Röviden – Audi A8 Hybrid
Mi ez? Német nagykategóriás paradoxon: környezettudatos luxusbálna
Mit tud? Dízeles fogyasztással és nyomatékkal jár el benzinből, és 2-3 km-t tud menni csak villannyal
Mibe kerül? Alapáron 26 millió forint
Kinek jó? Akit nem zavar a fronthajtás, mert mindenképp A8-ból akar luxushibridet, nem jó neki a BMW, Merci, Lexus

Nem is volt tervezve, csak úgy ránk szakadt ez az öt méter tizennégy centi hosszú luxusautó pár napra. Tudniillik a márka Audi Rally néven szervezett egy jó kis családi dzsemborit az elmúlt hétvégére, és néhány újságírót is meghívott a GPS-es ügyfélprogramra. Hogy ne mezítláb, vagy ami még rosszabb, mondjuk egy BMW-vel álljunk a rajtkockába a gyönyörű piros Sport quattro replika mellé, kaptunk egy-egy szép, drága új Audit. Ki egy S6-ost, ki egy A7-est, mi pedig az A8 Hybridet.

Két tabut is elgázolt a hibrid Audi A8 1

Az Audi Rallyn szlalomoztunk bekötött szemmel, mitfahreri segítséggel, volt egy kis gokartozás, még a Chuck Norris híd lámpaoszlopait is meg kellett számolnunk, ami 100-nál elég szempróbáló feladat; a rendezvényt jövőre jó szívvel javaslom minden Audi-tulajnak, ha vannak gyerekei. De persze számomra a fő attrakció mégis az A8 Hybrid volt, csak rá figyeltem. Szegényre.

Adatlap

Audi A8 Hybrid

A hatalmas, morcos über-autó orrában icipici benzinmotor lakik, de turbóval és egy villanymotorral megvadítva
A hatalmas, morcos über-autó orrában icipici benzinmotor lakik, de turbóval és egy villanymotorral megvadítva
Motor 1984 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 245 LE
Nyomaték 480 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,7 sec
Végsebesség 235 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

A mai Audi limuzinok zavarbaejtően egyformák, A4-A6-A8 – ugyanazok a vonalak, élek, arányok. Még szerencse, hogy ez a szürke bálna annyira óriási, hogy nem lehet leáhatosozni. (Fordítva könnyebb a tévesztés, A6-osokat rendszeresen nézek A8-nak.)

Belsősáv-takarító pofa könyörtelen, éles LED-menetfénnyel elöl, a pici benzinmotort ügyesen leplező óriási dupla kályhacsővég hátul, középen meg óriási alumíniumlemezek négyzetméterszám – az A8 Hybrid megjelenésében méltó a kategóriához, a Nagy Német Luxusbálna intézményéhez. No de beltartalmában…

Az A8 nemzetközi bemutatójáról bő három éve úgy jöttem haza, hogy akár még a miniszterelnökséget is elvállalnám egy ilyen autóért. Nos, azon a bemutatón legalább hat, de inkább nyolchengeres kocsik voltak, kifinomult Quattro összkerékhajtással. Ez a hibrid A8 nem, nagyon nem az az A8. Hölgyeim, uraim, én kérek elnézést: ez a szürke tesztautó egy A8-as limuzin, egy Nagy Német Luxusbálna – négy hengerrel és elsőkerék-hajtással. Bizony, ezzel ledőlt két tabu az Audinál, és nagyon nem örültem neki.

Pici, kétliteres motorhoz is öblös dupla kipufogó jár

Pici, kétliteres motorhoz is öblös dupla kipufogó jár

Igaz, hogy lelkes elektromos- és hibridautó-rajongó vagyok, no de kérem, egy 31 milliós autó ne küszködjön már szerencsétlenül minden elindulásnál, az első kerekeket pörgetve tehetetlenül, ha leesik két szem eső! És ne zümmögjön muslica módjára, amikor elhagyja a 2000-es tartományt a motor! A nagykocsik, luxusszedánok kategóriája nem a hétköznapi spórolásról szól. Ezt még a hibridtechnológia messiása, a Toyota is érzi, és az LS600h-ba V8-as blokkot szerel, nem a Prius motorját, pedig megtehetné, ott van a gyárban a polcon.

Az Audi A8 Hybrid orrában ugyanaz a kétliteres, négyhengeres turbómotor lakik, egy nyolcfokozatú ZF automata váltóval egybeépített 54 lóerős villanymotor mellett, mint az A6 Hybridben, csak neki már nem áll olyan jól a modern, erős, de túl szilfid technika. A rendszerteljesítmény 245 lóerő, a csúcsnyomaték 480 Nm. A hibrid A8-as egy V6-os dízel nyomaték- és fogyasztásértékeit produkálja, csak épp benzinből.

