Röviden – Volvo S60 T6 |
Mi ez? |
Négyajtós, ötüléses, középkategóriás prémium szedán |
Mit tud? |
Elegáns megjelenésű, minőségi kivitelű utazóautó sportos beütésekkel |
Mi az ára?
|
A 306 lóerős T6-os motorral 11 300 000 forinttól indul |
Kinek jó? |
Az erős és szép autók kedvelőinek, akik nem ragaszkodnak a német márkákhoz |
A jelzés megmaradt. De csak az. Továbbra is T6-osnak hívják a Volvo legerősebb benzinmotorját, csakhogy a T betű után következő szám ezen túl csak jelképes. Csak azt jelzi, hogy a motorsorozat csúcsával van dolgunk, viszont a hengerek tényleges számához semmi köze.
Amint azt már a D4-es dízelmotorral kapcsolatban kifejtettük, a Volvo vadonatúj padlólemez, illetve építőkészlet kialakításán fáradozik – hasonlón, mint amivel például a VW konszern és a Mazda kirukkolt, és amit többek között a BMW és a Mercedes is fejleszt, és ennek részeként új motorcsaládot hoz létre. A távlati cél a márkaidegen, azaz a Ford és Peugeot motorok száműzése, és új, takarékos és környezetbarát motorok csatasorba állítása.
Egyenmotor
Elsőként egy kétliteres, négyhengeres egyenmotorral álltak elő, amelyből dízel és benzines kivitelben egyaránt négy-négy teljesítményszintet alakítanak ki. Dízelből, amint azt korábbi cikkünkben jeleztük, a második legnagyobb teljesítményű változatot, a D4-est dobják elsőként piacra (a többi a D2, a D3 és a D5 jelzést viseli), benzinesből azonban egyenesen a csúcsmodell, a 306 lóerős és 400 Nm nyomatékú T6-os érkezik elsőnek – a T5-ös, a T4-es, és a T3-as előtt. A T5-ös teljesítménye 245 lóerő, nyomatékmaximuma 380 Nm, a T4-esé 190 lóerő és 330 Nm, a T2-esé 151 lóerő és 270 Nm.
Öthengerese mellett a hathengeres motorját is örökre száműzte autói gépházteteje alól a Volvo. Az eddigi háromliterest felváltó új, kétliteres, négyhengeres motor kompresszorral és turbóval erősít.
Öthengerese mellett a hathengeres motorját is örökre száműzte autói gépházteteje alól a Volvo. Az eddigi háromliterest felváltó új, kétliteres, négyhengeres motor kompresszorral és turbóval erősít.
Fotó megosztása:
Hátulról is jól mutat az S60-as, jól áll neki az új rejtett kipufogó is. Háromféle rugózás, kényelmes, sportos és adaptív választható. A 306 lóerős T6-oshoz inkább a két utóbbi illik
Hátulról is jól mutat az S60-as, jól áll neki az új rejtett kipufogó is. Háromféle rugózás, kényelmes, sportos és adaptív választható. A 306 lóerős T6-oshoz inkább a két utóbbi illik
Fotó megosztása:
Ebben a felül fekete, alul világos kivitelben különösen elegáns a S60-as belseje. A központi kijelző kicsi és idejétmúlt, a TFT műszerfal viszont előremutató. Hasonlót a német konkurencia csak a legnagyobb típusaiban kínál
Ebben a felül fekete, alul világos kivitelben különösen elegáns a S60-as belseje. A központi kijelző kicsi és idejétmúlt, a TFT műszerfal viszont előremutató. Hasonlót a német konkurencia csak a legnagyobb típusaiban kínál
Fotó megosztása:
lehet, hogy az ülőlap lehetne egy kicsit hosszabb, de egyébként remekbe szabott az ülés. Tart is, kényelmes is
lehet, hogy az ülőlap lehetne egy kicsit hosszabb, de egyébként remekbe szabott az ülés. Tart is, kényelmes is
Fotó megosztása:
Nagy gondot fordítanak a részletek kidolgozására is - jól látszik ez az ajtó kivitelén is
Nagy gondot fordítanak a részletek kidolgozására is - jól látszik ez az ajtó kivitelén is
Fotó megosztása:
Normál és Sport programban, valamint kézi üzemmódban is használható a finoman kapcsolgató és gyors nyolcfokozatú Aisin (japán) automataváltó. Kézi üzemmódban a karral és immár kormány mögötti fülekkel is kapcsolgathatunk
Normál és Sport programban, valamint kézi üzemmódban is használható a finoman kapcsolgató és gyors nyolcfokozatú Aisin (japán) automataváltó. Kézi üzemmódban a karral és immár kormány mögötti fülekkel is kapcsolgathatunk
Fotó megosztása:
Most már van váltófül, érthetetlen, hogy a gyár által sportos modellnek szánt S60-asba miért csak a fazonigazítás során, és miért nem eleve tették be
Most már van váltófül, érthetetlen, hogy a gyár által sportos modellnek szánt S60-asba miért csak a fazonigazítás során, és miért nem eleve tették be
Fotó megosztása:
