Röviden – Honda CR-V 1.6 i-DTEC

Mi ez?

Szupertakarékos, tágas szabadidő-autó, fronthajtással

Mit tud? Tágas, csendes, kényelmes
Mibe kerül? 6,9 millió forint a tempomatos-ülésfűtéses alapmodell
Kinek jó? Akinek nem kell a 4×4, de kell a sok hely és nem szeret gyakran tankolni

Nincs pályája csúcsán a Honda manapság. Befürdött az amerikai Civic-kel, nem megy különösebben jól az európai. Túl drágák a hibridjeik, mert fáziskésésben vannak a Toyotához képest – a hazai piacról már ki is vitték az Insightot, CR-Z-t, hibrid Jazzt. És valamiért teljesen odalett az az imidzs, amiért a márka rajongói az egyik legfanatikusabb márkarajongók: a sportosság képzete.

Fejér megyei utakon, tükörsima aszfalton, hepehupás sokadrangú mellékúton és szántók közti gazdasági utakon próbáltuk ki az 1,6 literes dízel CR-V-t
120 lóerő és 300 Nm: nem vadállat, de a 15 mázsánál alig nehezebb testhez elegendő az erő

120 lóerő és 300 Nm: nem vadállat, de a 15 mázsánál alig nehezebb testhez elegendő az erő

Azért ha valaki számításba veszi ezt a betegeskedő japán márkát is autóvásárláskor, némely kategóriákban egész jó kocsikat talál náluk, néha kifejezetten jó áron. Ilyen például az új kisdízellel szerelt CR-V hobbiterepjáró. A hazai bemutatón igazi újdonságot nem kaptak az autós újságírók (teszteltünk már CR-V-t nagyobb dízellel, benzinnel, próbáltuk az új motort a Civicben, sőt, külföldön a CR-V-ben is), viszont autózhattunk egyet egy kellemes hétköznapi autóval. Ami egészen kiterjedt vevőkört hódíthatna el tök más jellegű autóktól – amennyiben a Honda rá bírja venni az embereket, hogy próbálják ki a kocsit.

Adatlap

Honda CR-V 1.6 i-DTEC

Fejér megyei utakon, tükörsima aszfalton, hepehupás sokadrangú mellékúton és szántók közti gazdasági utakon próbáltuk ki az 1,6 literes dízel CR-V-t
Motor 1597 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 182 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Az új motor

A nemzetközi bemutatón már megkaptuk az összes részletet az új motor belsőségeiről; magunkat idézve:

Az új motor blokkja, hengerfeje egyaránt alumíniumból készül, így 47 kilogrammal lett könnyebb a 2,2-es változatnál. A komplett motor szárazon mindössze 134 kilogrammot nyom. Könnyebbek lettek a dugattyúk, hajtókarok, és a hengerfalakból is lecsippentettek egy milliméter, így 9 helyett 8 mm vastagok. Illetve inkább vékonyak.

A hatfokozatú, precíz váltóval kellemes kombinációt alkot a motor, csak az egyes lett egy kicsit hosszú, komótosak az indulások a kocsival

A hatfokozatú, precíz váltóval kellemes kombinációt alkot a motor, csak az egyes lett egy kicsit hosszú, komótosak az indulások a kocsival

A tömegcsökkentés mellett a motor belső súrlódásának javítását is fontosnak találták, így minden mozgó alkatrészt átdolgoztak a motorban, így például a dugattyúszoknya is vékonyabb, rövidebb lett. Végül mintegy 40 százalékos csökkenést értek el – a 2,2-es motorhoz viszonyítva – így nemcsak a fogyasztás, károsanyag-kibocsátás javult, hanem a gázreakció is élénkebbé vált. A minimális turbólyukról a negyedik generációs Garrett-turbófeltöltő gondoskodik, változtatható lapátgeometriával és maximálisan 1,5 baros turbónyomással. A motor így aránylag hamar és egyenletesen kezd dolgozni.

Katalógus szerint az új motor átlagfogyasztása mindössze 4,5 liter, ami nyilván hülyeség. (Már rég ráférne az autós világra, hogy végre rendbe tegyék ezeket az elhanyagolható valós tartalommal bíró számításokat.) Mi a tesztúton kénytelenek voltunk a fedélzeti számítógép adatainak hinni, ami a normálisnál azért izgágább vezetés mellett is 6 liternél alacsonyabb átlagfogyasztást mutatott. Hogy lehet-e neki hinni, az majd a hosszabb teszten kiderül.
A motor fogyókúrája mellett a váltón is reszeltek egy keveset, a szintén új, hatfokozatú szerkezet 7 kilogrammal könnyebb a 2,2 literes motorhoz társítottnál, mégis gond nélkül bírja a 300 Nm-es nyomatékot, illetve a hátrameneti fokozata is csendesebb.

