Pár hete Lencsés Csaba a francia Alpokban már megkergette a 208 GTi-t, amelyet tegnap itthon is sikerült kipróbálni, éles körülmények között. A tököli reptéri pályán vezettük, amit nem szabad összekeverni a vezetéstechnikai centrumokkal. A különbség annyi, hogy itt nem kettesig, hanem negyedikig lehet felkapcsolni a kijelölt pályán, van hová kicsúszni, ha túl sok a tempó és poroszkálás helyett tényleg tesztelhetjük, mit tud az autó.
Szélesített futómű, 200 lóerő
Volt mit kipróbálni, mert a 208 GTi nemcsak 200 lóerős, 1,6 literes turbómotorjában tér el a gyengébb modellektől. A design nem túl rámenős, de a hűtőnyílás piros vagy fehér díszléce, az eltérő fényszóró, a piros Peugeot felirat, a szélesített küszöb és kerékjárat, a 17-es felni mögött a piros féknyereg, a hátsó légterelő és főleg a króm tükörház jelzi, hogy ez nem az 1,2 VTi. Jobbak a fékek, feszesebbek a rugók illetve a lengéscsillapítók és ami sokat segít, a nyomtáv elöl 10, hátul 20 milliméterrel szélesebb.
A versenyautósan kis kormány a GTi-ben telitalálat, fogása tökéletes és nem jutott idő azon merengeni, hogy beletakar-e a műszerekbe. Valószínűleg igen, de elég volt arra figyelni, hogy a valahol 140 körül leforgó hármas után sikerüljön lelassítani a visszafordító balkanyar előtt.
200 lóerő és a már 1700-as fordulaton leadott 275 Nm a nem túl nehéz (1160 kilós) sportmodellt nagyon megtáltosítja. Az autó minden fordulatról és minden fokozatban élvezetesen gyorsul. Váltója könnyen és pontosan jár, még azt is jól bírta, amikor ifj. Tóth János, rengetegszeres magyar ralibajnok vitt a 208 GTi-vel és visszaszúrta egyesbe a visszafordítókban.
Janika is tudja azt, amit más nagy autóversenyzők, hogy egyfajta flow-élményt adva vezeti az autót. Finom harmóniában, kis kormánymozdulatokkal irányítja, épp csak abnormális sebességgel. Janikának természetesen van Peugeot-ja, meg a PSA konszernből egy Citroën C5-je, de a két kutya és a vadászás miatt használ egy régi dízel Jeep Cherokee-t is. Többféle autóversenyző van, ő azok közé tartozik, akik közúton nem mennek gyorsan.
205 GTI: jövőre lesz 30
Jól indult a 208 GTI bemutatója, mert érkezéskor a legendás 205 GTI fogadott a reptéri vezetéstechnikai centrum betonján. A holocén naptár szerint 19984, a zsidó időszámítás alapján 5744, a Gergely-naptár szerint 1984 volt az az év, amikor a Peugeot bemutatta a 205 GTI-t.
Kicsi, papírvékony, könyörtelen élményautó volt, amely könnyű farával keresztbe állt gázelvételre, de ezért akkor nem indultak termékfelelősségi perek és nem is jöttek létre Facebook-csoportok a veszélyes kiskocsi gyártója ellen.
Olajválság után
A korszak kedvezett a sportmodelleknek, mert a világ letudta az olajválságot és erősödött az igény a sportos autók iránt. 1994-ig összesen 294 514 talált gazdára a veszett gyors kiskocsiból.
Versenyváltozatai kétszer nyertek rali vébét a B-csoport hőskorában (1985-1986), majd a raliból kitiltott szörnyek technikájával vitték a Párizs-Dakart (1987-1988). Ari Vatanen a Pikes Peaken csak a nagy Walter Röhrl agyonszárnyazott S1-es Audi Sport quattrójától kapott ki 1987-ben. Azon a pályán, ahol rossz esetben 1800 métert zuhanhat az útról leeső versenyző.
Nagy motor, kis autó
Többféle motorváltozat készült a GTI-ből. Az 1,6-os és az 1,9-es szívó benzines nagyon hasonló, csak a nagyobbiknak hosszabb a lökete. A 103-105 lóerős kisebbikkel is betyárosan mehetett, de volt ennél durvább is. Az amerikai izomautók receptje alapján született meg korának legkeményebb apró GTI-je, amikor a 205 megkapta a 405-ből átemelt négyhengerest.
Katalizátor nélkül a motor 128 lóerőt adott le, mindezt jóval 900 kg alatti súlyhoz. Százra 7,8 másodperc alatt gyorsult, amikor egy Porsche 944 8,4 másodpercet tudott és 163 lóerős volt. A kis sportmodell nemcsak abban nagy, hogy kisütheted benne az agyad, mert megőrizte a sima 205 alapvonásait, így a kényelmet, a jó térkínálatot és felszereltsége is gazdag volt.
Ez már nem a rali
A Tökölön látott autó feketében ragyog, karosszériája újrafényezett, de eredeti a belső tere és nincs benne 170 000 kilométer sem. Tulajdonosa, Thurzó András az utóbbi két évben összesen 700 kilométert tett meg vele, szép tavaszi és nyári napokon. Sosem hajtja a gondosan óvott utcai autót, már kiélte magát a ralizásban. Navigátorával egy önzáró diffis, rövid váltós 205-tel versenyeztek, amíg egy rosszul felírt bukkanón elpattant a fara 140-nél és párszor átfordultak a tetőn.
A kis kormánnyal a GTi nagyon kezes, jól irányítható és nem billent nagyokat a bójasorok között száguldva. Akinek kedves az élete, aligha fog fanyalogni azért, mert nagy elődjével szemben a Peugeot új GTI-je cseppet sem gonosz. Nem dúsítja rettegéssel a vezetési élményt, így azt a végső flasht hiába keressük benne, ami a veszélyesen gyors autók sajátja. Ma már nem fér bele, ha egy autó büntet a vezető hibáiért, így ez is elviseli, ha például belefékezünk a kanyarba.
Három keréken
A futóművön érezni, hogy a 208 GTi-t hosszabb távokon is kényelmes, kulturált autónak szánták, nem pályaautó, ahogy a konkurensek sem azok. Mégis jó volt vele a bóják között tépni, kanyarokban három keréken. Az ívbelső hátsó kerék könnyen elemelkedik a talajtól, ami kintről jól néz ki, de belülről semmit nem érezni belőle.
Bár illene hozzá, xenon-fényszórót nem lehet rendelni, cserébe minden benne van az autóban, amit egy kiskocsiban adni lehet a kétzónás automatikus légkondicionálótól a hat légzsákon át a tolatóradarig. Plusz 90 ezer forintért az autó képes helyettünk automatikusan leparkolni, a feláras extrák közül a panoráma napfénytető érdekes még 150 000 forintért.
5,9 millió forinttól
Alig várjuk, hogy összemérhessük a nagyon ígéretes Fiesta ST-vel és főleg a turbómotorra váltó Clio RS-sel, amelynek elődje a kategória legjobb autója volt. Kíváncsiak vagyunk, nyújtanak-e akkora élményt, mint a gyengébb, olcsóbb, mégis vérforraló Suzuki Swift Sport.
Árban a Peugeot jobban áll a friss konkurenciánál, mert a szintén 200 lóerős Clio RS 6,3 millióról indul, a 182 lóerős Fiesta ST listaára 6,1millió forint, a 208 GTi viszont 5 880 000 forintért elhozható. Az újdonság egyféle felszereltséggel és kizárólag három ajtóval kapható, ellentétben a szigorúan ötajtós Clio vagy Fabia RS-sel.