Röviden – Z-Tech ZT22 villanyrobogó |
Mi ez? |
Olcsó kínai elektromos robogó ólom-sav akkuval |
Mit tud? |
Meglepően jó minőséget és sík úton jó tempót |
Mibe kerül? |
280 ezer forint körül adják a kereskedők |
Kinek jó? |
Síkvidéki közlekedőknek, akik szeretnek csendben, lassan robogózni |
Jó kiállású, sportos, dinamikus hatást kelt az ólom-sav akkus, 800 wattos villanyrobogó, amíg meg nem mozdul
Jó kiállású, sportos, dinamikus hatást kelt az ólom-sav akkus, 800 wattos villanyrobogó, amíg meg nem mozdul
Fotó megosztása:
Kínai, de kifejezetten igényes szerkezet, tartósnak ígérkező megoldásokkal, jó fékkel, logikus, egyszerű működéssel. Lítium-akkuval volna az igazi, de azzal háromszor ennyibe kerülne
Kínai, de kifejezetten igényes szerkezet, tartósnak ígérkező megoldásokkal, jó fékkel, logikus, egyszerű működéssel. Lítium-akkuval volna az igazi, de azzal háromszor ennyibe kerülne
Fotó megosztása:
A harcias idomokkal kontrasztot képez a vékony virsligumi
A harcias idomokkal kontrasztot képez a vékony virsligumi
Fotó megosztása:
A világítás inkább a látszást, mint a látást segíti
A világítás inkább a látszást, mint a látást segíti
Fotó megosztása:
Közép- és oldaltámasz is van
Közép- és oldaltámasz is van
Fotó megosztása:
Lángnyelvek a szép kék fényezésen
Lángnyelvek a szép kék fényezésen
Fotó megosztása:
Légies öntött felni, hatásos fék
Légies öntött felni, hatásos fék
Fotó megosztása:
Közép- és oldaltámasz
Közép- és oldaltámasz
Fotó megosztása:
Központi rugóstag helyett két klasszikus elem hátul: a sok bekötési ponttal kellemesen merev a robogó, nem nyaklik az úton
Központi rugóstag helyett két klasszikus elem hátul: a sok bekötési ponttal kellemesen merev a robogó, nem nyaklik az úton
Fotó megosztása:
Kapaszkodó, pótülés? Csak igen könnyű pilóta vihetne igen könnyű utast - persze csak rendszámmal
Kapaszkodó, pótülés? Csak igen könnyű pilóta vihetne igen könnyű utast - persze csak rendszámmal
Fotó megosztása:
Szabványos számítógép-csatlakozón megy a töltés
Szabványos számítógép-csatlakozón megy a töltés
Fotó megosztása:
A töltő tapasztalataim szerint 4-5, katalógus szerint 6-8 óra alatt tölti fel az akkukat
A töltő tapasztalataim szerint 4-5, katalógus szerint 6-8 óra alatt tölti fel az akkukat
Fotó megosztása:
A két akkutömb mögött még marad egy minimálsisaknyi hely
A két akkutömb mögött még marad egy minimálsisaknyi hely
Fotó megosztása:
Kulcslyuk-takarós gyújtáskapcsoló. Mit beszélek: simán csak kapcsoló
Kulcslyuk-takarós gyújtáskapcsoló. Mit beszélek: simán csak kapcsoló
Fotó megosztása:
A töltöttségjelző összevissza integet, semmi relevanciája nincs, mint az összes elektromos robogón, amit eddig próbáltam
A töltöttségjelző összevissza integet, semmi relevanciája nincs, mint az összes elektromos robogón, amit eddig próbáltam
Fotó megosztása:
Olcsó, de tartósnak tűnő kapcsolók
Olcsó, de tartósnak tűnő kapcsolók
Fotó megosztása:
Egy kis illesztési trehányság
Egy kis illesztési trehányság
Fotó megosztása:
Középről látványosan elmaradt a kis kvarcóra, ami láthatóan az isten tudja, honnan másolt műszerfal eredetijének része volt
Középről látványosan elmaradt a kis kvarcóra, ami láthatóan az isten tudja, honnan másolt műszerfal eredetijének része volt
Fotó megosztása:
Fejjel lefelé fordított kürtgomb a villanyrobogón felesleges önindító helyén
Fejjel lefelé fordított kürtgomb a villanyrobogón felesleges önindító helyén
Fotó megosztása:
Magasan vezetett váz: nagyot kell lendíteni a lábon felszálláskor, de legalább jó merev a kasztni
Magasan vezetett váz: nagyot kell lendíteni a lábon felszálláskor, de legalább jó merev a kasztni
Fotó megosztása:
Sokkal jobbat ígér, mint amennyit valójában adni képes
Sokkal jobbat ígér, mint amennyit valójában adni képes
Fotó megosztása:
A 800 wattos villanymotor vezérlése egész finom, rángatásmentes
A 800 wattos villanymotor vezérlése egész finom, rángatásmentes
Fotó megosztása:
Hátul csak dobfék, de elég is az
Hátul csak dobfék, de elég is az
Fotó megosztása:
Lángnyelvek a szép kék fényezésen
Lángnyelvek a szép kék fényezésen
Az elektromos robogók vagy jók, vagy olcsók – ez nem is lesz másképp, amíg a lítiumion akkumulátorokat ki nem váltja valami olcsóbb technológia. Két éve egy lítiumos, osztrák cég által importált kínai gyártású géppel nagyszerű élmény volt csendben, négy kilowattos motorjával lendületesen közlekedni, bőven 50 kilométer feletti hatótávval 60-70 km/h-s utazótempó mellett. De 1,3 millió forintért sajnos ez a gép kívül esik a pénzügyi realitás korlátain. Bármilyen olcsó is vele járni, teljes élettartama alatt se képes behozni a 8-900 ezer forintos felárat egy olcsó kétütemű benzines géphez képest.
