Ssangyong Rexton 2.0 e-XDI DLX Plus 4WD aut. (fullfull, magyarul)

Mi ez?

Alvázas, hétüléses terepjáró Koreából

Mit tud? Amit egy Land Cruiser, csak olcsóbban
Mennyibe kerül?
Nincs kilencmillió
Kinek jó?  Aki igazi nagy terepjárót keres és megbízik a koreai minőségben

A Ssangyong szakított korábbi kétes imidzsével, miszerint ő A Ronda Autók Gyártója, és szép sorjában újraformálja modelljeit. A Korandót már vezettük és tetszett. az Actyon Sports nevű pickupot nem fogjuk vezetni, mert rövid platója miatt nem homologizálható teherautóként itthon, de tetszik. Most letesztelhettük az új Rextont is, ami bizonyos szempontból kakukktojás volt a márkánál, mert eddig se volt csúnya. De most még jobban tetszik.

Hogy ez mekkora!

Bár a gyártó az új dizájnt, különösképp a felfrissített modell védjegyeként is használt állítólagos W-formájú motorháztetőt emeli ki alábbi reklámfilmjében (Rexton W-ként is emlegetik az új Rextont). Élőben mégsem a forma vagy a W gyakorolja az első hatást az emberre. Hanem a mérete.

184 centi magas, 190 széles, 18-as, de terepjárós, ballonos kerekeken áll. Akkora, mint egy hegy (pontosabban szinte pont akkora, mint egy Toyota LandCruiser, no nem a V8, de a Prado), méretei pedig fehérben még látványosabbak. És nem csak nagy, de elegáns is. Az egyszerű, sallangmentes formán telitalálat a D-oszlop kis pajzsforma emblémája. A legtöbben Mercinek nézik, többször is rákérdeztek parkolóőrök, rokonok, ismerősök, benzinkutasok, hogy „Az a Mercedes ott, az az?”

Adatlap

Ssangyong Rexton – 2013

A megújult Rexton picike motorral, óriási beltérrel, világszerte számos tulajdonos által elismert minőséggel és relatíve alacsony árral veti rá magát a hazai piacra
A megújult Rexton picike motorral, óriási beltérrel, világszerte számos tulajdonos által elismert minőséggel és relatíve alacsony árral veti rá magát a hazai piacra
Motor 1998 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 155 LE
Nyomaték 360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,3 sec
Végsebesség 173 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,4 l / 100 km

Az irdatlan kilinccsel az irdatlan ajtót kinyitva irdatlan belső tér tárul fel, irdatlan berendezési tárgyakkal. Hatalmas, négyküllős kormány (a mercis hangulatra rájátszva febetéttel a karimában), széles könyöklő, jókora sebességmérő a nagy műszerfalon, és persze süppedős, terebélyes, semmilyen irányban nem tartó ülések elöl-hátul. És még leghátul is. A padlóból felhajtható két pótülésen a fejtérrrel, válltérrel nincs gond, és 181 centimnek még a lábtér is elég lehetne, ha nem kéne a nyakamba venni a lábamat a túl alacsonyan fekvő ülőlap miatt.

A középső sorban osztottan, külön-külön dönthető a támla, az ülések elektromos fűtést is kaptak. Csukott szemmel semmivel sem rosszabb egy olcsóbb ML Mercedes kabinjánál a Rexton utastere, főként, hogy már az ML-hez is rendelhető négyhengeres motor. A Rextonhoz mondjuk csak az van.

Land Cruiser, ML-MErci, X5-ös méretű utastér fogadja az utasokat

Land Cruiser, ML-MErci, X5-ös méretű utastér fogadja az utasokat

Hogy ez milyen pici!

