érdekes, különleges, semmihez nem hasonlítható kocsi, ami annyira kilóg a kategóriájából, hogy már-már ő maga egy külön kategória. Másfelől viszont nagyon érződik rajta, hogy egy 2006-os modell tessék-lássék fészliftje csupán. Egy valóban friss kocsiból, friss dízelmotor mögül, friss váltó fölül beülve a Freelander kormánya mögé – mintha időutazást tennénk.

És most jöjjenek a részletek; boncoljuk fel együtt ezt a kékvérű sárdagasztó furcsaságot!

A Land Rover Freelander azoknak jó választás, akik nem csak presztízs-okokból akarnak magas, márkás összkerekes autót, hanem tényleg ki akarnak néha menni a sárba egy kicsit. Vagy sokat
19-es felnikkel is rendlehető az autó, de ez terepen nagy hátrány. Jobb a kevésbé peres, ballonos gumi

19-es felnikkel is rendlehető az autó, de ez terepen nagy hátrány. Jobb a kevésbé peres, ballonos gumi

Külső – modern is, Land Rover is, brit is

A Land Rover megcsinálta a kötelező feladatokat: szép új felnit, LED-es menetjelző világítást épített a Freelanderbe, és kicsit agresszívebbre faragta a 2006-os modell bambán jóindulatú arcát. Az eredmény egy fantasztikusan látványos autó, amit még az is észrevesz, akinek különben egyre megy, hogy Swift vagy Corvette jön szembe. Az új Freelander forgatja a fejeket rendesen.

Már csak hab a tortán, hogy ez az attraktív, fehérben különösen megragadó kocsi összetéveszthetetlen Land Rover is. Mintha egy Range-et néznénk kicsiben: meredek szélvédő, vékony tetőoszlopok, sötét, szinte láthatatlan B- és D-oszlop, magas oldalablakok, hatalmas kilincsek, összetéveszthetetlenül LR-es hátsó lámpák, kopoltyú az első kerék mögött, és sok-sok ovális, zöld embléma.

Úgy funkcionális, hogy közben elegáns, úgy arisztokratikus, hogy közben barátságos, úgy modern, hogy közben klasszikus. Mint a brit államberendezkedés, négy keréken.

18 mázsáról indul az automata Freelander, de 2505 kilóig pakolható. Az X3, Q5 könnyebb, a GLK nehezebb

18 mázsáról indul az automata Freelander, de 2505 kilóig pakolható. Az X3, Q5 könnyebb, a GLK nehezebb

Belső – mindene megvan, ami ma kell, mégis érződik rajta a kor

A Freelander 2 még akkor készült, amikor a Ford (egyben Volvo) uralta a brit márkát. (Ha valaki nem tudná: 2008 óta az indiai Tata kezében van a cég, de a fejlesztés, a gyártás az Egyesült Királyságban maradt.) Az előző Freelander pedig még a BMW-tulajdonlás idején, ’97-ben keletkezett.

Talán a cég hányatott sorsának tudható be az a picit diffúz hangulat, ami a Freelander belterét jellemzi. Gombok itt, gombok ott, teljesen szokatlan helyen az ablakemelők gombcsoportja, menügombok a kormányon is, a bajuszkapcsoló végén is, érintőképernyő, alatta komplett audio- és klímakonzollal. Hatalmas kormányagy, icipici műszercsoporttal; a defenderes, traktorműszer-szerűen igénytelen órák között színes másod-monitor, amely a navigáció utasításait is képes megjeleníteni.

A pici órákkal és a nagy érintőképernyővel disszonáns, de megszokható a vezetői környezet

A pici órákkal és a nagy érintőképernyővel disszonáns, de megszokható a vezetői környezet

Az egész olyan kusza. De nem rossz. Mintha egy skót kastélyt szállodává alakítottak volna, és a modernizáció jegyében megjelentek volna a radiátorok és bidék az évszázados kőfalak között. Érezni, hogy nem eleve ilyennek épült, de nappal nem hiányoljuk a fotocellás üvegajtót a rácsos kapu helyéről, este pedig, ha lehűlt a levegő, eszünk ágában sincs fanyalogni az anakronisztikus központi fűtés miatt.

