Nem, ez a cikk nem politikusokról szól. Egyszerűen csak szeretnénk megtudni használók tapasztalatai alapján, hogy milyen a hétköznapokban a piac két konnektoros hibridje. A Toyota Prius Plug-in és az Opel Ampera. Milyen átlagfogyasztást produkálnak, ha csak városban hajtják őket, és mennyit, ha több száz kilométeres utakon járnak autópályát használva?
Tavaly már bemutattuk a két kocsit, de mi csak egy-egy hétre kaptuk meg őket. Érdekes lehet, ha olyanok beszélnek róluk, akik régóta gazdái a járműveknek. És itt jönnek a problémák. Mert hát Magyarországon jóformán senki nem vásárolt ezekből a 12-14 milliós kocsikból, pedig 12-14 milliós autókat vesznek honfitársaink, csak nem ezeket.
Csak politikusoknak jut ilyen autó
Akad azért két vevő: a Vidékfejlesztési Minisztérium és a Magyar Szolár Szövetség. Előbbinél Illés Zoltán államtitkár használja az Amperát, utóbbinál Glattfelder Béla elnök – amúgy EP-képviselő – a Priust. Több hónapnyi várakozás után egy rövid felvételt sikerült összehozni velük.
A Brüsszelben élő Glattfelder tavaly ősz óta közlekedik a kocsival, zömében a Budapesten töltött hétvégéi során. Alig hagyja el a vele várost, aminek ki is használja előnyeit: amilyen sűrűn csak lehet, tölti bele az áramot, hogy benzin nélkül közlekedhessen. Eddig 5700 kilométert tett meg a kocsival, az átlagfogyasztása így – a videóból kiderül – messze a gyárilag megadott 3,7 liter alatt van.Kevesebb ideje használja Illés az Amperát, ám március óta sokkal többet rakott a kocsiba. Négy hónap alatt úgy szaladt 18 ezer kilométer az órába, hogy hajtja autópályán is rendszeresen a kocsit, ez ugyanis az egyik hivatali autója. A Priusszal ellentétben nem hétvégi kocsi, ami meg is látszik az 5,6 literes átlagfogyasztásán. Benzinesként azért így sem rossz.
Először saját kocsijukról mesélnek röviden, aztán kipróbálják a másik autóját.
Mennyibe kerülnek?
Toyota Prius Plug-in – Tavaly ősz óta árulják a japán konnektoros hibridet, amelynek hazai induló ára 11,8 millió forintnál kezdődik, a bőrös Premium felszereltséggel már 13,3 millió. A méretesebb akku-csomag miatt a sima Priusnál súlyosabb, immár 1425 kilós autó a 99 lóerős benzinmotor bekapcsolása nélkül 85 km/órás sebességre képes, és 25 km-es hatótávra.
A 60 kW (82 LE) teljesítményű elektromotor ereje nem adódik automatikusan a benzines blokkéhoz, a rendszer összteljesítménye 132 lóerő, amivel a gyár szerint 10,7 másodperces százas sprintre képes.
Részletes tesztünk itt és itt olvasható a kocsiról.
Tapasztalatunk szerint télen 35-40, míg nyári melegben akár 60 km-t is képes megtenni elektromos üzemben, és ha van szufla az akksijában, a 111 kW-os (150 lóerő) elektromotor 160-nal is képes vinni az Amperát. Ilyen tempó mellett persze 35 kilométert sem tud benzin nélkül megtenni.
Részletes tesztünk itt és itt olvasható az autóról.
Mit tesznek azért, hogy olcsóbbak legyenek?
Hiszen mégiscsak kormánypárti politikusok, ha valaki tehet ezért, ők azok. Nem kellene-e például államilag támogatni a töltők elterjedését? Hogy mondjuk lendületet vegyen a telepítésük. Nem kéne-e megfelezni esetleg az elektromos kocsik és konnektoros hibridek áfáját? Hogy valamivel olcsóbbak legyenek.
Ezen kérdések részletes megvitatása sajnos most nem fért bele. Azért korábban megkérdeztük az áfát itt, és a töltők várható elterjedéséről is írtunk egész hosszan itt.