Röviden – Renault Clio RS 1.6 Turbo | |
---|---|
Mi ez? |
A leggyorsabb Clio, de már sokkal emészthetőbb formában |
Mit tud? | Mindent, amit egy normál kisautó, csak sokkal gyorsabban |
Mibe kerül? | 6,39 millióba |
Kinek jó? | Aki szeret néha gyorsan menni, de kinőtt az állandó száguldozásból |
Clio RS. Sokat mondó név. Több mint egy évtizede már, hogy a Clio Sport lemossa legtöbb ellenfelét úton és versenypályán egyaránt, és az egyik, ha nem a legizgalmasabb és a legjobban sikerült sportos kisautó a piacon. Az RS – azaz Renault Sport – névvel ellátott autókért a kezdetektől fogva egy külön részleg felel a franciáknál, ahol az elsődleges szempont mindig is a vezetési élmény fokozása volt. És milyen jól sikerült eddig!
Az első hivatalos Clio RS 1999 óta létezik, az akkori második generációval kezdődik a sikertörténet. Illetve nem egészen, mivel az első generációból is készült már egy kétliteres benzines kivitel, majd jött a Clio Williams, amiért a mai napig jó pénzt fizetnek a gyűjtők – RS jelzés nélkül is. A kétliteres szívó benzinmotor és a kiemelkedően sportos viselkedés viszont akkor is megvolt, és azóta nem változott. Egészen mostanáig!
Ez már nem a régi Clio RS
Az új Clio RS több ponton is szakít a hagyományokkal, és ahogyan ez lenni szokott, sokan éreznek emiatt szomorúan. Mi is. Oda a kétliteres benzinmotor, helyét egy 1,6 literes turbómotor váltja fel. Ez persze még nem lenne tragédia, ültünk már kifejezetten élvezetes turbós kisautóban, elég csak a Corsa OPC-re gondolni.
Sőt, pont ez az a szint, ahol még kezelhető marad a turbómotor az arra jellemző magasabb nyomatékszinttel, ellentétben egy sokkal erősebb M5-ös vagy E63AMG-vel, amelyek szinte vezethetetlenek. A Clio 240 newtonméteres nyomatékcsúcsa még bőven kezelhető, és mivel már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll, komoly eredményeket hozhatna gyorsaságban. De nem hoz.
Nem sikerült kifejezetten jól ez a motor, és ennek több oka is van. Lusta! Talán ez a legbosszantóbb tulajdonsága, és bőven kompenzálhatná a többit, ha ebben jól teljesítene. A konkurensek nagy része sajnos kivétel nélkül élénkebb gázreakcióra képes. Talán ez az oka annak is, hogy úgy érezzük, nem húz jól alulról a Clio. Hiába mondanak mást a számok, Corsa, a 208 GTI és a Fiesta ST is jóval fickósabban indul meg érzésre kis fordulatról.
Az élményautózást. Minden tiszteletem annak, aki ezt képes kihozni belőle, másrészről egy sportmodellnél nem ez a vásárló célja. Hogy mi a valódi fogyasztás? 13-14 liter városban, de nagyjából 20 kilométernyi országúti tempónak megfelelő száguldással ezt sikerült 17 liter fölé is feltornászni. Ez pedig nagyon sok.
Nem segít az EDC, azaz a duplakuplongos váltó sem
Mintha nem lenne elég, hogy az új RS kizárólag ötajtós kivitelben választható, még egy kötelező duplakuplongos automata váltót is ránk erőltet a Renault. Ezzel kevesebbet fogyaszt, jobban gyorsul az autó. Elvileg. Kézi váltós híján ezt sosem tudjuk meg, de érzésre korántsem vagyunk biztosak.
Ugyan a 150 milliszekundomos váltási idő nem tűnik rossznak, de azért messze van még egy DSG-váltótól. Automata módban magától váltja felfelé is a fokozatokat, amivel utcai körülmények között nincs is semmi baj.
Kanyargós úton viszont ne várjunk csodát, a kigyorsítások sokszor visszaváltással, és megtorpanással kezdődnek, ha nem magunk csináljuk időben a visszagangolást. Ezt az RS drive feliratú gomb megnyomásával érhetjük el, ha a váltót manuális módba húztuk. Ekkor a Sport mód után Race üzemmódba kapcsol a szerkezet, és mellett a kormányzás, a gázreakció is sportosabb beállítást kap.
A váltókar egyébként ritka olcsó és zörgő műanyagból készül, kár érte. Mint ahogy azért az éles csippanásért is, ami a váltásra figyelmeztet rendkívül irritáló hangon.
Hogy valami jót is szóljunk a váltóról: rajtprogram is van rajta. Ehhez Sport vagy Race üzemmódban kell benyomnunk a féket bal lábbal, majd a két váltófülecskét egyszerre magunk felé húznunk. Rövid időn belül jön a Launch Controll ON felirat a műszerfalon, és máris nyomhatjuk a gázt a jobb lábbal, miközben a féket és a váltófüleket is tartjuk.
A motor felpörög, a fordulatszámmérő 2500-nál megáll, és ekkor a fék pedál felengedésével indíthatjuk a startot. Ezzel 6,7 másodperc alatt lehetünk százon, amely az elődhöz képes két tizedes előnyt jelent. És kifejezetten jó móka.
Renault Clio RS és konkurensei | |
---|---|
Renault Clio RS (200 LE). |
6 390 000 Ft |
Peugeot 208 GTI (200 LE). | 5 880 000 Ft |
Citroen DS3 Racing (207LE) | 8 809 000 Ft |
Ford Fiesta ST (182 LE) | 6 170 000 Ft |
Opel Corsa OPC (192 LE) | 6 020 00 Ft |
Élmény másként
Aki idáig eljutott, mostanra sejtheti, hogy az új Clio RS nem az szenvedélyes sportmodell mint eddig volt. Nem búg bántóan benne a kipufogó, mint ez elődjében, cserébe apró visszadurogásokkal örvendezteti az utasokat.
Sokat javult a menetkomfort is, de a másik oldalon ezzel pont az a varázs veszett el, ami korábban annyira csábított a száguldásra. Komolyabb minőség benyomását kelti az RS, mint eddig bármikor, és így inkább hasonlít egy BMW-re, amit alaphelyzetben jó vezetni, de ha úgy adódik, képes gyorsítás közben is örömet okozni.
Gyorsnak pedig gyors maradt, bár a versenypályás mérések szerint kissé lemarad elődje mögött. Azt hogy a konkurensek képest mit produkált, az hamarosan kiderül összehasonlító tesztünkből. Addig is bátran ajánljuk a Clio RS-t mindenkinek, aki picit megkomolyodott és kiautózta magát az elődök valamelyikével. Mert a butított „hülyegyerek faktor” ellenére a Clio RS még mindig nagy élmény.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|