Röviden – Citroën Berlingo 1.6 HDi Furgon | |
---|---|
Mi ez? |
A Berlingo áruszállító kivitele, megtoldva pár okos ötlettel |
Mit tud? | Elnyelni két raklapot, vagy zsiráftetejével igen hosszú tárgyakat |
Mibe kerül? | A legerősebb dízel nettó ára 3.865.000 Ft |
Kinek jó? | Festők, csőszerelők, területi képviselők, illetve mindenkinek aki szállít |
A PSA nem most kezdte az ipart, a francia konszern rengeteg tapasztalattal rendelkezik ezen a területen, a 2CV típushoz már 1951-től készültek furgonná alakított verziók. A hagyomány később sem szakadt meg, az általunk ismert Berlingo/Partner páros 1996-ban indult története során mindig akadt a kínálatban dobozos kivitel.
A tapasztalatra szükség is van, hiszen itt nem lehet két új választható kárpittal, és három új fényezéssel lenyűgözni a vásárlókat. Kőkemény praktikum kell, alacsony fogyasztással, fenntartási költséggel társítva.
Így a Berlingo sem ad a feltűnésre, ez is csak egy fehér hasáb a sok közül, bár a hűtőrácson terpeszkedő hatalmas márkajel megkönnyíti a beazonosítást. Oldalról a vaskos sárvédőívek jelentenek támpontot, ezen felül minden elem a költségcsökkentésről árulkodik, az első-hátsó lökhárítók és a visszapillantó tükrök műanyag elemei nem kaptak fényezést.
Nyilván, aki szűk városi utcákon lavírozva fog csomagot szállítani azt a legkevésbé zavarja mindez. Neki a belső fontos, a mozgó munkahely, ahol hosszú órákon át kénytelen termelni a fejére mért GDP adagot. Szerencsére a Berlingo belső nem gátolja, sőt segíti ezt a tevékenységet. A rideg, kemény műanyagok csak előnyt jelentenek, nem gond, ha elkenődik az ebédre gyártott szalonna katonák zsírja, vagy festékpor ül a műszerfalra, mivel minden elem könnyen tisztítható.
A Berlingo eredetileg három személyes, de ezt kihasználni csak közeli kapcsolatban álló kollégák esetén javasolt, vagy mire a helyszínre érkeznek, nullára csökken a munkamorál. A ledönthető középső ülés inkább adminisztrálásra, evésre használt asztalként tölti be funkcióját.
Pozitív apróságként említhető meg, hogy az utasoldali légzsák kikapcsolásával nincs akadálya a gyerekülés behelyezésének, így ha családi fuvarnál kell bevetni a kocsit, akkor is megbirkózik a feladattal. Kényelmünket USB-ajzattal ellátott rádió, és manuális klíma szolgálja, a biztonságot pedig kipörgésgátló és tolatóradar. Utóbbi lenne a leghasznosabb kiegészítő a Berlingóban, kár, hogy a pár ezer kilométert futott tesztautóban már nem működött a berendezés, ok nélkül, állandóan sípolva jelezte, hogy valamihez vészesen közel értünk.
Mert befolyásoló tényező akad, főleg az erős zaj formájában. A lemezelt oldalfalak minden apró neszt felerősítenek, főleg üresen zavaró a dobhártyánkat ostromló hangkáosz, amit még az orrban morgó 1.6 literes turbódízel motor is tetéz. Igaz, a zajon túl minden dicséretet megérdemel a dízel-kerregő.
A változó geometriájú turbóval szerelt motor 114 lóerővel, és 240 Nm nyomatékkal segíti a cipekedést, így a Berlingo kikerül a reumás teknősök kategóriájából, az egyenletes teljesítmény leadásnak köszönhetően a váltót ritkán használva követhetjük a forgalom ritmusát.
A Citroën Berlingo és konkurensei | |
---|---|
Citroen Berlingo 1.6 HDi (114 LE, 240 Nm) | 4 908 000 Ft |
Renault Kangoo Express 1.5 dCi (110 LE, 240 Nm) |
5 194 000 Ft |
Fiat Doblo 1.6 Mjet (105 LE, 290 Nm) |
4 942 000 Ft |
Volkswagen Caddy 2.0 TDI (102 LE, 250 Nm) |
5 328 000 Ft |
Mert rakományt, azt pakolhatunk bőven, a Berlingo fara két szabvány méretű raklapot könnyedén elnyel, és ha a magasságát is kihasználjuk egészen 3.7 köbméternyi teret tölthetünk meg. A bejutást egy oldalajtó, és a kétszárnyú hátsó ajtó garantálja. Utóbbiak egy könnyű mozdulattal 177 fokig nyithatóak, ha a helyzet úgy kívánja.
Adatlap
Citroen Berlingo 1.6 HDi Furgon
Motor | 1560 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 115 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | sec |
Végsebesség | 170 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,3 l / 100 km |
Ha a szállításra szánt tárgy hosszabb, mint 1.8 méter, akkor sem kell kétségbe esni, ekkor lehet bevetni a Berlingo csodafegyverét, a zsiráftetőt. A csatos bambik módjára könnyen nyitható műanyag fedéllel lehetővé válik hosszabb tárgyak szállítása, csak a mélygarázsba hajtva nem szabad elfeledkezni róluk.
Általában az autók tesztelése sem egyszerű feladat, hiszen egy hét kevés megismerni a típus igazi használati értéket. Ez egy munkára termett furgon esetén hatványozottan igaz, esély sincs, hogy szimuláljuk a valós használat körülményeit.
Ezért ha valaki nálam tudakolná, jól választ a Berlingóval, nem tudnék határozott választ adni. Népszerűsége valószínűleg nem véletlen, bár körbelengi a francia autókat sújtó előítélet, amit a tolatóradarnál tapasztalt hiba ebben az esetben tovább fokozott.
Annyi biztos, hogy a Berlingo ezzel az 1.6 literes dízelmotorral kitűnő párost alkot, és felára sem túl combos a 90 lóerős kivitelhez képest. Előbbi 4.826.000 forintért, utóbbi 4.908.550 forintért áll munkába, ha a bruttó árakat vesszük számításba.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|