Egzotikus felső-közép prémiumkombi, tesztautónk esetében szolid négyhengeres dízellel azoknak, akik nem akarnak németet
Mit tud?
Van jónéhány apró hiányossága a Merci-Audi-BMW trióhoz képest, de egyénisége, különlegessége ezt simán kompenzálja
Mibe kerül?
14 millió felett indul, Merci-árban van
Kinek jó?
Aki nagy, drága kombikban is szereti a hátsókerék-hajtást, de nem akar Mercit vagy BMW-t
Németek helyett
A Jaguar XF objektív mércék alapján bizony nem a legjobb autó saját kategóriájában, a felső-közép prémium limuzinok mezőnyében. Viszont olyan elképesztően stílusos, elegáns, annyira nagy élmény vezetni, használni, hogy minden hibája ellenére is fel tudja venni a versenyt a német luxustrióval és a japán presztízs-limuzinokkal. Nagyjából ezt írtam le legalábbis másfél éve a négyajtós, négyhengeres dízel XF tesztjében.
És most, újabb egy hét Jaguarozás után pont ugyanezt tudom mondani a kombiváltozatról is. Mivel Lexus GS-ből, Infiniti M-ből nincs kombi, maradt összehasonlítási alapnak az 5-ös BMW Touring, az E Merci T-modell, és, bár elsőkerék-hajtásával kicsit szégyenkeznie illenék, az A6-os Avant. Valamennyien kifinomultabb, precízebb, jobban összerakott autók, mint a Jag, mindből lehet rendelni 4×4-est is.
Ja, és röhej, de a belépő modellek listaárait tekintve – a Merci kivételével – még olcsóbbak is a Jaguarnál. Ezzel együtt azt kell mondjam, hogy az XF Sportbrake sokkal nagyobb jellem bármelyiküknél, olyan fölényesen iskolázza le őket stílusban,. eleganciában, hangulatban, hogy csak őt vinném haza mind közül.
Alternatíva Ötös kombi BMW helyett
1/53 Még a régi X-Type kombi megjelenésekor kezdte temetni a Jaguart az autóbuzi-világ, pláne, mikor megláttuk az első piros példányt, dízelmotorral. Az XF kombi viszont gyönyörű, kifejezetten jót tesz a márkaimidzsnek
Még a régi X-Type kombi megjelenésekor kezdte temetni a Jaguart az autóbuzi-világ, pláne, mikor megláttuk az első piros példányt, dízelmotorral. Az XF kombi viszont gyönyörű, kifejezetten jót tesz a márkaimidzsnek
Fotó megosztása:
2/53 Az XF Sportbrake az Ötös BMW, E Merci ellen indul, a Jaguar abszolút prémiummárkának számít. A Volvo V70-nél sokkal drágább autó, azonos felszereltség, teljesítmény mellett
Az XF Sportbrake az Ötös BMW, E Merci ellen indul, a Jaguar abszolút prémiummárkának számít. A Volvo V70-nél sokkal drágább autó, azonos felszereltség, teljesítmény mellett
Fotó megosztása:
3/53 Széles, lapos, erőt sugárzó az XF megjelenése, kombiként is
Széles, lapos, erőt sugárzó az XF megjelenése, kombiként is
Fotó megosztása:
5/53 A krómrácsnak megosztott Rácz Tamás-szépségdíjat ítélek a Mercedes CLA AMG-hűtőráccsal közösen
A krómrácsnak megosztott Rácz Tamás-szépségdíjat ítélek a Mercedes CLA AMG-hűtőráccsal közösen
Fotó megosztása:
6/53 Luxuskombiként is tesz a márkához kötelezően kötődő sportos utalásokat az XF dizájnja
Luxuskombiként is tesz a márkához kötelezően kötődő sportos utalásokat az XF dizájnja
Fotó megosztása:
7/53 Bár rendkívül sima, természetes a forma, ráadásul szürkében kaptuk a tesztautót, a Jaguar XF Sportbrake-et mégis nagyon megnézték, még kislányaim is tisztelettel közelítettek hozzá, mondva mekkora autó!
