Röviden – Nissan Note (2013) | |
---|---|
Mi ez? |
A Nissan praktikus városi kisautójának friss, második generációja |
Mit tud? | Kategóriájában egyedülálló biztonsági extrákat, stílusos köntösbe öntve |
Mibe kerül? | 3 199 000 forintról indul, klímával 3,5 millió a 80 lóerős benzines |
Kinek jó? | Aki agilis viselkedés helyett praktikumot, biztonságot keres egy kisautóban |
Ez a szellemiség folytatódik a Pozsonyban frissen bemutatott, második generációs Nissan Note esetén is. Két nagyobb testvéréhez hasonlóan ezt a típust sem egyszerű skatulyába tömni. Mint egy elkallódott Puzzle darab, első ránézésre illik a képbe, de közelebb érve jövünk rá, hogy minden irányban kilóg a lóláb.
Lássuk a lólábakat!
Tudatos törekvés ez a Nissan részéről, mert így egyedi ajánlatot tudnak felmutatni. A hagyományosan városi kisautókról szóló B szegmensben három különböző típussal vannak jelent, a Micra igazi keményvonalas miniautó, a Juke képviseli a prémiumvonalat, és a Note érkezett most középre, tovább bonyolítva a szálakat.
Az új Note részben szakított az előd MPV stílusával (legalábbis ez a gyári álláspont), ezért a C3 Picasso, Opel Meriva fel sem merült konkurensként, a sajtótájékoztatón egyértelműen a Ford Fiestát lőtték be ellenfélként. Azt a Fiestát, aminek hossza 13, tengelytávja 11 centiméterrel kisebb.
Legszembetűnőbb változás az előd álmos formavilágával teljesen szakító külső. A Nissan óvatosan nyúlt a témához, felfedezhetőek a japán, koreai autókra ma jellemző trendek, formai megoldások. Érezhetően a széles tömegeket megnyerő megjelenést célozták meg, a Juke ellentmondásos rovarpofájának nyoma sincs. Helyette cakkosra rajzolt első fényszórók, Honda hangulatban húzott hűtőrács, és az oldalnézetet kötelezően díszítő hatalmas ív (Ez a Squash-line a Nissan szótárban, mivel egy falról pattanó labda ívét követi) jelentik a főbb stílusjegyeket.
Nemzetközi menetpróba lévén csak teljes felszereltségben pompázó darabokat próbáltunk, de ez a csomag silányabb kárpittal, bőrkormány nélkül sem tűnik rossznak. Hullámok, ívek magas fényű, fekete műanyag, minden van, amit a műszerfal-tervező kézikönyv előír a 2013/14-es szezonra. Kapcsolók, kezelőszervek a japán logika szerint elrendezve, a szellőzés körbe rendezett gombjai pedig még mindig jópofák.
Végül, a kijelzőn minden utazás végén megjelenik egy pontszám, amely a környezettudatos autózást értékeli. Az előző utazás során tapasztalt vezetési magatartásból képzett eredmény egy ötcsillagos skálán értékeli a vezetés hatékonyságát.
Akárcsak az elődre, erre a generációra is jellemző a kiemelkedő praktikum, okosan tervezett rekeszek, megfelelő méretű pohártartók, kétfedelű kesztyűtartó várják kacatjainkat.
Mégis a Note legnagyobb trükkje az üresség, a megdöbbentő térkínálat. Egy rövid pihenőt kihasználva a hátsó ülést próbálva nem hittem, hogy a rám beállított vezetőülés mögött ülök. Bő tenyérnyi hely volt még a térdemnek, ez pedig Passat, Mondeo szint, nem Fiesta! Igaz, hosszabban vizsgálva kiderült, hogy a 2,6 méteres tengelytávot kihasználva is azért kompromisszum kell a térd kényelméhez. Az ülőlap rövid, kevésbé támasztja alá a combot, a háttámla pedig meredek, tehát hely akad temérdek, de a kényelem nem kifogástalan.
A motorválasztás nem jelent nagy dilemmát a jövőbeni Note tulajdonosoknak, az 1,5 literes dCi turbódízel mellett a Nissan saját fejlesztésű 1,2 literes háromhengeres benzinmotorja érhető el a típushoz. Utóbbi két kivitelben rendelhető, a kompresszor nélküli verzió 80 lóerőt, a mesterségesen lélegeztetett kivitel pedig 98 lóerőt teljesít.
Hazánkban felára miatt valószínűleg kevéssé lesz keresett a gázolajos verzió, ami az átdolgozott motorindításnak köszönhetően 0,5 másodperc alatt kel életre, ha aktív az alapfelszereltség részét képező start-stop rendszer. A műszerfalon megjelenő értékek alapján az üzemanyag spórolás nagymestere lehet az 1,1 tonnás autót mozgató blokk, a próba alatt 4,5-5 literes átlagot sugallt felénk az elektronika.

