Vicces forma, nagy beltér, vidám mediterrán hangulat
Mibe kerül?
A bemutató időpontjában még nincs hivatalos ára
Kinek jó?
Gyerekeseknek, akik imádják az olasz kocsikat annyira, hogy elnézzenek a dizájnért cserébe pár kisebb hibát
A hagyományos modellfejlesztés, újtermék-indítás autóipari módszertanát tökéletesen felrúgva érdekes kísérletet végez a Fiat. A sikeresen újrateremtett egykori legenda, a 2007-ben bemutatott új 500-as imidzsére alapozva először piacra dobott egy ötajtós, tágas, semmihez nem hasonlítható külsejű egyterűt Fiat 500L néven. Most pedig két új 500L változatot készített el: a Trekkinget a kirándulós, járt utakat szívesen elhagyós vevőknek, a Livinget – akár hét üléssel felszerelve – nagyobb, vagy legalábbis sok csomaggal utazgató családoknak.
Hogy a kísérlet még izgalmasabb legyen, a nagy testű kocsikat akár kéthengeres motorral is meg lehet vásárolni; és aminek tényleg nem lehet megtippelni az eredményét: az 500L családot Amerikában is megpróbálják eladni. Akár bejön ez a bátor vállalkozás, akár nem, jellegzetesen olasz esettanulmányként biztosan bekerül a jövő marketing-tankönyveibe.
Két új bőrt húzott le a Fiat az 500-asról
1/73 Látványos, színes autó és látványos, színes prezentáció fogadta a szaksajtót Milánó látványos és színes városában
Látványos, színes autó és látványos, színes prezentáció fogadta a szaksajtót Milánó látványos és színes városában
Fotó megosztása:
2/73 Az 500L Trekking 10%-kal magasabban áll a talaj felett, mint a sima 500L, de így is csak 145 mm a hasmagassága
Az 500L Trekking 10%-kal magasabban áll a talaj felett, mint a sima 500L, de így is csak 145 mm a hasmagassága
Fotó megosztása:
3/73 Horgászatért, téli sportokért, egyéb szabadtéri aktivitásokért rajongó családok 500L-je
Horgászatért, téli sportokért, egyéb szabadtéri aktivitásokért rajongó családok 500L-je
Fotó megosztása:
5/73 Vannak sikerei a Fiatnak otthon is...
Vannak sikerei a Fiatnak otthon is...
Fotó megosztása:
6/73 ... Európa-szerte is
... Európa-szerte is
Fotó megosztása:
7/73 Kis helyen kínál sok helyet az 500L Living
Kis helyen kínál sok helyet az 500L Living
Fotó megosztása:
9/73 Az 500L motorcsaládja
Az 500L motorcsaládja
Fotó megosztása:
10/73 A Trekking szerethető, vidám, számos hibája ellenére az erősebb motorokkal élvezetesen vezethető autó
A Trekking szerethető, vidám, számos hibája ellenére az erősebb motorokkal élvezetesen vezethető autó
Fotó megosztása:
11/73 Két új Fiat-modellváltozatot próbáltunk ki Milánó környékén. Az 500L Trekkinggel földúton poroltunk, az 500L Livinggel hét ülésen terpeszkedtünk
Két új Fiat-modellváltozatot próbáltunk ki Milánó környékén. Az 500L Trekkinggel földúton poroltunk, az 500L Livinggel hét ülésen terpeszkedtünk
Fotó megosztása:
13/73 Terepre csak erős korlátozással alkalmas a Trekking
Terepre csak erős korlátozással alkalmas a Trekking
Fotó megosztása:
14/73 282 féle variációban állítható össze az utastér megjelenése
282 féle variációban állítható össze az utastér megjelenése
Fotó megosztása:
15/73 Szellős, tágas az 500L, szabadnak érzi magát benne az ember
Szellős, tágas az 500L, szabadnak érzi magát benne az ember
Fotó megosztása:
17/73 Az 1,6 literes dízel a legjobb választás a jó 13 mázsás, nagy homlokfelületű kocsihoz
Az 1,6 literes dízel a legjobb választás a jó 13 mázsás, nagy homlokfelületű kocsihoz
Fotó megosztása:
18/73 A bizarr váltókar alatti gomb kapcsolja az elektronikus differenciálzár-imitációt
A bizarr váltókar alatti gomb kapcsolja az elektronikus differenciálzár-imitációt
Fotó megosztása:
19/73 Hepehupás úton kicsit kemény a Trekking futóműve
Hepehupás úton kicsit kemény a Trekking futóműve