Bár rendkívül sima, természetes a forma, ráadásul szürkében kaptuk a tesztautót, a Jaguar XF Sportbrake-et mégis nagyon megnézték, még kislányaim is tisztelettel közelítettek hozzá, mondva mekkora autó!
Fotó megosztása:
9/53 3,4 centivel rövidebb öt méternél, csomagtere viszont csak 510 literes. A hat centivel rövidebb 5-ös BMW kombi ráver 50 litert
3,4 centivel rövidebb öt méternél, csomagtere viszont csak 510 literes. A hat centivel rövidebb 5-ös BMW kombi ráver 50 litert
Fotó megosztása:
10/53 Higanycsíkból kiszökő higanyjaguár
Higanycsíkból kiszökő higanyjaguár
Fotó megosztása:
11/53 Amilyen egyszerű, visszafogott a forma, olyan nagyot üt. Láttak már ennél sportosabb luxuskombi-fart - EGYETLEN kipufogóvéggel? Zseni rajzolta ezt az autót
Amilyen egyszerű, visszafogott a forma, olyan nagyot üt. Láttak már ennél sportosabb luxuskombi-fart - EGYETLEN kipufogóvéggel? Zseni rajzolta ezt az autót
Fotó megosztása:
13/53 A szépen kanyarított LED-fényszóró feletti xenonlámpa a 14,2 milliós alapváltozatban is szériafelszerelés
A szépen kanyarított LED-fényszóró feletti xenonlámpa a 14,2 milliós alapváltozatban is szériafelszerelés
Fotó megosztása:
14/53 Emeletes PowerDome; belülről is látványos a duplán púpos motorháztető. Még akkor is, ha csak négy dízelhenger lakik alatta
Emeletes PowerDome; belülről is látványos a duplán púpos motorháztető. Még akkor is, ha csak négy dízelhenger lakik alatta
Fotó megosztása:
15/53 A külső formára remekül rímelő egyszerű, hivalkodásmentes de igényes anyagokkal berendezett beltér fogadja a Jaguar XF utasait
A külső formára remekül rímelő egyszerű, hivalkodásmentes de igényes anyagokkal berendezett beltér fogadja a Jaguar XF utasait
Fotó megosztása:
17/53 Háromküllős kormány utal a márka sportos imidzsére
Háromküllős kormány utal a márka sportos imidzsére
Fotó megosztása:
18/53 Az elektronikusan vezérelt automata váltó korában teljesen felesleges egy böszme nagy kart szúrni az első két ülés közé. A Jaguar nem is tesz ilyet, bot helyett programtárcsával növeli optikailag a belteret. A kormányoszlopon lévő fülekkel kézzel is kapcsolható a nyolcgangos ZF váltó
Az elektronikusan vezérelt automata váltó korában teljesen felesleges egy böszme nagy kart szúrni az első két ülés közé. A Jaguar nem is tesz ilyet, bot helyett programtárcsával növeli optikailag a belteret. A kormányoszlopon lévő fülekkel kézzel is kapcsolható a nyolcgangos ZF váltó
Fotó megosztása:
19/53 Az ülésfűtés felára 125, a fűtés-szellőzés felára 350 ezer forint. Érdemes megrendelni a szellőztetést, a kánikulában nagyon kellemes a légpárna az én bőröm és a fotel bőre között
Az ülésfűtés felára 125, a fűtés-szellőzés felára 350 ezer forint. Érdemes megrendelni a szellőztetést, a kánikulában nagyon kellemes a légpárna az én bőröm és a fotel bőre között
Fotó megosztása:
21/53 A műszeregység azért egy brit luxusautóban lehetne komplikáltabb. Értem én, hogy egy LCD-n mindent meg lehet mutatni, de akkor is hiányzik innen még pár krómgyűrűs óra
A műszeregység azért egy brit luxusautóban lehetne komplikáltabb. Értem én, hogy egy LCD-n mindent meg lehet mutatni, de akkor is hiányzik innen még pár krómgyűrűs óra
Fotó megosztása:
22/53 Motorindításkor emelkedik ki fészkéből a váltó programkapcsolója
