Röviden – Citroën Grand C4 Picasso, 2013 | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt egyterű, óriási csomagtérrel, ügyesen variálható, imádni való belsővel |
Mit tud? | Tágas, kényelmes, takarékos |
Mibe kerül? | 5 090 000-től 8 590 000 forintig tart az árlista, az 550 ezer forintos kedvezménnyel |
Kinek jó? | Aki nem a vezetés élményéért autózik, hanem az utazás öröméért |
Nem sokkal a normál méretű C4 Picasso után – a hazai teszt itt olvasható róla – megérkezett a Grand C4 Picasso kivitel is. A merész külső és a hightech belső mellett a hangsúly ezúttal a moduláris padlólemeznek hála a könnyen és olcsón kivitelezhető hosszított karosszérián, illetve a motorháztető alatt dolgozó, különösen tiszta üzemű, Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát teljesítő dízelmotorokon van.
Forma
Lehet vele vitatkozni, de szerintem jól néz ki ez a fura, kissé pufók külső. Van, aki szerint egy négykerekű Robotzsaru az új C4 Picasso, mások a szintén megosztó – mégis szépen fogyó – Nissan Juke-hoz hasonlítják a megszokotthoz képest felcserélt logikájú lámpatestek miatt. Szerintem szimplán érdekes, és mindig jó látni, hogy van aki mer teljesen más pofát mutatni, mint ami a megszokott. Aztán ez vagy bejön, vagy a következő ráncfelvarrásnál gyorsan újra kell rajzolni valamit. Esetleg az egészet. Én mindenesetre drukkolok neki, amúgy meg ennél az autónál a forma nem is annyira lényeges, mert úgyis a belső értékei fogják eladni. Pedig a külső sem rossz, menő az autó szélein végigfutó tetősín-szerű vonal, a több dimenziós, C-alakú hátsó lámpa meg határozottan klassz lett.
Bár az új Grand C4 Picasso hossza centire megegyezik a korábbi változatéval, a megnyújtott tengelytáv miatt – 2,84 méteres lett, amely 11 centivel hosszabb az elődénél – mégis tágasabb és jobban variálhatóvá vált a belső tér. Szintén a EMP2 fantázianevű padlólemez javára írható, hogy a formatervezők rövidebb túlnyúlású kasztnit álmodhattak az autónak, amelyben még a motornak is több hely jutott.
Videón a boldog Citroënes család, amelyben anya elszunnyad, apa meg nem szeret parkolni:
a videó a hirdetés után indul
Üveghegy
A Citroën háza táján sohasem fukarkodtak az üveggel, de ez a modell minden más típusra ráver a maga 5,7 négyzetméternyi üvegfelületével, amely kisebb egy körablakos Setra busznál. Ennek hála a belső olyan, mintha üvegbuborékban ülnénk. Világos, barátságos, szellős. Jóféle, puha anyagok ölelik körbe az utasokat, elöl masszázsfunkciós ülés, jobboldalon pedig elektromosan előcsalogatható lábtámasz teszi elviselhetővé a leghosszabb autózást is. Igaz, az ülések ezek nélkül is roppant kényelmesek, külön jó pontot ér a rafinált fejtámla, amely nem hagyja lebicsaklani a mélyen alvó utas fejét sem. A második sorban lehajtható, világítással is ellátott színezésre, szalonnázásra is alkalmas asztalkák, vagy éppen az első ülések fejtámlájába épített képernyők segítenek lekötni a kiskorúakat a hosszabb autózások alatt.
Persze nem lehetne igazi francia autó, ha a fejedelmi tér és az ízléses belső mellé nem járna valami elektronikus varázslat is. De persze jár. Hagyományos műszerfal helyett a kipróbált járgányokban 7 és 12 colos óriási kijelzők látják el ezt a feladatot. A kisebb érintőképernyő, a legtöbb beállítást is ezen lehet elvégezni. Nagy kár, hogy a hőmérséklet-beállításhoz is be kell kukkantani a menübe. Hiába trendi annyira a letisztult, szinte gombmentes belső, azért ez a funkció megérne egy saját, igazi gombot, vagy tekerőt. A személyre szabható képernyő viszont remek dolog, nem is értem, miért gyártanak még mást. A grafika szép, a működés kellően gyors, csupán a menü logikája nehezen követhető.
Csomagtartó
Az autó raktere 69 literrel múlja felül a korábbi változatét, így mostantól 645 liternyi – a második széksor egyesével, 15 centis távon tologatható üléseinek előretolásával 700 liternyi – helyet lehet csomagokkal megtölteni. Méghozzá az átlagtól alaposan eltérő kiterjedésű darabokkal is. Széltében 1,17 míg hosszában – lehajtott háttámlájú anyósüléssel – 2,75 méter a határ. Emellett az utastérben is megvannak azok a mókás rekeszek, amelyeket megszokhattunk. Akad a padlóban, a két első ülés között, illetve a kesztyűtartó mellett a középkonzolba is jutott egy kis rekesz, 230 voltos csatlakozóval megspékelve.
Elektronikus vezetőtámogató rendszerek nélkül ma már létezni sem lehet, így a Grand C4 Picasso is rendesen odafigyel a benne utazókra. Intelligens, a beállított követési távolságot tartó tempomat – sajnos fékezni csak motorfékkel tud – ütközés előjelző – három fokozatban figyelmeztet, vizuálisan, hanggal és az öv megfeszítésével. Az öv rángatását amúgy is szereti a Grand 4C Picasso, a sávtartó is így figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül kóvályog át a másik sávba. Automata távolsági fény kapcsolgató, holttérfigyelő, és parkolóautomata is rendelhető bele.
Motor
A Grand C4 Picassókat az új, roppant takarékos és mindenekelőtt tiszta üzemű dízelmotorokkal próbáltuk, hatfokozatú manuális, majd automatikus váltóval. Utóbbi igazi automatikus darab, nem robotizált, így könnyű volt megszeretni, de a kéziváltó is tisztességesen működik, legfeljebb a fokozatok kiosztása nem tűnik igazán szerencsésnek, gyakran kell visszaváltogatni, pedig a 150 lóerőnek elégnek kellene lennie.
De nemcsak a motor és a bonyolult, katalizátorral, részecskeszűrővel, AdBlue befecskendezéssel megbolondított kipufogórendszer járul hozzá a kisebb környezeti terheléshez, hanem a masszív fogyókúra is. A korábbi verziónál 100 kg-mal lett könnyebb a Grand C4 Picasso, amelyből 60 kg a nagyszilárdságú acélokból készülő padlólemez érdeme, 40 pedig az optimalizált karosszériának, és az új anyagok – aluminium, kompozit – használatának köszönhető.
Az új BlueHDi 150 fantázianevű motor valamivel morgósabbnak tűnik, mint vártuk, de kellően erős, az automata váltóval pedig kifejezetten élvezetes, kényelmes darab, ha hosszabb, unalmas autózásra ítéltettünk. A kasztni kanyarban hajlamos bedőlni, de mit is várunk egy katedrálisra is elegendő, nehéz üveggel a fejünk fölött. Csodák nincsenek, igaz, a Grand C4 Picasso nem is száguldásra, élvezetes vezetésre termett. Helyette inkább az utastér többi 4-6 tagjának kínál egy-egy sodrós kanyarnál jóval hosszantartóbb és komolyabb élményeket, egész a végállomásig.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|