Luxus-SUV, pontosabban a BMW szerint SAV: Sport-Activity Vehicle. Akár hét üléssel is kapható
Mit tud?
Tágas, korszerű, szinte minden földi jó kapható hozzá, sokan irigylik
Mibe kerül?
16,6 millió az egyelőre leggyengébb, hathengeres dízellel, 24,9 a hétüléses, 381 lovas X5 M 50d
Kinek jó?
Magyarországon főleg annak, aki láttatni akarja, hogy bejött az élet
Az új X5-ös BMW tulajdonképpen minden szempontból sikeres modellváltás: takarékosabb, okosabb, műszakilag igényesebb a 2014-es kocsi, mint az előd volt. Valahogy mégis fanyar szájízzel adtuk le a slusszkulcsot az osztrák Alpokban tartott sajtóbemutató után. Nem találtunk benne semmit, amiért rajongani lehetne – ez nem csak e sorok írójának véleménye, a többi hivatásos autóbuzi szemében sem láttam csillogást. A 22 mázsás, automata váltós, állandó 4×4-es tesztautókban ugyanis sem érdemi vezetési élményt, sem átütő erejű műszaki újdonságot nem tapasztaltunk.
Hát milyen BMW az, amelyikben 381 lóerővel is nagyobb élmény a hihetetlenül komplex menüben barangolni az óriási képernyőt bámulva az utasülésben, mint a kormányt tekergetni a bal egyben? Ilyen:
Felzárkózott az élvonalhoz
Az új X5-ös 0,31-es cW-értékével kategóriája legáramvonalasabb autója. Rendelhető hozzá aktív hátsó diffi, ami kanyarban az ívkülső kerékre adott extra nyomatékkal kiküszöböli az orrtolást. Hamarosan négyhengeres dízellel, sőt: 4×4 nélküli, csak hátsókerék-hajtással ellátott alapváltozat is készül majd belőle.
Az új kopaszerős-álom
1/65 Az új X5-öst Innsbruck környékén próbáltuk ki, csodaszép alpesi tájakon. Jól illett a luxus-SUV a gazdag környezetbe, a síparadicsomok, pazar falusi szállók világába
Az új X5-öst Innsbruck környékén próbáltuk ki, csodaszép alpesi tájakon. Jól illett a luxus-SUV a gazdag környezetbe, a síparadicsomok, pazar falusi szállók világába
Fotó megosztása:
2/65 Teljesen új modell, nem facelift, de minimális a különbség a kifutó X5-öshöz képest
Teljesen új modell, nem facelift, de minimális a különbség a kifutó X5-öshöz képest
Fotó megosztása:
3/65 Nincs öt méter hosszú az X5 - viszont hat centi híján két méter széles
Nincs öt méter hosszú az X5 - viszont hat centi híján két méter széles
Fotó megosztása:
5/65 Első pillantásra nem lehet megkülönböztetni az elődtől, de a márkaidentitás egyértelmű
Első pillantásra nem lehet megkülönböztetni az elődtől, de a márkaidentitás egyértelmű
Fotó megosztása:
6/65 A képen az M-dizájnos, de csak ("csak") 258 lóerős sima 30d látható. A rendszám magyar, mert ez a kocsi lesz a hivatalos hazai tesztautó is
A képen az M-dizájnos, de csak ("csak") 258 lóerős sima 30d látható. A rendszám magyar, mert ez a kocsi lesz a hivatalos hazai tesztautó is
Fotó megosztása:
7/65 Az első kerék mögötti szellőző valódi rés a kasztnin
Az első kerék mögötti szellőző valódi rés a kasztnin
Fotó megosztása:
9/65 Alapáron xenonlámpa jár dízel X5-ösökhöz, a változó vetítésképű LED-es csodalámpa feláras extra
Alapáron xenonlámpa jár dízel X5-ösökhöz, a változó vetítésképű LED-es csodalámpa feláras extra