Motorindításkor emelkedik ki fészkéből a váltó programkapcsolója
Fotó megosztása:
23/53 A JAGUAR felirattal nyomott krómbigyó a szellőző közepén az egyik dolog, ami segít megérteni, mitől kerül ez a kocsi többe, mint egy Volvo V70
A JAGUAR felirattal nyomott krómbigyó a szellőző közepén az egyik dolog, ami segít megérteni, mitől kerül ez a kocsi többe, mint egy Volvo V70
Fotó megosztása:
25/53 Azért kevésbé igényesre sikeredett részek is akadnak a kabinban: a klímakonzol és ez a kis kapcsolótömb elég gagyi lett
Azért kevésbé igényesre sikeredett részek is akadnak a kabinban: a klímakonzol és ez a kis kapcsolótömb elég gagyi lett
Fotó megosztása:
26/53 Az érintőképernyő menüje logikus, de a grafika túl funkcionális. Egy kis művészetet elbírt volna a kistévé
Az érintőképernyő menüje logikus, de a grafika túl funkcionális. Egy kis művészetet elbírt volna a kistévé
Fotó megosztása:
27/53 A navigációs rendszer felára 785 ezer forint, ami egy kicsit azért pofátlanságnak hathat még a prémiumszegmensben is - amíg el nem árulom, hogy az Ötös BMW-be 862 ezerért adnak navit
A navigációs rendszer felára 785 ezer forint, ami egy kicsit azért pofátlanságnak hathat még a prémiumszegmensben is - amíg el nem árulom, hogy az Ötös BMW-be 862 ezerért adnak navit
Fotó megosztása:
29/53 A tolatókamera képe életlen és fakó, de a funkciót tökéletesen ellátja
A tolatókamera képe életlen és fakó, de a funkciót tökéletesen ellátja
Fotó megosztása:
30/53 Egészen a benzinkútig örültem a 6,6 literes fogyasztásnak. Aztán a számológépes kontroll 7,5 litert mutatott százra. Vegyes üzemben, a hátsókerék-hajtás örömeit alig kihasználva ez nem valami fényes egy négyhengeres dízeltől, még akkor sem, ha majd' mázsával nehezebb egy 520d BMW-nél
Egészen a benzinkútig örültem a 6,6 literes fogyasztásnak. Aztán a számológépes kontroll 7,5 litert mutatott százra. Vegyes üzemben, a hátsókerék-hajtás örömeit alig kihasználva ez nem valami fényes egy négyhengeres dízeltől, még akkor sem, ha majd' mázsával nehezebb egy 520d BMW-nél
Fotó megosztása:
31/53 A szellőzőrostélyok a motor leállításakor befordulnak, hogy ne porosodjanak. De csak ha akarjuk, a funkció a menüből kikapcsolható
A szellőzőrostélyok a motor leállításakor befordulnak, hogy ne porosodjanak. De csak ha akarjuk, a funkció a menüből kikapcsolható
Fotó megosztása:
33/53 Zongoralakk alumíniummal. Az én álom-XF-emben biztos fabetét lenne bézs bőrrel, egy brit luxuskocsi úgy az igazi. Viszont ezt meg könnyű lesz majd használtként eladni a fantáziátlan másod-piacon
Zongoralakk alumíniummal. Az én álom-XF-emben biztos fabetét lenne bézs bőrrel, egy brit luxuskocsi úgy az igazi. Viszont ezt meg könnyű lesz majd használtként eladni a fantáziátlan másod-piacon
Fotó megosztása:
34/53 A motoros ülés komfortja kifogástalan, de egy combtámasz azért még elfért volna
A motoros ülés komfortja kifogástalan, de egy combtámasz azért még elfért volna
Fotó megosztása:
35/53 Hátul majd' ötméteres kocsihoz képest nem sok a hely, de igényes a környezet, kényelmes a kanapé
Hátul majd' ötméteres kocsihoz képest nem sok a hely, de igényes a környezet, kényelmes a kanapé
Fotó megosztása:
37/53 Hogy a hátul ülő is embernek érezze magát, ö is kap gyönyörű szellőzőrostélyt gumírozott krómtárcsával
