Röviden – Jaguar F-Type 3.0 V6 S/C S | |
---|---|
Mi ez? |
A Jaguar legsportosabb autója, Porsche-konkurens |
Mit tud? | Boldoggá tenni, irigyeket szerezni |
Mennyibe kerül? |
Legalább 23 millióba gyengébb motorral |
Kinek jó? | Aki használható villantós autót akar, de nem Porschét |
Anyád! Nem futja tetőre? Mi van veleeed, a Ladának nyomjad?! – ez csak néhány beszólás abból a halomból, amit a Jaguar F-Type kormánya mögött hallottam lehajtott vászontetővel egyetlen hétvége leforgása alatt. Gyűlölködés és csodálat – ezt váltja ki egy különleges és ránézésre is drága forma az utca emberéből. Csak annak örültem, hogy nem tudták a kedves gyűlölködők, mennyire jó valójában az új F-Type. Akkor tényleg lenyakaztak volna.
Annyira szép, hogy nagyon
Az F-Type olyan, mint egy szép cipő a hölgyeknek. Már a formája eladja magát. Szinte, mindegy mit tud vagy mennyire kényelmes. Pedig az F-Type csinos pofija mögött sokkal több rejtőzik, mint szépség. Ez az autó a hatvanas évek ikonja, a Jaguar E-Type hivatalos leszármazottja, amelyet sokan, köztük még Enzo Ferrari is a világ legszebb autójának nevezett anno. Ez az autó a Porsche 911 Carrera ellen készült, amely pedig kimondatlanul is a kategória legjobb autója ötvenéves múlttal. A Jaguar márkaigazgatója szerint pedig az F-Type az első igazi, vérbeli sportkocsi a márka utolsó ötvenes éves történetében. Magas elvárások és komoly ígéretek kísérték tehát az F-Type érkezését. Hogyan sikerült?
Megbabonáz, lenyűgöz, megvakít
Adatlap
Jaguar F-Type 3.0 V6 S/C S
Motor | 2995 cm3, Benzin, V6 |
Teljesítmény | 380 LE |
Nyomaték | 460 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,9 sec |
Végsebesség | 275 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 8,6 l / 100 km |
A közel 4,5 méteres F-Type pillanatok alatt megbabonáz. Gyönyörű formák minden szögből és oldalról, gyakorlatilag bármilyen szupersportautó lehetne, és valószínűleg a legnevesebb dizájnerek egyike sem bánna, ha Ian Callum munkája az ő kezük alatt született volna. Talán az autó első túllógását lehetne még csökkenteni, de egyben szemlélve az karosszériát eszméletlenül arányos, szinte tökéletes a forma, ennyi tekintetet sosem láttunk még egyetlen autóra szegeződni.
Kibillen a kilincs az autóból, amint a távirányítóra vagy a kulccsal a zsebünkben a kilincsen lévő gombra nyomunk. Ez egyike azon különlegességeknek, amivel az F-Type próbál más lenni. Hívhatjuk nyugodtan parasztvakításnak, mégis jól működnek ezek az apró praktikák, és úgy érezhetjük valami többet, mást kapunk a pénzünkért. Abból pedig kell kiadni bőven, ha F-Type-ot szeretnénk.
Utolsó jaguáros élményeinkhez képest az F-Type utastere végre pont olyan, amilyennek lennie kell. Igényes bőrborítások, gyönyörű varrással ahová csak nézünk, nincs bazárinak tűnő világítás, kevés a fényes és ropogós műanyag. A 911 Turbo próbája után pedig az is kijelenthető, hogy különlegesebb, exkluzívabb a belső, mint a Porschéban. Nincsenek felesleges gombok és kapcsolók, bár komoly asszisztensekből és segédekből is alig találunk valamit az F-Type-ban. A szokásos menetstabilizáló, tempomat, parkolódradaron kívül a holttérfigyelő volt a legkomolyabb újítás a Jaguarban. És ez bőven elég, nem vágytunk semmi többre, az élmény mindenért kárpótolt. Még a szokásos, lassított üzemmódban és kissé túlbonyolított működésű médiarendszerért is.
A legőrültebb hang, amit valaha hallottunk
A három választható motor közül (340,380, 495 LE) a legerősebb V8-as, a másik kettő új V6-os kompresszoros, amit már az XJ-ben is próbáltunk. Tesztautónkat a középső hajtotta, amely erő, súlyelosztás szempontjából a legjobb választásnak tűnik, ráadásul jár a mechanikus differenciálzár hozzá.
A középkonzolról indul gombnyomásra a V6-os, jól felpörgetve. Kis ízelítő abból, ami vár ránk, de aztán visszaáll alapjáratra a motor és gyakorlatilag hang nélkül duruzsol a V6. Ilyen módon éjjel is lopakodhatunk egy lakótelepen, anélkül, hogy bárkit felébresztenénk legszebb álmából. De minket nem az a hang nyűgözött le, hanem az, amelyik több sarok távolságból is hallatszott a körúton a házak faláról visszaverődve – ez olyan, amit a dupla ilyen drága szupersportautókon kívül csak sportmotorok vagy szénné tuningolt japán autók tudnak.
