Röviden – SEAT Leon 1.4 TSI | |
---|---|
Mi ez? |
Minőségi, ötajtós kompakt Golf VII alapon, SEAT emblémával |
Mit ad? | Bőven eleget a hétköznapokra, egy parányi sportosságot a Golfhoz képest |
Mibe kerül? | A legolcsóbb 3,9 millióba, tesztautónk 6,1 millióba |
Kinek jó? | Családosoknak, céges alkalmazottaknak, akik nem akarnak Golfot, Focust vagy Astrát |
Adatlap
SEAT Leon 1,4 TSI
Motor | 1395 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 125 LE |
Nyomaték | 200 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,3 sec |
Végsebesség | 220 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,2 l / 100 km |
Minden idők legjobb Leonja, ezt bátran kijelenthetem mindjárt így az elején. Hogy miért? Jelentős részben azért, mert a Volkswagen sokáig és alaposan kifejlesztett keresztmotoros platformjára épül, amelyet pont úgy sikerült megfűszerezni, hogy érezhetőek maradjanak a márkára jellemző stílusjegyek. Mellette pedig olyan minőséget és összhangot sugároz, amelyet eddig egyik korábbi SEAT modellben sem éreztünk. Egyúttal talán szürkébb is lett valamivel, amely a tökéletesség felé haladó út velejárója.
Nincsenek extrém tulajdonságai, nem túlságosan sportos, nem túlságosan kényelmes. Tulajdonképpen nélkülözi azon tulajdonságokat, amelyek egy elvakult rajongótábor kiépítésére képesek. Ez egyrészt sajnálatos, másrészt jelentős előrelépés, mivel így jó esély van a korábbinál nagyobb értékesítési szám elérésére. Ennél jobb hír pedig nem lehet egy márkának, amely manapság inkább a túlélésre és a válságból való kilábalásra játszik.
A Leon erre igazán alkalmasnak tűnik, igazi profi, egy kifejezetten igényes és minőségi benyomást keltő kompakt, mindjárt az első pillanattól. Ez nem az új Toledo vonal, amely feltámadva olcsó autóként kíván hódítani. A Leon most a technika csúcsát képviseli, a hetes Golf abszolút konkurense és alternatívája, úgy, hogy valamit mégiscsak megőrzött a márka alapvetően sportos jegyeiből. Ez az új Leonban egy parányival feszesebb futóműben és közvetlenebb vezethetőségben érvényesül, de azért már jócskán szelídített formában.
Kisebb, nagyobb, jobb
Az új Leon 5 centivel rövidebb ugyan elődjénél, de az utastérben ezt egyáltalán nem érezni rajta, sőt, a megnövelt tengelytávnak hála egy abszolút családi autónak is alkalmas kompakt vált belőle. Ennek tetejébe nőtt a csomagtartó térfogata is 40 literrel – így már 380 literes. A felhasznált anyagok minősége konstansan jó az autóban, nincsenek bántóan érdes vagy kemény műanyagok, de nincsenek hatalmas, tepsi méretű műanyag felületek sem, ami korábban a márka jellemzője volt.
Menet közben jóval könnyebb beleszeretni a Leonba, mert pont annyira sportos és izgalmas, hogy az még ne menjen a kényelem rovására. Valamivel feszesebb és keményebb, mint a Golf, de a 17 colos alufelnikkel sem volt kényelmetlen, nem rázott, nem kopogott kifejezetten csúnyán a keresztirányú bordákon sem, amely a legnagyobb ellensége a futóműveknek. Abszolút nincs ellenére a sportos vezetés sem, a kormányzás kellően közvetlen, és szolgáltat annyi visszajelzést, amely egy ilyen kompakt sportos vezetéséhez szükséges.
Városban szinte lehetetlennek tűnik vele 9 literes fogyasztás fölé menni, országúton sikerült 5 literrel is eljutni vele a kiszemelt helyszínre, míg autópályán 6,8-as átlag jött ki kicsi városi használattal is fűszerezve. Abszolút dízeles értékek, sokkal sportosabb és élvezhetőbb kivitelben. Nem kell tovább keresgélni, ez a tökéletes választás az átlagos felhasználásra.
A tesztelt SEAT Leon és konkurensei listaáron, akció nélkül | |
---|---|
SEAT Leon 1.4 TSI Style (122LE) |
5 974 310 Ft |
VW Golf 1.4 TSI Comfortline (122 LE) | 5 922 240 Ft |
Ford Focus 1.0 Ecoboost Champions Edition (125 LE) | 5 430 000 Ft |
Opel Astra 1,4 T Cosmo (120 LE) | 5 820 000 Ft |
Peugeot 308 1,6 VTi Active (120 LE) | 5 519 000 Ft |
Egyetlen negatívum jut eszembe a Leonnal kapcsolatban, az, hogy többször belezavarodtam a kezelésbe. Pedig az alapfunkciók nagyon könnyen kezelhetőek, az extrának számító színes műszeregységek és központi kijelző felbontása gyönyörű, kezelésük egyértelmű. Ugyanakkor olyan sok menüpont van, hogy könnyű bennük eltévedni, többször is sikerült. Egyes szolgáltatásoknál például nem érhetők el a központi érintőkijelzős rendszeren, csak a kormányról vezérelhetők és a műszerek közötti kijelzőn állíthatók. Ez okozhat némi zavart kezdetben, és kicsivel talán több megszokást igényel az átlagosnál.
Nem olcsóbb a Golfnál
A Style felszereltséget választva jár a térdlégzsák, az 5 colos központi kijelző, a tempomat, a guminyomást ellenőrző szenzor, a visszagurulást gátló asszisztens, de a parkolóradarért, a navigációért, a sávtartó asszisztensért vagy a LED-es fényszóróért (xenon nem választható) még további súlyos pénzeket kell kifizetnünk.
Tesztautónk 5 974 000 ezer forintos árát még bő másfél millió forintnyi extra súlyosbította, amelyet az akciók 6,1 millióra csökkentettek. Egy Golf esetében minimálisan magasabb árral számolhatunk, bár az aktuális akciók értékéről és feltételeiről mindenképpen érdemes előre tájékozódni. Bár a SEAT szerint a Leon nem a Golf elől fogja elhódítani a vevőket, a cél a konkurenciától átcsábítani az embereket. Ehhez végre mindene adott a Leonnak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|