Gombbal nyitható a tanksapka-fedél és a csomagtartó. A végtelen számú vezetést segítő rendszerek (adaptív tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető, holttér figyelő, koccanásgátló rendszer, stb.) egy része a kormányról, a másik része menüből kapcsolható ki- és be
Gombbal nyitható a tanksapka-fedél és a csomagtartó. A végtelen számú vezetést segítő rendszerek (adaptív tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető, holttér figyelő, koccanásgátló rendszer, stb.) egy része a kormányról, a másik része menüből kapcsolható ki- és be
Fotó megosztása:
Csak azért látszik bőségesnek a helykínálat, mert én kicsi vagyok. Kiskamaszoknak azért bőségesen elegendő
Csak azért látszik bőségesnek a helykínálat, mert én kicsi vagyok. Kiskamaszoknak azért bőségesen elegendő
Fotó megosztása:
Nemhogy kamionok, hanem a legtöbb konkurens befogadóképességével sem vetekedhet az S60-as 430 literes, szűk nyíláson át megpakolható csomagtartója
Nemhogy kamionok, hanem a legtöbb konkurens befogadóképességével sem vetekedhet az S60-as 430 literes, szűk nyíláson át megpakolható csomagtartója
Fotó megosztása:
A hátsó ülések háttámláit viszont hátulról, a csomagtartó felől is előre lehet hajtani
A hátsó ülések háttámláit viszont hátulról, a csomagtartó felől is előre lehet hajtani
Fotó megosztása:
Íme az integrált kipufogócsövek. Elegáns megoldás, Amerikában - a Volvók - egyik legnagyobb piacán, nyilván értékelni fogják
Íme az integrált kipufogócsövek. Elegáns megoldás, Amerikában - a Volvók - egyik legnagyobb piacán, nyilván értékelni fogják
Fotó megosztása:
Toronymerevítő is van az S60-asban. A Volvo legsportosabb, R sorozatából érkezett
Toronymerevítő is van az S60-asban. A Volvo legsportosabb, R sorozatából érkezett
Fotó megosztása:
A motorháztető külseje helyett alá rejtették a szélvédőmosó fúvókákat. Ügyes és elegáns megoldás ez is
A motorháztető külseje helyett alá rejtették a szélvédőmosó fúvókákat. Ügyes és elegáns megoldás ez is
Fotó megosztása:
Nemcsak a motoron, hanem a motorháztetőn is van hangtompító réteg. Nem is hallani a motort még fordulaton sem nagyon. De lehet, hogy nem is baj, mert szívbemarkoló hathengeres ária helyett négyhengeres zúgást hallani
Nemcsak a motoron, hanem a motorháztetőn is van hangtompító réteg. Nem is hallani a motort még fordulaton sem nagyon. De lehet, hogy nem is baj, mert szívbemarkoló hathengeres ária helyett négyhengeres zúgást hallani
Fotó megosztása:
Két liter, négy henger, közvetlen benzinbefecskendezés, egy turbó és egy kompresszor. A legnagyobb teljesítmény 306 lóerő 5700/percnél, a legnagyobb forgatónyomaték 400 Nm 2100 és 4500/perc között
Két liter, négy henger, közvetlen benzinbefecskendezés, egy turbó és egy kompresszor. A legnagyobb teljesítmény 306 lóerő 5700/percnél, a legnagyobb forgatónyomaték 400 Nm 2100 és 4500/perc között
Fotó megosztása:
Kis fordulaton a kompresszor tölti a hengereket a turbó kompresszorházán keresztül, nagy fordulaton a turbó a kompresszor megkerülésével szívja a levegőt
Kis fordulaton a kompresszor tölti a hengereket a turbó kompresszorházán keresztül, nagy fordulaton a turbó a kompresszor megkerülésével szívja a levegőt
Fotó megosztása:
Roots típusú, Eaton gyártmányú kompresszor. Ékszíj közbeiktatásával kap hajtást a főtengelyről, de elektronikus vezérlésű kuplungja is van, így igény szerint kapcsolható ki, vagy be
Roots típusú, Eaton gyártmányú kompresszor. Ékszíj közbeiktatásával kap hajtást a főtengelyről, de elektronikus vezérlésű kuplungja is van, így igény szerint kapcsolható ki, vagy be
Fotó megosztása:
Hátulról is jól mutat az S60-as, jól áll neki az új rejtett kipufogó is. Háromféle rugózás, kényelmes, sportos és adaptív választható. A 306 lóerős T6-oshoz inkább a két utóbbi illik
Kis változtatással mind a négy benzinmotor motortömbje ugyanaz, amit bizonyít a hengerek azonos távolsága (91 mm), furata (82 mm), és lökete (93,2 mm) – ami egyébként a dízelekével is megegyezik. (Így egy soron készülhetnek a dízel- és a benzinmotorok.) A kis különbség a főtengelycsapágyak és ebből következően a főtengelyek mérete. A két, nagyobb teljesítményű kivitelbe olyan ? masszívabb – főtengelyt szerelnek, amelynek a főcsapjai és a forgattyúkar-csapjai is nagyobb átmérőjűek.