Fotó megosztása:
10/65 Úthenger: 275-ös, 20-as kerekek járnak az M optikai csomaghoz
Úthenger: 275-ös, 20-as kerekek járnak az M optikai csomaghoz
Fotó megosztása:
11/65 Felárért hátul légrugós szintszabályzás is kérhető a kocsihoz
Felárért hátul légrugós szintszabályzás is kérhető a kocsihoz
Fotó megosztása:
13/65 275/40 R 20. A hazai átlagautós kocsit vesz egy X5 gumiszett árából
275/40 R 20. A hazai átlagautós kocsit vesz egy X5 gumiszett árából
Fotó megosztása:
14/65 Zseniális érzékkel szervezte a kelet- és közép-európai bemutatót a regionális PR egy - gokartpályára. 2,2 tonna, 4x4, 381 lóerő, hol máshol tapasztalhatnánk ki, mit tud
Zseniális érzékkel szervezte a kelet- és közép-európai bemutatót a regionális PR egy - gokartpályára. 2,2 tonna, 4x4, 381 lóerő, hol máshol tapasztalhatnánk ki, mit tud
Fotó megosztása:
15/65 A gokartpályán az aktív diffis és mezei hajtásláncú X5-öket hasonlítottuk össze. Az aktív diffis jobb
A gokartpályán az aktív diffis és mezei hajtásláncú X5-öket hasonlítottuk össze. Az aktív diffis jobb
Fotó megosztása:
17/65 A hátsó tengelyen két kuplunggal szabályozható az egyes kerekekre jutó nyomaték aránya, a kocsi kitolja magát a kanyarból, sokkal-sokkal gyorsabb és ügyesebb a Dynamic Performance Control nevű cuccal szerelt verzió
A hátsó tengelyen két kuplunggal szabályozható az egyes kerekekre jutó nyomaték aránya, a kocsi kitolja magát a kanyarból, sokkal-sokkal gyorsabb és ügyesebb a Dynamic Performance Control nevű cuccal szerelt verzió
Fotó megosztása:
18/65 Sport+ üzemmódban valódi méreteinél kisebbnek, súlyánál sokkal könnyebbnek érződik az aktív futóműves X5
Sport+ üzemmódban valódi méreteinél kisebbnek, súlyánál sokkal könnyebbnek érződik az aktív futóműves X5
Fotó megosztása:
19/65 Sport+ üzemmódban valódi méreteinél kisebbnek, súlyánál sokkal könnyebbnek érződik az aktív futóműves X5
Sport+ üzemmódban valódi méreteinél kisebbnek, súlyánál sokkal könnyebbnek érződik az aktív futóműves X5
Fotó megosztása:
21/65 Közúton nyugalmas, biztonságos batár az autó, a nagy teljesítmény és a bődületes nyomaték sem inspirál száguldozásra
Közúton nyugalmas, biztonságos batár az autó, a nagy teljesítmény és a bődületes nyomaték sem inspirál száguldozásra
Fotó megosztása:
22/65 Sok-sok milliós flotta, de úgy istenigazából nem pörgött fel a szívünk, mikor megláttuk a kocsikat a reptéri parkolóban
Sok-sok milliós flotta, de úgy istenigazából nem pörgött fel a szívünk, mikor megláttuk a kocsikat a reptéri parkolóban
Fotó megosztása:
23/65 10,25 coll átmérőjű kijelző, kiemelkedő csipogós Bang & Olufsen high-end hifi
10,25 coll átmérőjű kijelző, kiemelkedő csipogós Bang & Olufsen high-end hifi
Fotó megosztása:
25/65 A háromküllős kormány jelzi a sportosságot. Sportosság, haha, egy 22 mázsás fél-terepjáróban
A háromküllős kormány jelzi a sportosságot. Sportosság, haha, egy 22 mázsás fél-terepjáróban
Fotó megosztása:
26/65 Elképesztően széles a kabin, a helykínálat és az anyagminőség egyaránt ízig-vérig prémiumkategóriás
