Röviden – Dacia Dokker 1,2 TCe Artic

Mi ez?

Nagycsaládok és kisvállalkozások olcsó igáslova

Mit tud?

A helyváltoztatás képességét temérdek térrel fejeli meg, klasszikus guruló fémdoboz
Mibe kerül? 2,59 milliós alapárával testhosszal vezet a konkurensek előtt
Kinek jó?  Aki családi-szállító mindenest keres, a minőségből a jó ár oltárán áldozva

Lodgy hasonmás

Mit írjak rólad, nagy szürke fémdoboz? Még Hendrix sem segít, pedig a Voodoo Childra azért mindig beugrik valami gyászos hasonlat. Tulajdonképpen ez az ihletgyilkos tulajdonság a Dacia Dokker legnagyobb fegyvere. Egyszerű, mint a faék, és ebből épít karriert. A Dacia nem változtatott a többi típusnál már bevált recepten.

Adatlap

Dacia Dokker 1.2 TCe Arctic

A Dokker fejlesztői addig turkáltak a Renault alkatrész bazárban, míg sikerült egy Kangoo-testvért össze legózni, mélyen a konkurencia árszintje alatt, elég a 2 590 000 forintos alapárat felírni a plakátokra, egyéb szlogenre már nincs is szükség.
A Dokker fejlesztői addig turkáltak a Renault alkatrész bazárban, míg sikerült egy Kangoo-testvért össze legózni, mélyen a konkurencia árszintje alatt, elég a 2 590 000 forintos alapárat felírni a plakátokra, egyéb szlogenre már nincs is szükség.
Motor 1198 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 190 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

Addig turkáltak a Renault alkatrészbazárában, míg sikerült egy Kangoo-testvért összelegózni, mélyen a konkurencia árszintje alatt. Így a furfangos marketingre költendő összeget is megspórolják, a kreatívok mehetnek máshova ötletet csiholni, elég a 2 590 000 forintos alapárat felírni a plakátokra, egyéb szlogenre már nincs is szükség. Ezzel a taktikával kapcsolatban a legfontosabb kérdés mindig ugyanaz.

Vajon a nagy spórolásban sikerül az átlagautós ingerküszöbe felett maradni? Annyit elöljáróban elárulok, a Dokker érdekes választ ad erre a kérdésre. A külsővel nincs gond, a családok, kisvállalkozások román igáslovától nem riad meg az utca népe, sőt a Lodgyról átültetett fényszórók kifejezetten jól állnak a dobozos formához. Az 1,85 méteres magassághoz talán csak a 15 colos kerekek passzolnak furán, de isten ments, hogy nagyobb legyen, a spórolás-tervbe ez a méret tökéletesen illik. Ezzel a Dokker nem is lóg ki a sorból, hiszen az áruszállítóból faragott családi autók egyike sem tud szívhez szólóan egyedi hangulatot árasztani, talán a Škoda Roomster képez kivételt ez alól.

Belül a Dacia melós egyenruháját találjuk, ugyanaz a műszerfal fogad, mint minden más márkatárs esetén. Ebbe sem tudok belekötni, a szükséges infókat megkapjuk, a kezelőszervek Renault-módra működnek, és a 7 colos érintőképernyős, navigációval, USB-aljzattal felvértezett középkonzoli kijelző egész sokat javít az összképen. Mert javítani azért van min, ekkora térben, ekkora méretben még nyomasztóbb az autóipar legolcsóbb műanyagával farkasszemet nézni, de ha beszállás előtt elmorzsolunk pár imát a vételár rózsafüzérén, máris helyrebillen az univerzum egyensúlya (főképp, mert a konkurensek sem kínálnak sokkal jobb minőséget).

A kormány csak magasságban állítható, de szerencsére az ülésmagasság szintén, így nagyjából belőhető egy kényelmes pozíció

A kormány csak magasságban állítható, de szerencsére az ülésmagasság szintén, így nagyjából belőhető egy kényelmes pozíció

A tér ura

A kategóriában megszokott tárolók, rekeszek a Dokkerben is megtalálhatóak, a műszerfalon két részre osztott árok húzódik, ide bátran dobhatjuk a befizetetlen sárga csekkeket, reklámújságot, napszemüveget, sosem fog megtelni. Az optimális tömítőanyag arányra viszont ügyelni kell, mert a kemény műanyagon csörgő aprópénz könnyen az idegeinkre mehet. A tető alatti 12 literes polc rendkívül praktikus, de ezt is láttuk már nem egyszer.

Ezeken kívül akad még pár rekesz, de az igazi fegyver mégis a hátsó puttony. Itt olyan számot villant a Dokker, ami könnyen nyerő lehet az autóskártyában. Alaphangon 800 literes a rakodótér (Citroën Berlingo – 675 l, Volkswagen Caddy – 750 l), és az egyszerűen előrebillenthető hátsó üléssorral mindez egészen 3 köbméterig bővíthető.

