Röviden – Cadillac ATS 

Mi ez?

Középkategóriás prémiumtermék, a BLS utóda. Egy sportos limuzin a nagy víz túloldaláról, igényes technikával és szép kivitelben.
Mit tud? Borsot törni az európai és japán konkurensek orra alá, de csak ott, ahol nem szempont a dízelmotor.
Mibe kerül? Németországban a 276 lóerős négyhengeressel és automata váltóval alapáron 40 000 euróba, felszorozva 12 millió forintba.
Kinek jó? Sportosan vezető férfiaknak, akik értékelik a sperrt benne és bárkinek, akit megfog a formája és a technikája.

Amikor a mélyen amerikai autómárkák meggyőzik magukat, hogy képesek Európában is emészthető méretű autókat tervezni, az eredmény többnyire kiábrándító. Az utóbbi időből elég a Dodge Caliber-JEEP Compass párosra, esetleg a Chrysler Sebringre és a Dodge Avengerre gondolni.

Ez már nem a BLS

Elsőre a Cadillac is megégette magát a középkategóriában a bullshitnek csúfolt BLS-sel. 2005-től 2009-ig összesen nem készült belőle 7500 darab, míg a 3-as BMW-ből egy év alatt elmegy félmillió.

Okulván a kudarcból, utódja nem a középkategóriás Opelre épül és a Saab üzeme helyett Michigan államban gyártják. Hátsó- vagy összkerékhajtású, ahogy a prémiumszegmensben dukál, futóműve elöl négy, hátul ötlengőkaros és padlólemeze új fejlesztés.

Piacra lépett egy amerikai autó, amit nemcsak a gyártója hasonlít a 3-as BMW-hez, hanem azok a szerencsés kollégák is, akik már vezették. Nemrég nekünk is megvolt az ATS
Új fejlesztés a padlólemez, erre épül a nagyobb CTS következő generációja is. Az ATS könnyebb a konkurenciánál

Új fejlesztés a padlólemez, erre épül a nagyobb CTS következő generációja is. Az ATS könnyebb a konkurenciánál

Az ATS designja látványos, de nem ezért olvasni olyan sok jót a gyakorlatilag 50:50 súlyelosztású autóról. A német Sport Auto magazinban a kétliteres turbó egyenesen megverte a 328i-t. Mélyebb üléshelyzetével, remek futóművével és az önzáró hátsó differenciálművel az amerikai autót találta sportosabbnak a gárda, ráadásul kicsit jobb időt is ment a hockenheimi pályán.

Furcsa párosítás: Porsche Cayman és Cadillac ATS

Magyar importőr híján az ATS kipróbálására annyi esélyt láttam, mint Dodge Challengerrel körbedriftelni a Balatont. Ám nemrég a Bosch boxbergi tesztpályáján jártam, ahol azokat a fejlesztéseket próbálhattuk ki, amiket a cég szállít az autógyártóknak és amikkel a márkák majd a következő pár évben elbüszkélkednek. Az ATS-hez többek között a kormányrendszert tervezte a Bosch és a tesztpályán a Cadillac kormányzását lehetett összehasonlítanunk az új Porsche Caymanéval, amely hardveroldalról szinte ugyanaz, más hangolással.

A belső tér szokatlanul igényesnek tűnik, bár ez az újabb amerikai típusokban már nem olyan váratlan. A szépen illesztett borítások, a bőrkárpit és az Opel Insigniában a modellfrissítés után megjelenő, a Bosch-sal közösen kifejlesztett Cue rendszer jelzi, hogy ez tényleg prémiumtermék. Utóbbi egy hangvezérléses menürendszer szép nagy érintőképernyővel.

Cue a nagy központi monitoros rendszer neve, ami a Bosch közreműködésével fejlesztett a Cadillac

Cue a nagy központi monitoros rendszer neve, ami a Bosch közreműködésével fejlesztett a Cadillac

Egyféle motor, nincs dízel

Dízelmotor egyelőre nincs, a kipróbálható autóban a kétliteres turbós négyhengeres volt, összkerék-hajtással és automata váltóval. Utóbbival a Caddy rendesen lemaradt a kategória élmezőnyétől. A csak hatfokozatú szerkezet kicsit tunya, viszont kézi állásban manuális váltóként viselkedik, tehát padlógázra sem vált vissza magától.

Az országúti tesztútvonalon padlógáz nélkül is érzékelhető volt, hogy az automata váltóban eltűnt jó pár az elvileg 276 lóerőből. 353 Nm viszont elég sok ahhoz, hogy bármikor kisegítse az autót egy szorult helyzetből. Az elméleti motorkínálat többi darabja a 2,5 literes szívó négyhengeres valamint a 321 lóerős V6, 3,6 literes hengerűrtartalommal.

Dízel nincs. Az alapmotor a 2,5 literes szívó négyhengeres, a legerősebb a 321 lóerős V6, 3,6 literes hengerűrtartalommal

Dízel nincs. Az alapmotor a 2,5 literes szívó négyhengeres, a legerősebb a 321 lóerős V6, 3,6 literes hengerűrtartalommal

Adaptív futómű, BMW-s úttartás

A mágneses adaptív lengéscsillapítással feldobható futómű jól teljesített. A pályán kanyart kanyar követett, ahol kijöttek volna a felfüggesztés hibái, de nem volt minek kijönnie. A négykerék-hajtással kipróbált verzió elegánsan és agilisan futott. Az autó kormányzása finom és pontos, érezni vele, mi történik az első kerekekkel.

Kétféle felfüggesztés van az autóhoz, ami felszereltségi szintekhez kötött. Az első három kivitelben sportfutómű jár, Premium kivitelben pedig a Magnetic Ride Controlt is megkapja az ügyfél, ami a Corvette-től az Audi TT-n át sok autóban bevált. A csúcsmodell helyből önzáró differenciálműves, míg az elöl hat- hátul négydugattyús, fix nyergekkel dolgozó fékrendszer minden ATS-hez jár, hátha a gazdi kiruccan egy versenypályára. 

Bármilyen ígéretes is, Cadillac-importőr híján az ATS sajnos nem kapható itthon, de még Ausztriában sem. Németországban viszont igen, ahol az európai kínálat egyetlen motorjával 39 580 eurótól vehető meg. Aki igazán egyedi autót szeretne, de elvárja a német konkurensek színvonalát, jól járhat az ATS-sel, De amíg nincs dízelmotor, számuk aligha lesz kétjegyű.

Mellette – Ellene
  • Összetéveszthetetlen, karakteres formaterv
  • Jó minőségérzet az utastérben
  • Igényes technika
  • Remek futómű
  • Opcióként összkerékhajtás
  • Egyelőre nincs dízelmotor
  • Hiányzó importőri háttér és márkaszerviz-hálózat
  • Csak hatfokozatú, ráérős automata váltó

Cadillac ATS 2,0T aut.
Motoradatok
Lökettérfogat 1998
Hengerek/szelepek S4/16, közvetlen befecskendezés
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 203 (276)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 353/1700-5500
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 5,9
Végsebesség (km/h) 220-240
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 11,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,3
Vegyes (l/100 km) 8,2
CO2 kibocsátás (g/km) 191

A nagy kérdés: mennyire tetszik a Cadillac ATS? Szavazzatok!
átlag
9.17
szavazat
118
A nagy kérdés: mennyire tetszik a Cadillac ATS? Szavazzatok!