Röviden – Jaguar XJ 3.0 S/C SWB Portfolio AWB | |
---|---|
Mi ez? | Luxusautó angol módra |
Mit tud? | Egyedi megjelenést nyújtani, irigyeket gyűjteni |
Mibe kerül? | A 340 lóerős, kompresszoros benzinmotorral legalább 28,5 millió, az összekerékhajtás még 1 millió plusz |
Kinek jó? | Aki különleges prémiumminőségű luxusautót szeretne és unja a német márkákat |
Adatlap
Jaguar XJ 3.0 S/C V6 AWD
Motor | 2995 cm3, Benzin, V6 |
Teljesítmény | 340 LE |
Nyomaték | 450 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 6,4 sec |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 9,9 l / 100 km |
Az összkerékhajtás biztonságot ad, ha fúj, ha esik, ha fagy. Ez az, amit biztosan tudunk róla, még ha ezt most nem is tudtuk kipróbálni az első összkerékhajtású XJ tesztje alkalmával a budapesti kánikulában. A legkomolyabb ellenállást egy nyári zápor okozta, amely egyébként már bőven megizzaszthat egy erős hátsókerék-hajtású limuzint. Főleg, ha a sofőr siet a jobb hátul üldögélő utassal.
Mivel, ez nem szokványos kép idehaza, kis egyszerűsítés után máris oda juthatunk, hogy tulajdonképpen jól megvoltunk mi a sima hátul hajtós változattal is, még azzal a néhány havas téli nappal együtt is. Sőt, a legnagyobb piacnak számító Amerika jelentős részén sincs igazán szükség az efféle biztonságra, elég a szinte egész évben csontszáraz Kaliforniára gondolni.
Ettől függetlenül van piac, ahol elengedhetetlen az összkerékhajtás, és prémiumgyártóként muszáj volt a konkurensek kínálatára reagálni. Nem mellesleg a márka hírnevének is jót tesz, amelyet az indiai tulajdonos elég ügyesen építget, mióta 2008-ban átvette a súlyosan veszteséges Jaguar / Land Rovert a Fordtól. A Tata képes volt fordítani, és jelentős fiatalítással, új modellekkel sikerült elérnie, hogy újra beszéljenek a márkákról, és ami ennél is lényegesebb, újra beindult a profitgyár.
Az első 4X4-es luxus Jaguar
A tradicionális, kissé ódivatú Jaguar háza táján soha eddig nem találtunk négykerék-hajtású luxusautót. Ezért minimum a szomszédba kellett menni, és jóval magasabbra ülni a Range Rover bőrfotelibe, feltéve, hogy fontos szempont volt a megjelenés. Ennek vége. Sok választási lehetőségünk ugyan nincs most sem, mivel az XJ kizárólag a szintén újonnan fejlesztett V6-os, feltöltött benzinessel párosítható, ha a nagyobb tapadást biztosító hajtásláncra is fáj fogunk.
Ráadásul kizárólag balkormányos kivitelben rendelhető az AWD verzió, így a hazaiak egy darabig még biztosan nem dagonyáznak kerékagyig egy amúgy abszolút oda nem illő limuzin nemes anyagokkal borított utasterű járgánnyal. A hagyományokkal szakító, az XF formatervét követő, orrmotoros XJ elejébe egy háromliteres, V6-os, 340 lóerős motor került, amely – kissé eltérően a megszokottól – nem turbófeltöltőtől, hanem kompresszortól kap lvegeőt. Bármennyire is divatja múlt ez a megoldás, a végeredmény meggyőző. Az egyenletesen érkező nyomaték még akkor is üdítő érzés, ha az összkerékhajtás pont elbánna a turbók rákfenéjével, a hirtelen nyakunkba zúduló nyomatéktöblettel.
Az XJ motorja egyre erősödik a fordulattal és a 340 lóerő a hat hengerrel együtt úgyis kellemesen mozgatja a nagymacskát, hogy a jelentős mértékben alumíniumot használó luxusautó súlya így is alig fért be két tonna alá. Az elektronikusan korlátozott 250 km/órás sebesség könnyedén elérető, a 6,4 másodperc 100-ig pedig már elég ahhoz, hogy elegánsan magunk mögött hagyjuk a forgalom átlagos résztvevőit, és magányosan, stílusosan folytassuk utunkat a célállomás felé. A hajtáslánc egyébként sem csinált öreguras autót az XJ-ből, mivel a téli üzemmódot leszámítva (másodikból indul, 30 % nyomaték előre) alaphelyzetben az összes nyomaték a hátsó tengelyt cibálja.Erősebb gázra picit tolja a farát a limuzin, bár odakenni sosem fogjuk úgy az abroncsokat vele, mint mondjuk tettük azt az XKR-rel korábban. Nem csak azért, mert nem illendő, hanem, mert a nyomatékeloszlás a pillanat tört része alatt megváltozik, így esélye sincs kipörgésre a gumiknak. Szükség esetén akár megszűnhet a hátsó tengely hajtása is, a rendszer 0-100 százalék között bárhogyan képes variálni.