Elképesztően széles a kabin, a helykínálat és az anyagminőség egyaránt ízig-vérig prémiumkategóriás
Fotó megosztása:
27/65 A nyolcfokozatú automata váltó finoman és gyorsan vált, de padlógázra hosszasan gondolkodik az erőátvitel, mire megjön a hátbavágás
A nyolcfokozatú automata váltó finoman és gyorsan vált, de padlógázra hosszasan gondolkodik az erőátvitel, mire megjön a hátbavágás
Fotó megosztása:
29/65 A hátsó pótülések 150 centis testmagasságig használhatók, gyerekfuvarozásra suliba megteszik
A hátsó pótülések 150 centis testmagasságig használhatók, gyerekfuvarozásra suliba megteszik
Fotó megosztása:
30/65 40:20:40% arányban dönthető a támla
40:20:40% arányban dönthető a támla
Fotó megosztása:
31/65 650-ről 1870 literre bővíthető az X5 csomagtere
650-ről 1870 literre bővíthető az X5 csomagtere
Fotó megosztása:
33/65 1,3 millió kelt el eddig az 1999 óta gyártott X5-ösből
1,3 millió kelt el eddig az 1999 óta gyártott X5-ösből
Fotó megosztása:
34/65 Három turbó a legerősebb dízelmotoron - viszont csak négy henger a hamarosan érkező leggyengébben
Három turbó a legerősebb dízelmotoron - viszont csak négy henger a hamarosan érkező leggyengébben
Fotó megosztása:
35/65 Újdonságok: vitorlázó (szabadon guruló) funkció, a sebességkorlátozás előtt lassításra figyelmeztető üzenet a kisebb fogyasztásért
Újdonságok: vitorlázó (szabadon guruló) funkció, a sebességkorlátozás előtt lassításra figyelmeztető üzenet a kisebb fogyasztásért
Fotó megosztása:
37/65 Csodás képet ad a 10,25 collos kijelző
Csodás képet ad a 10,25 collos kijelző
Fotó megosztása:
38/65 A kis képernyő látványosabb dolgokat mutat, mint az út
A kis képernyő látványosabb dolgokat mutat, mint az út
Fotó megosztása:
39/65 ECO PRO üzemmód a takarékosságért. Nekünk azért nemigen esett be 12 liter alá a fogyasztás a teszten a gyengébb dízellel sem
ECO PRO üzemmód a takarékosságért. Nekünk azért nemigen esett be 12 liter alá a fogyasztás a teszten a gyengébb dízellel sem
Fotó megosztása:
41/65 Műholdkép a naviban
Műholdkép a naviban
Fotó megosztása:
42/65 Világkörüli útvonaltervezés?
Világkörüli útvonaltervezés?
Fotó megosztása:
43/65 12,3 liter volt a legkisebb érték, amit a számítógépen láttunk
12,3 liter volt a legkisebb érték, amit a számítógépen láttunk
Fotó megosztása:
45/65 Menüből állítható a csomagtér-ajtó nyitásának magassága
Menüből állítható a csomagtér-ajtó nyitásának magassága
Fotó megosztása:
46/65 A tolatókamera képe pengeéles
A tolatókamera képe pengeéles
Fotó megosztása:
47/65 Terepjárásra is alkalmas kocsinál jól jön a dőlésszög-mérő
Terepjárásra is alkalmas kocsinál jól jön a dőlésszög-mérő
Fotó megosztása:
49/65 A bal hátsó keréken van a nagy erő, közben a grillrácson sülő X5 alatt a dőlésszögeket láthatjuk
A bal hátsó keréken van a nagy erő, közben a grillrácson sülő X5 alatt a dőlésszögeket láthatjuk
Fotó megosztása:
50/65 Klasszikus négyórás műszerblokk, igazi mutatókkal. Inkább prémium, mint az LCD-s ál-műszerek (amilyet Jaguarokban, Land Roverekben és bizony BMW-kben is látni manapság)
