Röviden – Dacia Logan 1.2 16v vs. Peugeot 301 1.2 VTi |
Mik ezek? |
Egy olcsó és a legolcsóbb négyajtós ma a piacon |
Mit tudnak? |
Ötszáz liter feletti csomagteret, élhető hátsó sort |
Mibe kerülnek? |
A Dacia Logan kétmillióról, a Peugeot 301 2,8 millióról indul. A szériában légkondis verziók listaára 2 390 000 (Arctic) illetve 3 390 000 Ft (Active). |
Kihez szólnak? |
Annak, aki olcsón, vagy nagyon olcsón szeretne új autót, és nem zavarja a puritán hangulat. |
A témát már év elején csontig rágtuk, velejét kiszívtuk, most mégis újra elővesszük a piac legolcsóbb szedánjait. Mert akad még nyammogni való porc ezen a koncon, köszönhetően a Dacia Logan színre lépésének.
Januári összehasonlításunkban a Peugeot 301 mérkőzött meg a Škoda Rapiddal és a Chevrolet Aveóval. Akkor így értékeltük a diszkontáron mért hármas teljesítményét: „Érezni, hogy az Aveo gigantikus csomagterű kisautónak készült, míg a másik kettő fél kategóriával feljebb indul. A Peugeot és a Škoda térkínálata egyenértékű, mindkettő óriási belül, de ötödik ajtajával a Rapid praktikusabb.
A Škodák általában meggyőzik a vásárlókat, hogy itt többet kapnak annál, ami ugyanennyi pénzért máshol jár. Átgondoltságban, értéktartásban és műszaki színvonalban ez a Rapidra is áll, de listaára keresztülhúzza a számítást. Bár a Rapid a legjobb autó a három közül, közel sem biztos, hogy a legjobb vétel. Dízelmotorral a C-Élysée vagy a 301 lenne a befutó, a benzinesek között viszont összekuporgatnánk valahogy a TSI felárát. – Szörényi András”
Farában rejlik a lényeg, az 510 literes csomagtartó, igaz ezt az összes konkurens tudja
Farában rejlik a lényeg, az 510 literes csomagtartó, igaz ezt az összes konkurens tudja
Fotó megosztása:
Futóműve rossz utakra termett, de hangolása gyatra, nagyobb sebességnél bizonytalanul mozog az autó
Futóműve rossz utakra termett, de hangolása gyatra, nagyobb sebességnél bizonytalanul mozog az autó
Fotó megosztása:
Ha megbarátkozunk a nyugdíjas tempóval, akkor klíma, gyári rádió nélkül miénk lehet a négy légzsákot és széria ESP-t kínáló Acces kivitel, amiben örök dallamként pöröghet az ?Ilyen autót ezért az árért?? című sláger.
Ha megbarátkozunk a nyugdíjas tempóval, akkor klíma, gyári rádió nélkül miénk lehet a négy légzsákot és széria ESP-t kínáló Acces kivitel, amiben örök dallamként pöröghet az ?Ilyen autót ezért az árért?? című sláger.
Fotó megosztása:
Innen akár a Sandero is lehetne
Innen akár a Sandero is lehetne
Fotó megosztása:
A Peugeot 301 ikertestvére a Citroen C-elysée, ugyanazzal a technikai tartalommal, kissé átszabott külsővel
A Peugeot 301 ikertestvére a Citroen C-elysée, ugyanazzal a technikai tartalommal, kissé átszabott külsővel
Fotó megosztása:
A megfelelő szögből nézve egész pofás a 301, avatatlan szem könnyedén összetéveszti magasabb kategóriás társaival
A megfelelő szögből nézve egész pofás a 301, avatatlan szem könnyedén összetéveszti magasabb kategóriás társaival
Fotó megosztása:
Az emelt hasmagasság nem tesz jót a megjelenésnek, a használhatóságnak annál inkább, így a makadámutakon sem mond csütörtököt a 301
Az emelt hasmagasság nem tesz jót a megjelenésnek, a használhatóságnak annál inkább, így a makadámutakon sem mond csütörtököt a 301
Fotó megosztása:
A tengelytáv 2652 mm, de a nyomtáv megmaradt a kisautós tartományban, ezért két termetes utas vállban már szűknek érezheti a 301 kínálta teret
A tengelytáv 2652 mm, de a nyomtáv megmaradt a kisautós tartományban, ezért két termetes utas vállban már szűknek érezheti a 301 kínálta teret
Fotó megosztása:
Egy présgéppel nyomható darab plasztik az ajtóborítás, de legalább akad egy falatnyi kárpit a 301 nél
Egy présgéppel nyomható darab plasztik az ajtóborítás, de legalább akad egy falatnyi kárpit a 301 nél
Fotó megosztása:
A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek
A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek
Fotó megosztása:
A Peugeot hátsó helykínálata fejedelmi, de az integrált fejtámlák komoly negatívumot jelentenek
A Peugeot hátsó helykínálata fejedelmi, de az integrált fejtámlák komoly negatívumot jelentenek
Fotó megosztása:
A zsanér mindkét kocsinál belóg, a rakodónyílás pedig szűk
A zsanér mindkét kocsinál belóg, a rakodónyílás pedig szűk
Fotó megosztása:
Valamivel kellemesebb a Peugeot belseje, igaz itt hiába keresünk a Daciáéhoz érintőképernyős kijelzőt, azt nem kínálnak a típushoz
Valamivel kellemesebb a Peugeot belseje, igaz itt hiába keresünk a Daciáéhoz érintőképernyős kijelzőt, azt nem kínálnak a típushoz
Fotó megosztása:
Valamivel kellemesebb a Peugeot belseje, igaz itt hiába keresünk a Daciáéhoz érintőképernyős kijelzőt, azt nem kínálnak a típushoz
Valamivel kellemesebb a Peugeot belseje, igaz itt hiába keresünk a Daciáéhoz érintőképernyős kijelzőt, azt nem kínálnak a típushoz
Fotó megosztása:
Nem rosszak az új francia háromhengeres motorok, az 1.2 VTi 72 lóerővel élénkebbnek bizonyult 75 lóerős ellenfelénél
Nem rosszak az új francia háromhengeres motorok, az 1.2 VTi 72 lóerővel élénkebbnek bizonyult 75 lóerős ellenfelénél
Fotó megosztása:
A Dacia ajtaján több az ív, de kárpitot hiába keresnénk
A Dacia ajtaján több az ív, de kárpitot hiába keresnénk
Fotó megosztása:
A francia stílust követi mindkét típus, a rádiót a kormány mögött lévő fülről irányíthatjuk
A francia stílust követi mindkét típus, a rádiót a kormány mögött lévő fülről irányíthatjuk
Fotó megosztása:
Manuális klíma és középre helyezett elektromos ablak kapcsolók a Daciában
Manuális klíma és középre helyezett elektromos ablak kapcsolók a Daciában
Fotó megosztása:
A helykínálatra egyik autóban sem lehet panasz, a Dacia valamivel szűkebb a mérések alapján, de ez a különbség nem szembetűnő a mindennapokban
A helykínálatra egyik autóban sem lehet panasz, a Dacia valamivel szűkebb a mérések alapján, de ez a különbség nem szembetűnő a mindennapokban
Fotó megosztása:
Néhány krómhatású műanyag, és ezzel kimerült a Dacia belső dizájnelemek sora
Néhány krómhatású műanyag, és ezzel kimerült a Dacia belső dizájnelemek sora
Fotó megosztása:
A Dacia leggyengébb pontja az 1.2 literes négyhengeres benzinmotor. Hiába hozza papíron a 301 szintjét, valós körülmények között sokkal gyengébbnek érződik
A Dacia leggyengébb pontja az 1.2 literes négyhengeres benzinmotor. Hiába hozza papíron a 301 szintjét, valós körülmények között sokkal gyengébbnek érződik
Fotó megosztása:
A kuporgatásra fókuszálva verhetetlen esélyesként lép ringbe a Dacia Logan kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást?
A kuporgatásra fókuszálva verhetetlen esélyesként lép ringbe a Dacia Logan kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást?
Fotó megosztása:
A Dacia Logan ezzel a 75 lóerős leszedált motorral igazi lélekgyilkos, amihez a bizonytalan, pattogós futómű is asszisztál
A Dacia Logan ezzel a 75 lóerős leszedált motorral igazi lélekgyilkos, amihez a bizonytalan, pattogós futómű is asszisztál
Fotó megosztása:
A kuporgatásra fókuszálva verhetetlen esélyesként lép ringbe a Dacia Logan kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást?
A kuporgatásra fókuszálva verhetetlen esélyesként lép ringbe a Dacia Logan kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást?
Fotó megosztása:
A Dacia arcot kapott! Lehet, hogy nem túl eredeti, de tény hogy az elődhöz képest komoly ugrást jelent a szögletes fizimiska
A Dacia arcot kapott! Lehet, hogy nem túl eredeti, de tény hogy az elődhöz képest komoly ugrást jelent a szögletes fizimiska
Fotó megosztása:
A kuporgatásra fókuszálva verhetetlen esélyesként lép ringbe a Dacia Logan kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást?
