Röviden – Škoda Superb 2.0 TDI DSG 140 | |
---|---|
Mi ez? |
A nagybetűs cégautó, amit magánszemélyek gyakorlatilag nem is vásárolnak |
Mit tud? | Tér, tér, tér. Persze takarékos, duplakuplungos, poroszos |
Mi az ára? |
Ez így 8,268 millió forint |
Kinek jó? | Hát, jó lenne ez nagycsaládosoknak, hosszúlábúaknak, sokaknak |
Mivel a Škoda Superb vásárlói Magyarországon 95 százalékban cégek és vállalatok (hivatalos adat), indokoltnak éreztem felhívni egy 4000 járművel dolgozó flottakezelő ügyvezetőjét. Mondja el, hogy ő milyen szempontokat mérlegel, amikor az a kérdés számára: Superb vagy valami más? Villáminterjú.
Adatlap
Škoda Superb Business Plus 2.0 TDI DSG
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 170 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,7 sec |
Végsebesség | 221 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,4 l / 100 km |
A flottakezelő szemével mi szól mellette és ellene?
A jó ár/érték arány és a nagy motorválaszték érv mellette, ellene viszont az, hogy öreg típus.
Bő négy éves modellről beszélünk, nyáron volt a faceliftje. Ez negatívum?
Egyértelműen hátrány a 4 éves kor, mivel menedzserautónak veszik. Ennél a rétegnél számít, hogy 1 éve fut, avagy 4 éve.
Mit tekint fő konkurensnek?
Ford Mondeo, Opel Insignia, C5, esetleg Passat.
Az ön számára kisebb a presztízse a Škodának, mint az előbb említett márkáknak?
Igen is, meg nem is. Egyre kevésbé lehet azt mondani, hogy kisebb a presztízse, mint a többi németnek.
Felmerül úgy a kérdés, hogy Superb vs. Octavia?
Régebben nem merülhetett fel, de az új Octavia már lassan Passat-méret, úgyhogy ma már igen. Éppen ezért a Superb egy különleges állatfajjá kezd válni a piacon.
A Superbben hátul akkora hely van, mint szinte semmi másban. Ez mennyit nyom a latban?
Semennyit. Menedzserautó, maguk vezetik, egyáltalán nem számít a vásárlásnál.
Na, puff! Gondolták volna, hogy a legegyedibb tulajdonsága, a hátsó lábtere nem érdekel senkit?
De ne temessük, klassz autó a felfrissített Superb, habár újdonság annyi van benne, mint strandon sült hekkben a szálka. Itt van elsőként az új logó, ami annyira új, hogy ez a típus a 4-ik, amelyre felkerült. Módosultak a lámpák, a hűtőmaszk, és a lökhárítók, na de ki látott már faceliftet ezek változatlanul hagyásával.Kína kedvence
Új kormány és három új kárpit – ezzel végére is értem a belső újdonságok felsorolásának, azzal viszont mégsem értek egyet, hogy elavult lenne a Superb műszerfala. Van, aki ilyennek látja. Szerintem viszont rendben van, inkább az autós újságírók közhelyeivel lehetne körbe lőni: kiválóan kezelhető, átlátható és praktikus, megfelelő az anyagminőség is. Tulajdonképpen ezek a jellemvonások illenek a Superbhez, ha valaki csicsára vágyik, rossz helyen ül egy Škodában.
Ami viszont a régi, ha nem is értékelik a vásárlók, a hatalmas tér. Egy Superbben életében először autózó utasom meg is jegyezte, hogy kis túlzással elférne hátul egy plusz pad is szembefordítva a meglévővel. Talán négy kínai még el is férne így egymással szemben, amit nem csak azért írok ide, mert alacsonyabbak az európaiaknál, hanem mert ennek a cseh-német kocsinak a hosszított autókba szerelmes Kína a fő piaca. Tavaly 109 ezer darab kelt el világszerte, aminek a 40 százalékát ott vásárolták.
Nálunk szerényebbek a számok, de nincs oka panaszra az importőrnek. Az elmúlt években így alakult a forgalmazás.2013-ban 415 db – ebből limuzin 193 db, kombi 222 db (1-9. hónap)
2012-ben 565 db – ebből limuzin 237 db, kombi 328 db
2011-ben 692 db – ebből limuzin 401 db, kombi 291 db
2010-ben 436 db – ebből limuzin 266 db, kombi 170 db
559 liter, 638 kiló
Remélem, kiszúrták, hogy a limó-kombi arány tavaly megfordult, ami viszont állandó a magyar piacon, az a kétliteres TDI egyeduralma. A 125 lovas 1,4 TSI-vel 6,4 millióról indul a Superb ára, a legolcsóbb dízel sem sokkal drágább, ám nem biztos, hogy jó vétel a 6,7 milliótól árult 105 lovas 1,6 CR TDI, nem is veszik sokan.