Klasszikus négyórás műszerblokk, igazi mutatókkal. Inkább prémium, mint az LCD-s ál-műszerek (amilyet Jaguarokban, Land Roverekben és bizony BMW-kben is látni manapság)
Fotó megosztása:
51/65 Ennyit forog 130-nál 8-asban, ennyit eszik az 50d
Ennyit forog 130-nál 8-asban, ennyit eszik az 50d
Fotó megosztása:
53/65 A Bang & Olufsen parasztvakító, kiemelkedő csipogója
A Bang & Olufsen parasztvakító, kiemelkedő csipogója
Fotó megosztása:
54/65 Sötétben klasszikus narancsvörös újkori BMW-s a hangulat
Sötétben klasszikus narancsvörös újkori BMW-s a hangulat
Fotó megosztása:
55/65 Színváltós hangulatfény az ajtóban és a műszerfalban
Színváltós hangulatfény az ajtóban és a műszerfalban
Fotó megosztása:
57/65 Színváltós hangulatfény az ajtóban és a műszerfalban
Színváltós hangulatfény az ajtóban és a műszerfalban
Fotó megosztása:
58/65 560 Nm-t tud a 30d, 740-et az 50d. Az a fura, hogy alig érezni a különbséget, csak nagy tempóról, mondjuk 180-ról lepadlózva jön ki, mennyivel erősebb a háromturbós verzió
560 Nm-t tud a 30d, 740-et az 50d. Az a fura, hogy alig érezni a különbséget, csak nagy tempóról, mondjuk 180-ról lepadlózva jön ki, mennyivel erősebb a háromturbós verzió
Fotó megosztása:
59/65 Egyelőre csak egy darab hathengeres blokkal készül dízel X5-ös, a gyengébb 30d 258, az erősebb 50d 381 lóerős
Egyelőre csak egy darab hathengeres blokkal készül dízel X5-ös, a gyengébb 30d 258, az erősebb 50d 381 lóerős
Fotó megosztása:
61/65 Az Eredeti, állt szlogenként a '99-es első széria mögött a falon. A BMW szereti azt mondani az X5-ről, hogy kategóriát teremtettek vele, mint az első SAV-val, Sport-Activity Vehicle-lel
Az Eredeti, állt szlogenként a '99-es első széria mögött a falon. A BMW szereti azt mondani az X5-ről, hogy kategóriát teremtettek vele, mint az első SAV-val, Sport-Activity Vehicle-lel
Fotó megosztása:
62/65 Kínos szójátékot választottak szlogenül a kifutó modellhez: a leader-ship egybeírva vezetést, mármint cégvezetést, csapatvezetést jelent, kötőjellel pedig vezérhajót
Kínos szójátékot választottak szlogenül a kifutó modellhez: a leader-ship egybeírva vezetést, mármint cégvezetést, csapatvezetést jelent, kötőjellel pedig vezérhajót
Fotó megosztása:
63/65 Az új modell hülye szlogenje: a Főnök visszatért. Honnan tért vissza, mikor el se ment?
Az új modell hülye szlogenje: a Főnök visszatért. Honnan tért vissza, mikor el se ment?
Fotó megosztása:
65/65 Még rajzon sem túl izgalmas az X5 formaterve
Még rajzon sem túl izgalmas az X5 formaterve
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
A képen az M-dizájnos, de csak („csak”) 258 lóerős sima 30d látható. A rendszám magyar, mert ez a kocsi lesz a hivatalos hazai tesztautó is
Állóra fékez, újra elindul a követőradaros tempomattal. Van benne éjjellátó, részegen botorkáló gyalogost és ugró szarvast infrakamerával kiszúró rendszer. Figyelmeztet a sávelhagyásra, aktív lamellákkal zárja el a levegő útját a hűtő elöl, ha hideg a motor. A beltér hangulatvilágításának változtatható a színe.