Nyilván az apró kedvességekről, a 12 voltos csatlakozóról, falba épített zseblámpáról lemondhatunk, ennyiért csak a nagy placc jár, egy térelválasztó hálóval, semmi több. Bizonyára sem a hűtő, sem a mosógép nem hiányolja majd ezeket, ez a hodályméretű hátsó körítés nélkül is impozáns, teljesen megfelel a célnak. Ha már célszerszám, a sokat futó vállalkozásoknak talán jobb választás a cinke étvágyú dízel, de családi használatra inkább a tesztautóban is dolgozó 1,2 literes TCe turbós benzinmotor javallott.

Alacsony ár, erős motor

A 115 lóerős blokk csendesen jár, hangja hosszú úton sem lesz tolakodó, és csomag nélkül, kevés utassal meglepően könnyedén rántja magával az 1200 kilós Dokkert. Kell egy lélegzetvételnyi idő, míg az 1198 köbcenti elég kipufogógázt présel a turbóba, de kétezertől már érezhető a 190 Nm-es nyomatékcsúcs, és ezzel jól sáfárkodva könnyen vághatunk előre a forgalomban.

Más opció nem lévén, ehhez a motorhoz is az ötfokozatú kézi váltó jár, amiről tényleg felesleges bármit is írni, maximum a triviális felismerést, hogy az ötödik fokozat veszettül hosszú. Igaz, ezt a fokozatot okosan használva emészthető szinten tarthatjuk az átlagfogyasztást, a tesztút végén főképp autópályán és országúton haladva 7,1 literes átlagot produkált a Dokker.

800 liter, vagy 3 köbméter a rakodótér, amihez pár rögzítőszemen, a térelválasztó rolón, és egy rendelhető gumiszőnyegen kívül nem kapunk mást

800 liter, vagy 3 köbméter a rakodótér, amihez pár rögzítőszemen, a térelválasztó rolón, és egy rendelhető gumiszőnyegen kívül nem kapunk mást

Közel hatszáz kilométeren át nyúztam, egyedül, nyakig megpakolva, utasokkal és üresen, és ez a tapasztalat elég ahhoz, hogy leírjam: a Dokker esetén ezzel a motorral, ezen a felszereltségen sikerült felül maradni az átlagautós ingerküszöbön.

Tény, több poénfakasztóan olcsó megoldás akad, de mikor családdal, barátokkal tartunk egy tóparti kempingezésre, nem vakargatjuk a sorjás műanyagot, és nem Mozartot hallgatunk a csipogást dobozhanggal keverő „hifin”. A technikai háttérrel szerencsére nincs probléma, a Dokker mozog úgy, mint bármelyik vetélytársa, és ezzel, valamint jutányos árával ellensúlyozni tudja a körítés, a hosszú extralista hiányát.

A Dacia Dokker és konkurensek (alapmodellek listaárai)
Dacia Dokker 1,6 (82 LE) 2 590 000 Ft
Škoda Roomster  1,2 (70 LE) 3 370 810 Ft
Fiat Doblo Panorama 1,4 (95 LE) 4 100 000 Ft
Citroën Berlingo  1,6  (98 LE)  4 380 000 Ft
Volkswagen Caddy 1,2 TSI (86 LE) 3 798 000 Ft

A konkrét ár a tesztelt modell esetén 3 440 000 forint, ennyiért a Dacia Box finanszírozással 5 év, vagy 100 000 km garanciával gurulhatunk haza a legújabb családi Daciával. Ha szigorúan csak a lóerők szerint csoportosítunk, innen fényévekre messze találunk csak ellenlábast, a Citroën Berlingo 1,6 literes VTi benzinessel, 120 lóerővel már 5 100 000 forintról, a Fiat Doblo pedig 4 915 000 forintról indul. A nyers számokat felesleges tovább tagolni, a Dokker is folytatja a Dacia hagyományt, és bizonyítja, hogy jelentős vásárlói réteg köt kompromisszumot a szolgáltatások terén egy jó vételárért cserébe.

Mellette – Ellene
  • Hatalmas csomagtér
  • Praktikus tárolórekeszek
  • Messze a kategória legolcsóbb típusa
  • Dinamikus és csendes benzinmotor
  • Nagy sebességnél magas szélzaj
  • Biztonsági, kényelmi extrák hiánya
  • Kemény, kopogós műanyagok a beltérben
  • Csak ötfokozatú váltóval elérhető
Óvatosan haladva, kevés pakkal hozható a hétliteres átlagfogyasztás, ami nem rossz érték egy ekkora autótól

Óvatosan haladva, kevés pakkal hozható a hétliteres átlagfogyasztás, ami nem rossz érték egy ekkora autótól


Szerinted hány pontot érdemel a Dacia Dokker? Értékelj 1-től 10-ig!
átlag
7.56
szavazat
328
Szerinted hány pontot érdemel a Dacia Dokker? Értékelj 1-től 10-ig!