Röviden – Z-Tech ZT22 villanyrobogó | |
---|---|
Mi ez? | Olcsó kínai elektromos robogó ólom-sav akkuval |
Mit tud? | Meglepően jó minőséget és sík úton jó tempót |
Mibe kerül? | 280 ezer forint körül adják a kereskedők |
Kinek jó? | Síkvidéki közlekedőknek, akik szeretnek csendben, lassan robogózni |
Az elektromos robogók vagy jók, vagy olcsók – ez nem is lesz másképp, amíg a lítiumion akkumulátorokat ki nem váltja valami olcsóbb technológia. Két éve egy lítiumos, osztrák cég által importált kínai gyártású géppel nagyszerű élmény volt csendben, négy kilowattos motorjával lendületesen közlekedni, bőven 50 kilométer feletti hatótávval 60-70 km/h-s utazótempó mellett. De 1,3 millió forintért sajnos ez a gép kívül esik a pénzügyi realitás korlátain. Bármilyen olcsó is vele járni, teljes élettartama alatt se képes behozni a 8-900 ezer forintos felárat egy olcsó kétütemű benzines géphez képest.
Van ugyan pár járulékos előnye a villanyrobogózásnak: nem zajos, nem büdös, nem csöpög belőle semmi, de a hazai jövedelmi viszonyok mellett egy ilyen drága holmi egyszerűen nem piacképes.
A ZT-22 nevű holmit ugyanaz a cég importálja, akitől korábbi háromkerekű villanyrollerünk is érkezett. A Z-Tech Autó Kft. Kínából hoz be autós kiegészítőket, de a fő profil mellett elektromos kerékpárokkal és robogókkal is kísérleteznek nálunk. A ZT-22 az egyik csúcsmodelljük.

Központi rugóstag helyett két klasszikus elem hátul: a sok bekötési ponttal kellemesen merev a robogó, nem nyaklik az úton
Futóművet, utánfutást, villaszöget elemezgetni egy 40-45 km/h végsebességű robogónál különösebben nincs értelme. A ZT-22 nem szitált, viszont rugózott, nagyobb gödrökben ellenben csúnyán felütött, ahogy legtöbb benzines kategóriatársa is teszi.
Budapesten folyamatos életveszély vele a közlekedés – mint a szabályos, fojtott robogókkal is. Igazából vidéki, kisvárosi használatra ajánlható a gép, jövés-menésre, boltba, suliba, melóhelyre, nyugdíjasklubba járni, életfázistól függően.
Már amennyiben az a vidék sík vidék.
A katalógusban 45 km feletti hatótáv is töredékére esik a meredélyeken. A hosszan tartó nagy terhelést jobban bíró lítium-technológia még csak-csak képes megbirkózni ezzel a problémával, de az ólomakku baromi gyorsan elgyengül.
Még egy kicsit gurulgattam vízszintesebb részeken, hosszas jövőkutatási gondolatkísérleteket folytattam egy benzinkutassal és számos járókelővel (az elektromos mobilitás mindenkit érdekel, ahol csak megálltam, megszólítottak), lefotóztam a gép részleteit, és szomorúan gurítottam fel a robogót a platóra. Dízel Mazdámmal vittem vissza a kereskedőnek a pesti lapályra a gépet, mert sajnos esélyem se volt önerőből átjutni a budai hegyeken oda, ahol valamelyest hasznát lehet venni ennek a gépnek.
Pedig olyan jó volt nem durrogva, csak surrogva gurulni – kevesebb mint háromszázezerért!