A Freelander és konkurensei, 190 lóerőtől nem messze, 4×4-gyel, automata váltóval
Land Rover Freelander 2 SD4 aut. (190 LE) 12 684 000 Ft
BMW X3 2.0d aut. (184 LE) 12 107 000 Ft
Mercedes Benz GLK 220 CDI BlueEff. aut. (170 LE) 12 628 460 Ft
Audi Q5 2.0 TDI Quattro S-Tronic (177 LE) 12 062 840 Ft

A helykínálat megfelelő, a tesztautó kéttónusú bőrülése (jó félmillió forint) pedig nagyon feldobja a hangulatot. A csomagtartó minden katalógus szerint 755 literes, ami nagyon gyanús, pláne ha mellétesszük a Q5-ös Audi 540 literes értékét. Erős a gyanúm, hogy beleszámolták a teljes értékű pótkerék által elfoglalt irdatlan helyet is.

Elkülönített hifi- és klímakonzol

Elkülönített hifi- és klímakonzol

Ja, és el ne felejtsem: minden Land Rover tesztben illik megemlíteni, hogy a gombok és kilincsek azért ilyen böszme nagyok, hogy kesztyűben is könnyedén lehessen őket kezelni. Mert ez egy terepjáró. Ez egy terepjáró?

Adatlap

Land Rover Freelander 2 2.2 SD4 SE aut.

A Land Rover Freelander azoknak jó választás, akik nem csak presztízs-okokból akarnak magas, márkás összkerekes autót, hanem tényleg ki akarnak néha menni a sárba egy kicsit. Vagy sokat
Motor 2179 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 190 LE
Nyomaték 420 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,5 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7 l / 100 km

Ez majdnem egy terepjáró

A hardcore offroadosok szerint nyilván nem terepjáró, aminek nincs alváza, két merev tengelye, felezője, mechanikus differenciálzárja. A Freelandernek semmi ilyenje nincs, futóműve elöl-hátul független, az automata váltóban sincs felező.

Viszont van neki 21 centis hasmagassága, elöl 31, hátul 34 fokos terepszöge, 23 fokos rámpaszöge és félméteres gázlómélysége. Ugyanezek az értékek a BMW X3-nál: 20,5 centi, 26, 23, 19 fok és szintén fél méter.

A Land Rover futóművét mintha kimondottan terepre hangolták volna. Gidres-gödrös földutakon is nagy tempóval porolhatunk, a hungarikum-számba menő hazai kátyúkat pedig még a /55-ös, 19 colos gumikon is puhán reaqálja le. Ez a 400 ezer forint felárért kapható extra volt a tesztautó legfeleslegesebb része: a széles, alacsony profilú gumik terepen hátrányt jelentenek, aszfalton viszont ezektől se lett stabil a Freelander.

Az elektronikusan vezérelt, negyedik generációs Haldex-kuplungos összkerékhajtásnak van ugyan pár programja (a Land Rover Terrain Response-nak nevezett rendszerében választhatunk aszfalt, sár vagy hó, homok, illetve bakhátas út között), és lejtmenet-vezérlés is van a kocsiban, de technikailag a Freelander egy modern SUV csupán. De csodálatos, hogy mennyire nem annak érződik, látszik.

Milyen jó lenne egy tárolóvályú ott fenn az apróságoknak!

Milyen jó lenne egy tárolóvályú ott fenn az apróságoknak!

Aszfalton ideges és tétova, mint a hídra vezetett ló

X3 2.0 dízel, automata, 184 lóerővel: 210 km/h végsebesség, 8,5 másodperces 0-100. A Freelander 188 lóval: 181 km/h, 11,2 másodperc. A számszerű különbségek nem csak a katalógusban, a hétköznapi utcai, országúti vezetésben is megmutatkoznak.

A Freelander csendes, doboz formája dacára nem erős benne a szélzaj nagy tempónál sem. 130-nál 2100 körül forog a motor, tehát a tartós autópályázás sem fárasztó neki sem, benne sem. Viszont sosem lehet megszokni, hogy a kormány az első 10-20 fokos tartományban iszonyat hirtelen rántja arrébb a kocsit. A hosszú rugóutakon meg-megbillenő nehéz kasztni állandóan a frászt hozza a sofőrre is, az utasokra is.

A Haldex-kuplungos, elektronikusan vezérelt összkerékhajtás teljesen automatikusan osztja a nyomatékot előre-hátra, de a vezető választhat előre beállított programot is homokra, hóra-sárra, vagy nyomvályús útra

A Haldex-kuplungos, elektronikusan vezérelt összkerékhajtás teljesen automatikusan osztja a nyomatékot előre-hátra, de a vezető választhat előre beállított programot is homokra, hóra-sárra, vagy nyomvályús útra

Az üresen 18 mázsás, ráadásul magas test a fékezéseknél is azt érezteti, hogy később fog megállni, mint a sorban a többiek előttünk. Pedig nem, csak úgy tűnik.

