Röviden – Škoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance | |
---|---|
Mi ez? |
Luxus-Škoda, nagy csomagtartós kompakt autó, az Év Autójának műszaki alapjain |
Mit ad? | A legmodernebb utcai személyautó-technikát és sok helyet |
Mibe kerül? | Tesztautónk erősen 8 millió felett van a sok extrával |
Kinek jó? | Akiknek kell a hely, és fűt-fát bele akarnak ikszelgetni a kötelezően szürke céges autóba |
Olyan Škodát teszteltünk, ami ugyancsak messze esett a farmotoros fától. Több mint nyolcmillióért persze nem kell hasraesni, hogy magától megmarad a sávban, gyorsul, mint a fene, villámgyorsan kapcsolgat benne a legmodernebb váltótechnika, és SD-kártyáról nézhetjük vissza a családi videókat a hatalmas központi érintőképernyőn. Mégis, gyerekkorom fix hátsóablakos S100-asára visszaemlékezve nehéz feldolgozni, hogy ez a luxusautó is egy Škoda.
Külső
Adatlap
Škoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 320 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,6 sec |
Végsebesség | 218 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,1 l / 100 km |
Az új Octavia pont ugyanazt tudja, mint elődei: klasszikus négyajtós megjelenést, az ötajtós kialakítás praktikumával. Szemből meghatározó a komoly, nagy, függőlegesen osztott króm hűtőmaszk, profilból arányos, alig farnehéz a sziluett. Ha oldalról nézzük az arcát, kellemesen audis a karosszéria hangulata – manapság mindenki erre az éles, németes pofára törekszik (lásd Dacia Logan, új Toyota modellek), de persze a Škoda házon belülről kapta a géneket.
Az egyetlen pont, ahol a dizájnba beleköthetünk, a hátsó lámpák mellett, belül található konkáv élpárok – ezt miért kellett? Mintha szándékosan akarta volna elrondítani a formát, aki ezt kitalálta. No mindegy, pár nap alatt meg bírtam szokni a fura fart, és már nem volt az az érzésem, ha hátulról közelítettem meg az új Škodát, hogy olyan, mintha épp most tolatott volna bele egy beton virágládába.
Ahhoz meg vagy kétszer körbe kellett járnom az autót átvételkor, hogy rájöjjek, mi zavar rajta, miért érzem úgy, hogy valami nem stimmel vele. A hátsó ablaktörlő! Szedánokon nem épp gyakori dolog az ilyesmi, de az ötajtós kialakítás miatt nem volt kunszt megcsinálni, így a harmadik szériás újkori Octavia is tudja ezt a kis harmóniatörő, de praktikus okosságot.
Az Octavia utasterében mindent meghatároz a hatalmas tér. Az első ülést teljesen hátratolva nem kinyomni nem tudom a kuplungot, hanem nem érem el. És még ilyenkor is van egy 1-es Octaviányi hely hátul. Mivel ez a Škoda egy klasszikus, alacsony építésű országúti autó, a fejtér persze kicsit alacsony lehet azoknak, akik az utóbbi években SUV-okban, egyterűekben laktak, de két méterig így sem igen lehet gond.
Az új modell szinte minden szempontból előrelépés az elődhöz képest, de megőrzi az octaviás sajátosságokat, a műszeregység kialakításától a klímakonzol elrendezéséig. Csak azt kell megszokni, hogy immár nem zöld a műszerek világítása, hanem fehér. Az ergonómia különben remek, minden pont ott van és úgy működik, ahogy egy európai ember elvárja az autótól.
A drága, fullos tesztautóban áhítattal fényképeztem a Columbus feliratot a hatalmas érintőképernyő felett és a Canton szócskát az A-oszlop tövében, a hangsugárzók fedelén. Márkázott navi és hifi egy Škodában – nagyot ugrottunk a Škoda Melodytól. Ráadásul jól is szól a cucc, és lenyűgöző a térkép ekkora méretben.
A hátul ülőket nemcsak irgalmatlan sok hellyel, hanem számos kis aprósággal is kényezteti a Škoda. Napellenző roló húzható ki tarkójuk fölé, két légrostélyon kapnak friss levegőt, külön olvasólámpa jár mindkét oldalon, teljesen eltűnik oldalablakuk az ajtóban, és a könyöklő is széles, kényelmes középen.
Az ördög nem lakozik a Škoda részleteibenOkosan tagolt, 12 voltos konnektorral, több akasztófüllel, rekeszekkel ellátott csomagtér (ami 590 literes, 30 literrel nagyobb, mint volt az elődben). Tanksapkába csúsztatható jégkaparó, ami átlátszó, hogy el tudjuk olvasni rajta keresztül a keréknyomást, meg hogy mit kell tankolni a kocsiba.
A kesztyűtartó nyitókallantyúja immár balra húzva működik, hogy a vezetőülésből könnyen el lehessen érni. A CD-DVD-SD olvasóról filmet nézhetünk a központi kijelzőn, vagy végigpörgethetjük a fényképezőgépünk képeit (!).