A kuporgatásra fókuszálva verhetetlen esélyesként lép ringbe a Dacia Logan kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást?
Fotó megosztása:
Nem csak a harmadik világban van igény az olcsón gyártott, alapszintű igényeket kielégítő autókra
Nem csak a harmadik világban van igény az olcsón gyártott, alapszintű igényeket kielégítő autókra
Fotó megosztása:
Ha létezik még magyar középosztály, akkor számukra ezek az autók jelentik a megszerezhető álmot
Ha létezik még magyar középosztály, akkor számukra ezek az autók jelentik a megszerezhető álmot
Fotó megosztása:
Egyik autó sem nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton
Egyik autó sem nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton
Fotó megosztása:
Nem csak a harmadik világban van igény az olcsón gyártott, alapszintű igényeket kielégítő autókra
Az utolsó mondat két legfontosabb szava a kuporgatás és a felár. Mert ha ezekre fókuszálunk, akkor a Dacia Logan verhetetlen esélyesként lép a ringbe kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást, egyáltalán szerényebb-e a Dacia kínálta személyszállítási megoldás?
Olcsó a legolcsóbb ellen!
A második generáció ellenfeléül a Peugeot 301-et választottuk, mivel költségeket tekintve közelebb állnak egymáshoz, a Rapid egyértelműen drágább és jobb, nincs értelme a meccselésnek.
Ebben a kategóriában nem első számú szempont a külső, mégis mindkét típus próbál a szűk lehetőségekhez mérten saját arculatot mutatni. A Logan könnyen felismerhető hátsó lámpatestet és szigorú, szögletes frontrészt kapott. Arányai sokat javultak az elődhöz képest, a közel hat centiméteres hossznövekedésnek köszönhetően.
Minden részletében vaskos déja vu lappang, akárcsak a 301 esetén, ami az 508 és a 208 típusok vonásaiból lett összegyúrva. Teljesen szubjektív, és súlytalan meglátás, de nálam a Peugeot nyert, sikeresebben álcázza magát „nagyautónak”.
Tapintható spórolás
A spórolásra való törekvés a volán mögött érződik igazán, a vezető kényelmét csorbítva könnyű költséget vágni. A kormány mindkét kocsiban csak magasságában állítható, az ülésmagasság-állítás a 301 esetén része az alapfelszereltségnek, a Logan árlistáján viszont csak a legmagasabb, Arctic szintnél bukkan fel. Az elektromos ablak kapcsolói mindkét típusnál középre kerültek, sok értékes rézkábel árát lefaragva ezzel.
Adatlap
Dacia Logan és Peugeot 301
Motor |
1149 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
75 LE |
Nyomaték |
107 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
14,5 sec |
Végsebesség |
156 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,9 l / 100 km |
Az utasnak, csomagnak nyújtott tér méretét vizsgálva nem centik, inkább milliméterek választják el a két autót. A Peugeot első sora kényelmesebb, a második sorban is nagyobb a lábtér, ez a különbség azonban nem feltűnő, valószínűleg a magasabb ülőlap miatt. A 301 sokat kritizált integrált fejtámlája jelent hátrányt hátul, a Daciában sikerült biztonsági szempontból előnyösebb, állítható magasságút beszerelni.
A puttonyt pakolva sem fedezünk fel eget verő különbséget. Nyitni mindkét csomagteret macerás, a 301 csak kulccsal nyílik vagy belülről, a Dacia pedig ergonómiai katasztrófának beillő ormótlan gombot kapott a farára, nincs egy rés, mélyedés, ami megkönnyítené a csomagtérfedél felemelését. A literarány 506-510 a Logan javára, viszont a zsanér mindkét esetben zavaróan belóg, így a csomagtér terén döntetlen a küzdelem.
Kevesebb henger, több erő?
Mindkét típus orrában 1,2 literes benzinmotor dolgozik, csak a hengerszám eltérő. A Logan megörökölte a Renault kiforrott, Twingóból ismerős 75 lóerős négyhengeresét, ellenben a Peugeot 301 friss blokkot kapott. A 208-ban bemutatkozó háromhengeres motor itt 72 lóerőt teljesít, mivel a harmadik világ alacsony oktánszámú üzemanyagaira is felkészítették a francia mérnökök.
