Röviden – Mazda6 2.5i Revolution

Mi ez?

Lehengerlő formába öntött középkategóriás japán szedán

Mit tud? Kiemelkedő stílust, kényelmet, alacsony fogyasztást szívó benzinmotorral
Mibe kerül? 6,5 millió az induló ár, a csúcsmodellnek számító tesztautó 9,5 millió
Kinek jó? Akik nem csak használni, de élvezni is akarnak egy közel tízmilliós autót

Nejlonotthonkában padon ülő nyugdíjasok dicsérték, ámultak a haverok, hosszan vizslatták a kutasok. A Mazda6 társadalmi helyzettől, kortól, nemtől függetlenül mindenkiből ugyanazt a reakciót váltotta ki. Kendőzetlen csodálatot. Ahogy belőlem is. Sőt, továbbmegyek: fejemben végigpörgetve a kínálatot, a középkategóriás Mazda jelenleg a legkívánatosabb típus tízmillió forintig.  Bejött a japánok bátor húzása, mikor úgy döntöttek a 2011-es Takeri tanulmány legfőbb elemeit megőrzik a szériagyártás során.

Sikerült egyszerre lendületesen könnyed, mégis agresszív összképet alkotniuk. Elérték az Audi gonoszság faktorát, de a hatos mégsem tűnik lélektelen, darabos terminátornak. A fényszórók kellő szigorral néznek a világra, de ettől nem lesz faarcú harcos a Mazda, a hűtőrács alatt ívelő szárnyszerű krómdíszítés ellensúlyozza a szúrós tekintetet.

Az autón körbefutó mesteri ívek, fénytörések sokasága realitásérzéket torzító szépségét kölcsönöz a kocsinak, minden egyes karosszériaelemet körbeírhatnék kacifántos hasonlatokkal. De felesleges tovább rágni a témát, aki tagadja a Mazda kiemelkedő, egyedi megjelenését, az vagy vérbeli troll, vagy nincs ízlése.

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 1
Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 71

Sajnos az elragadó külső nem kap folytatást a volán mögé ülve. Átlagos, a műszerfaltervezők bibliája alapján összerakott vezetőhelyet kínál a Mazda. Legalább nem tévedünk el a forradalmi újítások között, de azért a műszeregységbe épített monokróm LCD kijelző lehetne jobb felbontású, naprakészebb darab. Ugyanez igaz a középkonzol kijelzőjére. Az érintőképernyős, 5,8 colos egység jó választás lenne közepes felszereltségi szinthez, de egy csúcsmodelltől többet várunk, főleg, ha egy Volkswagen Golf már 8 hüvelykes kijelzőt kínál.

4,87 méteres hosszával, 1,84 méteres szélességével kifejezetten termetesnek számít a Mazda6, de az agyondicsért forma leplezi mindezt. Csak mosás közben, az egész autót végig suvickolva tűntek szembe a valós méretek. Az elődhöz képest a tengelytáv is nőtt kerek tíz centiméterrel, így minden adott egy hangárszerű belsőhöz.

Ennek ellenére a Mazda nem kényeztet brutális térérzettel. Nem a centik hiánya a fájó, inkább az arányok, és az összbenyomás. Elöl a hosszan hátranyúló A-oszlop rontja a helyzetet, hátul pedig a kupés lendülettel lejtő tetővonal lopja a fejteret. Ráadásul a jobb első ülés nem kapott magasságállítási lehetőséget, a legmagasabb felszereltségi szinten, ez mindenképp vaskos hiány.

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 72

Viszont a japánoktól elvárt precizitásban nem csalódunk, az összeszerelés példás, a kezelőszervek működése hosszú gondtalan használatot sejtet. Az ülések mellett az ajtókon feltűnő fehér bőrborítás eleganciája vitathatatlan, kár hogy a látványt már pár ezer kilométer után farmernadrágok fekete nyoma csúfítja.

Az apró hátrányok sorát a praktikus ötletek hiánya duzzasztja, a térképzseb mérete vicc, a kesztyűtartó átlagos, notórius kacatpakolók nehéz helyzetbe kerülnek a lomjaikkal. Ráadásul a felhasznált anyagok keltette minőségérzet sem rugaszkodik el az átlagos szinttől.

Ezek alapján úgy tűnhet, rosszindulattal kurkászom a hibákat, pedig autó rég keltett bennem ilyen szintű birtoklási vágyat. A felsorolás azért fontos, hogy tudjuk, minden hátrányt elűz, elhalványít mikor mozdul a Mazda.

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 73

Ahogy életre kel a 2,5 literes Skyactive benzinmotor, már nem fontos a 489 literes csomagtartó, sem a monokróm kijelző. A 14-es, emelt kompresszióval üzemelő blokk japán fricska a turbós trendeknek. A mára szokatlanul nagy lökettérfogatú motor hozza a feltöltéses ellenlábasok szintjét, igaz csúcsértékei magas fordulaton jelentkeznek. 192 lóerős maximális teljesítményhez egészen 5700-ig kell forgatni a motort és 256 Nm nyomatéka sem élvezhető 3250-es fordulat alatt.

