Röviden -Kia pro_cee’d GT | |
---|---|
Mi ez? | A leggyorsabb Kia, 1,6 literes motorral, kitűnő minőségben |
Mit tud? | Sebességben a konkurensektől lemaradni, mégis lenyűgözni |
Mibe kerül? | Legalább 6,29 millió forintba |
Kinek jó? | Aki szeret néha gyorsan menni, de kinőtt az állandó száguldozásból |
Figyelem, gonosz találós kérdés következik: milyen sportos háromajtós kompakt autót vegyen az ember, ha szeretni kitűnni a tömegből? Naná, hogy Kia pro_cee’d-et! A második generációs háromajtósra ugyanis olyannyira nem kapott rá egyelőre a közönség, hogy szinte nincs is belőle az országban. Tegyük hozzá: teljesen indokolatlanul.
Talán sokan csak egy igazán sportos motorra vártak, amit a pro_cee’d GT-re ígért a gyártó. Most eljött, itt van, ki is próbáltunk a héten Ausztria és Németország között félúton.
Igazi GT, nem pedig teljesítményhajhász
Kínos magyarázkodásnak is tűnhetne, de inkább logikus és megfontolt döntés, hogy a Kia nem akar konkurálni az olyan kétliteres turbómotorokkal felszerelt kompakt csúcsmodellekkel, mint a Golf GTI, Astra OPC, Focus ST vagy a Mégane RS. Utóbbiak mind jóval erősebbek, ráadásul jelentősen nagyobb múlttal és tapasztalattal bírnak a sportmodellek gyártásában.
Az eltérés már a motortérben látszik, ugyanis a Kia az eggyel kisebb méretkategóriában jellemző 1,6 literes hengerűrtartalmat választotta, amely a saját fejlesztésű, közvetlen befecskendezésű benzinmotor feltöltött változata, biztató számadatokkal. 204 lóerő 6000/percnél, 265 newtonméteres nyomaték 1750-4500 fordulatszám tartományban. Az eredmény pedig egy tökéletesen harmonikus Grand Turismo, amely máshogy jó, mint a többiek. De mitől?
Piszok jól néz ki
Például ettől. A Kia formaterveivel eddig sem volt baj, és ennek újabb remek példája a pro_cee’d GT. A vezető formatervező, Peter Schreyer keze munkáját dicséri a forma, amely az olykor kifejezetten agresszív és túlfűtött részletek ellenére is sportosan elegáns tud maradni. Egy igazi ízléses darab.
A hagyományos cee’dhez képest a lökhárítók, a lámpák és a hűtőmaszk is új, de az általuk csak jégkockának hívott nappali menetfény a legfeltűnőbb darab az autó orrán. A szokás LED-sor helyett két sorban 2-2 kockában LED-eket helyeztek el, amelyek egész agresszívan mutatnak, és Szörényi András kolléga szavaival élve, erős belsősáv-tisztító faktorral bír miatta a GT. Hátul ehhez hasonlóan mutatnak a lökhárítóba épített függőleges fényvisszaverők, amiket más autón talán gagyinak mondanánk, de a GT-nek kifejezetten jól állnak.
A belsőn ugyanúgy látszik, hogy kitett magáért a Kia. Kapunk szép és jó oldaltartású Recaro-kagylóülést piros varrással, utóbbi a kormányon, a váltószoknyán is visszaköszön. Az anyagok mindenhol rendben vannak, abszolút elsőosztályú minőséget sugároz az utastér. Jó a kormány fogása, klassz a belevarrt logó, sőt, változtatható róla a műszerfali kijelző is. A hagyományos kilométeróra skálát gombnyomásra egy másik képernyő váltja fel, amely a sebességet digitálisan, számokkal írja ki, és megjelenik mellette az aktuális nyomaték és turbónyomás állásról is némi tájékoztató adat. Pofásan mutat, még ha egyáltalán nincs is gyakorlati haszna.Megjárta a poklot is
Ugyan nem versenyzésre készült a GT, a Kia szerint 160 ezer kilométert tettek meg 150 km/órás átlagsebességgel, és megjárta a Nordschleifét is, ahol 480 kört karikáztak összesen, mire a teljes finomhangolás elkészült. Az ottani 8:45-ös köridő méretéhez és motorerejéhez képest nem rossz érték, bár a GT valóban nem csábít folyamatos száguldásra. Mindenesetre, ha véletlenül arra járunk, valamiben biztosan miénk lesz az elsőbbség: egyetlen hasonlóan gyors autóra sincs 7 év garancia.
A GT érzésre sem igazi sportautó, inkább egy felülmotorizált, elegáns kupé, ami ha kell siet, ha nem kell, akkor kényelmesen elvisz minket a célig. A 7,7 másodpercig tartó 0-100-as sprint bőven elegendő, akárcsak a 230 km/órás végsebesség, amit könnyedén meg is közelítettünk a korlátozásmentes német autópályán. A futómű a 18″-os abroncsokon is jól csillapítja az úthibákat, abszolút hétköznapi használatra tervezett az alapkivitelnél némileg feszesebb hangolással. Érzésre a kormányzás is sokat javult, de több visszajelzés még bőven elférne rajta. Mindenesetre a gyengébb kivitelekhez képest sokkal jobb az érzés, feltehetően a kisebb rásegítésnek hála.Konkurensek listaára | |
---|---|
Ford Focus ST ST2 (250 LE) | 8 570 000 Ft |
Mazda3 MPS (260 LE) | 8 486 800 Ft |
Opel Astra OPC (280 LE) | 8 150 000 Ft |
Renault Mégane RS (265 LE) | 8 190 000 Ft |
VW Golf GTI (220 LE) | 8 723 210 Ft |
Az 1,6 literes turbó érzésre jól húz, bár hátba vágó gyorsulás azért nincs, inkább csak tisztességesen megy. Közepesen érzékenyen reagál a gázpedálra a motor, nagyon sokáig viszont nem érdemes húzatni – hacsak éppen nem vagyunk versenyben – mert felül már kezd elfogyni az ereje. A motorhoz kapcsolt hatsebességes kézi váltó is teszi a dolgát, markoltunk már sportosabbat és sokkal puhábbat egyaránt. Hangra is sportosabb valamivel GT, hallani rajta, hogy nem egy átlagos kompakt.
Ötajtós is van belőleA pro_cee’d GT mellett ötajtósban is készül az 1,6-os turbó cee’d GT néven. Ez nagyjából ugyanezt tudja, mint a háromajtós testvére, de a 4 centivel magasabb tetővonal miatt jobban elférni benne a hátsó sorban, amely az egyik legtágasabb a kategóriában. Árban nincs különbség közöttük: minkét kivitel 6 279 000 forinttól indul, amely egy alap kivitel. A xenonos, érintőképernyős MID kivitelért 400 ezer többet kell fizetni, míg az 500 darabos 1st Edition ennél még 1,2 millióval kerül többet.
A konkurensekhez képest nincs rossz árban a Kia, bár teljesítmény nyilván nem veheti fel velük a versenyt. A pro_cee’d GT viszont egyértelműen tisztességes iparos munka, amellyel a Kia bizonyítani szeretne, és ez egyértelműen látszik a minőségén. Ha nem a tizedek számítanak a versenypályán, hanem egy erős kompaktra van épp szükség, a GT jó vételnek tűnik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|