A hatalmas, kevés híján kéttonnás test orrában hosszirányban beszerelve egy mindössze kétliteres, négyhengeres motorka lötyög. Hát itt tartunk_ már nem csak a személyautókat és a SUV-okat érinti a downsizing, az 1,6 literes dízel Volvo S80, a négyhengeres Audi A8 és a kéthengeres, hétüléses Fiat 500L Living után már egy kétezres dízel nagyterepjáró sem elképzelhetetlen. A motort szemlélve egy kicsit meg is törik a párhuzam a Land Cruiserrel, a Toyota négyhengerese másfélszer ekkora. De nem sokkal erősebb.

155 lóerős a Ssangyong vadiúj fejlesztésű, részecskeszűrős dízelmotorja, de egy ekkora terepjárónál még ennél is fontosabb, hogy 360 Nm-t ad át a váltóra. A Land Cruiser ugyan 190 lovas és 420 Nm jön ki a háromezres D-4D-ből, de mivel a Toyota 180 kilóval nehezebb még a Ssangyongnál is, a menetdinamika közel azonos. Csak a koreai terepjáró kicsit könnyedebb a kanyarban.

A leghátsó üléssor. Csúnyán belenyomódik a bőrkárpitba a biztonsági öv csatja

A leghátsó üléssor. Csúnyán belenyomódik a bőrkárpitba a biztonsági öv csatja

Hogy ez hogy megy keresztbe!

Ha hiszik, ha nem, ebből az alvázas, masszív terepjáróból kapható olyan verzió is, ami nem is terepjáró. A hátsókerék-hajtású változat bizonyára éppen olyan valószerűtlenül virgonc játékszerré változik kikapcsolt menetstabilizálóval már kis gázadásra is bármikor lelkesen ficánkoló behemót. Aki szeret a szó hagyományos értelmében vezetni és értékeli a hátsókerék-hajtás előnyeit, minden körforgalomban béemvés örömöket élhet át a Ssangyong Rextonban.

(Az ESP különben bármikor kikapcsolható a Rextonban, sztrádán is, tempomathasználat mellett is. A műszerfalon nincs fogyasztásmérő számítógép. Az öv bekapcsolására nem figyelmeztet bimbam indulás után. Gyári navigáció nem rendelhető a kocsihoz, csak utólag beépített két DIN-es szabvány fejegység. Semmilyen vezetéstámogató rendszer nincs a kilencmilliós csúcsmodellben, a kulcs nélküli nyitás-indítás sem megoldott. Mindez azt jelzi, hogy az új Rexton sok szempontból ma is a 2001-es fejlesztésekre épül, az elektronika java része jó 12 éves.)

Vagyis inkább mercis örömöket. A faltól falig majdnem négyet forduló, nagy átmérőjű kormány, az ötfokozatú, a Mercedestől származó klasszikus automata váltó és a nagyon csendes, a világtól elszigetelt kabin a kereklémpás E-osztályban vagy épp a korábbi ML-ekben megtapasztalható hangulatot csempészi a 2013-as Ssangyong Rextonba. Skizofrén, de jópofa az élmény.

Automatával, 4x4-gyel nincs kilencmillió a Rexton. A hasonló méretű Land Cruiser Prado 12 millióról indul (igaz, 190 lóval), automatával 14 millió, minimum

Automatával, 4×4-gyel nincs kilencmillió a Rexton. A hasonló méretű Land Cruiser Prado 12 millióról indul (igaz, 190 lóval), automatával 14 millió, minimum

Hogy ez milyen jó terepen!

A teszthét alatt jó 600 kilométert tekertem a Rextonba, leginkább tempomatos autópálya-üzem, illetve tempós országúti használat mellett. 9,4 liter lett az átlagfogyasztás a kútnál kiszámolva, ami nagyon nem rossz a kocsi méreteihez képest. A 78 literes tankkal egész tisztességes a hatótávolság is. Aszfalton állítólag városban se lehet sokkal 10 fölé tolni a fogyasztást. Terepen persze határ a csillagos ég.