A logotípia, a színek a hibrid műszeregységében valahogy nem érnek fel az A8 eleganciájához. A középső LCD-panel képe ellenben nagyon éles, a grafika pazar

A logotípia, a színek a hibrid műszeregységében valahogy nem érnek fel az A8 eleganciájához. A középső LCD-panel képe ellenben nagyon éles, a grafika pazar

A katalógus szerinti 6,3 literes átlagfogyasztás természetesen teljesen életszerűtlen, de 9,5 liter körül akkor sem nehéz elautózni a kategóriában legkönnyebb, de mégiscsak majd’ 19 mázsás alukasztnival, ha néha odalép az ember a villanyos-benzines erőműnek.

 

A8 Hybrid és konkurensei
BMW 7 ActiveHybrid Aut. (320 LE) 27 739 000 Ft
Mercedes-Benz S400 Hybrid (279 LE) 26 428 500 Ft
Lexus LS 600h (445 LE) 29 500 000 Ft
Audi A8 Hybrid (245 LE) 25 944 630 Ft

Az A6 Hybrid nem csak a komplikált hajtómű miatt kerül alapáron is 26 millióba – miközben a V6-os dízel Quattro árlistája 21-ről rajtol. A légrugós felfüggesztés, LED-es fényszóró, memóriás-motoros ülések, motoros hátsó árnyékolók, Bose hifi és még számtalan miegymás benne van az alapárban.

Tesztautónkat csak a masszírozni is tudó, szellőztetett luxusfotelek, a napfénytető, a komplikált navigációs-multimédiás csomag, a feláras fényezés, a kulcsnélküli, láblendítős csomagtér-kezelést is tudó nyitó-indító elektronika, a motoros ajtóbehúzás és még pár apróság húzta 31 millióra.

Egy harmincmilliós német luxuslimuzinról, pláne, ha az Audi gyártja, tényleg kellemetlen egy kicsit azt írni, hogy nem jó autó. De ez a négyhengeres cincogás és az elölkaparás annyira elrontja a fílinget, hogy eleve fanyalgó attitűdömmel még pár egyéb búját-baját is észrevettem a kocsinak, amiket sosem emlegetnék fel egy V8-as Quattrónak.

A tapipados, reszketegen rajzolt karaktereket is felismerő MMI (MultiMedia Interface) vezérlőrendszer jópofa néha, de közel nem olyan egyértelmű és könnyed a kezelése, mint a Mercedes Comandjának vagy a BMW i-Drive-jának. A forgókapcsoló nem döntögethető, mint a konkurensekben, és hiába van sok gomb is a menürendszer mellett, sosem világos egészen, mit is kéne megnyomni, kijelölni.

A fordulatszámmérő helyett beépített teljesítménymérő skálájának zöld festése és a műszer logotípiája túl egyszerű, rikító egy luxusautó műszerfalában. Az automata váltó elektronikus kapcsolókarját számtalanszor elátkoztam, amikor hirtelen kellett kapcsolgatnom D és R között, a konkurenciánál valahogy biztosabb az irányváltás. A tetőablak miatt alacsonyabbra lógó kárpit néha megcirógatta a hajamat – egy német bálnában!

Irgalmatlan széles műszerfa, négyküllős kormány, tengernyi gomb: a mai német luxuslimuzinok utánozhatatlan eleganciával berendezett első traktusa

Irgalmatlan széles műszerfa, négyküllős kormány, tengernyi gomb: a mai német luxuslimuzinok utánozhatatlan eleganciával berendezett első traktusa

De persze ezeket bőven kompenzálja a hifi csodás hangzása, a felülnézeti képet adó parkolókamerák képe, a rezzenéstelen csend és béke 150-60-70-nél, a bőr illata, a gyönyörű hangulatvilágítás éjszaka, a légrugós suhanás, meg a rémülten menekülő többi autós tekintetéből sugárzó, irigységgel kevert gyűlölet. Elöl kapar és négyhengeres, de azért a hibrid A8 is A8.

A küszöbdísz kivilágított HYBRID-felirata, a füst- és zajmentes suhanás sík úton akár 100 km/h tempónál is csupán villannyal pedig már-már kompenzálja a kor kívánalmainak megfelelő technológiáért feláldozott klasszikus értékeket.

És hogy 31 millióért még nem járt követőradar, sávelhagyás-jelző a kocsihoz? Hát istenem, az extra biztonságot még egy A8-ban is meg kell fizetni.

Állítólag a következő generációból már csak hátsókerekes, vagy Quattro lesz. Normális hajtásképlettel és ekkora teljesítménnyel pedig már azt sem lesz nehéz megbocsátani, ha abban netán már csak három henger zörög majd…

Mellette – Ellene
  • Menő technológia
  • Nagy nyomaték
  • Kis fogyasztás
  • Parádés minőség
  • Automatikus félrehúzódás az útjából
  • Fronthajtás
  • Kis csomagtartó
  • Napfénytetővel szűk fejtér elöl

Tetszik az A8 hibrid hajtással? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!
átlag
7.32
szavazat
34
Tetszik az A8 hibrid hajtással? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!