Különbség, hogy a Jaguar olyan gyönyörűen és elegánsan adja elő mindezt, hogy már a hangjából tudjuk, valami gyönyörű és nagyon drága közelít. Csakis V8-asokhoz fogható hangorgiát produkál. Egy Ferrarinál kicsit mélyebben szól, szinte pont olyan, mint egy V8-as Maserati zúgása. Így azért könnyebben megbocsájt az utca embere is, mintha egy Zsigulira heftölt Koppány kipufogóval hangoskodnánk.
Az élmény fokozható a váltó sport állásba kapcsolásával, és még inkább akkor, ha a kormány mögötti fülekkel ilyenkor manuálisan kapcsoljuk a fokozatot. Ebben a módban nem vált magától feljebb a nyolcfokozatú ZF automata, és gázelvételnél mindig hangosan visszadurrog, mintha kötelező lenni neki. Mindezt olyan vérforralóan, hogy muszáj élőben hallani. És nem mellesleg rengeteget dob az F-Type élvezeti értékén.
Használható sportautó
A legfőbb konkurens a Porsche 911 legerősebb fegyvere, hogy egy hétköznapi közlekedésre alkalmas sportautó. A Jaguar F-Type tudja ugyanezt, vígan elboldogult Budapest utcáin, anélkül, hogy csökkenteni kellett volna a tempót egy lerázott vese miatt.
A csillapítás feszes, az oldaldőlés minimális, a tapadás kiváló, nem pattog el rossz úton sem, és nem akar állandóan életet menteni a menetstabilizáló. Kedvező tulajdonságok, de a vadászgépekből ismerős kapcsolóval még aktiválható a Dinamikus mód is, amely tovább hegyezi az autó érzékeit. Jobb gázreakció, jobban kiforgatott motor, közvetlenebb kormányzás a hatása, bár drámai különbséget azért nem érezni. Minden úgy működik, ahogyan kell az élvezetes autózáshoz. De mi a helyzet városon kívül?
Fúj a szél benne, kicsit nehezebb a kelleténél. Ennyit lehet felróni az F-Type-nek. Az elsővel még tudunk élni, sőt, néhányan kifejezetten szerettük is, mert egy agyonszigetelt, abszolút szélvédett utastér szinte nullára is redukálhatja az kabrióérzetet. Annyi biztos, hogy az F-Type-ban nem fogjuk lenyitni a tetőt 15 fokban, de élménygenerátornak kiváló egy kis menetszél. Az autó merevsége is érezteti velünk, hogy kabrió, ültünk már sokkal merevebb nyitott sportkocsiban, de ez pont azon a határon van, ami még fokozza az igazi élményt.Az ülésekbe nem nehéz a ki-beszállás, nem bántóan alacsony az üléshelyzet, a műszerfal viszont kifejezetten magas, így a kilátás korlátozott valamelyest. Ezt javítja a középkonzol tetején lévő szellőrostély, amely automatikusan elsüllyed a műszerfalban, ha épp nincs rá szükség. Látványos, különleges, de abszolút felesleges, mégis egyedi és szerethető megoldás.
Könnyű vele gyorsan menni
Nem annyira, mint a 911, de az F-Type is autóversenyzőt farag vezetőjéből pillanatok alatt. Könnyedén életveszélyes tempóban száguldunk olyan helyeken, ahol nem lenne szabad, a 380 lóerős V6-os imádja a fordulatot, hihetetlenül könnyedén pörög, és mindezt csodálatos hanggal hálálja meg.
A nyolcfokozatú automata váltó elég ügyesen szolgálja ki, bár lepadlózott gázpedálnál azért lehet érezni, hogy nem egy duplakuplongos szerkezetettel van dolgunk. A nagy tempónál és elnyújtott kanyarokban atomstabil F-Type a szűkebb és váltott kanyarokban bizonytalanodik el először. Érezni rajta azt a közel 1,8 tonnát, amely 200-300 kilóval több a kelleténél. Jelentős alul- vagy túlkormányzottság viszont nincs, szépen semlegesen és érezhetően kezdődik a csúszás, de jóval korábban, mint a nagy konkurensnél. Élvezeti érteke ennek ellenére megkérdőjelezhetetlen,és nincs szégyenkezni valója gyorsulásban sem. A 4,9 másodperces 0-100-as sprint egyezik a 911 kabrió értékével, súlyhátránya csak versenypályán jönne elő.
A Jaguar F-Type és konkurensei | |
---|---|
Jaguar F-Type 3.0 S/C S ST2 (380 LE) | 26 899 000Ft |
Porsche Boxster S (315 LE) | 19 899 580 Ft |
Porsche 911 Carrera Cabriolet (350 LE)* | 33 996 580 Ft |
BMW Z4 sDrive 35is (340 LE) | 17 217 000 Ft |
Nem filléres móka
26 899 000 forint hazai forgalomba helyezéssel a 380 lóerős F-Type V6 S ára. Ez 3,5 millióval több, mint a 340 lóerős és ugyanennyivel kevesebb, mint a V8-as ára. A nagy konkurens 911-es gyengébb, de mégis fürgébb alapárával összehasonlítva ez nagyjából hét milliós előny a Jaguarnak. Más kérdés, hogy a Porsche még gyártja a Boxstert is, amely egy igazán ütőképes modellé érett mostanra.
Objektíven talán kevésbe, szubjektív alapon viszont könnyedén megértjük, ha valaki a Jaguarra szavaz. Hétköznapi kocsikázásra, versenyzői ambíciók nélkül ennyire gyönyörű hanggal és kivitelezéssel mindenképpen erős konkurens lesz az F-Type.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|