Hogy a hátul ülő is embernek érezze magát, ö is kap gyönyörű szellőzőrostélyt gumírozott krómtárcsával
Fotó megosztása:
38/53 2013-ban már nem furcsa ez a látvány egy Jaguaron. Sőt, a kombi Jaguar sem furcsa látvány
2013-ban már nem furcsa ez a látvány egy Jaguaron. Sőt, a kombi Jaguar sem furcsa látvány
Fotó megosztása:
39/53 Felárért 18, 19 és 20 collos felnik közül válogathat az XF Sportbrake megrendelője
Felárért 18, 19 és 20 collos felnik közül válogathat az XF Sportbrake megrendelője
Fotó megosztása:
41/53 A négyhengeres dízelmotor a kombi Jaguar legnagyobb hibája és legnagyobb erénye egyszerre. Épeszű marad a fogyasztás vele, még 163 lóerőre fojtva is elegendő az ereje, de rezgése, hangja nem passzol az ugró nagymacskához
A négyhengeres dízelmotor a kombi Jaguar legnagyobb hibája és legnagyobb erénye egyszerre. Épeszű marad a fogyasztás vele, még 163 lóerőre fojtva is elegendő az ereje, de rezgése, hangja nem passzol az ugró nagymacskához
Fotó megosztása:
42/53 Nem a méret, az igényes kárpitozás a lényeg a Sportbrake rakterében
Nem a méret, az igényes kárpitozás a lényeg a Sportbrake rakterében
Fotó megosztása:
43/53 A vastag szőnyegen kényelmes ülés esik
A vastag szőnyegen kényelmes ülés esik
Fotó megosztása:
45/53 Az üléstámlák dönthetők, sínen mozgatható rögzítőelemek segítik a pakolást
Az üléstámlák dönthetők, sínen mozgatható rögzítőelemek segítik a pakolást
Fotó megosztása:
46/53 A csomagtér alagsorában igényesen elrendezve tarthatók a KRESZ-cuccok
A csomagtér alagsorában igényesen elrendezve tarthatók a KRESZ-cuccok
Fotó megosztása:
47/53 A pincében szükségpótkerék lapul, de azok közül a legszebb, amit valaha láttam
A pincében szükségpótkerék lapul, de azok közül a legszebb, amit valaha láttam
Fotó megosztása:
49/53 A motoros csomagtérfedél remekül működik: eleve nem lassú, de ha türelmetlen az ember, engedi a könnyű kézi működtetést is
A motoros csomagtérfedél remekül működik: eleve nem lassú, de ha türelmetlen az ember, engedi a könnyű kézi működtetést is
Fotó megosztása:
50/53 A kalaptartó felemelhető rakodáshoz, és persze fel is tekercseli magát, ha akarjuk
A kalaptartó felemelhető rakodáshoz, és persze fel is tekercseli magát, ha akarjuk
Fotó megosztása:
51/53 Többen az Alfa 159 kombihoz hasonlították, és valóban van benne valami
Többen az Alfa 159 kombihoz hasonlították, és valóban van benne valami
Fotó megosztása:
53/53 A kombi Jaguaron még a tetősín is szép
A kombi Jaguaron még a tetősín is szép
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Az XF Sportbrake az Ötös BMW, E Merci ellen indul, a Jaguar abszolút prémiummárkának számít. A Volvo V70-nél sokkal drágább autó, azonos felszereltség, teljesítmény mellett
Még esetleg az örök wannabe-prémiummárka Volvo V70-es modelljét lehetne idecitálni ellenfélnek – annál is inkább, hogy az ő kétliteres, D4 jelzésű dízele pont ugyanolyan erős, 163 lovas és 400 Nm-t nyom, mint a Jaguar Ford-eredetű 2,2 literesének gyengébb verziója. És érdekes módon pont a Volvóban vélek látni hasonlóan élő személyiséget, mint a Jaguarban.
Hiszen a német felső-közép kombik csak amolyan kötelező házifeladatok, nem is autók, csak karosszériaváltozatok a gyártók részéről. Míg a nagy Volvo kombi legalább olyan élő entitás (mint ahogy az is volt mindig a 245-ös óta), mint amennyire az XF Sportbrake lett az.
