Röviden – BMW ActiveHybrid 5 |
Mi ez? |
A BMW válasza a hibrid kérdésre |
Mit tud? |
Brutálisan menni, és hangyányit kevesebbet enni, mint elektromotor nélkül |
Mibe kerül? |
20 millió forintba navigációval és automata váltóval |
Kinek jó? |
Akinek tényleg nem számít a pénz, de tényleg |
Autópályán villanymotorral
140-et mutat az óra, autópályán tartok épp Budapest felé. Nem sietek sehova, nyugodtan veszem tudomásul, amikor néhány száz méterre előttem egy előzni készülő Octavia indexel a belső sáv felé. Fékezni nem kell, csak a gázt veszem el. Rápillantok az órára, a fordulatszámmérő alapállapotban áll, a hibrid-kijelző eDrive felirata világít, nem megy a motor! Jééé!
Adatlap
BMW ActiveHybrid 5
6,4 literes fogyasztást ígér a szabvány nyomán a BMW, a valóságban 11 feletti értékről van szóm
6,4 literes fogyasztást ígér a szabvány nyomán a BMW, a valóságban 11 feletti értékről van szóm
Fotó megosztása:
Nem látszik rajta, hogy hibrid-hajtást rejt
Nem látszik rajta, hogy hibrid-hajtást rejt
Fotó megosztása:
4,9 méteres hosszával igazi nagyautós hatása van az Ötösnek
4,9 méteres hosszával igazi nagyautós hatása van az Ötösnek
Fotó megosztása:
1850 kilót nyom az Ötös hibrid változata, az 535i automata viszont csak 1690-et
1850 kilót nyom az Ötös hibrid változata, az 535i automata viszont csak 1690-et
Fotó megosztása:
A navigációs adatokat felhasználva az útviszonyok, domborzati viszonyok függvényében másként számolja az energia-beosztást a komputer, például lejtőn lefelé hamarabb vált elektromos üzemre
A navigációs adatokat felhasználva az útviszonyok, domborzati viszonyok függvényében másként számolja az energia-beosztást a komputer, például lejtőn lefelé hamarabb vált elektromos üzemre
Fotó megosztása:
Karvaly tekintet
Karvaly tekintet
Fotó megosztása:
A különleges kialakítású felnik csökkentik a légellenállást, javítva a jármű fogyasztását
A különleges kialakítású felnik csökkentik a légellenállást, javítva a jármű fogyasztását
Fotó megosztása:
Részterhelésnél vitorlázásra képes a kocsi, azaz a benzinmotor kikapcsol és a villnymotor tartja lendületben az autót
Részterhelésnél vitorlázásra képes a kocsi, azaz a benzinmotor kikapcsol és a villnymotor tartja lendületben az autót
Fotó megosztása:
Az elektromotornak hála alacsony fordulaton is kamionnyi erő vár bevetésre
Az elektromotornak hála alacsony fordulaton is kamionnyi erő vár bevetésre
Fotó megosztása:
4 millióval kerül többe a hibrid technikával felszerelt Ötös az ugyanolyan benzinmotorral bíró 535-inél
4 millióval kerül többe a hibrid technikával felszerelt Ötös az ugyanolyan benzinmotorral bíró 535-inél
Fotó megosztása:
Active Hybrid 5 brutálisan jó autó, abban az értelemben, hogy a vezetési élmény, a reakciók, a kormányzás, a hatás számít
Active Hybrid 5 brutálisan jó autó, abban az értelemben, hogy a vezetési élmény, a reakciók, a kormányzás, a hatás számít
Fotó megosztása:
A váltó melletti Driving Experience kapcsoló módosítja a motorvezérlést, a váltót, a lengéscsillapítás mértékér és a kormány rásegítését is
A váltó melletti Driving Experience kapcsoló módosítja a motorvezérlést, a váltót, a lengéscsillapítás mértékér és a kormány rásegítését is
Fotó megosztása:
Az alapfelszereltség része a ZF féle nyolcfokozatú automata váltó. Ezúttal is remekel, gyorsan, finoman kapcsol oda-vissza
Az alapfelszereltség része a ZF féle nyolcfokozatú automata váltó. Ezúttal is remekel, gyorsan, finoman kapcsol oda-vissza
Fotó megosztása:
20 millióért már számos extra jár az autóhoz, de a tesztelt modell még ennél is többe 26 millióba került
20 millióért már számos extra jár az autóhoz, de a tesztelt modell még ennél is többe 26 millióba került
