Röviden – Mercedes-Benz A-osztály 220 CDI | |
---|---|
Mi ez? | Elegáns, prémium kompakt |
Mit tud? | Kicsi, csinos, erős |
Mibe kerül? | A legolcsóbb 7 millió, míg a legdrágább A-osztály 14 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Tehetős, a családhoz még fiatal, vagy már éppen túl öreg vásárlóknak |
Külső
A korábbi magasépítésű, idétlen A-osztály helyett egy évvel ezelőtt egy remekbe szabott, igazán ütős formájú modellt mutatott be a Mercedes. Az előző két generációnál szélesebb, laposabb és fényévekkel sportosabb prémium kompakt jelenleg talán a legkívánatosabb darab az Audi-BMW-Mercedes prémium kompakt kínálatából. Most a legerősebb, 170 lóerős dízelmotorral járt nálunk.
Igen, formára talán tényleg ez a legmenőbb a hármasból, meglehet az is emeli valamicskét az értékét, hogy a Mercedestől egyáltalán nem ezt várná az ember. Mármint, hogy éppen a fiatalos, progresszív formával, remek vezethetőséggel izzasztja majd meg a konkurenseit.
Belső
Rácz kollégával éppen egy CLA-t vittünk vissza, és cseréltük el az A-osztályra. Bár nagyjából ugyanolyan hangulatú a belsőnek kellett volna fogadnia ebben a kocsiban is, valahogy mégis más, kevésbé izgalmas volt ebbe átülni. Az, hogy hátul szűk nem is akkora meglepetés, de igazából elöl sincs benne az a kellemes, tágas érzet. Pedig a hagyományos, ormótlan fokozatváltó helyett az itt nem létező jobboldali bajuszkapcsoló helyére költözött váltókar, szép nagy, szellős helyet hagyva így üresen a két első utas között. A középkonzolon díszlő kijelző vastag fekete keretét pedig nem értem. Szépnek sem szép, és praktikusnak sem mondanám.
A belső hangulata amúgy rendben van, a kormány remek fogású és üzem közben is élmény tekergetni és a piros biztonsági öv, illetve a színes betétek többé-kevésbé sikerrel feledtetik a második üléssor nyomasztó szűkösségét, amelyekről a sötétített és apró ablakok, valamint az egy tömbből álló sportosnak tetsző üléstámlák közösen tehetnek.
Ez a fajta üléstámla különben sem egy jó húzás, az átlagosnál már kicsivel is magasabbak csak szenvednek tőle, emellett nem is igazán biztonságos, ha a balesetnél hátracsapódó fej csak a nyak közepén nyer támaszt. A hátsó utasok mellett a vezető is megszenved az autóból kilátással, a külső visszapillantok kicsik, és vezetés közben egy másik autó simán belefér a kocsi holtterébe. Nagy szerencse, hogy a holttérfigyelő kiszúrja a mellettünk ólálkodót, a tolatóradar, illetve a kamera pedig a kármentes parkolásokat könnyíti meg.
Motor
Az A-osztály orrában dolgozó dízelmotor 2,1 literből hozza ki a 170 lóerőt. Ez nem csekély teljesítmény egy ekkora, másfél tonnás kasztniba. És a Merci szépen is szalad ezzel a túlméretes szívvel, igaz, nem egy fürge versenyautó, de tekintélyes, már 1400-as főtengelyfordulattól érkező 350 Nm-nyi csúcsnyomaték szinte minden felmerülő közlekedési feladathoz bőségesen elegendő.
A lassú tempónál kissé darabosan, idegesen kapcsolgató hétfokozatú, duplakuplungos váltónak igazából nem is kell pánikszerűen gondolkodni, hogy hová is váltson, ha meg kell lódítani a kasztnit, mert az képes bármelyikben ugrani. Emellett a négyhengeres dízelmotor csendes, kulturált járású, nem zavarja meg a zenehallgatást. Kérdés, igazából kell-e ez, vagy bőven elég az egyel kisebb, 200 CDI is. Szerintünk igen, de vannak kultúrkörök, ahol a legnagyobbon, legerősebben kívül nem létezik alternatíva.
Fogyasztás
A gyári 4,4 literes adatot nyilván ez esetben sem tudjuk majd megközelíteni sem, de némi önfegyelemmel még városban is hét liter alatt lehet tartani az átlagot. Igaz, csak egy hajszállal, de ez lélektani szempontból sokat számít. Mármint hogy hattal kezdődik ez az adat, nem héttel.
A futómű, fékek, kormányzás remek összhangban vannak ebben az autóban, határozottan élvezetesen lehet vele közlekedni. Hiába a sportfutómű, még az aljas fekvőrendőrökön áthajtva sem történik benne semmi kellemetlen. Ha pedig sietősre, vesszük vele a tempót, vagy csak az eddig 30-cal bevett kanyarokban autóznánk tempósabban, azt is bátran megtehetjük vele. A kis Mercedes jóindulatú, fékje érzéssel adagolható és ha kell, szögként állítja meg a kocsit.
Mennyibe kerül?
Az alap benzines A-osztály 6,9 millió forinttól indul, a 220 CDI jelzésű, 170 lóerős dízel alapára pedig 9,6 milliónál kezdődik. Ahhoz, hogy a tesztautóhoz hasonló, gazdagon felszerelt, kívánatos darabbá váljon a Merci, még jópár milliót el kell költeni extrára. Ha többek között a sávtartó csomagot, – ami csupán a kormányt rezegteti ha a sávok közt kóválygunk – az aktív parkoló asszisztenst, Pre Safe utasvédelmi rendszert, Becker navigációs rendszert, bi-xenon fényszórókat, és a Harman Kardon hifit is beikszeli az ember, akkor végül valamivel 12,6 millió forint körül áll majd meg a kassza kijelzőjén a fizetendő összeg. Durva ár egy kompaktért, mégha prémium is.
Az egy éve először próbált harmadik generációs A-osztályt már nagyon komolyan kell venni, mint prémium kompakt. Arányos, alacsony, menő forma, fiatalos, dinamikus vonalak, minta nem is Mercedes embléma csillogna az orrán. Bár ha kétségeink volnának az eredettel kapcsolatban, csak vessünk egy pillantást az árcédulára.
Adatlap | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 2143 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 125 (170) / 3400-4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 350 / 1400-3400 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 5,4-5,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,8-3,6 |
Vegyes (l/100 km) | 4,4-4,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 115-109 |
Konkurensek
Nemrég az A-osztályt is alaposan összehasonlítottuk kategóriájának többi képviselőjével. A végeredmény ebben a tesztben olvasható, ahol az 1-es BMW-vel, Volvo V40-nel, Audi A3-mal mérte össze erejét a kis Mercedes.
A Mercedes-Benz A 220 CDI és konkurensei | |
---|---|
Audi A3 2,0 TDI (150 LE) | 8 594 470 Ft |
BMW 120d Aut. (184 LE) | 8 828 900 Ft |
Mercedes Benz A 220 CDI (170 LE) | 9 631 260 Ft |
Ismétlésként nézzük meg újra ezt a kisfilmet az A-osztályról:
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Szerző:Földes Attila