Röviden – Nissan Note (2013)

Mi ez?

A Nissan praktikus városi kisautójának friss, második generációja
Mit tud? Kategóriájában egyedülálló biztonsági extrákat, stílusos köntösbe öntve
Mibe kerül? 3 199 000 forintról indul, klímával 3,5 millió a 80 lóerős benzines
Kinek jó? Aki agilis viselkedés helyett praktikumot, biztonságot keres egy kisautóban
A Nissan dörzsölt játékos. Már idejekorán rájöttek, hogy a hagyományos kategóriákban támadva nem tudják legyűrni a konkurenciát. Ezért az elsők között szakítottak a megszokás diktálta szabályokkal. Merész lépéssel piacra dobták a Qashqai, Juke városi terepjárókat, komolyat lendítve ezzel az eladási mutatókon.

Ez a szellemiség folytatódik a Pozsonyban frissen bemutatott, második generációs Nissan Note esetén is. Két nagyobb testvéréhez hasonlóan ezt a típust sem egyszerű skatulyába tömni. Mint egy elkallódott Puzzle darab, első ránézésre illik a képbe, de közelebb érve jövünk rá, hogy minden irányban kilóg a lóláb.

Lássuk a lólábakat!

Tudatos törekvés ez a Nissan részéről, mert így egyedi ajánlatot tudnak felmutatni. A hagyományosan városi kisautókról szóló B szegmensben három különböző típussal vannak jelent, a Micra igazi keményvonalas miniautó, a Juke képviseli a prémiumvonalat, és a Note érkezett most középre, tovább bonyolítva a szálakat.

Az új Note részben szakított az előd MPV stílusával (legalábbis ez a gyári álláspont), ezért a C3 Picasso, Opel Meriva fel sem merült konkurensként, a sajtótájékoztatón egyértelműen a Ford Fiestát lőtték be ellenfélként. Azt a Fiestát, aminek hossza 13, tengelytávja 11 centiméterrel kisebb.

A holttérfigyelő csak jelez, semmilyen módon nem avatkozik a vezetésbe
Az új Nissan Note 4,1 méter hosszú, mégis a városi kisautók között versenyez

Az új Nissan Note 4,1 méter hosszú, mégis a városi kisautók között versenyez

Miért? Erre a kérdésre nem kaptunk egyértelmű választ, az áraik megegyeznek, és a Fiesta vásárlók a talán a Note nyújtotta tágas utastérre, kiemelkedő praktikumára vágynak. Tehát a Note önálló ligában játszik, de szerencsére nem csak ügyez pozicionálásról, és marketing porhintésről szól a típus.

Legszembetűnőbb változás az előd álmos formavilágával teljesen szakító külső. A Nissan óvatosan nyúlt a témához, felfedezhetőek a japán, koreai autókra ma jellemző trendek, formai megoldások. Érezhetően a széles tömegeket megnyerő megjelenést célozták meg, a Juke ellentmondásos rovarpofájának nyoma sincs. Helyette cakkosra rajzolt első fényszórók, Honda hangulatban húzott hűtőrács, és az oldalnézetet kötelezően díszítő hatalmas ív (Ez a Squash-line a Nissan szótárban, mivel egy falról pattanó labda ívét követi) jelentik a főbb stílusjegyeket.

Nemzetközi menetpróba lévén csak teljes felszereltségben pompázó darabokat próbáltunk, de ez a csomag silányabb kárpittal, bőrkormány nélkül sem tűnik rossznak. Hullámok, ívek magas fényű, fekete műanyag, minden van, amit a műszerfal-tervező kézikönyv előír a 2013/14-es szezonra.  Kapcsolók, kezelőszervek a japán logika szerint elrendezve, a szellőzés körbe rendezett gombjai pedig még mindig jópofák.

Stílust kapott a belső, az anyagfelhasználás lehetne jobb

Stílust kapott a belső, az anyagfelhasználás lehetne jobb

A műszerfalon a szokásos információk mellett az ECO üzemmód aktuális állapotát követhetjük figyelemmel. A váltó mögötti takarékosságra ösztökélő gombot megnyomva kékes derengés száll a műszerekre. Az visszajelző fényjátéka vezetési stílusunknak megfelelően változik, gázpedált tiporva halványul a csík, okosan vezetve az egész világít.

Végül, a kijelzőn minden utazás végén megjelenik egy pontszám, amely a környezettudatos autózást értékeli. Az előző utazás során tapasztalt vezetési magatartásból képzett eredmény egy ötcsillagos skálán értékeli a vezetés hatékonyságát.