Ennek megfelelően a T5-ösben és a T6-osban a hajtókarok és a dugattyúk is erősebbek, ami persze kívül nem nagyon látszik. Az viszont eléggé feltűnő, főleg, ha önmagukban látjuk a motorokat, hogy a három kisebb teljesítményű verzió mindegyikének négy hengerébe egy-egy turbófeltöltő nyomja be a levegőt. A T6-osnál ellenben kicsit komplikáltabb a helyzet, annál a Borg-Warner turbó mellett egy Roots típusú (és Eaton gyártmányú) kompresszor is kiveszi a részét a lélegeztetés lélekszakasztó munkájából.
Együtt működnek
Ez a megoldás, mármint, hogy egy turbó és egy kompresszor is tölt egy motort, nem újkeletű. Ilyet használt a Volkswagen is korábban az 1.4 TSI motorjához, ugyanabból kiindulva, mint a Volvo. Kis fordulaton a késedelem nélkül reagáló, és a töltőnyomást mindig készenlétben tartó kompresszor tölt, nagyobb fordulaton pedig a turbó. A Volvo új, T6-os motorjánál ez a határfordulatszám 3500/perc, ennél váltja fel a turbó a kompresszort.
Ebben a felül fekete, alul világos kivitelben különösen elegáns a S60-as belseje. A központi kijelző kicsi és idejétmúlt, a TFT műszerfal viszont előremutató. Hasonlót a német konkurencia csak a legnagyobb típusaiban kínál
Ez így jól hangzik, azonban tegyük hozzá, hogy a VW már felhagyott ezzel a fajta kettős feltöltéssel, az új 1.4 TSI-ket egyetlen turbó tölti és kész. Az indok ugyanaz volt, mint a csak kompresszoros feltöltés esetében: a kompresszor drága, és a hatásfoka rosszabb, mint a turbóé. A Volvo mégis bevállalta, és amikor ezt felemlegettem a T6-os fejlesztéséért felelős Jörgen Brynne úrnak, azt válaszolta, minden megoldást kipróbáltak, és ez mutatkozott a legjobbnak. Még a két turbós, lépcsős feltöltéshez képest is.
Igaz, ami igaz, a turbós-kompresszoros feltöltés – karöltve a közvetlen benzinbefecskendezéssel – nálam kiválóra vizsgázott. Az új T6-os motor még az új, nyolcfokozatú Aisin automatikus sebességváltó és a motor legeslegtakarékosabb programjainak a bekapcsolása mellet is jobban húzott ugyanazon a kanyargós hegyi útvonalon és ugyanazoknál a sebességeknél, mint a korábban próbált dízel D4-es, amely ugyanott csak kapkodott a levegő után.
Nagyon megy
Ha pedig először kikapcsoltuk az ECO+ programot, majd a választókart is áthúztuk D-ből S-be, az olyan volt, mintha egyre több olajat öntenénk a tűzre. A T6-os egyre vehemensebben válaszolt a gázadásra, az S60-as pedig egyre vadabbul rontott neki az útnak. Ha a fordulatszámmérő mutatója elhagyta a bűvös 3500-as értéket, akkor minden gázpedálpöccintést barátságos hátbavágás követte, jelezve, hogy az erő velünk van!