Fotó megosztása:
Teljes 60 km/órás sebességgel akár 4 kilométert haladhat az autó teljesen elektromos üzemben
Teljes 60 km/órás sebességgel akár 4 kilométert haladhat az autó teljesen elektromos üzemben
Fotó megosztása:
A központi kijelzőn láthatjuk éppen melyik motor mozgatja az autót
A központi kijelzőn láthatjuk éppen melyik motor mozgatja az autót
Fotó megosztása:
A fordulatszám mellett a töltésről is kapunk információt
A fordulatszám mellett a töltésről is kapunk információt
Fotó megosztása:
Tágas, kényelmes hely az utasoknak, a háttámla a hibridben nem dönthető le
Tágas, kényelmes hely az utasoknak, a háttámla a hibridben nem dönthető le
Fotó megosztása:
A komfort a hátul utazóknak is jár, lehet, hogy épp a főnök ül itt
A komfort a hátul utazóknak is jár, lehet, hogy épp a főnök ül itt
Fotó megosztása:
A hibrid rendszer akkumulátorai a csomagtartóból vesznek el 145 liternyi helyet, így az csak 375 literes
A hibrid rendszer akkumulátorai a csomagtartóból vesznek el 145 liternyi helyet, így az csak 375 literes
Fotó megosztása:
Ide is kerülhet valami apróság
Ide is kerülhet valami apróság
Fotó megosztása:
A csomagtérajtó elektromos mozgatású, a zár erősen kiáll, érdemes figyelni a fejre
A csomagtérajtó elektromos mozgatású, a zár erősen kiáll, érdemes figyelni a fejre
Fotó megosztása:
306 lóerős 3,0 literes turbós benzinmotor az alap, ehhez tették hozzá a 40kW-os villanymotort
306 lóerős 3,0 literes turbós benzinmotor az alap, ehhez tették hozzá a 40kW-os villanymotort
Fotó megosztása:
A rendszer összteljesítménye 340 lóerő és 450 Nm
A rendszer összteljesítménye 340 lóerő és 450 Nm
Fotó megosztása:
Motor |
2979 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S6 |
Teljesítmény |
340 LE |
Nyomaték |
400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
5,9 sec |
Végsebesség |
250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
7 l / 100 km |
Teljesen elektromos üzemben suhanok bőven 100 felett. Egyetlen hibridben sem éltem még át ilyet, pedig vezettem Toyotából, Lexusból és Hondából is sokfélét. A szürreális élmény nem tart sokáig, a vitorlázó üzem csak akkor működik, ha a gázt és a féket is érintetlenül hagyom. Ilyenkor egy tengelykapcsoló leválasztja a benzinmotort az erőátvitelről, és nem lassítja az autót a motorfék.
Pedig az ActiveHybrid 5 nem a hibrid-teremtés csodája. Ezzel az autóval a BMW válaszol a fel nem tett kérdésre: lehet-e másként is hibridet csinálni. Lehet! De kit érdekel? Mármint ipartörténetileg tényleg baromi érdekes kreálmány ez az autó, de 20 millió forintért mégis kinek kell? Csak annak, akinek 20 millió forint elköltése nem tűnik fel. Mintha egy gombóccal többet kérnék a fagyiból, mert mért ne. Saját jogon meggazdagodó emberek ritkán adnak ki ennyi pénzt olyan autóra, ami igen jó esetben is csak 2-3 literrel fogyaszt kevesebbet, mint az 535i – 4 millióval drágábban.
A technika
306 lóerős 3,0 literes turbós benzinmotor az alap, ehhez tették hozzá a 40kW-os villanymotort
306 lóerős 3,0 literes turbós benzinmotor az alap, ehhez tették hozzá a 40kW-os villanymotort
Érdekessége, hogy a tervezési szakasz vége felé jártak, amikor ámen került a hibrid koncepcióra. Ennek sajnos az lett az eredménye, hogy a hibrid rendszer legfontosabb elemeit (akkumulátor, villanymotor) csak kompromisszumok árán lehetett beépíteni a kocsiszekrénybe. Ezért az akkuk a csomagtartóból vesznek el 145 liternyi helyet, és miattuk van az is, hogy a hátsó ülés nem dönthető. A 3-as BMW-nél már jobban gondolkodtak: ott a hagyományos hajtással együtt tervezték a hibrid rendszert: nincs térhiány, az ülés dönthető.