Néhány krómhatású műanyag, és ezzel kimerült a Dacia belső dizájnelemek sora
NÉMI KRÓMHATÁSÚ MŰANYAG és ezzel kimerült a Daciában a belső dizájnelemek sora
Papíron ugyanazt tudják, a számadatok szinte megegyeznek, de a két motor viselkedése mégis ég és föld. A Visegrád felé mindkét autóval megtett kanyargós, nagy szintkülönbséggel tarkított szakaszon egyértelművé vált a Logan hátránya. Ahol a Peugeot könnyen, nyomatékból kapaszkodott, ott a Dacia küzdött, mint disznó a jégen, csak szorgalmasan visszagangolva tudta tartani a tempót (hozzáteszem, nem esztelen hegyi őrületről volt szó, a Logan a megengedett sebességhatáron innen nyújtott harmatos teljesítményt.)
A fojtott lomhaság mellé ráadásul magasabb fogyasztás társul, átlagosan szűk egy literrel (6,7 l/100 km) kért többet a Dacia ugyanazon az útvonalon, mint francia ellenfele (5,8 l/100km). Futóműve is bizonytalanabb, úthibákon a könnyű far hamar elpattog. A Peugeot hasonló komfortszint, puha rugózás mellett stabilabban fut, érezhetően több benne a tartalék.
Egyik autó sem nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton
EGYIK AUTÓ SEM nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton.
Lehet, hogy a megfelelő műszerek nem hoznának ekkora különbséget a két autó viselkedését tekintve, de senki sem ül az autóba decibelmérővel és indít reggelente fékpados teljesítményméréssel. Hagyományos érzékszerveink visszajelzései alapján, vezetői szempontból, ezzel a motorral egyértelműen a Logan nyújt kevesebbet.
Dacia Logan vagy Peugeot 301, te melyiket választanád?
Inkább ugyanennyiért egy használt Octavia
15% (17)
Végső tanulságként levonható, hogy nem állt tótágast a világ, a Logan kevesebb pénzért arányosan ad kevesebbet. Legfájóbb hátránya a motor, de akad még tucatnyi apróság az összeszerelési minőséget, ergonómiai kialakítást tekintve, amiben halványan, de jobb a Peugeot.
Filléres problémák
Pénzügyi összehasonlításban már árnyaltabb a kép, a Peugeot 301 1.2 VTi motorral 2,8 millióról indul, a teszten szereplő modell Active felszereltséggel 3,12 millióba kerül (jelenleg kedvezményes ár, listaáron 3,39 millió). Ezért az összegért ESP, manuális klíma, négy légzsák, valamint hagyományos CD-rádió jár, ami 70 000 forintért a kormányoszlopról vezérelhető, valamint USB-aljzattal, Bluetooth-kihangosítóval, két hangszóróval egészül ki.
Garancia terén az átlagembernek a Logan a nyerő, mert a Daciára három évet vagy 100 000 kilométert vállal a gyártó. Legfeljebb az extrém sokat autózók járhatnának jobban a 301-gyel, amihez két év garancia jár, de kilométer-korlátozás nélkül.
Adatlap
Dacia Logan és Peugeot 301
Motor |
1199 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény |
72 LE |
Nyomaték |
110 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
15,9 sec |
Végsebesség |
160 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,3 l / 100 km |
Ezt látva pénztárcánk visít a Daciáért, ami a négy légzsák, ESP, manuális klíma triót már 2,39 millióért szállítja, ráadásul az USB-csatlakozós rádióért sem kell felárat fizetni. Sőt, a Logan legjobb hangulatjavítója, a hétcolos érintőképernyős navigáció 70 000 forintért elérhető, még ezt hozzácsapva is bő hatszázezres különbséggel számolhatunk.
Hasonló árszinten végképp ledolgozza hátrányát a Logan, a szintén friss fejlesztésű 90 lóerős, háromhengeres, de turbós 0.9 TCe motor kellő dinamikát ad 2,7 millióért. Ott a klímás dízel is, amely 2 990 000 forinttal még mindig kevesebbe kerül, mint az akciós 301 vagy a C-Élysée az 1,2-es benzinessel. Az igazi csodafegyver a hamarosan érkező MCV kombi lesz, ami megadja azt a pluszt, amiért cserébe érdemes elviselni az ordító olcsóságot.
(Mindkét autót hosszabb ideig teszteltem, részt vettem a hármas összehasonlítón is, így ha bárkiben felmerül kérdés, észrevétel, azt a szokásos kulturált keretek között várjuk a komment szekcióban! Ha kell, igénybe vesszük a szerkesztőség kollektív tudatában felhalmozódott értékes információhalmazt is :)