Gumírozott, csúszás-zörgés-karcolódásmentes tárolóhely a mobiltelefonnak. És nem egy, hanem kettő! Két nagy tekerentyű az érintőképernyő két szélén, hogy a rádiót a klasszikus, intuitív módon kezelhessük az űrkorszakban is. A kormánygombok is úgy működnek, ahogy minden kocsiban kéne: a hangerő tekeréssel, nem gombböködéssel. Nem csak szép, de jó fogású, hűvös, valódi fémes tapintású a kilincs.
Meg még 1 000 000 dolog, ami most nem jut az eszembe, de mindig megörültem neki, a zárógomb nyomva tartásával felhúzható ablakok (mint a legtöbb VW-termékben) a kalaptartóból kicsévélhető napellenző hálóig. Parádés, na.
Nem is tudom, hogy mondjam meg az igazságot azoknak, akik lecserélnék régi Octaviájukat újra. Szóval, nos, hát az történt, hogy a kis fedeles rekesz eltűnt a műszerfal tetejéről. Én kérek elnézést.
Ennél érthetetlenebb, hogy a tank csak 50 literes, öt liter elveszett a generációváltás során. Így már nagy figyelem kell az 1000 kilométeres hatótáv összehozásához.
Fogyasztás, dinamika
Finoman, NAGYON finoman vezetve talán le lehet vinni a fogyasztást öt liter alá, a 4,5 literes vegyes katalógusérték komolytalan. Viszont egy ekkora kocsitól szép volt az 5,7 literes tesztátlag. Németes stílusban, sztrádán használva a kocsit azt tapasztaljuk, hogy kicsit sokat pörög a motor, 2500-at percenként 130-nál. Hosszú pályamenetben a legális tartományt nem nagyon elhagyva 6,2-6,3 literes étvágyra számíthatunk.
Az erős, nyomatékos dízelmotor remekül kijön a hatfokozatú dupla kuplungos robotváltóval. Felárért ugyan kérhető váltófüles multikormány, és a tesztautóban is lehetett a váltókar billegetésével kézzel kapcsolgatni, de minek. Sokkal nagyobb élmény csak nyomni a gázt, és élvezni a villámgyors kapcsolásokat. Bónusz: a VW DSG-je jobban kezeli a parkolási manőverezés finom moccanásait, mint bármelyik DSG, amit próbáltam, felül BMW-vel, Mercedes-szel bezárólag. (Legalábbis dízellel; VW-csoportos benzines-DSG-s kommentelőnk jelezte, hogy az ő kocsija igenis bakkecskézik, ha finoman akar vele mozogni.) Jó érzés hosszú lejtőkön, hogy a váltóvezérlés tudja a coasting-funkciót, vagyis a gázt elvéve nem kezd bősz motorfékezésbe az autó, hanem kinyomja a kuplungot, és csak akkor zárja újra össze, ha megérintjük a fékpedált.
Az Octavia is megkapta a Golfban már próbált sávtartó asszisztenst. Az elektronikus rendszer kamerákkal figyeli a felfestéseket, zöld ikonnal jelzi, ha látja őket, és ilyenkor nagyon finoman a két csík között tartja az autót. A gépi kormányzás olyan légiesen zajlik, hogy az ember nem is érzi, hogy nem (csak) ő vezet, legfeljebb az tűnik fel neki, hogy szokatlanul jól tartja a távot a vonalak között. Ha elengedjük a kormányt, tíz másodpercig vezet önállóan a Škoda, aztán ránk csipog, hogy ne ökörködjünk, majd kikapcsol a rendszer, amíg meg nem ragadjuk újra a kormányt.
Az Octavia egyetlen igazán komoly baja autópályán jelentkezik: 100-110 felett kellemetlen, mély búgásba kezd a motor. Ilyet kétliteres dízel Golfban nem tapasztaltam – a Skodában nagyon zavaró.
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance és 150 ló körüli fullos, dízel, automata konkurensei listaáron, akció nélkül | |
---|---|
Chevrolet Cruze 2.0 d LTZ Plus aut. (163 LE) | 6 240 000 Ft |
Ford Focus 2.0 TDCi Titanium Powershift (163 LE) | 7 415 000 Ft |
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance (150 LE) | 7 170 800 Ft |
Mennyi?
A legnagyobb, legjobban felszerelt DSG-s dízel Octavia alapára 7,2 millió forint. A tesztautó a Columbus névre keresztelt, nagyképernyős navigációval, mélynyomós hifivel, xenonlámpával, sávtartó elektronikával, sőt, még az olyan, enyhe pofátlansággal tizen-ezer forintokért adott extrákkal, mint a gumis csomagleszorító háló, bőven a nyolcmillió fölötti tartományokban lebeg.
Nem olcsó, viszont el kell ismerni, hogy az Octavia ezzel a teljesítménnyel, automatával és a hatalmas csomagtartóval így együtt – páratlan vételi ajánlat a kategóriában. Alig van konkurense, legfeljebb a kompakt kombik között lehet keresgélni, vagy egész más karosszériaformákban, méretekben találunk hasonló képességű családi autót.
Így hát hiába mondom, hogy minőségben kissé jobban elmarad a Golftól – no de kérem, a fullos, DSG-s 150 lovas TDI Golf hiába kerül hatszázezerrel többe alapáron, amikor – hahaha – 380 literes a csomagtartója. Az Octavia ezzel a puttonnyal már megint sikerre van ítélve.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|