Megérkezett Magyarországra a német márka divatcikknek készülő kisautója. 12 féle karosszériaszín, háromféle tetőszín, négyféle belső szín, 31 féle felni, 19 féle műszerfal- és ajtópanel stb választható az új Adamhoz, amely az Opel szerint minden más autónál jobban egyénre szabható.
Bár nálunk várhatóan nem lesz tömegmodell, de ha az lenne, akkor sem igen találkozna majd két ugyanolyan Adam, hiszen összesen több mint 60 000 féle változat állítható össze a fenn említett és további részletmegoldásokkal. Olyan különleges elemek is választhatók, mint a Rolls-Roycenál is kérhető LED-es tetővilágítás, amely a csillagos eget utánozza, de van állítható színű belső hangulatvilágítás és sokféle, akár világító műszerfalpanel is.
A kivételesen variálható és testreszabható Adam magyarországi induló ára 3 050 000 forint, ám mint a hazai bemutatón megtudtuk, a vevők vélhetően nem az alapmodellt keresik majd. Az Opel prémium modellnek szánja a kocsit, így a vevők várhatóan a tehetősebbek közül kerülnek ki, akik költenek is majd az egyénre szabhatóságra és az extrákra. A különlegességek pedig az alapmodellhez nem rendelhetők, ahogy klíma sincs benne ezért az árért.
Az Opelnél úgy vélekedtek, hogy a legtöbb Adam 3,7-3,8 millió körüli áron kel majd el. Egy kiválóan felszerelt modell ára viszont elérheti az ötmilliót is. Leszámítva az alapmodellt, az Adam háromféle alap „hangulatot” kínál: a Jam menő, modern, a Glam elegáns és stílusos, a Slam pedig férfias, sportos.
Ezek alapárai – sorban – 3,37 millió, 3,59 millió, 3,65 millió forint, mindegyik 1,2 literes 70 lóerős benzinmotorral. A kisautó emellett 1,4-es benzinmotorral 87 és 100 LE-s teljesítménnyel választható. A három „hangulathoz” széria a légkondicionáló, hat légzsák, tempomat, multi kormány, fedélzeti számítógép stb.
Az autó egyik különlegessége a fedélzeti elektronikai és navigációsrendszer. A hagyományos áraknál olcsóbban, 90 000 forintért megvehető navigáció nem az autó rendszerein fut, hanem a tulajdonos okostelefonján (Android és Apple iOS), de a kezelése a középkonzolon lévő érintőképernyőn történik.
A Park Assist önműködően parkol be, de nem hiányzik a holttérfigyelés és a gombnyomásra még könnyebben járó CITY szervokormány sem, utóbbi – jó Opel-szokás szerint – fűthető kivitelben is kérhető.
Ami az autóról a hazai bemutatón, az együtt töltött néhány óra alatt kiderült, hogy valóban hozza a prémiumérzést. Az anyagminőség remek, a kidolgozás szép. Itt aztán nyugodtan lehet tapogatózni. Nagyon vonzó.
A Corsánál 30 centivel rövidebb, 3,7 méter hosszú kocsiban elöl kellő hely jut a vezetőnek és utasának. 178 centis magassággal magam mögött – passzentosan -, de elfértem hátul. Az ülések kényelmesek, szélességben igen jó a helykínálat.
Rég látott érdeklődést váltott ki az emberekből az Adam. A fővárosban autózva mutogattak utána, tátott szájjal nézték, felkiáltottak, mintha a legújabb Ferrari volna. Hiába az unalmas technika, a formaterv működik és ez vélhetően meg is győzi majd a célközönséget.
A próbált, 100 lóerős benzinmotorral igazán fürge a Corsa-technikára épülő, vezető nélkül is 1045 kilós kisautó. Fordulékony, a kormány, a váltó és a pedálok is igazodnak a női nem igényeihez. Sokkal inkább jól használható, mint precíz. Futóműve igyekszik távol tartani az úthibákat, de inkább a sportos vevőknek kedvez, akiket nem zavar egy kis pattogás.
Az Opel nem a FIAT 500-as és nem is a MINI ellen kívánja pozicionálni az autót, szerintük az előd nélkül megvalósított modelljük egészen más, mint a retrós olasz, vagy a retrós és sportos brit kisautó. Az árak hasonlóak az 500-hoz, a MINI-nél jóval olcsóbb az Opel divatautója. Az azonban kimondatlanul közös, hogy a gyártók nagy hasznot húznak/remélnek a kisautókból.
Egyelőre nincsenek komoly tervek az autó értékesítésével, hiszen a magyar piac 75 százalékát a flottavásárlók teszik ki, de az Opel ezen a piacon is igyekszik. Bérautó-szolgáltatók már érdeklőnek a kocsi iránt, de a remények szerint erős márkaidentitású cégek önkifejezésének is alapja lehet.
Más piacokon, ahol magánemberek is vásárolnak, egyelőre biztatóak a jelek. Az Adam eddig Európa-szerte sikeresen debütált. Január közepe óta – akkor indult az értékesítés Németországban – 30 000 megrendelés érkezett az autóra. Az Opel várakozása szerint az autó vásárlóinak közel 80 százaléka magánszemély lesz, akiknek fele új ügyfél a márkánál.
Szakértők szerint évekig nő még az Adam életstílus-szegmense. 2000 óta 30 százalékkal bővült az értékesítés a 3,70 méteres kategóriában, illetve 110 százalékkal a 4 méteresben. 2011 folyamán csaknem 630 000 ilyen trendi kocsit adtak el Európában, míg 2008-ban csak 450 000-et – mondják.
Műszaki adatok:
Motorok |
1.2 / 1.2 ecoFLEX |
1.4 / 1.4 ecoFLEX |
1.4 / 1.4 ecoFLEX |
EURO5 |
EURO5 |
EURO5 |
|
Hengerszám |
4 |
4 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
1229 |
1398 |
1398 |
Furat / löket mm |
73,4 / 72,6 |
73,4 / 82,6 |
73,4 / 82,6 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
51 (70) / 5600 |
64 (87) / 6000 |
74 (100) / 6000 |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
115 / 4000 |
130 / 4000 |
130 / 4000 |
Végsebesség km/h |
165 |
176 |
185 |
Gyorsulás 0-100 km/h s |
14,9 |
12,5 |
11,5 |
Átlagfogyasztás l/100 km |
5,3/5,0 |
5,5/5,1 |
5,5/5,1 |
Súlyok, tengelyterhelések kg |
|
|
|
Saját tömeg vezetővel (70/156/EEC) |
1086 |
1120 |
1120 |
Megengedett tetőterhelés |
50 |
50 |
50 |
Az ecoFLEX név a stop/start rendszeres modellt jelöli. Az elavult motorok helyett hamarosan új, kis hengerűrtartalmú, turbófeltöltős motor jelenik meg az Adam kínálatában, amelyhez a jelenlegi változatokhoz kapható ötfokozatú sebességváltó helyett hatsebességes jár majd.