Röviden – Peugeot 308, 2014-es modell |
Mi ez? |
Ötajtós, ötüléses, alsó középkategóriás személyautó, francia Golf |
Mit tud? |
Kiváló futómű, józan, hétköznapi használatra ideális motorok, lehengerlő minőségérzet, ragyogóan tiszta dizájn |
Mi az ára?
|
4,3 millióról indul a háromhengeres szívómotorral |
Kinek jó? |
Kompakt kategóriában, Magyarországon bárkinek, mindenkinek |
A Volkswagen a Golffal fogta magát, és a 2013-as modellévben a kompakt kategóriában feltette a lécet valahova a Kismedve és a Fiastyúk közé. Egy percig sem volt vitás a bemutató után, hogy ez a kocsi lesz az Év Autója, a konkurensek csak bámultak leesett állal. De ahogy telik az idő, egyre többen veselkednek neki sikerrel a léc a megugrásának.
A Toyota például annyiért adja a kategóriában máig unikális hibrid Aurist, durván kistafírozva extrákkal, amennyiért csak nagyon fapados dízel Golf jár. A Mazda kétliteres, remek vezetési élményt kínáló új 3-as modellel támad. A Peugeot pedig csinált egy nagyon-nagyon jó autót, ami majdnem Golf, csak egy kicsit franciább.
Összességében egyszerű, részleteiben érdekes a forma
Összességében egyszerű, részleteiben érdekes a forma
Fotó megosztása:
Elődjénél rövidebb és alacsonyabb, de nagyobb tengelytávon
Elődjénél rövidebb és alacsonyabb, de nagyobb tengelytávon
Fotó megosztása:
145 kilóval könnyebb elődjénél
145 kilóval könnyebb elődjénél
Fotó megosztása:
Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni
Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni
Fotó megosztása:
A 308-as komoly esélyekkel csobbanhat a medencébe, Golf-kategóriában kötelező kipróbálni választás előtt
A 308-as komoly esélyekkel csobbanhat a medencébe, Golf-kategóriában kötelező kipróbálni választás előtt
Fotó megosztása:
5 év vagy 100 ezer km a garancia
5 év vagy 100 ezer km a garancia
Fotó megosztása:
Keskeny fényszórók, PEUGEOT-felirat az oroszlán alatt, ahogy az 508 óta megszokhattuk
Keskeny fényszórók, PEUGEOT-felirat az oroszlán alatt, ahogy az 508 óta megszokhattuk
Fotó megosztása:
LED-es a hátsó lámpa, a piros csíkokba oroszlánkarmokat kell belelátni
LED-es a hátsó lámpa, a piros csíkokba oroszlánkarmokat kell belelátni
Fotó megosztása:
Menő a keskeny felirat az embléma alatt
Menő a keskeny felirat az embléma alatt
Fotó megosztása:
A kilincs egy kisplasztika
A kilincs egy kisplasztika
Fotó megosztása:
Szép a felni, a futómű műszakilag egyszerű, de remekül fungál
Szép a felni, a futómű műszakilag egyszerű, de remekül fungál
Fotó megosztása:
A ködlámpa is egy kis szobor
A ködlámpa is egy kis szobor
Fotó megosztása:
Sajátságos vezetői ergonómia, sok hely elöl a 308-asban
Sajátságos vezetői ergonómia, sok hely elöl a 308-asban
Fotó megosztása:
A 208 és 2008 után a 308-ban is bemutatkozik a gokartkormány
A 208 és 2008 után a 308-ban is bemutatkozik a gokartkormány
Fotó megosztása:
Van, aki sosem bírja megszokni az alacsonyra engedett, picike kormányt - szerintem tök jó
Van, aki sosem bírja megszokni az alacsonyra engedett, picike kormányt - szerintem tök jó
Fotó megosztása:
Kellemesen hosszú áttételezésű a váltó, a hatfokozatú a 115 lovas dízellel 125-nél forog 2000-et
Kellemesen hosszú áttételezésű a váltó, a hatfokozatú a 115 lovas dízellel 125-nél forog 2000-et
Fotó megosztása:
Egymással szembe forognak a mutató, ez elvileg segít az úton tartani a vezető tekintetét
Egymással szembe forognak a mutató, ez elvileg segít az úton tartani a vezető tekintetét
Fotó megosztása:
Gyönyörű a mutató, medálnak elmenne
Gyönyörű a mutató, medálnak elmenne
Fotó megosztása:
Túl sokat bíztak a 9,5 clollos érintőképernyőre, kéne még pár gomb ide-oda
