Röviden – Ford Tourneo Custom

Mi ez?

Kisbusz nyolc, felárért kilenc üléssel, 2,2 literes, 100, 125 vagy 155 lóerős dízelmotorral, kézi váltóval. Más nincs? Nincs.
Mit tud? Sok embert és sok csomagot csendben vinni bárhová
Mibe kerül? 6,4 és 10,4 millió forint között szór az alapár, plusz extrák
Kinek jó? Akiknek céges, vagy magáncélokra ekkora kocsi kell, és erre kapnak jó ajánlatot – vagy nagyon megtetszik nekik a Custom-pofa

Azt imádom ezekben a kocsikban, hogy még a legkisebb út is férfias kaland velük. Fel kell mászni a magas bakra, izomból kell megsuhintani a súlyos ajtókat, kihívásokkal teli erőpróba minden finom manőver szűk helyeken, hátborzongató keménységgel csattan a helyére a macsó tolóajtó. És persze ott az irdatlan belső tér páratlan luxusa. Egy ilyen behemótból könnyedén lesajnálhatjuk a bálna-Merciket, A8-asokat kérem, mi olyan kocsival utazunk, amiben szó szerint sétálgatni lehet.

A nyolcszemélyes Ford sok mindenben személyautós, de még több mindenben megmaradt teherautónak. Kevés az érv mellette az erős konkurencia fényében, de nagyon meg lehet szeretni
Fura az eleje, kicsit a '90-es évek amerikai Cab Forward irányzatára emlékeztet (Chrysler Vision, Dodge Intrepid)

Fura az eleje, kicsit a ’90-es évek amerikai Cab Forward irányzatára emlékeztet (Chrysler Vision, Dodge Intrepid)

Fura az eleje, kicsit a ’90-es évek amerikai Cab Forward irányzatára emlékeztet (Chrysler Vision, Dodge Intrepid)


Teherautó-alapokra épített kisbuszokat, ilyen soküléses, de érezhető szándékossággal amennyire lehet, személyautós viselkedésűre hangolt öszvéreket számos márkától próbáltam az utóbbi években. Több kedvencem is volt eddig a műfajban, sőt, valójában mindegyik kocsi a kedvencem valahogy, amit csak vezettem. Imádom a Multivan tömbszerűségét, németségét, az elnyűhetetlenség ígéretét benne. Szeretem a Peugeot Expert Tepee, Citroën Jumpy puhaságát, franciás viselkedését, az apró 1,6-os dízel finomságát és takarékosságát. Helyeslően konstatáltam a Renault Trafic páratlanul kedvező árát, de klónja, a Vivaro is bejött genfi túránkon tavaly. Kedveltem a Hyundai H1 tágasságát és bődületes erejét.

A kategória ezen újdonságában, a Ford Tourneo Customban pedig stílusát, borzongató idegenszerűségét, megszokhatatlan formáját szerettem a legjobban. Érdekes orrától vagány fellépőjén át futurisztikus hátsó lámpájáig minden porcikáját kedveltem, pedig nem mondanám rá, hogy szép, pláne, hogy arányos. Csak olyan – állat, na. Sármban talán ő a legjobb a piacon. Technikában biztos nem.

a videó a hirdetés után indul

Az egyes túl rövid, a kettes túl hosszú, többször lefulladtam vele indulás után, az első kapcsolásánál. Ilyet én még nem éltem, semmilyen kocsival. A motor papíron erős, a valóságban viszont nem szeret pörögni, ellenben meglepően szomjas. A magas építésű, magas súlypontú bódé nagyokat billen forszírozott kanyarokban. A kormány áttételezése sportosan közvetlen, viszont a rásegítés ereje lehetne nagyobb. Az úthibákat viszont parádésan kisimítja a Ford, nem egyszer mentünk át úgy gödrökön, kátyúkon, hogy már előre összeszorítottam a fogam, aztán meg sem éreztem a huplit.

992 literes az alap, 1447 a hosszabb tengelytávú változat csomagtere - a három üléssor mögött

992 literes az alap, 1447 a hosszabb tengelytávú változat csomagtere – a három üléssor mögött

992 literes az alap, 1447 a hosszabb tengelytávú változat csomagtere – a három üléssor mögött


Az ergonómia megszokhatatlan, teherautós – sokatmondó, hogy a Ford hazai weboldalán ez a bőrüléses, tízmillió feletti alapárú luxus-Tourneo sem a személyautók, hanem a haszonjárművek között szerepel. Hiába a motoros, fűtött bőrülés, az együtt töltött hét alatt minden nap állítgatnom kellett a széket, kormányt, és sosem lett jó. Az is érthetetlen, hogy a Fordnál nem sikerült megérteni a kiegészítő kis domború tükör lényegét: valahogy egyszerre nem látszik bennük a hátsó kerék és a kocsi sarka, pedig mindkettőnek kellene. (A kis tükrök fixek, nem állíthatók be úgy, ahogy jó lenne.)

Az óriási kézifékkar nehezen jár, az egyben nyíló csomagtérajtót nem is tudom, kinyitni nehézkesebb vagy becsapni. A navigáció színes, és egyáltalán, remek, hogy van, de hogy a kis, nem-érintő képernyőt miért kellett ilyen rohadt messzire tenni a sofőr szemétől! A navigálás a menüben macerás, gépeléskor a virtuális billentyűzeten nem mindig ugorjuk át a kurzorral a nem aktív betűket, és nem jár körbe a kurzor (q-ról p-re csak a teljes qwertz-soron végigballagva lehet eljutni).