Ezzel ellentétben a képeken látható Business Plus 2.0 TDI DSG bátran ajánlható, alapból 8,066 millió forint, míg ebben a konkrét autóban van acél pótkerék (33 ezer forint), fűtött ablakmosó fúvóka (8,9 ezer forint), és „feketemágiának” nevezett metálfényezés (160 ezer forint), ami 8,268 milliós árcédulát ad ki a végére.
Az alapdízelhez még 655 ezer forintért rendelhető duplakuplungos váltó nem feláras, egészen kiváló szerkezet, ahogy mondani szokták, észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat. Nyugodt haladásnál városban 60-nál már 6-ikban spórol a gázolajjal, amiből dugókkal teli belvárosi araszolgatáskor 8-8,5 litert, dugómentes külvárosi szaladgáláskor 6,5 litert, míg 90-es vidéki tempó mellett 5 liter alatt fogyasztott a kocsi, habár a start/stop rendszere a DSG-vel ellentétben nem emelkedik ki az átlagból.
A 140 lóerő és a maximálisan 320 Nm nyomaték a forgalom gyorsabb és erősebb autói közé pozícionálják a tesztautót. Élőhúsból a fotelekbe, hétvégi vásárfiából az 559 literes csomagtartóba pakolhatunk a gyártó szerint 638 kilót az alapból 1479 kilós autónál, nem lesz gond. Még 3-4 emberrel sem lehet azt mondani, hogy lomha lenne az amúgy is jól manőverezhető Superb, amellyel mérete, és a tolatókamera hiánya ellenére parkolni is könnyű.Túl nagy? Tényleg?
Ennek ellenére gyakori vélekedés, hogy ez a kocsi azért már a középkategóriában is túlságosan hosszú. Nos, az ezt hangoztatók akkor lehet, hogy most kicsit meglepődnek. Hülye arányai, és kissé torz formája miatt riválisaihoz mérten a Superb valójában csak hosszúnak tűnik, miközben több versenytársánál is rövidebb, tulajdonképpen éppen a középmezőnyben található.
1, Mazda 6 4870 mm
2, Ford Mondeo 4844 mm
3, Opel Insignia 4842 mm
4, Skoda Superb 4838 mm
5, Peugeot 508 4792 mm
6, Citroen C5 4779 mm
7, VW Passat 4769 mm
Tehát nem a külső méretnek köszönhető, hogy hátsó lábtérben veri mindet, de tulajdonképpen nem is a tengelytávnak, habár itt azért már némileg más a sorrend. A Superb viszont itt is csak a középmezőnyben van.
1, Ford Mondeo 2850 mm
2, Mazda 6 2830 mm
3, Peugeot 508 2817 mm
4, Citroen C5 2815 mm
5, Skoda Superb 2758 mm
6, Opel Insignia 2737 mm
7, VW Passat 2712 mm
Akárhogy is nézem, meghökkentő, hogy a Superb tengelytávja nem trónol az első két hely egyikén. Hozzáteszem, nem saját mérések ezek, de egyetlen, márkafüggetlen adatbázisból bogarásztam össze a számokat.
Ha mm-re igazak a fenti adatok, akkor csak annyit mondhatunk, hogy zseniális, amit ezekből a méretekből a VW/Škoda mérnökei kihoztak. Mindez a riválisoknál zömmel olcsóbb árral egybevetve visszakanyarít minket a cikk elején idézett flottás cégvezető véleményéhez, aki első helyen említette a Superb kedvező ár/érték arányát.Rekord, rekord, rekord
Ez az a többi Škodára is érvényes arány, ami miatt immár nyolcadik éve minden egyes januárban elmondhatják a márka vezetői, hogy megdöntötték az előző év értékesítési adatait. Tavaly 939 ezer Škoda kelt el világszerte, idénre az év elején minden korábbinál brutálisabb rekordot prognosztizáltak 1,5 millió darabbal. A magyar piac csak morzsa ebben tortában, és nálunk úgy tűnik, lassan már öregecske ez az autó a korra kényes menedzsereknek.
De nem kell sokat várniuk, ezzel kapcsolatban is képes meglepő számot felmutatni a Superb: szokatlan módon a frissítést követően már 1,5 évvel jön az új generáció. Talán még nagyobb csomagtartóval, tengelytávval, hosszúsággal, és ebből fakadóan még urasabb térrel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|