A feláras adaptív LED-világítás ügyesen variálja a fényszórók vetítési képét, nem csak tompított, reflektor és kanyarba világítás van, hanem olyan állapot is, amikor az előttünk haladót vagy szembejövőt mintegy körülöleli a fénycsóvánk, hogy ne vakítsuk el a sofőrt, de szinte még a kocsija elé, mögé is belássunk. Elképesztő ez a trükk, már a Hetesben is tetszett, tavaly. Íme, videón, aki még nem látta, nézze meg, és higgye el, hogy ami 1:20-nál történik, az a valóságban is működik:
Ez a régi vagy az új?
Formailag nem újított nagyot a BMW, sőt, igazából semekkorát sem. Régi filozófia a márkánál, hogy egy átütő revolution (forradalom) után mindig egy szolid evolution (fejlődés) jelentkezik egy-egy modell életében, és valóban. Bár minden porcikájában új, az új X5-ös pont úgy néz ki, mint a régi.
Megmaradt a bakancsforma, a jellegzetes BMW-s, vesemaszkos, ikerfényszórós front, a két részletben nyíló csomagtérajtó (érdekes apróság: a legelső szériában még az alsó részt is elektromos retesz nyitotta-zárta, a második és harmadik generációban sima mechanikus zárszerkezet van a kocsiban, tehát az evolúció néha egyszerűsödést jelent). Az arányok sem változtak, sőt, még az utastérben sem találni jelentős átalakulást.
10,25 coll átmérőjű kijelző, kiemelkedő csipogós Bang & Olufsen high-end hifi
Amióta kinőtt ez a fura joystick a XXI. századi BMW-kben az iDrive-pörgettyű mellé, belülről minden drágább BMW ugyanúgy néz ki. Az új X5-ösben sem téved el, aki 3-asból, 5-ösből, 7-esből érkezik, legfeljebb a gigantikus képernyő mérete lehet neki furcsa.
Az X5-ösöket a gyár adatai szerint nemigen viszik igazi terepre gazdáik, ezért légrugó csak a hátsó tengelyre kérhető felárért; a terheléstől független szintszabályzás fontos a mindenkor jó menetdinamikáért, de hasmagasságot emelni nem kell. Az X5 elöl 25, hátul 20 fokos terepszöget tud, a rámpaszög 20 fok, a hasmagasság 209 mm, a gázlómélység az általános SUV-os fél méter. Talán sokat elmond a gyár hozzáállásáról az X5-höz, mint terepjáróhoz, hogy hova vittek minket le a közútról tesztelni a bemutatón:
Zseniális érzékkel szervezte a kelet- és közép-európai bemutatót a regionális PR egy – gokartpályára. 2,2 tonna, 4×4, 381 lóerő, hol máshol tapasztalhatnánk ki, mit tud
Csodás egérmozi
Az új X5 legizgalmasabb része a 10,25 col átmérőjű központi kijelző. Nem érintőképernyős, persze: ez a már-már vallásos irtózás az amúgy világszerte robbanásszerűen terjedő, sőt: elterjedt technológiától máig tartja magát a német prémium-márkáknál.
De tapizás nélkül is jó a menü logikája; sőt, igazából lehet is tapizni, csak nem úgy. A tekergetős-billegetős iDrive-pörgettyű teteje immár érintésérzékeny (muszáj, már nem csak az Audinak van ilyenje, de az Opel is behozta a technológiát az Insigniával), kézírással is bebetűzhetjük a navigációs célt vagy a telefonszámot a számítógépnek.
Íme, a kijelző pár látványos állapota:
Menüből állítható a csomagtér-ajtó nyitásának magassága
A bal hátsó keréken van a nagy erő, közben a grillrácson sülő X5 alatt a dőlésszögeket láthatjuk
Műholdkép a naviban
ECO PRO üzemmód a takarékosságért. Nekünk azért nemigen esett be 12 liter alá a fogyasztás a teszten a gyengébb dízellel sem
Van még egy látványos elem az X5-ben: a Head Up Display, a szélvédőre vetített kijelző. Ez sem új, Ötösben, Hetesben is megcsodáltuk, itt is szép. Színes, remekül látható, kiválóan mutatja a főbb adatokat, a navigáció képét, a rendszerüzeneteket, láthatjuk rajta az adott útszakaszon érvényes sebességhatárt és persze a tényleges sebességünket is. Már csak egy nagy gomb hiányzik a BMW-ből: az, amelyikkel az egész hagyományos műszeregységet eltüntethetnénk, mert valójában semmi szükség rá, olyan tökéletesen löki az infót a HUD.