A 2+1 tagolású hátsó üléssorok közül, hiába volt a kocsi mindkét oldalán tolóajtó, csak a jobb oldali, szimpla szék támlája dönthető le, beszállni leghátra csak innen lehet. Az ülések rohadt nehezek, a kezelési utasítás is felhívja a figyelmet, hogy az 57 kilós dupla székeket meg ne próbáljuk egyedül arrébb tenni, pláne kivenni. Ezeket a székeket nem lehet megfordítani, barátságos társalgót kialakítani belőlük, extralistán sem láttunk ilyet, pedig külföldön láttunk olyan változatot.

Iszonyúan széles és magas a kabin, egy pillanat alatt hátraléphet a jobb egyből gyereket nevelni az ember

Iszonyúan széles és magas a kabin, egy pillanat alatt hátraléphet a jobb egyből gyereket nevelni az ember

Ami viszont tetszett: az utastér nagyobb tempónál is csendes, a fűtés, szellőzés hatásos és nem túl zajos. (Mondjuk szükség is van rá: az épp csak kibillenthető középső oldalablakocskák és a fix hátsó ablakok miatt a természetes szellőzésre nem támaszkodhatunk.) A hifi egész jól szólt, és egyáltalán, az akusztika is jó volt a kocsiban, pedig az ilyen nagy pléhbódék rendszerint kongó társalgás-gyilkosok. A Tourneo nem, kiválóan lehet benne barkochbázni a gyerekekkel egészen az elmebaj legvégső határáig.

A hatfokozatú kézi váltó egyes és kettes fokozata között óriási az űr, de innen felfelé minden rendben. Hatodikban sztrádán alig forog 2000 felett a motor

A hatfokozatú kézi váltó egyes és kettes fokozata között óriási az űr, de innen felfelé minden rendben. Hatodikban sztrádán alig forog 2000 felett a motor

A hatfokozatú kézi váltó egyes és kettes fokozata között óriási az űr, de innen felfelé minden rendben. Hatodikban sztrádán alig forog 2000 felett a motor


Enni-inni is lehet benne könnyű szívvel. Jól tisztítható minden felület

A Tourneo Custom legnagyobb baja nem az ergonómiai baklövések halmazata, hanem hogy a kocsi – legalábbis ezzel a motorral – nem gazdaságos. Sőt, még csak nem is elég erős ahhoz, hogy ezt meg lehessen neki bocsátani. Vagyis inkább túl nehéz.

A forgalmi szerint több mint 22 mázsa, katalógus szerint is 2,12 tonna. (A majd’ 20 centivel hosszabb Peugeot Expert busz 2.0 HDI-vel nincs 19 mázsa.) A 155 lóerős, 2,2 literes dízelmotor tisztességgel mozgatja mindezt, de azért a dinamika ugyancsak buszos.

A legkellemetlenebb azért nem a kissé tohonya viselkedés, hanem jó 500 kilométer, többnyire szelíd, főleg országúti autózgatás után a benzinkútnál tapasztalt 8,9 literes átlagfogyasztás.

Pláne, hogy a számítógépnek volt pofája 8,1 litert mutatni mindeközben.

A fullos, 155 lovas Tourneo hasonló felszereltségű konkurensei, listaáron
Volkswagen Caravelle 2.0 TDI Comfortline (140 LE) 11 765 660 Ft
Peugeot Expert Tepee 2.0 HDI Symbole (163 LE) 8 937 500 Ft
Hyundai H1 Bus (170 LE) 9 299 000 Ft
Mercedes-Benz Viano 2.2 CDI 163 LE Trend K
11 960 000 Ft
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium 155 LE
10 287 850 Ft

A Tourneo Custom legdrágább, alaposan felextrázott változatát kaptuk meg tesztre.
Megint csak a teherautós gének vadhajtása lehet, hogy még ebbe a világos bőrkárpitos autóba is csak manuális klíma rendelhető, automata nem létezik. (A Vivaróhoz, Trafichoz sem, no de azok 12 éves modellek!)

10,3 millió forint a Titanium felszereltségű, legerősebb Tourneo Custom, 11 milliónál is drágább volt sávelhagyás-jelzővel, bőrkárpittal, tolatókamerával felszerelt tesztautónk.

Ezzel az árral a luxus-Multivanok alatt marad a Ford, de egy 163 lovas, automata váltós Expert Tepee 2.0 HDI listaáron megáll 9,13 millióban, és 103 ezer forint hozzá az automata, kétzónás klíma.

Ezek után pedig tényleg nagyon kell, hogy tetsszen a Tourneo Custom különleges formája a megrendeléshez.

Mellette – Ellene
  • Óóóóriási belül
  • Élmény vezetni, bár főleg csak a méretei miatt
  • Kényelmes futóműhangolás
  • Érdekes forma
  • Hangulatos beltér a fullextrás verziónál
  • Nagy tömeg
  • Tökéletlen ergonómia
  • Nehéz ülések, nehézkes variálhatóság
Ford Tourneo Custom - mennyire jön be? Értékeld 1-től 10-ig!
átlag
7.50
szavazat
101
Ford Tourneo Custom - mennyire jön be? Értékeld 1-től 10-ig!