Röviden – Volvo V60 D5 AWD Polestar | |
---|---|
Mi ez? |
Behízelgős külsejű kombi, amit megpiszkált a Polestar. |
Mit tud? | Gyorsulni, inni, szomszédokat iriggyé tenni. |
Mibe kerül? | Közel 17 millió forintba. |
Kinek jó? | Volvo-rajongóknak maga a felhőmentes, napsütéses nyári égbolt. |
Új rekord született! Tesztautóval kapcsolatban egy hét alatt nem hangzott még el ennyiszer mezei szemlélődő szájából a „húdeszépezazautó!”. Az ilyen-olyan kocsikat véleményező környezetemben (ami nagyjából a családtagoktól a szomszéd taxis fián át az edzőpartnerekig terjed) a kíváncsiskodó „ezmi„-től a felkiáltó „durvaezverdá„-ig jönnek általában az első reakciók.
A júliusi napfényben szépen csillogó világoskék-metál Volvo kombi a vajszín belsejével azonban megnyugtatta azt, aki ránézett, pláne azt, aki beleült. Nem is akartak kiszállni belőle. Szép is, nagy is, biztonságot sugalló kellemes jószág. Mindenkinek lejjebb vitte a pulzusát, aki bekerült az aurájába – na, de miként fér össze ez azzal a türkiz színű műanyag lapocskával, amit a fenekére ragasztottak? És az van ráírva, hogy Polestar.
Mi az a Polestar-Volvo?
„Ami a BMW-nél az M, a Mercedes-Benznél az AMG, az a Volvónál a Polestar” – szeretik az összevetést a svédek, ám a különbségek igencsak méretesek. Hogy csak kettőt említsek: lényegesen kevesebb eredményt termelt a két svéd cég együttműködése, mint a németek esetében, másrészt az utca embere életében nem hallott a Polestar névről. De még az autókat szeretők egy része sem, míg az AMG és az M nagy betűvel írt BRAND.
A Polestar 1996 óta tesz-vesz a Volvo körül. Versenyautókat gyárt az autósporttól távol híressé vált márkának, és olykor tuning-csomagokat kínál a többnyire családi autók mellé, amivel kapcsolatban érezni némi ellentmondást. A V60 esetében a benzines T4-es alapból 180 lovas és 240 Nm-es motorja 200-ra és 285-re növekszik a Polestar pakkjával, a T6-nál pedig 304/440-ről 329/480-ra. A 215 lóerős és maximálisan 440 Nm-es nyomatékra képes D5 dízelből pedig 230 lóerő és 470 Nm lett.
Ez a Polestar tuning 325 ezer forintjába kerül a képeken látható autó megvásárlójának.
7 millió helyett 17?
Csakhogy a megnövelt teljesítményről a céget jelölő kis lapocskán kívül semmilyen feltűnő külső jegy nem árulkodik. Az a műanyag pedig kevésbé tekintetet vonzó jelölés, mint a BMW „M” logója, vagy a szintén macsó „AMG” felirat. Ha megnézzük a hivatalos márkaoldalakat, kiderül, hogy a Polestar tuningot jellemzően a Volvókat pasivá változtató R-Design csomag mellé kínálják, de ebben az esetben elmaradt az újabb százezreket elégető plusz költség.
E nélkül sem olcsó az alapból 7,89 millió forintról induló V60 most tesztelt példánya a maga 16,64 milliós árával.
Nem csak az R-Design hiányzik kissé, a közelmúltbeli facelift eltüntette az addig a dupla első lámpákkal valamelyest még sportosnak ható orr egyediségét is. Három éve az S60/V60 bevezető reklámkampánya kimondottan azt erőltette, hogy ez a Volvo már nem az az unalmas családi Volvo, ami évtizedeken át volt. Ezt a kocsit jó vezetni, tessék csak ránézni! A kocsi kasztnija nagyrészt persze ugyanaz maradt, és semmivel sem csúnyább az új orr, csak konzervatívabb a réginél. Úgy tűnik, egy formai kísérlet után visszakanyarodik a márka a múlthoz.
Mit tud a 230 lóerő?
És legfőképpen az igen bőséges 470 Nm…? Mindent, tulajdonképpen fölösleges is normál használat mellett ennyi erő és nyomaték, még azt is megkockáztatom, hogy nem csak a Polestar tuning, hanem maga a D5 dízel is pénzherdálás akkor, amikor olcsóbban ott van a kínálatban a kiváló D4 motor. 163 lóerő és 400 Nm is megfelelő lendülettel mozgatja a formás kombit, és az jobban illik a gyári spojlerek nélküli polgári külsőhöz.