A 163 lovas dízel XF Sportbrake és konkurensek (automata, hasonló teljesítményű dízel alapmodellek listaárai)
A Mondeo-alapú egykori X-Type kombit úgy-ahogy megemésztette az autózás iránt szenvedéllyel viseltető közösség világszerte. Nem szerettük, nem értettük, hogy fér ez bele a márka tradíciójába – pláne, mikor piros színben, dízelmotorral is feltűnt a sajtófotókon. Viszont az XF Sportbrake átkozottul jól beleillik a Jaguar-vérvonalba.
A hatalmas, majdnem öt méter hosszú kombi lapos és széles. Ehhez kell még pár nagymacska-plakett itt-ott, egy Kerek asztal lovagjainak páncélingét idéző fonott krómmaszk, egy pár kopoltyú az első kerekek mögött, meg az a fantasztikus, tükörtiszta krómcsík, mely a hátsó lámpákat köti össze, a tökéletes hátsó sárvédő-domborulat és a hátsó szélvédő optimális dőlésszöge; mindebből olyan autó született, ami nem hogy szégyene lenne a Jaguar márkának, de talán még az egyik legharmonikusabb modell is lett mind közül.
Problémás beltér
Az egykori fehér limuzin XF tesztautó aggasztó minőségi hibáinak szerencsére nyomát sem láttam ebben a szürke kombiban. Biztos rájöttek a gyárban, hogy négy év garanciát nem lehet vállalni olyan kocsira, ami már újkorában egy kicsit szét van esve. Viszont ettől még bizony a beltérben van az XF modell legnagyobb problémája, legalábbis ami az európai piacot illeti.
A motoros, memóriás, 350 ezer forintos felárral hűthető és fűthető ülések, a kis krómozott JAGUAR-felirattal nyomott, minden motorindításnál elegánsan átforduló szellőzőrostélyok és a váltó elegáns, fészkéből induláskor előbúvó krómtárcsája megadják az alaphangot a luxusautózáshoz.
De a klíma primitív kezelőpanelje, a túl egyszerű műszerblokk és a lehangolóan jellegtelen grafikájú érintőképernyős menürendszer nem elég jó a kényes óhazai ízlésnek. Az amerikai piacon mindez elég menő lehet, de egy Audi-enteriőrhöz képest évtizedes lemaradásban van a Jaguar XF.
A külső formára remekül rímelő egyszerű, hivalkodásmentes de igényes anyagokkal berendezett beltér fogadja a Jaguar XF utasait
Prémiumputtony
Ennek a cikknek ez a bekezdés adja az összes újdonságértékét: most mesélem el, milyen az XF, ha kombi.
Jó! A Jaguar szerencsére úgy állt hozzá a kombisításhoz, ahogy kell. Nem számítanak a katalógus-literek, hanem az számít, hogy egy igazi brit sportkombi legyen a végeredmény. Ezért hát 510 literes, a szedánénál ablakvonalig pakolva csupán tíz literrel nagyobb rakterével az XF Sportbrake kategóriája legszűkebb kombija. (BMW: 560, Merci: 695, Audi: 565, Volvo: 555 liter)
Viszont a puha szőnyegből, ami a rakteret borítja, jutott bőven az ötödik ajtóra is. A krómozás, az alumínium sínek még a csomagtérben is jelzik, nem akármibe fogunk most rámolni. A raktérpadló alatt szépen elrendezve, csúszkálás-mentesen laknak a KRESZ-cuccok, alattuk, a pinceszinten pedig a világ legszebb, lakkozott küllős szükség-pótkereke található. De a legjobb a motoros csomagtér-nyitás.
Ez a divatos szolgáltatás sok autónál inkább idegesítő időpocsékolásnak hat, mint hasznos kényelmi extrának, de az XF Sportbrake-en profin sikerült a cucc. Kulcsról, a kormány melletti gombról vagy az ajtót megfogva indíthatjuk a fedelet emelő szervomotort. Ha nem bírom kivárni, amíg a motor kiemel, bármikor átvehetem én a nyitás munkáját, és a szervo ilyenkor nem akadályoz, hanem a háttérbe vonul. Ha kézzel csapnám le, de nem voltam elég erős, előzékenyen befejezi a munkát. Mindig jó tempóban, elég gyorsan működött a rendszer, együtt töltött hetünk során – és ilyen még nem fordult elő velem más motoros csomagtérajtós kocsikkal – egyszer se szidtam fennhangon a Jaguar mérnökeinek ártatlan mamáit.