Az alapot az 535i adja, a maga 306 lóerős turbós benzinmotorjával. Ehhez tették hozzá a hibrid lelket: a 40kW-os villanymotort és az energiát tároló 1,3 kilowattórás lítiumion akkumulátort. Teljes töltéssel arra is elegendő az akkumulátor energiatartalma, hogy 60 km/órás sebességgel akár 4 kilométert haladjon az autó teljesen elektromos üzemben. Így akár 6,4 l/100 km-es fogyasztás is elérhető lenne. Akár. A valóság nem ez.
11,9 litert mértem, míg három éve a sima 535i 11,2 litert fogyasztott hasonló utakon, de szerényebb tempóval. Az autópályán kívül néhány száz métert mentem csak elektromosan. Azért, mert az ActiveHybrid 5 brutálisan jó autó. Abban az értelemben, hogy a vezetési élmény, a reakciók, a kormányzás, a hatás számít. A rendszer összteljesítménye 340 lóerő és 450 Nm. Ezt ki kell használni!
Ha magával ragad, rohadt mindegy, hogy hibrid vagy sem, élmény minden centiméter. Még akkor is, ha folyton rángatja a farát a hatalmas nyomatékmennyiség. Az elektromotornak hála alacsony fordulaton is kamionnyi erő vár bevetésre. Ennek tükrében a 11,9 liter nem is olyan sok. Hozzá vagyunk szokva, hogy hasonló teljesítményű autók 15-16 litert kérnek 100 kilométerenként. Elektromosként néma, benzinesként nagyon csendes a hibrid Ötös. Ennek is mesterséges búgást kellene kiadni magából villany módban, mert a gyalogos számára igazi életveszély egy hátulról settenkedő hibrid.
4 millióval kerül többe a hibrid technikával felszerelt Ötös az ugyanolyan benzinmotorral bíró 535-inél
Összegzés
Ha pusztán autóként vizsgáljuk az Ötös hibridet, semmi csalódás nem érhet benne. BMW árpolitikától szokatlan módon a hibrid 5-ös ráadásul alapáron is tartalmaz temérdek extrát, mert a hibridrendszer együttműködik a navigációval, ezért ez szériaként jár mindegyikbe. A dolog lényege, hogy az útviszonyok, domborzati viszonyok függvényében másként számolja az energia-beosztást a komputer, vagy például lejtőn lefelé hamarabb vált elektromos üzemre, hogy értékes decikkel csökkenjen a fogyasztás. Ugye. Szintén alapfelszerelés a nyolcfokozatú automata váltó, ami a hibrid ötösnél is áldás. Gyorsan, finoman kapcsol oda-vissza. Felár nélkül jár a négyzónás, álló helyzetben is működő klíma.
A hiányzó ülésdöntésen kívül más könnyen beazonosítható hátránya nincs a hibrid Ötösnek. Speciálisak és nem túl szépek a kedvező légellenállásra tervezett felnik, de ha nem tetszik, kérhetünk akár M-design-ban is. A hűtőrácsot is a hibridhez tervezték, de kétszer kell megnézni, hogy egyszer feltűnjön.
Minden legyártott 10 Ötös hibridből 3-3 Japánban vagy Amerikában kerül piacra. Ott nem a dízelautók alternatívája a hibrid, hanem a benzinfaló szörnyeké. Örülök, hogy a Camry hibridek mellett BMW-k is lesznek majd Amerikában, ami ott biztosan kell majd a népnek. Nekünk megmarad műremeknek, amit kihasználni nem igen lehet, de jó érzés vágyni rá.
Mellette – Ellene |
- Vezetési élmény
- Kiváló motor és sebességváltó
- Jó felszereltség
|
- Hagyományosnál kisebb csomagtartó
- Nem dönthető hátsó ülések
- A szabványtól messze álló valóságos fogyasztás
|
6,4 literes fogyasztást ígér a szabvány nyomán a BMW, a valóságban 11 feletti értékről van szóm
Tágas, kényelmes hely az utasoknak, a háttámla a hibridben nem dönthető le
Tetszik a BMW 5-ös hibrid változata? Itt értékelheted 1-től 10-ig!
Tetszik a BMW 5-ös hibrid változata? Itt értékelheted 1-től 10-ig!