A Családi csomag részeként rendelhető 16 centiméteres sínen mozgó hátsó üléssorral jár a csomagtér térelválasztója is. Ezek nélkül nem valósítható meg a képen látható sík rakodótér
A hangulatfokozó zaj ellenére nem lesz V8-as elfogó az apró japánból, az ECO üzemmódot aktiválva alacsony fordulaton tompa gyorsulás marasztalt traktorok mögött. A környezetvédelmet sutba dobva már élénkebb reakció tapasztalható, de a hosszú fokozatokból álló ötsebességes kézi váltóval így is érdemes kettőt-hármat visszagangolni, hogy legalább a nyomatékcsúcs 4400-as fordulatát elérve kezdjünk erőt kívánó manőverbe.
Nyugodtan haladva viszont előnybe fordult a nagy áttétellel dolgozó váltó, alacsony fordulaton, keveset fogyasztva zabálta Ausztria útjait a Note. Szám szerint a gyár által ígért érték 4,7 l/100 km, ami talán kihalt országutakon nem lehetetlen megközelíteni.

A kategóriában egyedinek számító biztonsági extrákat hozott össze a Nissan, a már meglévő technológiára építve. Ügyes húzás, kérdés mennyire válik majd be a mindennapokban
A tesztúton alig akadt a hazaihoz hasonló hullámos, nyomvályúkkal tagolt aszfalt, ezért a futóműről nincsenek hasznos tapasztalatok, annyi biztos, hogy a hagyományos MacPherson, csatolt lengőkar kettőst Európa útjait, igényeit figyelembe véve kényelemre fókuszálva hangolták.
Legalábbis a dízel esetén, ugyanis a kompresszoros benzines futóműve már a szent sportosság, és dinamizmus jegyében fogant. Merevebb stabilizátor-rudak, feszesebb lengéscsillapítás próbálnak mosolyt csiholni a vezető arcára, persze én fakezű, botlábú nem vettem észre a különbséget (és valószínűleg senki más sem).
Motorok |
1,2 L benzin |
1,2 L DIG-S bezin |
1.5 dCi 90 |
EURO5 |
EURO5 |
EURO5 |
|
Hengerszám |
3 |
3 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
1198 |
1198 |
1461 |
Furat / löket mm |
78 / 83,6 |
78 / 83,6 |
76 / 80,5 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
59 (80) / 6000 |
72 (98) / 5600 |
66 (90) / 4000 |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
110 / 4000 |
147 / 44000 |
200 / 1750 |
Végsebesség km/h |
168 (4. fokozatban) |
181 |
179 |
Gyorsulás 0-100 km/h s |
13,7 |
11,7 |
13,1 |
Átlagfogyasztás l/100 km |
4,7 |
4,3 |
3,6 |
Helyben nagy tehát a Note, még takarékos motor is akad, de mivel lehet biztosan elcsábítani az észérvek szerint döntő vevőket? A válasz: biztonság, olcsón.
A kategóriában újnak számító vezetéssegítő rendszerek bevezetése a Note nagy dobása. A japánok mélyen a fiókba túrtak, és a talált technológiát némileg feldobva, egy csomagba gyúrva előrukkoltak az Aktív Biztonsági Pajzzsal.
Költséges radarok helyett a parkolókamera képét elemző szoftver oldja meg a holttér-figyelmeztetés, a sávelhagyás-jelzés, és a holttérben mozgó tárgy érzékelésének feladatát. Egyszerű, olcsó, hatékony, de a legfontosabb kérdés biztosan mindenkinek ott van már a nyelve hegyén. Mi történik, ha koszos a kamera lencséje?

A biztonsági rendszerek működése lehetetlen a kamera által rögzített kép nélkül, ezért külön mosórendszer tisztítja a lencsét
A csomag természetesen tartalmazza a Juke-ból ismert 360 fokos parkoló kamerát, ami az autóról alkotott felülnézeti képpel segíti a megállást, az alábbi videón láthatóan igen sikeresen:
Az osztályokra, besorolásokra keveset adó új Nissan Note hazai bevezetése még várat magára, várhatóan ősz közepén kezdődik az értékesítés, 3,2 milliós kezdő árral. Ennyiért tempomatot, start-stop rendszert, hat légzsákot kapunk a 80 lóerős benzinmotor mellé, rádiót és klímát viszont nem, ezek csak a komfort csomag részeként érhetőek el, plusz 300 000 forintért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|