Túl sokat bíztak a 9,5 clollos érintőképernyőre, kéne még pár gomb ide-oda
Fotó megosztása:
A navi képe bántóan egyszerű
A navi képe bántóan egyszerű
Fotó megosztása:
A tolatókamera képe pengeéles
A tolatókamera képe pengeéles
Fotó megosztása:
Végletesen letisztult a középkonzol, ennél azért több gomb kéne ide
Végletesen letisztult a középkonzol, ennél azért több gomb kéne ide
Fotó megosztása:
A fullos verziókban motoros a kézifék, gombos az indítás. Kéne a fenének
A fullos verziókban motoros a kézifék, gombos az indítás. Kéne a fenének
Fotó megosztása:
Az ablakemelő gombok ergonómiailag nem tökéletes helyre kerültek
Az ablakemelő gombok ergonómiailag nem tökéletes helyre kerültek
Fotó megosztása:
A fullos verzióban is csak mechanikusan állítható,. viszont motorosan masszíroz az ülés
A fullos verzióban is csak mechanikusan állítható,. viszont motorosan masszíroz az ülés
Fotó megosztása:
A franciák már rég rájöttek: az üvegtető menő
A franciák már rég rájöttek: az üvegtető menő
Fotó megosztása:
Hátul átlagos a helykínálat, sehol nincs egy Honda Civichez
Hátul átlagos a helykínálat, sehol nincs egy Honda Civichez
Fotó megosztása:
420 liter a szükségkerekes változat csomagtere, valamivel kisebb a teljes pótkerekes (ez látható a képen)
420 liter a szükségkerekes változat csomagtere, valamivel kisebb a teljes pótkerekes (ez látható a képen)
Fotó megosztása:
Nem dől egészen síkba az üléstámla a padlóval
Nem dől egészen síkba az üléstámla a padlóval
Fotó megosztása:
Nem kell kulcs a tanksapkanyitáshoz - de nem is tanksapka-mentes a rendszer, mint a Renault Mégane-nál
Nem kell kulcs a tanksapkanyitáshoz - de nem is tanksapka-mentes a rendszer, mint a Renault Mégane-nál
Fotó megosztása:
Egyelőre a 155 lóerós, 1,6 literes benzines turbó a csúcsmotor
Egyelőre a 155 lóerós, 1,6 literes benzines turbó a csúcsmotor
Fotó megosztása:
Az 1,6 literes turbódízel 92 vagy 115 lóerővel rendlelhető
Az 1,6 literes turbódízel 92 vagy 115 lóerővel rendlelhető
Fotó megosztása:
Összességében unalmas, részleteiben parádés a dizájn
Összességében unalmas, részleteiben parádés a dizájn
Fotó megosztása:
Összességében unalmas, részleteiben parádés a dizájn
Összességében unalmas, részleteiben parádés a dizájn
Fotó megosztása:
Összességében unalmas, részleteiben parádés a dizájn
Összességében unalmas, részleteiben parádés a dizájn
Fotó megosztása:
Erőteljes a LED-menetjelző. A drágább verziókban a fényszóró is LED-es
Erőteljes a LED-menetjelző. A drágább verziókban a fényszóró is LED-es
Fotó megosztása:
Erőteljes a LED-menetjelző. A drágább verziókban a fényszóró is LED-es
Erőteljes a LED-menetjelző. A drágább verziókban a fényszóró is LED-es
Fotó megosztása:
Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni
Élmény vezetni
A futómű egy álom, pedig semmi különös. Elöl pszeudo-MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok – ez a legolcsóbb recept a kategóriában. No de az új 308-as 145 kilót fogyott elődjéhez képest, alacsonyabb is lett, a futóművet pedig alaposan kikönnyítették. Az 1,6 literes dízellel is 1100 kiló alatt maradó autó pillanatnyilag kategóriája legkönnyebbje, a kis tömeg és a gondosan tervezett futómű pedig valóságos csodákra képes. Úgy lépi át az úthibákat az autó, hogy bár a lelkünk előre befogja a szemét, nagyot visít valahol mélyen lenn, de a testünk semmit nem érez a kitüremkedő aknafedélből, éles peremű kátyúból. Fenomenális.
Az 1,6 literes turbós benzinmotort és a szintén 1,6-os HDI-t annyit dicsértük már, hogy nem szorulnak rá további ajnározásra: még mindig szupertakarékosak és szupernyomatékosak. A 0,28-as alaktényezővel a fogyasztásuk is kitűnő.