Ha bekapcsoljuk az összkerékhajtást és a felezőt a kormány mellett, bal oldalon található picike forgókapcsolóval (előbbit 70 km/h-ig akár menet közben is, utóbbit szigorúan csak álló helyzetben), a 25,5 centis hasmagassággal már neki is vághatunk az ingoványnak. A puha, hosszú áttételezésű, nagyobb kövek, nyomvályúk ütéseit is kezelhetően továbbadó kormánnyal, az automata váltóval kuplungszag nélkül, megállíthatatlanul tör előre a Ssangyong bármilyen terepen. Kivéve, ha mindkét tengelyen elforog egy-egy kerék. Differenciálzár nincs a kocsiban se elöl, se hátul, ezzel azért számolni kell.

Érdekes, de a kézi váltós verzió picit alacsonyabb az automatánál. Ezekben ugyanis hátul nem 8-8 lengőkaros, a klasszikus merevtengelynél persze sérülékenyebb, de összehasonlíthatatlanul pontosabb, komfortosabb futómű van a kocsi alatt, csak 5-5 lengőkaros, primitívebb verzió. Elől ugyanaz a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés van minden Rextonon.

A független felfüggesztés hátul 8-8 lengőkarral sérülékenyebb a klasszikus merev tengelynél, de országúton sokkal stabilabb vele a Rexton

A független felfüggesztés hátul 8-8 lengőkarral sérülékenyebb a klasszikus merev tengelynél, de országúton sokkal stabilabb vele a Rexton

Hogy ez milyen olcsó!

Akár már hétmillió forint alatt lehet új Ssangyong Rextonunk, de ez a kocsi nagyon nem az a kocsi lesz, mint ez a fehér itt a képeken. Ennyiért hátsókerék-hajtású, textilkárpitos, kézi váltós, de már hétüléses  Rextont kapunk, 16-os kerekekkel, és terheletlenül az első hóban szinte biztos mozgásképtelenséggel.

A fehér autó bőrkárpittal, 4×4-gyel, Mercedes-féle automatával, elektromosan állítható, a vezető alatt memóriás első ülésekkel, elöl-hátul ülésfűtéssel, automata klímával és 18-as kerekekkel nincs kilencmillió forint. Ami nem sok, a klasszikus terepjáró kategóriatársakkal szemben sem, de a hétüléses nagy SUV-okkal szemben sem:

A fullos Rexton és hasonló tudású automata, 4×4-es, hétüléses konkurensei, listaáron
Ssangyong Rexton 2.0 XDI DLX Plus 4×4 aut. (155 LE)* 8 989 000 Ft
Toyota Land Cruiser Prado 3.0 D-4D VX aut. (190 LE) 15 840 000 Ft
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Warrior aut. (200 LE)* 13 090 000 Ft
tHyundai Santa Fé 2.2 CRDi Style aut. 7 sz. (197LE) 11 799 000 Ft

Ez hát a Ssangyong (magyarul:Ikersárkány) Rexton. A fura, máig idegenül csengő név és a márkaismertség totális hiánya miatt nálunk kevesen veszik számításba ezt a modellt, ha nagy terepjárót keresnek. Pedig, he nem kell a 155-nél több lóerő és le tudunk mondani a korszerű elektronikus szolgáltatásokról, már csak a konkurenciához képest nagyon kedvező ár miatt is kötelező egy próbakört csapni a kocsival döntés előtt. Ennyi bizalmat már régen kivívott magának a koreai autóipar más, ismertebb márkáival.

Mellette – Ellene
  • Remek ár/érték arány
  • Lehengerlő megjelenés
  • Jó terepjáró képességek
  • Csendes, tágas, kényelmes kabin
  • Kicsi, de erős motor
  • Presztízshiány, vélhetően magas értékvesztés
  • Korszerűtlen extralista
  • Bizonytalan tudású sofőr alatt veszélyes lehet
Mennyire tetszik az új óriás-Ssangyong?
átlag
8.00
szavazat
55
Mennyire tetszik az új óriás-Ssangyong?