Röviden – Subaru XV 2.0 D 4WD | |
---|---|
Mi ez? |
A friss Impreza emelt hasmagasságú verziója |
Mit tud? | Megküzdeni könnyű tereppel, különleges vezetési élményt adva |
Mibe kerül? | Csak a dízelmotorral szerelt verziót érdemes megvenni, az 8 millióról indul |
Kinek jó? | Aki hisz a Subaruban, és minden vágya egy különc kompakt SUV |
A Subaru menthetetlenül makacs. A japán gyártó elkerüli a hóbortos divatirányzatokat, és magasról tesz az aktuális trendekre. A boxermotor? Marad! Inkább faragnak belőle dízelt, de nem engednek a 180 fokos hengerszögből.
Mégis, ha autót akarnak eladni, néha kompromisszumot kell kötni. A maguk módján ezt meg is tették, és felismerve a piaci igényt beléptek a kompakt szabadidőautók piacára. Így született a Subaru XV, ami tulajdonképpen nem más, mint egy 22 centiméterre emelt hasmagasságú Impreza.
Mivel az Impreza legfrissebb generációját itthon nem forgalmazzák, a hasonlóság nem kézenfekvő, de egy gyors Google keresés leleplezi az ikreket. Az XV oldalán körbefutó fekete műanyag dekoráció jelent némi különbséget, ettől eltekintve megegyezik a két típus.
Egyértelműen a költségcsökkentést okolhatjuk a hasonlóságért, de én szeretném hinni, hogy némi Subaru filozófia áll a háttérben. Belegondolva, miért kell a kedves vásárlónak kommunikációs légvárakkal körbevett, külön típus? Szükség van a kifinomult stílust sugárzó cicomára, az egyedi megjelenésre, vagy tényleg könnyű terepre termett használati tárgyat szeretne?
A Subaru utóbbira optimalizált, itt van tessék egy Impreza, állandó szimmetrikus összkerékhajtással, magas üléspozícióval, tökéletesen megfelel a célnak, a sallangokat pedig tessék elfelejteni. Az XV pont ettől különleges, púderhegyek nélkül tűnik ki a tömegből. Baltával faragott vonalvezetése követi a jó öreg Subaru hagyományokat, ha valaki ilyet rajzol a Bertone, vagy a Pininfarina tanoncaként, egy csésze ristorettóban fojtják meg.
A japán gyártó persze bolond lenne követni az európai ízlést, de a hűtőrács helyén díszelgő tyúkrács már sok, ezt a gyenge fémhálót egy hízott darázs is átüti.
Félredobva a filozófiát, az autó ebben a formában végre tényleg versenyképes, hiszen az 1,6 literes gyenge és iszákos benzinmotor helyett már a japánok büszkesége, az első dízel boxer ketyeg a narancsszínű XV orrában.
147 lóereje és 350 Nm nyomatéka már megbirkózik az összkerékhajtás adta terheléssel, miközben szerényebb étvággyal rendelkezik benzines társánál. Boxerhez illően indul, köszörül párat, majd a karosszériát billentve kottyan életre.
Picit zajosabb, picit nyersebb, mint a friss fejlesztésű soros vetélytársak, de az XV szinte minden eleme erőteljesebb, férfiasabb a kategóriában megszokottnál. Alapjárat környékén nem annyira magabiztos a boxer, de a régivágású turbólyuk szűk sávján túllépve vehemensen lódítja magával az 1525 kilós kocsit. A nyomatékmaximum 1600-as fordulattól zúdul a nyakunkba, ilyenkor nagyot lép az autó, és dízelekhez mérten meglepő lendülettel pörög fel egészen a 4-5 ezres tartományig.
A tesztidőszak pont a márciusi havazásra esett, így a latyakban pörögve mért 8,2 literes átlag nem tekinthető mérvadónak. A Spritmonitor.de adatai szerint 6,5 literes fogyasztást produkálnak a német XV tulajok, ez az érték vélhetően közelebb áll az átlagos mindennapokhoz.
