Röviden – SEAT Leon SC | |
---|---|
Mi ez? |
Sportos kompakt háromajtós, Golf-alapokon |
Mit tud? | Szép, tágas, technikája a Golfé, de ára egy SEAT-é |
Mibe kerül? | Még nem tudni, de olcsóbb lesz a Golfnál |
Kinek jó? | Gyermekteleneknek, akik szeretik a szép formákat és a turbómotorokat |
Barcelona környékén, hegyi utakon, április végén még nagyon álmos kis nyaralóvárosokban, 120-ra korlátozott tempójú sztrádákon próbáltuk ki az új Seat Leon háromajtós változatát. A tapasztalatokat nem nehéz tömören összefoglalnom: ez egy szép és jó autó. A Leon SC személyében igen jó esélyekkel rendelkező új harcos léphet szorítóba a sportos háromajtós kompaktok súlycsoportjában Európában.
Külső
Kigyűjtöttem ide balra ebbe a kapcsolódó cikkek-dobozba azt a három másik sportos, háromajtós modellt, amelyek kategóriájuk krémjét alkotják, ami az izgalmas, látványos, mi több, szép formai megoldásokat illeti. Az Astra GTC, a Mégane Coupé és az egy számmal drágább márkák közül a kompakt mezőnyhöz leereszkedő Audi A3; ezek a legszebbek a kompakt háromajtósok között. És a Seat Leon SC most méltán követel helyet közöttük magának.
Ez a kocsi ugyanis nem úgy készült, hogy a sima Seat Leonból elhagytak két ajtót. 3,5 centivel rövidebb tengelytáv, 19 fokkal csapottabb hátsó szélvédő, 13 mm-rel alacsonyabb tető, még több finom kis élek, vékonyabb tetőoszlopok, jobb arányok – a Leon SC sokkal könnyedebb, energikusabb autó, mint a sima Leon.
Ha a „Historical Milestone”, történelmi mérföldkő kifejezés talán túlzó is volt egy kicsit a prezentáción az előadó péeres részéről, azért el tudjuk fogadni, hogy az SC megjelenésével a Leon immár nem egy modell, hanem egy új modellcsalád. A Leon és a Leon SC karaktere valóban különbözik egymástól annyira, mint amennyivel a legelső Leon volt sportosabb akkor még más néven árult, lépcsős hátú változatánál, a Toledónál. Nem rossz megünneplése a SEAT márka 60. évfordulójának ez az SC, mint önálló modell.





A bemutató prezentációkon még éreztük, hogy a Seat a Volkswagen csoportban kicsit mostohagyermek volt az utóbbi időben, de azért éreztük az új, szép Leon SC adta jogos önbizalom hajtásait is
Belső
Az utastérben viszont már nem sok minden utalt arra, hogy ez egy új modell lenne. A műszerfal ugyanaz, mint a Leoné, ami viszont majdnem ugyanaz, mint a Golfé vagy az Octaviáé. Egyszerű, logikus, átlátható, semleges az egész. A középkonzol egy kicsit nyomta a térdem, de ezen kívül semmilyen okom nem lehetett panaszra. És lelkesedésre sem. Érintőképernyős navi, finoman működő klíma, kellemes hangzású hifi, és semmi érzelem.
Ahogy a konkurens modellekben, a Leon SC-ben is elámultam azon, milyen sok helyet sikerült valahogy bekeretezni ezzel a lapos, csinos formával. Hátul 181 centimmel magam mögött simán elfértem (sokkal magasabbak azért ne várjanak csodát: a fejtér, térdhely elég volt, de csak épphogy). A 380 literes csomagtartót pedig egyáltalán nem bírtam feldolgozni. Ilyen szép, filigrán kocsi, és csak rakja-rakja az ember bele a csomagot, még a kalaptartót se kell levenni – elképesztő.