Normál és Sport programban, valamint kézi üzemmódban is használható a finoman kapcsolgató és gyors nyolcfokozatú Aisin (japán) automataváltó. Kézi üzemmódban a karral és immár kormány mögötti fülekkel is kapcsolgathatunk
Kicsit talán túlzottan is, mert ha jól lenyomtuk a gázpedált, és elszabadult a D4-es dízelmotoréval egyező nagyágú, 400 Nm nyomaték akkor elég volt a legkisebb egyenetlenség is az úton, hogy a hajtási befolyás (torque steer) határozottan megjelenjen a kormányon. Ez egyenesben sem nagy öröm, hiszen jobban meg kell fogni a kormányt, és a megjelenő erőhatás rontja a többi hatás érezhetőségét, de kanyarban még kevésbé hasznos, ahol például a tapadásról lenne jó információkhoz jutni.
Ajaj!
A T6-os másik hátrányos következményét valószínűleg mindenki sejti: a fogyasztás. A gyári adat szerint átlagban 6,4 litert fogyaszt 100 kilométeren a T6-ossal hajtott S60-as, de ilyen számnak még a közelében sem járt a fedélzeti számítógép kijelzője. Tíznél nagyobb számokat annál lelkesebben mutatott, ebben azonban biztos benne volt a hegyi szerpentin és az erőpróbák hatása.
Az is igaz, hogy sík útra érve és tempomattal autózva drasztikusan csökkenni kezdett a kijelzett érték, vagyis nem kizárt, hogy civilizált vezetés mellett 10 liter alatti értékek is kihozhatók. Erről azonban majd csak a hazai tesztek során győződhetünk meg. Szemben az 5,9 másodperces 0-100 km/h közötti sprintadattal és a 230 km/órás végsebességgel, ami a próbaút tapasztalatai alapján nagyon is hihetőnek tűnik.
Toronymerevítő is van az S60-asban. A Volvo legsportosabb, R sorozatából érkezett
Leszámítva a hajtási befolyást és az egyelőre kérdéses fogyasztást, az összbenyomás nagyon kedvező. A motor őserővel húz, a váltó mindig megtalálja és gyorsan iktatja be a megfelelő fokozatot, a kormány (kivéve a hajtási befolyást) és a fék is jó. A könnyebb motor miatt a T6-os majdnem semlegesen veszi az íveket, így remekül lehet gyorsan kanyarodni vele. Egyedül az ember-gép kommunikáción, vagyis a visszajelző képességen lehetne egy kicsit javítani.
Egy kis kozmetika
Ez ugyanis nem változott az idén történt fazonigazítás ellenére sem, amelynek során új, elegánsabb hűtőrácsot kapott az S60-as, elrejtették a szélvédő-mosó fúvókákat, hátul pedig a lökhárító aljába integrálták a kipufogócsöveket. Ez is elegánsabb így. Belül néhány anyag és színkombináció új. Nem változott viszont az, hogy hátul szűkebb a konkurenseknél a tér, nem túl nagy a csomagtartó, míg a fordulási kör átmérője nagyobb a kelleténél.
Nemcsak a motoron, hanem a motorháztetőn is van hangtompító réteg. Nem is hallani a motort még fordulaton sem nagyon. De lehet, hogy nem is baj, mert szívbemarkoló hathengeres ária helyett négyhengeres zúgást hallani
Majdhogynem felesleges volt hozzányúlni a kidolgozási és az anyagminőséghez, mert az eddig is a kategória legjobbjaival volt egy szinten (most meg még inkább). Jók az új első sportülések is, mert nagyszerűen tartanak és kényelmesek, és elöl a térkínálattal sincs gond. Továbbá jópofa a változtatható grafikájú, TFT műszerblokk, bár nekem a három változatból csak egy tetszik igazán.
Ütőképesnek tűnik az új motorgarnitúra (a fogyasztást még feltétlenül ellenőrizni kell!), amivel ismét közelebb kerül a Volvo ahhoz, hogy megszorongassa a német prémiumgyártókat. És újabb lépésként, néhány éven belül jön az új padlólemez, illetve építőkészlet. Izgalmas időszak előtt állunk.
Mellette – Ellene |
- elöl jó helykínálat, kényelmes ülések
- egyéni hangulatú, jó minőségű utastér
- jó menetteljesítmények
- gyorsan és puhán váltó automata
- rengeteg biztonsági extra
- alapvetően jó irányíthatóság
|
- hátul szűk utastér
- kis csomagtartó
- nagy fordulókör
- körülményes médiarendszer
- hajtási befolyás
- korlátozott kilátás
|
Szerinted mennyire válik be a Volvo négyhengeres, turbós-kompresszoros benzinmotorja?
Szerinted mennyire válik be a Volvo négyhengeres, turbós-kompresszoros benzinmotorja?