Fotó megosztása:
21/73 Jópofa, élő színekben jön az 500L
Jópofa, élő színekben jön az 500L
Fotó megosztása:
22/73 Alig tud többet rossz úton, mint egy sima kompakt kombi, a Duster sokkal alkalmasabb ilyen vidéken, még fékdifferenciálzár nélkül is, fronthajtással
Alig tud többet rossz úton, mint egy sima kompakt kombi, a Duster sokkal alkalmasabb ilyen vidéken, még fékdifferenciálzár nélkül is, fronthajtással
Fotó megosztása:
23/73 A legfőbb vetélytárssal összefotózva
A legfőbb vetélytárssal összefotózva
Fotó megosztása:
25/73 A legfőbb vetélytárssal összefotózva
A legfőbb vetélytárssal összefotózva
Fotó megosztása:
26/73 A legfőbb vetélytárssal összefotózva
A legfőbb vetélytárssal összefotózva
Fotó megosztása:
27/73 A legfőbb vetélytárssal összefotózva
A legfőbb vetélytárssal összefotózva
Fotó megosztása:
29/73 A hosszított, nagy csomagterű, akár hétüléses Livingek várják a sajtót
A hosszított, nagy csomagterű, akár hétüléses Livingek várják a sajtót
Fotó megosztása:
30/73 A nyújtás megöli az 500L jópofa könnyedségét
A nyújtás megöli az 500L jópofa könnyedségét
Fotó megosztása:
31/73 Nem szép, de tágas, praktikus
Nem szép, de tágas, praktikus
Fotó megosztása:
33/73 Nem átlagos autó, és kéthengeres motorral igazi csodabogár
Nem átlagos autó, és kéthengeres motorral igazi csodabogár
Fotó megosztása:
34/73 Nem szokványos, helyenként bosszantóan logikátlan az 500L belül. De vicces
Nem szokványos, helyenként bosszantóan logikátlan az 500L belül. De vicces
Fotó megosztása:
35/73 Az ülőlap nagyon rövid
Az ülőlap nagyon rövid
Fotó megosztása:
37/73 Az ötcollos érintőképernyő menüje egyszerűen, logikusan kezelhető, kivéve a rádió menüjét
Az ötcollos érintőképernyő menüje egyszerűen, logikusan kezelhető, kivéve a rádió menüjét
Fotó megosztása:
38/73 Az automata klíma alapáron jár a kocsihoz
Az automata klíma alapáron jár a kocsihoz
Fotó megosztása:
39/73 Kicsit fura érzés ezt a nagy szemet fogdosni, a váltókar túl hosszú, a mechanika pontatlan
Kicsit fura érzés ezt a nagy szemet fogdosni, a váltókar túl hosszú, a mechanika pontatlan
Fotó megosztása:
41/73 Márkázott hifi
Márkázott hifi
Fotó megosztása:
42/73 A felső kesztyűtartó hűtött, két félliteres flakon belefér
A felső kesztyűtartó hűtött, két félliteres flakon belefér
Fotó megosztása:
43/73 282 variáció a beltérben!
282 variáció a beltérben!
Fotó megosztása:
45/73 Szép ülések, rövid ülőlappal
Szép ülések, rövid ülőlappal
Fotó megosztása:
46/73 635 liter a Living, öt üléssel
635 liter a Living, öt üléssel
Fotó megosztása:
47/73 Emeletes a csomagtartó
Emeletes a csomagtartó
Fotó megosztása:
49/73 Ötletesen variálható a nagy 500L utastere
Ötletesen variálható a nagy 500L utastere
Fotó megosztása:
50/73 Az ülés nem tűnik el a padlóban, nagy, nehéz, macerás kezelni
Az ülés nem tűnik el a padlóban, nagy, nehéz, macerás kezelni
Fotó megosztása:
51/73
Fotó megosztása:
53/73 Jobbkezeseknek tervezték az ötödik ajtót
Jobbkezeseknek tervezték az ötödik ajtót
Fotó megosztása:
54/73 A lábtér, fejtér hatalmas, remek taxi lenne az 500L Livingből
A lábtér, fejtér hatalmas, remek taxi lenne az 500L Livingből
Fotó megosztása:
55/73 A hátsó pótülések használhatósága igencsak korlátozott
A hátsó pótülések használhatósága igencsak korlátozott
Fotó megosztása:
57/73 A hátsó pótülések használhatósága igencsak korlátozott
A hátsó pótülések használhatósága igencsak korlátozott
Fotó megosztása:
58/73
Fotó megosztása:
59/73
Fotó megosztása:
61/73
Fotó megosztása:
62/73
Fotó megosztása:
63/73
Fotó megosztása:
65/73 A kéthengeres turbómotor ebben a kocsiban inkább csak egy jópofa gag, mint komolyan vehető alternatíva. Sokat fogyaszt, zajos, furcsa
