Röviden – Peugeot 208 GTi | |
---|---|
Mi ez? |
Sportos kiskocsi erős motorral és pofás külsővel-belsővel |
Mit tud? | Komfortos, de gyors |
Mibe kerül? | 5,8 millióról indul |
Kinek jó? | Magasabb egzisztenciájú hölgyeknek |
– Jean!
– Igen, uram!
– Hozza a puskát, vadászni megyünk!
– Na, de uram, az úrnő alszik.
– Nem baj, majd lábujjhegyen járva lövünk.
Sajnos az úrnő mellett az egész magyar autópiac alfában szunyókál, de azért a Peugeot csendben, lábujjhegyen közlekedve nekikészül, és leteszi elénk új puskáját. 200 lóerővel és GTi-felirattal. Utóbbi bizonyos életkor felett csibészes mosolyt csal a ’90-es évek emlékeit felidéző férfiemberben. Hja, barátom, de jó kis kocsi volt a 205 GTi…
Elmagyarázni, hogy vonzóA 208 GTi nyilvánvalóan egészen más autó. Más világ, más elvárások. Mélyebbre ásva kiderül, hogy a francia még azon riválisaitól is különbözik némileg, akikkel együtt kellene ébresztgetnie az alvó vásárlókat. Messziről alig látszik, de az európai kisautó-piac egyik sztárjának, azaz népautónak számító 208-asból rengeteg ízléses módosítással próbáltak szexi rétegautót rajzolni.
Hogy sikerült-e? Szubjektív a megítélése. Elöl az autóversenyeket leintő kockás zászlóra hajazó hűtőrács-mintázat a szélein hatalmas nappali menetfényekkel és irányjelzőkkel. Oldalt enyhén kiszélesített sárvédők ölelik körbe az egyedi felniket, közöttük cseppet módosított küszöb húzódik, a c-oszlopon pedig fémes felirat a legendás betűkombinációval. Hátul dupla kipufogóvég, és persze fölötte kicsit más a kötény.
Óvatos kézzel tették vonzóbbá a belsőt is. Elsőként az erős autót sugalló kormányra fókuszál a tekintetünk, kis átmérőjű és vaskos, hölgyek számára talán már-már túlságosan is macsósnak tűnik, inkább férfitenyérbe született. Fekete ez is kis piros díszítéssel, mint a kipróbált tesztautóban szinte minden. Piros csík húzódik a biztonsági övön, a fekete bőrt ilyen cérnával varrták össze a műszerfalon, és a nappa-textil üléseket is ez a szín dobja fel.Ha az volt a cél, hogy túlzások nélkül, de a maximumot hozzák ki a kontinens nyugati felén olcsó tucatautónak számító kis pözsóból, akkor sikerült. Ha viszont onnan közelítem meg, hogy ki és miért vásárol meg egy 2,98 millió forinttól már megkapható 208-ast ebben a formában 6 millió feletti összegért, akkor nehéz a válasz. Hiszen a GTi 5,8 milliótól indul, habár végtelenül sok extra már nem fér bele, de például a kihagyhatatlanul ötletes kockás üvegtetővel már ebben az ársávban jár a kocsi.
Hárommilliós kocsi hatért? Egyedi rétegmodell ez, vagy tucatautó? A szexi kisautók királya, a Mini 500 méterről is Mini, a vágy erős aurával megáldott tárgya a zömében jobb módú hölgyek számára, akiknek nem kell elmagyarázni, hogy mi az. Szexi, és kész. Valójában ez is az, csak a 208 GTi esetében el kell magyarázni, hogy miért. Oda kell állni mellé, és meg kell mutogatni, bele kell ülni, és akkor kiderülhet, hogy az 5,8 milliótól elérhető Pözsó többet nyújt egy 5,8 millióért megvásárolható Mininél (ennyiből csak a 122 lóerős Cooper vehető meg, a 184 lóerős Cooper S már 6,25 millióról indul).
Szerpentinen és kozmetikushozA Cooper szó hallatán többen máris legyintenek a GTi-re, mi pedig – hogy még nehezebb legyen a Peugeot dolga – egyből megemlítjük a legközvetlenebb riválisokat: a Renault Clio RS-t és a Ford Fiesta ST-t. Igazán kemény kis harcosok.
A GTi persze sokkal inkább a ruha alatti módosításoktól lett valódi versenytársa ezeknek. Megnövelték a nyomtávját elöl 10, hátul 20 mm-el, speciális rugókat kapott, áthangolták a lengéscsillapítókat, megerősítették az első bölcsőket és merevebb lett a hátsó kereszttartó, míg a kormánymű feszesebb. Motorja pedig a BMW-vel anno közösen fejlesztett, és több más autóból jól ismert (pl. Mini, RCZ) turbós 1,6-os, amely a GTi orrában 200 lóerős teljesítményt ad le (275 Nm).
1160 kilójával dicséretesen alacsonyan sikerült tartani az összsúlyt, ami nyilván segíti a 6,8-as százas sprintet. A sportkocsis feelinget sulykolva a gyár megadta, hogy a 230 km/órás végsebességre képes Peugeot 0-1000 métert állórajttal 26,9 másodperc alatt teker végig.
Érzetre kissé lassabban indul meg a vártnál, de a 6750-ig forgó motort állandóan magas fordulatszámon tartva dinamikusan lehet vele kanyarogni, a fogásra kiváló kormány lehetne picit súlyosabb. Bár a kocsi sajtóanyaga hangsúlyozza, hogy a kipufogó hangjához is hozzányúltak, ebből nem sokat hallani. Ezzel a kifogással azonban vége is a kritikáknak: GTi egészen kiválóan vezethető, amit a nemzetközi bemutató során a Monte Carlo-rali ijesztően mély szakadékokkal szegélyezett útvonalán volt szerencsénk kiélvezni.
Alapvetően puhább a GTi, mint az éppen kifutó RS, vagy a nemrég bemutatott ST. De ez csak a Nizza környéki szerpentineken lehet hátrány, a mindennapi használat során sokkal inkább előny, hogy mondjuk Budapest 42 ezer kátyúval színesített útjain pattogóan kemény helyett még éppen kényelmesen feszes a futómű. Pontos, de szerencsére nem sportautós a kézi váltó, határozottan megfogják a kocsit az elöl 302 mm-es átmérőjű tárcsával szerelt fékek, mégsem bólint egyet a sofőr a műszerfalon, tartanak az ülések, de órák múlva is remek érzés bennük ülni, és az általunk meghajtott kocsi 15 literes fogyasztása is nyilván feleződik normális használat mellett.
Az oviból a piacra nem sok ennél kényelmesebben használható kis izomautó van ma a piacon, amiben a gyerekülések kivétele után elfér hátul két 180 centis felnőtt is, ha szükséges. Élmény vele szerpentinezni, de százszor gyakrabban jár majd vele plázákba a gazdája. Míg a 205 GTi egykor az élményt kereső férfiak autója volt, sokszor használtan, olcsón beszerezve a kis mérgest, a 208 GTi ellenben már a sok pénzt kereső nőké.– Jean!
– Igen, uram!
– Elég a pénzünk a hó végéig?
– Csak ha meggyújtom, uram.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|