Akárcsak az elődre, erre a generációra is jellemző a kiemelkedő praktikum, okosan tervezett rekeszek, megfelelő méretű  pohártartók, kétfedelű kesztyűtartó várják kacatjainkat.

Mégis a Note legnagyobb trükkje az üresség, a megdöbbentő térkínálat. Egy rövid pihenőt kihasználva a hátsó ülést próbálva nem hittem, hogy a rám beállított vezetőülés mögött ülök. Bő tenyérnyi hely volt még a térdemnek, ez pedig Passat, Mondeo szint, nem Fiesta! Igaz, hosszabban vizsgálva kiderült, hogy a 2,6 méteres tengelytávot kihasználva is azért kompromisszum kell a térd kényelméhez. Az ülőlap rövid, kevésbé támasztja alá a combot, a háttámla pedig meredek, tehát hely akad temérdek, de a kényelem nem kifogástalan.

A hátsó sor igazi adu-ász, a lábtér émelyítően nagy, igaz az ülőlap keskeny

A hátsó sor igazi adu-ász, a lábtér émelyítően nagy, igaz az ülőlap keskeny

Nyilván így is minden kisautót röhögve aláz a Note, főleg ha beszámítjuk a felhajtható, pohártartóval bővített asztal, és a sínen mozgatható hátsó üléssor extra pontjait. Az Acenta felszereltségen már rendelhető kiegészítés komoly lehetőséget nyújt a csomagtér bővítésére, az alaphelyzetben sem apró, 295 literes puttony így 411 literig bővíthető.

A motorválasztás nem jelent nagy dilemmát a jövőbeni Note tulajdonosoknak, az 1,5 literes dCi turbódízel mellett a Nissan saját fejlesztésű 1,2 literes háromhengeres benzinmotorja érhető el a típushoz. Utóbbi két kivitelben rendelhető, a kompresszor nélküli verzió 80 lóerőt, a mesterségesen lélegeztetett kivitel pedig 98 lóerőt teljesít.

Hazánkban felára miatt valószínűleg kevéssé lesz keresett a gázolajos verzió, ami az átdolgozott motorindításnak köszönhetően 0,5 másodperc alatt kel életre, ha aktív az alapfelszereltség részét képező start-stop rendszer. A műszerfalon megjelenő értékek alapján az üzemanyag spórolás nagymestere lehet az 1,1 tonnás autót mozgató blokk, a próba alatt 4,5-5 literes átlagot sugallt felénk az elektronika.

A Családi csomag részeként rendelhető 16 centiméteres sínen mozgó hátsó üléssorral jár a csomagtér térelválasztója is. Ezek nélkül nem valósítható meg a képen látható sík rakodótér

A Családi csomag részeként rendelhető 16 centiméteres sínen mozgó hátsó üléssorral jár a csomagtér térelválasztója is. Ezek nélkül nem valósítható meg a képen látható sík rakodótér

Izgalmasabb választás az 1,2 literes DIG-S motor, amiből a mechanikus roots feltöltő 5600-as fordulaton sajtolja ki a közel száz lovat. A jellegzetes fémes süvítéssel dolgozó alkatrészt alacsony sebességnél, vagy az ECO gomb hatására egy elektronikusan vezérelt kuplung bármikor kiiktathatja, ezzel is spórolva pár csepp benzint.

A hangulatfokozó zaj ellenére nem lesz V8-as elfogó az apró japánból, az ECO üzemmódot aktiválva alacsony fordulaton tompa gyorsulás marasztalt traktorok mögött. A környezetvédelmet sutba dobva már élénkebb reakció tapasztalható, de a hosszú fokozatokból álló ötsebességes kézi váltóval így is érdemes kettőt-hármat visszagangolni, hogy legalább a nyomatékcsúcs 4400-as fordulatát elérve kezdjünk erőt kívánó manőverbe.

Nyugodtan haladva viszont előnybe fordult a nagy áttétellel dolgozó váltó, alacsony fordulaton, keveset fogyasztva zabálta Ausztria útjait a Note. Szám szerint a gyár által ígért érték 4,7 l/100 km, ami talán kihalt országutakon nem lehetetlen megközelíteni.

A kategóriában egyedinek számító biztonsági extrákat hozott össze a Nissan, a már meglévő technológiára építve. Ügyes húzás, kérdés mennyire válik majd be a mindennapokban

A kategóriában egyedinek számító biztonsági extrákat hozott össze a Nissan, a már meglévő technológiára építve. Ügyes húzás, kérdés mennyire válik majd be a mindennapokban

Az ötfokozatú manuális kivitel mellett a legerősebb benzineshez CVT automatát is kínál a Nissan. Ezt még nem állt módunkban próbálni, de az élmény valószínűleg hasonló, mint a fokozatmentes CVT-vel ellátott Micra esetén.