A kéthengeres turbómotor ebben a kocsiban inkább csak egy jópofa gag, mint komolyan vehető alternatíva. Sokat fogyaszt, zajos, furcsa
Fotó megosztása:
66/73 Középen a lényeg: még a mindig lefelé csalós számítógép szerint is simán eszik kilenc litert ezzel a kasztnival a kéthengeres csudamotor
Középen a lényeg: még a mindig lefelé csalós számítógép szerint is simán eszik kilenc litert ezzel a kasztnival a kéthengeres csudamotor
Fotó megosztása:
67/73
Fotó megosztása:
69/73 A Fiat ezernyi módon próbálja újrafelhasználni az 500-as legendát
A Fiat ezernyi módon próbálja újrafelhasználni az 500-as legendát
Fotó megosztása:
70/73 A Fiat ezernyi módon próbálja újrafelhasználni az 500-as legendát
A Fiat ezernyi módon próbálja újrafelhasználni az 500-as legendát
Fotó megosztása:
71/73 A Fiat ezernyi módon próbálja újrafelhasználni az 500-as legendát
A Fiat ezernyi módon próbálja újrafelhasználni az 500-as legendát
Fotó megosztása:
73/73
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Hepehupás úton kicsit kemény a Trekking futóműve
Hepehupás úton kicsit kemény a Trekking futóműve
500L Trekking
A Trekking az az 500-hoz képest, ami a Countryman a Minihez képest: emelt hasmagasságú, SUV-s megjelenésű, de persze egyáltalán nem igazi terepezésre szánt modellváltozat. Egyelőre benzinüzemben 95 lóerős 1,4 literes szívómotorral vagy a 105 lovas kéthengeres TwinAir Turbo nevű csodával kapható, de ezek bármelyikéről látatlanban lebeszélnék mindenki. Az 1,3 literes kis dízel 85 lóereje is csekélyke a terebélyes testhez. Ehhez a kocsihoz, ha valaha is ki szeretnénk merészkedni vele a városból, netán autópályán is közlekednénk vele, a legtutibb választás az 1,6 literes MultiJet.
Mi is ezzel a 105 lóerős dízelmotorral próbálhattuk ki a kocsit. Nyomatékos, erős, mindkettő kell is az 500L méretéhez. Bár az 1.6JTD járáskultúrája, csendessége kissé elmarad az élvonaltól (a PSA HDI-je vagy a VW TDI-je sokkal finomabban adja elő magát), ereje meggyőző. A hatfokozatú kézi váltó fokozatkiosztását is egész jól eltalálták hozzá, ha nem lenne olyan akadozó, kelletlen, játékszerűen komolytalan a kapcsolási érzet a képtelenül hosszú váltókar végén lévő, nevetségesen túlméretezett váltógombbal, az 500L Trekkinget kimondottan élvezetesen vezethető autónak mondhatnám (ezzel a motorral) a családi, nagy belterű MPV-kategóriában.
A legfőbb vetélytárssal összefotózva
A Trekking annyira nem terepjáró, hogy összkerékhajtású kivitel nem is készül belőle. A sárban való elakadást csupán a gyárilag szerelt M+S jelzésű félterep-gumi és egy elektronikus pszeudo-sperrdifi próbálja gátolni úgy-ahogy. A Traction+-nak nevezett rendszer automatikusan meg-megfékezi az elpörgő kereket, így nagyobb nyomaték juthat a biztosabban tapadó abroncsra.
A Trekkinget egy off-roados szemmel ugyancsak szánalmas tesztúton engedte kipróbálnunk a Fiat: egy murvás makadámúton mehettünk vele pár kilométert. Éppúgy megbirkózott ezzel a nehéz feladattal, ahogy méretben, karakterben hasonló konkurensei, a fronthajtású Dacia Duster, egy Hyundai IX35 vagy egy Škoda Yeti megbirkózott volna. Aszfalton viszont meglepően jól teljesített.
A nyújtás megöli az 500L jópofa könnyedségét
A nyújtás megöli az 500L jópofa könnyedségét
A prezentációkon a gyártó képviselői többször kiemelték, milyen remek szerintük a Trekking úttartása, milyen élénken reagál a kormánymozdulatokra és milyen kis oldaldőlésekkel reagál a hirtelen irányváltásokra. És valóban, egész stabil, agilis autónak bizonyult a kocsi, különösen, ha nagyobb testvérével, a minden kormánymoccanásra ijesztő billenéssel reagáló, akár hét üléssel is rendelhető 500L Livinggel hasonlítjuk össze.