A tesztautó és konkurensei. Nem akciós listaárak | |
---|---|
Ford Kuga 2.0 TDCi (140 LE) | 8 650 000 Ft |
Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 LE) | 7 990 000 Ft |
Nissan Qashqai 2.0 dCi (150 LE) | 8 290 000 Ft |
Peugeot 3008 2.0 HDi (150 LE). | 7 560 000 Ft |
Belül átlag japán hangulat fogad, Kracc-kracc, szól a körmöm alatt a kemény műanyag, szabványgombok és kapcsolók, Subaru féle munkahely a vezetéshez, semmi több. A középkonzol tetején trónoló LCD kijelző említhető meg az érdekességek sorában. A tolatókamera képén kívül információban gazdag menüpontokból választhatunk, mint ahogy azt az alábbi animáció mutatja.
Ezzel a minimalista koncepcióval alapvetően nincs gond, de 8,5 millióért nagyon sok típus ötlik eszembe, ahol otthonosabb, igényesebb belsőt kapunk.
Az ülés viszont tetszett van benne egy csipetnyi Subaru fűszer. Nem csábít terpeszkedésre, aki itt hátradöntött támlával, Jabbaként folyik szét, rossz autót választott. Inkább meredekre állítva feszül a hátnak, és ha ezt elértük, a Fiastyúk Csillagkép lassan bűvkörébe von. Hiába XV, hiába dízel, felsejlik némi ízelítő abból a tudásból, ami a márkát legendává tette a rali rajongók körében. Eddig csak sejtettem mit esznek rajta, de ahogy megvolt az üléspozíció, kezdett összeállni a kép.
A három pedál pont ott van, ahova álmomban kívánnám, a kormány és a váltó között bő arasznyi a táv, ha nem ülnénk magaslesen, tökéletes lehetne. Így se rossz, főleg mert vattába ágyazott, digitálisan lúgozott érzet helyett valódi élményt kapunk. A kuplunghoz, váltáshoz erő kell, fémet mozgatunk, olajat pumpálunk, nem csak jelet adunk a gépnek. Az emelt karosszéria nem hajlamos billegésre, cserébe a rugózási komfort is a sportos Imprezákra emlékeztet.
Adatlap
Subaru XV 2.0 D
Motor | 1998 cm3, Dízel, Boxer 4 |
Teljesítmény | 147 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,3 sec |
Végsebesség | 198 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,6 l / 100 km |
Ez pedig egyszerre felemelő és szomorú. Felemelő, mert mutatja, hogy a Subaru nem adja meg magát, és kitart. Viszont szomorú, mert ezt az üzenetet csak elkötelezett bolondok, márkahívők, és igazi autórajongók értékelik. A vásárló tömegek már kevésbé.
Nekik lehet kevés a masszív hajtáslánc miatt 380 liternyi teret kínáló csomagtér, a konkurenciához képest rém unalmas belső, és szegényes az extralista.
Az árakat nézve sem fényesebb az XV helyzete. A dízel 8 090 000 forintról indul Active felszereltséggel, Ha szeretnénk USB ajzatot, Bluetooth kapcsolatot, tempomatot, automata fényszórót, akkor a Comfort szintet kell választanunk, 8 590 000 Forintért.
Friss konkurensként a Toyota RAV4 alapkivitele 2.2 D-4D, 150 lóerős dízellel 7 990 000 Ft vihető haza, a ráncfelvarráson átesett Ford Kuga 140 lóerős TDCi motorral pedig 8 065 000 forintos alapárral kapható Trend felszereltségi szinten.
Az összehasonlítás sántít, mivel a konkurensek javarészt 4-500 liter körüli csomagtartót és végtelenbe tartó extralistát kínálnak, a RAV4 esetén például vezetéssegítő rendszerek tömkelege érhető el, segít hegyre fel, lejtőről le, sávelhagyást, holtteret figyel, az XV esetén pedig a sofőrnek kell megbirkóznia ezekkel a problémákkal.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|