Bár – részben épp a jó aerodinamika miatt – az új 308-as jóval alacsonyabb, mint elődje, a helykínálattal sincs gond. A hátsó lábtér ugyan jóval szűkebb, mint a kategória éllovasaiban (Honda Civic, kifutott Subaru Impreza), de az utastér azért van akkora, mint ami elvárható a kategóriában. Az alapfelszereltséghez tartozó szükség-pótkerékkel pedig a csomagtartó még annál is nagyobb: 420 literes, ami most a Golf-szegmens egyik legjobb értéke. (Golf: 380 l)
Nem dől egészen síkba az üléstámla a padlóval
Egyszerűen szép
A dizájn – megjárja. Igazi francia extravaganciát, mint mondjuk a dupla csíklámpás új Citroën C4 Picassóval, most ugyan nem kapunk, kapunk viszont egy arányos, szép, minden ízlésnek megfelelő, univerzális formát. A budaörsi sajtótájékoztatón legalább kéttucatszor elhangzott a „letisztult” szó, és vesszek meg, ha az új 308 kívül-belül nem letisztult. Tényleg!
Főleg belül. A középkonzol egy Góbi-sivatag, mindössze egyetlen CD-adagoló nyílással és egy óriási hangerő-szabályzó tekerentyűvel. (Meg még pár gombbal, központi zár, páramentesítő. belső levegő-keringtető.) Az összes funkciót, információt az óriási, 9,5 coll átmérőjű érintőképernyőn hívhatjuk le. Tablet-generáció: welcome!
Sajátságos vezetői ergonómia, sok hely elöl a 308-asban
Gombok helyet érintőképernyő
A BMW követte el először az iparágban azt a hibát, hogy a direkt gombokat menürendszerbe száműzte. Tök logikus, hogy minden egyetlen általános kezelőszervvel működtethető, de amikor először kezdünk kicsit fázni a 308-ban, és rájövünk, hogy egy tekerés vagy gombpöccintés helyett az érintőképernyő különböző szegmenseinek háromszori megérintése kell a hőfokot megemelő manőverhez, hamar elkezdjük gyűlölni a leegyszerűsítés prófétáit. Na mindegy, majd lesz még facelift, a „letisztult” középkonzolon pedig van hely bőven az átmenetileg száműzött gomboknak.
A 208-asban, 2008-asban már látott koncepció is bekerült a 308-ba: icipici a kormánykerék, amit vezetéskor az ölünkbe kell engedni, és felette elnézve láthatjuk a műszereket. Kicsiny újítás, hogy a sebességmérő (bal oldalt) és a fordulatszámmérő (jobb oldalt) csinos kis mutatója egymással szemben mozog. Állítólag ez a kis trükk segít a vezető tekintetét középen, maga előtt, az úton tartani. Megszokható, okos innováció.
Van, aki sosem bírja megszokni az alacsonyra engedett, picike kormányt – szerintem tök jó
A túlzottan leegyszerűsített, valójában a gyakorlatban megbonyolított kezeléssel együtt a 308-as beltere igen hívogató hely. Rendkívüli tömörség, már-már audis egybevan-érzet uralkodik a kabinban. A 7-es Golf, de különösen az aktuális Focus szolgáltatásainak hála ebben a kompakt autóban is elérhető minden, ami pár éve még csak jóval drágább autókhoz volt rendelhető: követőradaros tempomat, holttér-figyelő, ütközés-elkerülő rendszer már most kérhető a kocsihoz, hamarosan parkolóautomata és – állítólag – a duplakuplungos robotváltókkal összemérhető fürgeségű és ultratakarékos automata váltó is lesz a 308-ban.
Egyelőre az alábbi képeken látható motorokkal rendelhető a kocsi:
Jövőre jön az Euro VI-os invázió, 1,2-es, háromhengeres turbóval és AdBlue-adalékos, szupertakarékos, szupertiszta dízelekkel. 100 ezer kilométer illetve öt év garancia vonatkozik a 308-asokra: francia autók ezek, de a legjobb értelemben vett németséggel felvértezve az öldöklő harcra ezen a lassan múzeummá váló, de egyelőre nagyon igényes és gazdag kontinensen.
Összességében nem mondhatunk mást: aki a Golf-kategóriában keres autót magának, ne hagyja ki a tesztvezetést egy 308-assal. Német autó, japán autó, francia autó: lassan egyre megy. A gyártók egyre többet tanulnak egymástól, az új 308-as mindhárom iskolából merített ehhez a remek új modellhez.
Mellette – Ellene |
- Kívül szép
- Belül szép
- Nagy csomagtér
- Jó motorok
- Érdekes, különleges megoldások a műszerfalon
|
- Egyelőre nincs automata váltó
- Hátul épp csak átlagos lábtér
- Érdekes, különleges megoldások a műszerfalon
|
Hány pontot adsz neki tízből?
Hány pontot adsz neki tízből?