A tesztúton alig akadt a hazaihoz hasonló hullámos, nyomvályúkkal tagolt aszfalt, ezért a futóműről nincsenek hasznos tapasztalatok, annyi biztos, hogy a hagyományos MacPherson, csatolt lengőkar kettőst Európa útjait, igényeit figyelembe véve kényelemre fókuszálva hangolták.

Legalábbis a dízel esetén, ugyanis a kompresszoros benzines futóműve már a szent sportosság, és dinamizmus jegyében fogant. Merevebb stabilizátor-rudak, feszesebb lengéscsillapítás próbálnak mosolyt csiholni a vezető arcára, persze én fakezű, botlábú nem vettem észre a különbséget (és valószínűleg senki más sem).

Motorok

1,2 L benzin

1,2 L DIG-S bezin

1.5 dCi 90

Emissziós besorolás

EURO5

EURO5

EURO5

Hengerszám

3

3

4

Lökettérfogat cm3

1198

1198

1461

Furat / löket  mm

78 / 83,6

78 / 83,6

76 / 80,5

Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min

59 (80) / 6000

72 (98) / 5600

66 (90) / 4000

Max. nyomaték Nm / 1/min

110 / 4000

147 / 44000

200 / 1750

Végsebesség km/h

168 (4. fokozatban)

181
(4. fokozatban)

179

Gyorsulás 0-100 km/h s

13,7

11,7

13,1

Átlagfogyasztás l/100 km

4,7

4,3

3,6

Helyben nagy tehát a Note, még takarékos motor is akad, de mivel lehet biztosan elcsábítani az észérvek szerint döntő vevőket? A válasz: biztonság, olcsón.

A kategóriában újnak számító vezetéssegítő rendszerek bevezetése a Note nagy dobása. A japánok mélyen a fiókba túrtak, és a talált technológiát némileg feldobva, egy csomagba gyúrva előrukkoltak az Aktív Biztonsági Pajzzsal.

Költséges radarok helyett a parkolókamera képét elemző szoftver oldja meg a holttér-figyelmeztetés, a sávelhagyás-jelzés, és a holttérben mozgó tárgy érzékelésének feladatát. Egyszerű, olcsó, hatékony, de a legfontosabb kérdés biztosan mindenkinek ott van már a nyelve hegyén. Mi történik, ha koszos a kamera lencséje?

A biztonsági rendszerek működése lehetetlen a kamera által rögzített kép nélkül, ezért külön mosórendszer tisztítja a lencsét

A biztonsági rendszerek működése lehetetlen a kamera által rögzített kép nélkül, ezért külön mosórendszer tisztítja a lencsét

Elvileg ez nem fordulhat elő, a szoftver szennyeződést érzékelve ablakmosó folyadékkal, sűrített levegővel tisztít, ezzel biztosítva a folyamatos működést. A közel 200 kilométer során jól vizsgázott a rendszer, index nélkül sávot váltva csak elvétve maradt el a figyelemfelkeltő csipogás, de ezt a halvány útburkolati jelek számlájára is írhatjuk.

A csomag természetesen tartalmazza a Juke-ból ismert 360 fokos parkoló kamerát, ami az autóról alkotott felülnézeti képpel segíti a megállást, az alábbi videón láthatóan igen sikeresen:

a videó a hirdetés után indul

Az osztályokra, besorolásokra keveset adó új Nissan Note hazai bevezetése még várat magára, várhatóan ősz közepén kezdődik az értékesítés, 3,2 milliós kezdő árral. Ennyiért tempomatot, start-stop rendszert, hat légzsákot kapunk a 80 lóerős benzinmotor mellé, rádiót és klímát viszont nem, ezek csak a komfort csomag részeként érhetőek el, plusz 300 000 forintért.

Mellette – Ellene
  • Kategórián felüli térkínálat
  • Biztonsági extrák tömkelege
  • Praktikus belső
  • Alacsony fogyasztású dízel
  • Hangos háromhengeres benzinmotor
  • ECO módban elégtelen menetteljesítmény
  • Rövid, combot alig támasztó ülőlap
  • Az autó értelmét adó szolgáltatások felára

Tetszik az új generációs Nissan Note? Értékeld 1-től 10-ig!
átlag
6.47
szavazat
19
Tetszik az új generációs Nissan Note? Értékeld 1-től 10-ig!