Röviden – BMW Z4 | |
---|---|
Mi ez? |
Roadster BMW-minőségben, 156-tól 340 lóerőig |
Mit tud? | Jó vezetni, és közben azt is láttatja, hogy aki vezeti, nagyon menő fazon |
Mibe kerül? | A leggyengébb 11, a legdrágább 17 millió – alapáron! |
Kinek jó? | Akinek fontos, hogy BMW-ben lássák örömautózni |
Kezdjük talán a modellfrissítés legnagyobb dobásával, a 40 km/h tempóig működtethető, 19 másodperc alatt nyitó vagy záró tetőmozgató rendszerrel. A Z4 olyan roadster-ősök legendáját tudhatja maga mögött, mint a 328-as, az 1940-es Mille Miglia verseny győztese, a gyönyörű, légies, még szimpla kereklámpás 507-es 1955-ből, az 1987-es, padlóba süllyeszthető ajtajú Z1-es. A legújabb kori Z-k, a könnyed Z3 és a megkapó szépségű Z8 után a Z4 a nyitható kemény tetővel hozott új színt a történelmi tablóra. Íme, a BMW Z4 kalapemelése animgifben:
Itt akár be is fejezhetném ezt a cikket, lényegi változás a tetőrendszer finomításán kívül ugyanis nem történt az Z4-esen. A 2009-es modell természetesen megkapta ugyanazokat a biztonsági és kényelmi, szórakoztatóelektronikai eszközöket, amit a többi BMW-hez is megrendelhetnek a vevők: automatikus reflektorkapcsolás, fedélzeti internet-kapcsolat, követőradaros tempomat, esőszenzoros ablaktörlő, miegymás.
A BMW a szegények, a társadalom perifériája irányába is tett egy gesztust. Az új belépőmodellel, a kétliteres motor 18i jelzésű, 156 lóerős változatával már akár 10 891 000 forintért új, nyitható tetejű kétüléses sportkocsihoz juthatnak ők is. 664 ezer forintos árelőny ez a 184 lovas 20i-hez képest – ha nem is éri el a magyar kormány által olyannyira szorgalmazott tíz százalékos rezsicsökkentés mértékét, azért biztos sokat jelent azon Z4-vásárlóknak, akik számára az erő teljesen másodlagos tényező, a lényeg, hogy BMW kabrióban ülhessenek.




A menetpróba során ugyan sokat röhécseltünk kollégámmal (az ilyen bemutatókon mindig két újságíró kap egy kocsit) azon, hogy a BMW szűkebb pátriájában, München környékén milyen kellemetlen lehet a gyáriaknak, miszerint a nyitott kocsit a tájra így tavasszal oly jellemző irgalmatlan trágyaszagban kell bemutatniuk. A végeláthatatlan termőföldek talaját érezhetően jó alaposan feljavították a gazdák, szinte a könnyezésig élvezhettük a kabriózás nazális gyönyöreit.
Könnyeinken is átszivárgott azonban a BMW Z4-et a legeslegutolsó porcikájáig átható precizitás és míves kidolgozás. Jól sikerült modellautókat (köztük a Z4-et is) szoktunk ilyen hitetlenkedve csodálni: milyen finom, milyen precíz, szinte mint az igazi. Hát ez a kocsi is ilyen volt: minden részletében tökéletesen megtervezve és kivitelezve, a német autóipar legnemesebb hagyományai szerint.
Vezetni is pazar
A legerősebb verziót vezettük, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. Az élmény örökké megmarad; a nagyszerű orgánumú, reszponzív, erős soros hathengeres turbó (mely minden visszaváltásnál egy gonoszul hörgő akusztikus orgazmussal örvendeztetett meg) kiváló partnere a gyorsan, okosan, csúszásmentesen reagáló váltónak.

Háromküllős kormány és körbe rendezett műszerek, kapcsolók adják meg a klasszikus roadster-hangulatot
A fészlift természetesen új színeket is hozott (11-et szám szerint), a beltérbe új kárpitanyagok rendelhetők, és a fedélzeti elektronika is okosabb, mint valaha. Például megmondja, alkalmas-e az idő a kabriózásra:
A BMW Z4 35i S és versenytársai. Nem akciós listaárak | |
---|---|
BMW Z4 35i S (340 LE) | 17 217 000 Ft |
Mercedes-Benz SLK 350 aut. (306 LE) | 16 906 190 Ft |
Porsche Boxster S DSG (316 LE) | 20 232 875 Ft |
18 colosig terjed a felniválaszték, az M spoilerszettel pedig azt demonstrálhatjuk, hogy nem csak a látszat kedvéért van Z-s BMW-nk, hanem valóban szeretünk sportosan vezetni,
Az új Z4 Roadster minden ízében sportautó, minden ízében luxusautó és minden ízében BMW. Méltó utódja a legendás elődöknek, nem fog benne csalódni, aki őt választja. Ha az általam is kipróbált csúcsmodellről, a 35i-ről van szó, akkor még az sem nagyon, aki nem Audi vagy Merci, hanem akár kis Ferrari, Maserati helyett vesz nyitható BMW-t.
Kicsit gyengébb – és sokkal olcsóbb – ugyan az olasz legendáknál, de olyan vadul prüszköl, hörög, durrog a motor minden visszaváltásnál, hogy legalább annyian felkapják a fejüket a hallatán, mintha egy Italia Spider közeledne. És hát valljuk be, a legtöbb nyitott BMW-t választó vevőnek úgyis ez a lényeg, nem a Freude am Fahren.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|