Ennek ellenére minden helyzetben meggyőzően, késedelem nélkül gyorsít, és olyan karaktert mutat, amit triplaturbókkal lehetetlen pótolni. Országúton cirkálva nyugodtan jár 1200-1300-as fordulaton, de szükség esetén vaskos morgással lódítja előre a  kategória legkönnyebb 1360 kilós karosszériáját. A közvetlen befecskendezéses motor hangolt kipufogórendszere négyezres fordulat fölött ad utat a gázoknak igazán, innen az MX-5-re emlékeztető érces tónusú motorhang  lelkesít szabályszegő tempóra.

Néha engedve a kísértésnek sem száll el a fogyasztás, nálam 7,2 literes átlaggal zárt a Mazda6, így nagyon úgy tűnik a Skyactive rendszer megspékelve az i-ELOOP kondenzátorral hozza, sőt túlszárnyalja a turbós motorok által produkált értékeket. 

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 74

Ha végképp elkap a sportos hangulat a kormányról is kapcsolható váltó ad lehetőséget a játékra. Itt is megkapjuk a márkára jellemző vezetői szabadságot, a mi döntésünk, hogy váltunk-e elérve a vörös zónát, vagy hagyjuk kínlódni a motort. Igaz csak három másodpercig tart a függetlenség, ennyi idő után beavatkozik az automatika és vált helyettünk. Ugyanez igaz a sávelhagyást jelző biztonsági extrára, a kormány rángatása helyett csak hangjelzés figyelmeztet arra, ha tilosban járunk.

Tiporhatjuk padlógázzal, forgathatjuk tiltásik, mindig megmarad az érzés, hogy ez az autó nem küzd. Játszva éri el a határait, magabiztos, mint a hamiskártyás, akinek mindig van egy újabb ász az ingujjban.

Ezt a benyomást erősíti a hagyományos, hatfokozatú automata váltó, ami kiválóan asszisztál a motor diktálta tempóhoz. Nincs rángatás, puhán, átlagos tempóban kapcsol, de miért is kellene tizedekért küzdeni? Ez így tökéletes, a kapkodva haladás nem illik az összképbe.

i-ELOOP – energiagazdálkodás okosan

Az általános műszaki perfekcionizmus mellett a lassítási energiából táplálkozó kondenzátorok és az azokról üzemeltetett elektromos rendszer a Mazda6 legnagyobb csodája.

Az akkumulátor-kímélő és a motort gyorsításkor feleslegesen nem terhelő kondenzátor 7-10 másodperces motorfék alatt töltődik fel annyi energiával, hogy mintegy egy percen át képes kiszolgálni az autó elektromos fogyasztóit.

Adatlap

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 75
Motor 2488 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 192 LE
Nyomaték 256 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,8 sec
Végsebesség 223 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,3 l / 100 km

Mint ahogy a kőkemény futómű is idegennek hatna, de szerencsére a fejlesztők zseniális munkát végeztek. 19 colos kerekeken gurulva is sikerült élhető szinten tartani a rugózási komfortot, amellett, hogy a Mazda6 megőrizte a márkára jellemző agilitást.

A precíz, közvetlen, ütközéstől ütközésig 2,5 felet forduló kormánnyal élvezet terelni a közel öt méter hosszú autót, a Zoom-Zoom érzés szerencsére kiüresedett reklámszlogen helyett tapasztalható valóság maradt az új Mazda6 esetén is.

A 11 hangszórós, gyönyörűen szóló Bose hifivel, távolságtartó tempomattal, sávelhagyás figyelmeztetéssel, holttérfigyelővel, aktív vészfékező rendszerrel felszerelt csúcsmodell bruttó listaára jelenleg 9 499 000 forint. Ez pedig az attraktív külső mellett az egyik legerősebb érv a Mazda6 mellett, a konkurenciát hasonló extrákkal teletömve könnyen magasabb lehet a végösszeg.

A Mazda6 és konkurensei
Mazda6 2,5i Revolution aut. (192 LE) 9 499 000 Ft
Volvo S60 Summum PowerShift (180 LE) 11 280 000 Ft
Ford Mondeo 2.0 EcoBoost Titanium (203 LE) 9 775 000 Ft
Toyota Avensis 2,0 Premium (152 LE) 9 165 000 Ft
VW Passat 2,0 TSI Highline DSG (210 LE) 9 920 000 Ft

A Mazda6 a legjobb pillanatban került piacra, a legnagyobb ellenlábasok már ráncos vénségek, de még mindegyiknél várat magára a típusváltás. Apró hibáit autózás iránt érdeklődő sofőrként könnyen elnézhetjük, ebben a kategóriában gondolkodva mindenképp megfontolandó ajánlat az egyedi stílust kitűnő vezethetőséget kombináló típus.

Mellette – Ellene
  • Lehengerlő megjelenés
  • Kitűnő vezethetőség
  • Alacsony fogyasztás
  • Pontos, közvetlen kormányzás
  • Átlagos csomagtér
  • A külsővel szemben unalmas, egyszerű belső
  • Olcsó műanyagok
  • Praktikus ötletek hiánya
  • Szegényes motorkínálat

Neked mennyire tetszik a Mazda jelenlegi csúcsmodellje? Értékeld!
átlag
9.37
szavazat
156
Neked mennyire tetszik a Mazda jelenlegi csúcsmodellje? Értékeld!