Az erőátvitel fontos eleme a nyolcfokozatú ZF automata váltó, amely teljes harmóniában dolgozik együtt a motorral. Finoman és kellően kapcsol, semmi szégyenkezni valója sincs a német prémiummárkákkal szemben. Pedig nincs ez mindenhol így.
Mit nyújt az XJ?
A klasszikus vonalakat több, mint 40 évig őrizgető luxuslimuzin a mai napig feltűnő jelenség az utakon, de jelenleg inkább modern és a kategóriára kevésbé jellemző alakja az, amely kiemeli a többiek közül. Az XJ inkább egy nagyra nőtt ötajtós családi autó benyomását kelti, amely főként öt méter feletti hossza miatt bír tekintélyt parancsoló megjelenéssel az utakon. A motorházról ugrani készülő vadmacska gyalogosvédelmi előírások miatt került le, és feltehetően a hűtőrács is ezért készül műanyagból, amely együttesen jócskán levon eleganciájából.
Az utastér is hasonlóan megosztó benyomást kelt. A szép bőrborítás a szélvédő alatt körbefutó fabetét és a valaha tapintott legfinomabb tetőkárpit keltette harmóniát olyan részletek rombolják le, mint a bazárinak ható világítás a légbeömlők körül, a fényes, ropogós műanyagok, valamint a digitális műszerfal. Utóbbi inkább idejét múltnak hat, mint klasszikusnak, és teljesen digitális mivolta ellenére sem konfigurálható, mindössze a háttérvilágítás változik attól függően, hogy normál, dinamikus vagy téli üzemmódban haladunk.
A médiarendszer kezelése botrányos, bonyolult és hosszadalmas nyomkorászás után kapcsolható csak az ülésfűtés/hűtés kapcsolója is, és ezt közetlen gomb híján minden egyes alkalommal el kell hogy játsszuk.
Vezetni vagy utazni jobb?
Csend és nyugalom. Ez tűnik fel elsőre, amely főként a dupla oldalüvegezésnek köszönhető, de sajnos gyorsan ráébredünk, hogy ez csak a hazai átlagnál simább aszfalton élvezhető. Az úthibák csillapításában, sajnos nem jár élen az XJ, így azokból jut bőven az utastérbe is, amely ilyenkor a hátsó ülésben való relaxálást vagy olvasást is jócskán megnehezíti. A viszonylag barátságtalan csillapításnak hála egy viszonylag direkt mozgású luxusautó az XJ, amely tökéletesen kezelhető a hétköznapi forgalomban is, egyedül hosszú orr részével kell megbarátkoznunk. A motor / váltó kombináció első osztályú, szívesen léptünk oda bármikor a V6-osnak, nem volt igazán hiányérzetünk erőből sem.
A rövidebb tengelytávú kivitel hatalmas hátsó lábtérrel sem büszkélkedhet, 190 centivel még éppen elfértem, anélkül, hogy az első ülés háttámlája érintette volna a térdemet. Ha választanom kéne, inkább sofőr lennék az XJ-ben, mintsem utas.
Jaguar XJ 3.0 S/C AWD közeli-távoli konkurensei (listaárak) | |
---|---|
Audi A8 4.0 V8 TFSI quattra (420 LE) | 29 804 310 Ft |
BMW 750xi Aut (450 LE) | 30 834 000 Ft |
Mercedes S500 (455 LE) – nincs összkerékhajtású | 32 086 500 Ft |
Jaguar XJ 3.0 S/C AWD (340 LE). | 31 399 000 Ft |
Ennyiért vesztegetik
Az összkerékhajtás 1 millió forintos felára szinte elhanyagolható a 30 milliós kategóriában, ugyanis a jobbiknak számító Portfolio felszereltséggel éppen ennyi tesz ki a hátsó kerekes XJ ára. A minőségben és fejlettségben a német prémium mögött lévő Jaguar drágább is valamivel a többieknél, viszont összkerékhajtás a BMW esetében csak nagyobb motorhoz választható, míg az új S-osztálynál egyelőre nincs is ilyen kivitel. A Jaguar erőssége egyértelműen a márkanév, amely egyedisége és a hozzá kapcsolt luxusimidzs miatt megérhet pár millió pluszt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|