30d vagy 50d – majdnem mindegy
Irdatlan erős, nagyon nyomatékos motorokkal vezethettük a kocsit. A 30d-ben 258 lóerős, 560 Nm leadására képes a háromliteres, soros hathengeres blokk, az X5 M 50d jelzésű csúcsváltozatban pedig ugyanez a motor három turbóval pumpálva 381 lóerőt és 740 Nm-t tud.
Egyelőre csak egy darab hathengeres blokkal készül dízel X5-ös, a gyengébb 30d 258, az erősebb 50d 381 lóerős
A nehéz, magas, széles autóhoz mindkét verzió bőven elég, a nagyobb, vagyis nem nagyobb, csak erősebb motor többletteljesítménye csak nagy sebességnél jön ki igazán. A német sztrádán 230-ig gyorsítható a 30d, 250-ig az 50d, a 0-100 6,9 másodperc alatt van meg a gyengébbnek, 5,3 alatt az erősebbnek. Aki ezzel a batárral Porschéket akar alázni, annak biztos nem mindegy, de hétköznapi használatban nem igazán számítanak ezek a különbségek. Legfeljebb fogyasztásban. Néha lepadlózva, alapvetően nyugisan autózva 12 liter feletti értéket mutatott a 30d, 15 felettit az 50d számítógépe. Azért az nem mindegy, már csak a 85 literes tankkal letudható hatótáv szempontjából sem.
Használtan pedig nagyon bátor ember kell legyen, aki 50d-t keres majd 30d helyett, az a 30%-os nyomatéktöbblet bizonyára nem tesz majd jót az élettartamnak ugyanabból a blokkból kiszedegetve egy-egy padlógázzal. Na és persze ott az ár:
Az új X5-ös éppen olyan németes precizitással, tisztán célszerűségi szempontoktól vezérelve született, mint a legközvetlenebb konkurens, az ML Merci. Eltelt hét év az előd bevezetése után, tehát kell egy új modell; nézzük csak, mik a piaci elvárások; downsizing, kevesebb CO2 papíron, súlycsökkentés, korszerű vezetéstámogató rendszerek. Pipa, pipa, pipa, pipa, indulhat a marketing-gépezet, kezdődhet a piaci bevezetés.
Az Eredeti, állt szlogenként a ’99-es első széria mögött a falon. A BMW szereti azt mondani az X5-ről, hogy kategóriát teremtettek vele, mint az első SAV-val, Sport-Activity Vehicle-lel
Az új modell Európában és az immár összességében nagyobb jelentőségű kínai és amerikai piacon egyaránt meg fogja állni a helyét, kétség nem férhet hozzá. Tágas, igényes családi autó, megfelelő presztízsértékkel, aminek tervezték.
Az X5-öst kicsit más attitűddel kezelő magyar piacon (enyém a legnagyobb béemvé!) sem fog változni a helyzet. Bár az X6-os talán még mindig menőbb darab lesz egy darabig, pláne, ha abból is lesz új, a tipikus kopasz-erős vevőkör és az a néhány tehetős öltönyös üzletember, akit nem riaszt el, milyen társaságba kerül, elégedett lesz az új X5-össel. Még 1-2 évig kevés lesz az utakon, de ahogy bekerülnek az első német példányok a Premium Selection (a gyári használtautó-program) kínálatába, illetve megérkeznek az első hajók az Amerikából visszahozott kocsikkal, szép lassan beszivárog a hazai utcaképbe is az új modell.
A megrögzött autóbuzik meg hiába fanyalognak: az X5 eddig sem volt, eztán sem lesz a nekik szóló BMW. Még akkor sem, ha M betű van rajta.