500L Living
Bár a Fiat sajtóanyaga szerint az 500L „az 500-as összes báját, egy közepes méretű autó agilitását és kompaktságát, egy kompakt kombi komfortját és tartalmát(?) valamint egy MPV helykínálatát és variálhatóságát” nyújtja egyszerre, azért ezzel a kijelentéssel több ponton is vitába lehetne szállni. Főként, ami a báj kérdését illeti.
Báj? Ugyan már! A megnyújtott farral minden, ráadásul az alap-500-aséval össze nem mérhető, sajátos báját elvesztette az 500L a hét üléssel is kapható változat kialakítása során. És ez a báj eleve is inkább egy amolyan babusgatást kívánó esetlenség volt az igazi, kicsi Fiat 500 hetyke kivagyiságával szemben.
635 liter a Living, öt üléssel
No de legalább hely tényleg van benne. A két hátsó szükségülés ugyan felnőtteknek nemigen, és gyerekeknek is csak korlátozottan ajánlható, de a 638 literes csomagtér, a hátsó üléstámlák és a jobb egy támlájának ledöntésével 260 centi hosszú IKEA-szekrénylapot is befogadó kabin tényleg jól jöhet egy családi kocsinál.
Sőt; én igazából taxiként tudom leginkább elképzelni az 500L Livinget. Kényelmes ki-beszállás, irdatlan fejtér, csendes utastér – igazi Multipla-utód. Mondjuk annál azért tényleg bájosabb. És sokkal kevésbé stresszes vezetni, mint a zavaróan széles elődöt.
A mindössze 4,35 méter hosszú kasztnival a kompakt kombiknál rövidebb az 500L Living. Jól jön ez a kompaktság a városi forgalomban: belső méreteit meghazudtolóan mozgékony, kezes autó a nyüzsiben a giga-500. Országúton, sztrádán viszont nincs igazán elemében. A futómű túl lágyra sikeredett, amíg egyenesen kell menni, nincs semmi baj, de egy hirtelen sávváltásnál, előzésnél akkorát billen a bódé, hogy az utasok, de néha még a sofőr szíve is ki-kihagy egy-egy ütemet.
Az 500L Living pillanatnyilag három motor valamelyikével választható. Gyengécske, de legalább takarékos az 1.3 MultiJet dízel, erős, takarékos és jó az 1,6 literes MultiJet, és teljességgel értelmetlen a Fiat által nagyon nyomott, valójában semmire se jó kéthengeres, 900 köbcentis TwinAir.
A kéthengeres turbómotor ebben a kocsiban inkább csak egy jópofa gag, mint komolyan vehető alternatíva. Sokat fogyaszt, zajos, furcsa
Kispolszkihang, lehetetlenül magas fordulatszámok minden tempónál és még a számítógép szerint is kilenc liter feletti fogyasztás nem is nagyon gyilkolva. Tényleg szép mérnöki bravúr, ahogy prüszköl-krákog-kínlódik, de valahogy sose fullad le még alapjárat-közelben lepadlózva sem; meg is érdemel minden díjat, amit motorfejlesztési megmérettetéseken szerez. De hétköznapi használatra teljesen értelmetlen választás szegény. Fiat menni Amerika
Az 500-as családdal indul a Fiat nagy vállalkozása a tengerentúlon. Az olasz életérzésre és az egykori pici 500-asból származó érzelmi tőkére alapozva rohanja le az USA-t a sok nagyobb 500-as is. Ott az egyetlen számításba jöhető motorral, az 1.4 T-Jettel árulják majd a Trekkinget és Livinget – hogy mire jutnak a Sok Hengerek Földjén ezzel a néggyel, majd elválik. Jópofa videójuk már van hozzá mindenesetre:
Hogy alapáron is gazdagon extrázva, automata klímával, ötcolos érintőképernyős infotainment-rendszerével jó vétel-e az 500L Trekking és Living kivitele, és hogy mennyibe fog kerülni a kocsi robotváltóval, még nem tudjuk, árakat csak később közöl az importőr.
Ha a sima 500L eleve elég brutális árából indulunk ki, biztos nem lesz olcsó egyik sem, de mindkét új variáns van akkora egyéniség, hogy árcédulát nem nagyon néző rajongókat szerezzen magának.
Talán még Amerikában is sikerrel járnak majd – sok szerencsét nekik!