A Land Rover szilárd úton mutatott viselkedése szánalmas bukdácsolásnak tűnik az előző bekezdésben leszólt X3-ból, de igazából minden autóból, ami nem Land Rover. De a kátyúk! Az ember minden irányváltásnál szidja, minden úthibánál isteníti ezt az autót. Rossz úton élmény vele a közlekedés, még az élvonaltól elmaradó technikával, a szomjas motorral, a prémium kocsikétól elmaradó kifinomultságú váltóval is.

LED-menetjelzőkkel, fehér lökhárítókkal, fényezett tükrökkel sem hat idegenül a sárban a kisebbik Land Rover

LED-menetjelzőkkel, fehér lökhárítókkal, fényezett tükrökkel sem hat idegenül a sárban a kisebbik Land Rover

Motor, váltó, fogyasztás

– Mennyit evett? – kérdezte Peti, a Tesztautók Kulcsának Őrzője, amikor visszavittem a kocsit az importőrnek. 9,1-et, mondtam. – Az jó, nem?

Khm. Nem is olyan rég volt nálam a nehezebb, szintén 2,2-es, ugyanilyen erős, automata Hyundai Santa Fé. Azt a kocsit, amely az Auto Motor und Sport összehasonlító tesztjében magas fogyasztása miatt kapott kritikát, ugyanilyen használat után 8,44 literes átlaggal adtam vissza. Szóval nem olyan jó. De miért nem?

Az érintőképernyő főmenüje megszokást igényel, de nem nehéz használni

Az érintőképernyő főmenüje megszokást igényel, de nem nehéz használni

A Freelander orrában – keresztbe fordítva – a PSA konszern 2,2 literes HDI-motorja lakik, ereje egy hatfokozatú japán AISIN váltón keresztül jut az osztóműhöz. Egyik sem rossz szerkezet, de egyik sem a mai prémium kompakt SUV-ok high-tech csodája, márpedig ára és presztízse szerint a Freelandernek nem a Peugeot 4008-cal, hanem a BMW X3-assal kellene versenyeznie.

A nem igazán csendes, nem igazán kulturált járású, nem is takarékos motor és a régi vágású automata pedig egyszerűen nem azon a pályán játszik, ahol a nyolcfokozatú ZF és a hipertakarékos kétliteres dízel. Még szerencse, hogy a Land Rover megjelenése és az a finom, elegáns távolságtartás, ami minden brit műszaki cuccra jellemző, tudja ellensúlyozni a műszaki lemaradást.

A felára bőrülések feldobják a hangulatot. Elektromosan állítható a két első (ez is feláras tétel), de memória nincs

A felára bőrülések feldobják a hangulatot. Elektromosan állítható a két első (ez is feláras tétel), de memória nincs

Ha SUV kéne, nem kéne más

A teszt után azt kell mondjam, hogy minden hibájával együtt is csak a Freelander kellene, ha hirtelen ki kellene dobnom 13-15 milliót egy kompakt SUV-ra. Egy X3-as minden szempontból jobb autó, kivéve a terepjáró képességet, és nekem még egy X3-as terepjáró képessége is feleslegesen sok, de akkor is.

Ha már SUV, ne csak boldoguljon el a sárban, hanem legyen otthon benne! És ezt a prémium hobbiterepjárók közül semmi más nem tudja úgy előadni, mint a Land Rover Freelander 2, még ha aszfalton körbe is autózza bármelyik német konkurens.

Ahogy a Discovery nemrég, most a Freelander is belopta magát a szívembe. Ez persze nem jelenti azt, hogy ezt a kocsit is ajánlanám annak, aki tőlem kér tanácsot. Azt viszont ajánlom, hogy ha más embléma is szóba jöhet a kék-fehér propelleren, a négy karikán vagy a csillagon kívül, a Freelander megér egy tesztutat a végső döntés előtt. Mert máshogy jó, de nagyon jó.

Mellette – Ellene
  • Elegáns, látványos megjelenés
  • SUV-hoz képest komoly terepképességek
  • Tágas csomagtér
  • Remek hifi
  • Minőségi kidologozás
  • Nem a legfrissebb, a prémium szegmensből kilógó technika
  • Szomjas, de lassú aszfalton
  • Magas ár

Tetszik az autó? Nem? Értékeld!
átlag
8.20
szavazat
169
Tetszik az autó? Nem? Értékeld!