Van ugyan pár járulékos előnye a villanyrobogózásnak: nem zajos, nem büdös, nem csöpög belőle semmi, de a hazai jövedelmi viszonyok mellett egy ilyen drága holmi egyszerűen nem piacképes.
Sokkal jobbat ígér, mint amennyit valójában adni képes
Ami talán piacképes lehetne, az mai tesztrobogónk. Ólom-sav akkuval, kis teljesítménnyel, de egész jó dizájnnal, természetesen a kínai gyártás jelentette rendkívül nyomott áron. 300 ezer forint alatt kapható a kiskereskedőknél – ennyibe kerülnek a legolcsóbb kínai benzines robogócskák is. (Például ez a
Keeway.)
A ZT-22 nevű holmit ugyanaz a cég importálja, akitől korábbi háromkerekű villanyrollerünk is érkezett. A Z-Tech Autó Kft. Kínából hoz be autós kiegészítőket, de a fő profil mellett elektromos kerékpárokkal és robogókkal is kísérleteznek nálunk. A ZT-22 az egyik csúcsmodelljük.
Központi rugóstag helyett két klasszikus elem hátul: a sok bekötési ponttal kellemesen merev a robogó, nem nyaklik az úton
Pofás szerkezet, még a rém giccses lángnyelvek is jól állnak neki. Szép a felni a vékonyka virslik alatt, a kapcsolók olcsók, de nem silányabbak, mint a benzines kínai gépeken. A fék hatásos és kis erővel működik elöl (tárcsa, két dugattyú), elfogadható hátul, a pofonegyszerű villamos technikával és rezgésmentességgel az egész szerkezet valószínűleg a világ végéig kitart majd – csak az akkut kell majd néha cserélgetni, ha elöregszik.
Futóművet, utánfutást, villaszöget elemezgetni egy 40-45 km/h végsebességű robogónál különösebben nincs értelme. A ZT-22 nem szitált, viszont rugózott, nagyobb gödrökben ellenben csúnyán felütött, ahogy legtöbb benzines kategóriatársa is teszi.
A töltő tapasztalataim szerint 4-5, katalógus szerint 6-8 óra alatt tölti fel az akkukat
48 voltos, 800 wattos motorjával nagyjából a gyárilag fojtott, leggyengébb, négylóerős, 45 km/h-nál tényleg nem gyorsabb négyütemű robogók menetdinamikáját hozza, csak persze füst- és zajmentesen, valamint a villanymotor nagy indítónyomatéka miatt a röpsúlyos kuplungos robogókhoz képest sokkal fickósabb elrajtolásokkal. A kezdeti lendületnek persze hamar vége szakad; nem kell meglepődni, ha néha egy-egy sportosabb biciklisfutár is megelőzi az embert.
Budapesten folyamatos életveszély vele a közlekedés – mint a szabályos, fojtott robogókkal is. Igazából vidéki, kisvárosi használatra ajánlható a gép, jövés-menésre, boltba, suliba, melóhelyre, nyugdíjasklubba járni, életfázistól függően.
Már amennyiben az a vidék sík vidék.
A harcias idomokkal kontrasztot képez a vékony virsligumi
A Budakeszi úton kifelé, vagy épp Budakesziről a Széll Moszkva Kálmán tér felé próbáltuk meg, van-e bármilyen létjogosultsága a gépnek érdekesebb domborzati viszonyok között. Nos, nemigen. Hiába a ZT-22 egész megnyerő dizájnja, az elfogadható összeszerelési és kidolgozási minőség; amikor 98 kilós súlyom alatt a két dögnehéz ólomakkuval bő mázsás motorka 25, majd 20 km/h alá lassult, teljesen elment az életkedvem. Aztán, amikor piros lámpánál meg kellett állnom, majd újra el kellett indulnom, már tudtam: semmi értelme folytatni a teszt ezen szakaszát.
A katalógusban 45 km feletti hatótáv is töredékére esik a meredélyeken. A hosszan tartó nagy terhelést jobban bíró lítium-technológia még csak-csak képes megbirkózni ezzel a problémával, de az ólomakku baromi gyorsan elgyengül.
Még egy kicsit gurulgattam vízszintesebb részeken, hosszas jövőkutatási gondolatkísérleteket folytattam egy benzinkutassal és számos járókelővel (az elektromos mobilitás mindenkit érdekel, ahol csak megálltam, megszólítottak), lefotóztam a gép részleteit, és szomorúan gurítottam fel a robogót a platóra. Dízel Mazdámmal vittem vissza a kereskedőnek a pesti lapályra a gépet, mert sajnos esélyem se volt önerőből átjutni a budai hegyeken oda, ahol valamelyest hasznát lehet venni ennek a gépnek.
Pedig olyan jó volt nem durrogva, csak surrogva gurulni – kevesebb mint háromszázezerért!
Rácz Tamás