Mintha Natalie Portman a 160 centijével eljönne hozzánk egy karácsonyi vacsorára, és eltűnne benne keresztanyám halászléjéből két tányér, egy-egy karéj kenyérrel, meg nagymamám töltött káposztájából egy masszív kétökölnyi példány, kis vele sütött csülökkel, majd az egészre vidáman bekapná feleségem tepsijéből azt a semmi kis mákos-diós kalácsot, amiből talán ha nyom húsz dekát egy szelet, hogy utána mosolyogva eltáncolja a fa körül a fekete hattyút.
Ahogy a Golf-alapokra épített összes VW-termék, a Leon SC is kétféle hátsó futóművel készül. 150 lóerőig olcsóbb, egyszerűbb csatolt hosszlengőkarok kerülnek a kocsi alá, csak a legerősebb Leonokhoz jár a többlengőkaros, független futómű. A hétköznapi autózásban egyébként nagyjából észrevehetetlen a különbség: a Leon, ahogy a Golf is, feszesen, de nem rázva követi le az úthibákat.
Az FR változatot másfél centivel leültették, ennél a kivitelnél nem 16, hanem 17 coll a felniméret. Amíg a Cupra meg nem érkezik (késő őszre ígérik), az FR lesz az a Leon SC, ami a leginkább úgy megy majd a kanyarokban, ahogy a kocsi formája ígéri. Aki nem csak a látvány miatt akar sportos alsó-közép SEAT-ot, hanem netán tényleg időre akar vele autózni pályanapokon, méltányolni fogja a sötétített hátsó üvegeken és LED-es belső világítótesteken kívül bizony érdemi technikai előnyt is kínáló kivitelt.
Aztán hogy milyen motorral kéri majd, az érdekesebb kérdés. Vicces, de jelenleg a legerősebb, leggyorsabb Leon SC – dízel.

Az SC tengelytávja rövidebb az ötajtósénál. A piros a sportosabb, FR (Formula Racing) változat, egyelőre 184 lóerős a legerősebb belőle
Amíg meg nem jön a Cupra, az 1,8 literes TSI 180 lóereje a legtöbb, amit benzinből kaphatunk a Leonhoz. A kétliteres TDI viszont 184 lóerős csúcsteljesítményt és egy picit nagyobb végsebességet kínál.
A 2,0 és 1,6 literes dízelek, az 1,2, 1,4 és 1,8 literes benzinesek mind feltöltött motorok, SEAT Leon SC-ből nincs szívómotoros választási lehetőség. Dízelben 90, 105, 150 és 184, benzinesben 86, 105, 122, 140 és 180 lóerős lépcsőfokok követik egymást. A választás ízlés kérdése; én annyit tudok segíteni a döntésben, hogy a 150 lóerős dízel, amit kipróbáltam, erejében elég, hangjában, karakterben viszont meglehetősen munkagépes a Leon SC finom, könnyed dizájnjához.
A hatfokozatú kézi váltó sem volt az igazi. Rettentő hosszú áttételezése bizonyára csekély fogyasztást eredményezne hosszú autópálya-menetekben, de a duplakuplungos, villámgyors DSG sokkal jobban passzol a Leonhoz. DSG-vel viszont az 1,4-es, 140 lovas TSI-t nem, csak az 1,2-es vagy 1,8-as benzinmotort kínálják a Leon SC-hez.
Mindennek fényében álmaim háromajtós SEAT Leonja egy pörgős, vérmes, benzines orgánumú, duplakuplungos robotváltós 180 lovas benzines példány, FR kivitelben, de ebben a fémes kék színben. Már amíg meg nem jön a Cupra, valamikor jövő ősszel.
Az ár még titok
A Seat előadói a prezentáció során mintha kissé elhamarkodottan vetítették volna elénk, hogy a legjobb ár/érték arányú kocsi a Leon SC a kategóriában – hiszen az autónak ára még nincs. Magyarországon a hivatalos forgalmazás majd kora ősszel indul. Akkor tudjuk majd igazán elhelyezni a háromajtós, nagyon pofás Leont az Astra GTC és a Mégane Coupé mellé a térképen.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|