Karakteres a 2,4-es, öthengeres motor hangja, de nem zavaróan, mint ahogy a rezgései sem bántóak annyira, mint a fogyasztása. Kompjútere szerint Budapest zsúfolt forgalmú belvárosában 12-13 liter között fogyasztott nálam, a vidéki 90-es tempomat mellett feleannyit, de amikor tankoltam, kiderült, hogy mint annyi más márkánál, itt is csalt picit a számítógép. Összességében 9,5 literes átlag jött ki, ami egy középkategóriás dízel kombinál sok vegyes fogyasztásra.
Miben jobb az Audinál, Mercedesnél?
Talán emiatt is jobb választás a takarékosabb, de kellően erős D4, ám ebben az esetben a tesztautóba szerelt Haldex-összkerékhajtás is ludas az üzemanyag ilyen szintű égetésében. Ráadásul az év legnagyobb részében ki sem lehet használni, csak növeli a kocsi tömegét, ami 1626 kiló. Az orvosok, pénzügyi szektorban dolgozók, vagy építészek nem birkóznak a V60-nal terepen, a havas napok száma pedig mifelénk az idei évben tapasztaltak ellenére általában csekély.
Pedig a szintén svéd Haldex-rendszer egészen magas színvonalú technika, talán a világ legjobbja. Érdemes rögzíteni, hogy a német Auto motor und sport tíz összkerekes autót összehasonlító tesztjét egy V60 D5 AWD nyerte, megelőzve a közvélekedés szerint valószínűleg jobbnak gondolt Quattrót az Auditól, a 4Matic-ot a Mercedestől, és a Subaru szintén kiváló rendszerét.
Ebben lenyomja a Mercedest és az Audit a Volvo.
Sebességérzetben, pláne a vezetés nyújtotta élményben viszont elmarad tőlük, különösen az ebben legjobb BMW-ktől. Tulajdonképpen nagyon gyors a Polestar-Volvo, nagyvonalúan lehet vele előzni, de alig érezni valamit a gyári adat szerint 7,4 másodperces gyorsulásból. Tovább tompítja az amúgy is szerény sportosság érzetet a kormány és a pedálok érzéketlensége. Kevés autóban lehet felfedezni ekkora kontrasztot a valós tempó, és a sebességérzet között, ez a fajta tompaság inkább a nagy limuzinokra jellemző.
Valamelyest szintén növeli a fogyasztást a hatfokozatú automataváltó, ami a kisebb dízelhez rendelhető duplakuplungossal ellentétben a D5 esetében hagyományos rendszer. Plusz pénzbe azonban nem kerül, alapból része ennek a felszereltségű kocsinak. Kellemesen vált, fogorvos sofőrünk tömhet lyukas fogat menet közben is a kocsiban, nem lökdösi kezét a fokozatváltás.
Kombinak milyen?
Nem olyan, mint régen, az biztos. Van, amit egy BMW tud igazán, van, amit egy Volvo – mondogathattuk sokáig, és utóbbi esetben a világ talán legszimpatikusabb puttonyosaira gondoltunk. A V60 megdöntötte ezt 2010-ben, nyilván nem kevés cégvezetői tépelődés után döntöttek úgy a Volvo-központjában, hogy inkább a dizájnjával próbálják eladni a középkategóriás kombijukat, és nem a kategóriaelső csomagtartóra fókuszálnak.
A 430/1241 literrel a V60-as jóval alatta marad az A4-es 490/1430, a C-osztály 485/1500, és a 3-as 495/1500 literes csomagtartójának. Mindez nem az utasok kényelme miatt ilyen csekély, hátul azok sem terpeszkedhetnek. 180 centiig két felnőtt elfér persze, de a konkurensek tágasabbnak érződnek.
Kinek kell ez?
Ahogyan a cikk elején mondtam, sokaknak. Néhány BMW-fanatikust leszámítva tulajdonképpen szinte mindenki boldog tulajdonosa lenne ennek a kiváló Volvónak, ami jó minőségű, gyönyörű és gyors. 1-2 liter pluszfogyasztás pedig nem feltétlenül számít egy 17 milliós autónál, amit olyanok vesznek, akik amúgy sem maguk szállítják haza az új mosógépet, a babakocsi meg ebben is elfér.
És tudjuk, sokan vannak, akiknek jól esik hallgatni a szomszédok, taxis ismerősök és edzőpartnerek szájából a soha nem szűnő dicséretet: hú de szép ez az autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|