Elviselhető motor, remek vezetési élmény
A létező leggyengébb mai Jaguar-motor, a 163 lóerőre beállított 2,2 literes, Ford-eredetű dízel kerepelt a gyönyörű, duplán domborított Power Dome alatt a tesztautóban. A motor egy kicsit ugyan méltatlan a márkához, botrány, ahogy a csodás fogású, krómozott tekerentyűkkel ékesített háromküllős luxus-sportkormányt rezgeti az ember kezében, de azért tulajdonképpen nem is olyan rossz.
Végig klímázva, viszont nem nagyon ütve 7,5 literes átlagfogyasztással zártam a tesztet vegyes üzemben. Ennél ugyan a BMW, Audi tudna jobbat, de azért nem rossz egy 17 és fél mázsás luxuskombitól. (Még akkor sem, ha a számítógép 6,6 litert hazudott közben.) A nyolcfokozatú automata ügyesen a motor keze alá dolgozik, remekül tartja spiccen a 400 Nm-t produkáló dízelt előzéskor, de 140-nél is csak 2000-es fordulaton pörgeti sztrádán.
A hátsó szintszabályzós légrugóval kicsit ugyan kevésbé sportos ez az XF, mint a nem-kombi, de közvetlen kormányzásával és persze a helyes végén való hajtással azért a lehetőségekhez képest egész játékos autó maradt. Hasonlít az Ötös BMW-re a hangulata, de hasonló teljesítményű négyhengeres dízel bajor kombihoz képest a Jaguar még fickósabb, vadócabb is egy kicsit.
A négyhengeres dízelmotor a kombi Jaguar legnagyobb hibája és legnagyobb erénye egyszerre. Épeszű marad a fogyasztás vele, még 163 lóerőre fojtva is elegendő az ereje, de rezgése, hangja nem passzol az ugró nagymacskához
Hétköznapi használatra, azt mondom, nem is rossz ez a hajtáslánc. Nyilván minimum a V6-os dízellel, de inkább a V8-as, kompresszoros, 510 lovas benzinessel lenne igazi Jaguar az XF kombi, de mindennapi cuccolós kombinak meg azok lennének alkalmatlanok.
Nem éri meg, de csak ő kéne
A Jaguar XF Sportbrake esetleges megvásárlása semmilyen józan érvvel nem támasztható alá. Drága, nagy az értékvesztése, katalógusadatok alapján sem veri agyon a német prémiumtriót. A kocsi lehengerlő személyisége, a tudatalatti autóbuzériára oly zseniálisan ható karaktere mellett csak egy igazán jó indok szól amellett, hogy 15-16 millióért őt válassza, aki megteheti. Ugyanaz az indok, ami a Saabot is versenyképessé tette az elmúlt évtizedekben, már amíg a márka létezett.
Bár rendkívül sima, természetes a forma, ráadásul szürkében kaptuk a tesztautót, a Jaguar XF Sportbrake-et mégis nagyon megnézték, még kislányaim is tisztelettel közelítettek hozzá, mondva mekkora autó!
Miszerint: a Jaguar nem BMW, nem Merci, nem Audi. Az XF Sportbrake-kel együtt töltött napok alatt kizárólag szeretetet, lelkesedést, biztatást, elismerést láttam az emberek tekintetében, amerre csak jártam. Ez a modell kérem, hazai társadalmi megítéltetését tekintve nem politikusautó, nem újgazdag-járgány, nem maffiakocsi.
Egyszerűen csak egy látványos, menő autó, melynek nem utálattal, gyűlölettel, sanda előítéletekkel figyelik a népek a bal egyben feszítő utasát, hanem egyfajta jó szándékú, kedves irigységgel mosolyognak rá. Ha a rosszindulat tényleg karcinogén hatású, mint mondják, az XF Sportbrake maga egy négy kerékre állított antioxidáns a magyar közlekedésben.