A szemét eléggé kinyomva sikerült ennyit bekapatni vele az országúti, kevés földúttal kombinált  menetpróbán

A szemét eléggé kinyomva sikerült ennyit bekapatni vele az országúti, kevés földúttal kombinált menetpróbán

A régi autó

Maga a CR-V pedig a motor körül egy tágas, alapáron, alapkivitelben is komfortos, számottevő mennyiségű elektronikus extrával ellátott, magas építésű, csendes japán bódé. Az ülések puha plüssbetétje, az ajtókönyöklők feletti textilcsík, a tapogatnivaló dolgok kellemes fogása az alapszintű európai autókénál igényesebb.

Hely elöl-hátul és a csomagtartóban egyaránt borzasztó sok van benne. A hátsó ülések billentési módja autómérnöki tankönyvekbe illik: egy mozdulattal tüntethetők el a támlák, az ülés a padlóval síkba simul. Pohártartó a két első ülés közt hátul is van – nem csoda, hogy az újságírók legfeljebb a jellegtelen formatervbe és a hagyományos hondás értékektől teljesen idegen hangulatba szoktak tudni belekötni.

Pici dízel a nagy Hondában 57

Semmi köze a terephez

A CR-V magasnak látszik, de nem az: 16,5 centis szabad hasmagassága, a kis dízel változat teljesen hétköznapi, sima fronthajtása legfeljebb közepesen lepukkant földutakra jó. A nem kifejezetten autópályázásra kitalált utcai személyautók jó része is be tud menni oda, ahová a fronthajtású CR-V. A nagy kerekekkel, feszes rugózással a menetkomfort aszfalton sem szenved csorbát.

Elfogadhatóan gyorsul, nagy tempónál is csendes a kocsi az új motorral; sztrádán sem erősödik fel benne a zaj, és semmilyen billegés, bizonytalanság nem jellemző a bódéra. Egyedül szűk kanyarokban viselkedik egy kicsit másképp, mint egy átlagos kompakt vagy középkategóriás utcai autó: hajlamos eldobni a fenekét. Ha erre direkt rájátszunk egy kis gázelvétellel, a CR-V nagyon viccesen fordul, ezt a viccet tapasztalatlan sofőrrel egy kis murvafelhordásnál, netán vízfolton csak a menetstabilizáló elektronika tudja megmenteni egy kellemetlen végső poéntól.

A CR-V a könnyű dízellel aszfalton és száraz földutakon egyaránt komfortosan gördül - de valamiért nagyon könnyen eldobja a fenekét

A CR-V a könnyű dízellel aszfalton és száraz földutakon egyaránt komfortosan gördül – de valamiért nagyon könnyen eldobja a fenekét

De akar a fene ilyesmiket csinálni, ez a kocsi nem erre való. Lehet vele nyaralni menni, gyereket hordani suliba, bevásárolni, akár még vontatni is (1700 kilóig akaszthatunk utána lakókocsit). Amennyi korlátot jelent a klasszikus SUV-okhoz képest a csepp motor és a fronthajtás, pont annyi előnyt nyújt fogyasztásban és könnyedségben az egyszerűbb, hétköznapibb konstrukció.

A CR-V 1.6 i-DTEC és legkisebb dízelmotoros, fronthajtású vetélytársai, automata klímával Listaár, forint
Ford Kuga 2,0 TDCI Trend 2WD (140 LE) 7 230 000
Hyundai ix35 1.7 CRDi Comfort (115 LE) 6 999 000
Honda CR-V Comfort 1.6 i-DTEC (120 LE) 6 890 000
Volvo XC60 Kinetic FWD 2.0d (136 LE) 9 490 000
Nissan Qashqai 1.5 dCi Acenta (105 LE) 6 500 000
Toyota RAV4 2.0D Active  (124 LE) 7 160 000

Ki próbálja ki?

Bár a CR-V elsődleges konkurenciája a fenti táblázatban összegyűjtött brigád, nem csak azoknak szól ez a kocsi, akik okvetlenül szabadidő-autót szeretnének. (Bár nekik azért erősen, pláne, ha nem szeretnek pénzt szórni, viszont szeretik a prémium-közeli élményt.)

Az idei Év Autója, a babapopsi simaságú kákaként kifogástalan Golf például szintén 1,6 literes dízelmotorral, automata klímával, 16-os alufelnivel, tempomattal már hopp, túl is szaladt a Comfort szintű CR-V listaárán. Isten látja lelkemet, tényleg nagyszerű kocsi a Golf, de ha hétmilliós keretből kellene új kocsit választanom, a könnyedén 5,5 liter alatt tartható fogyasztású, melegebb, finomabb belterű CR-V-vel szemben egyszerűen nem tudnám megmagyarázni, miért ne a Hondát választanám univerzális autónak. Sokkal nagyobb, két gyerekkel jobb lakni benne hosszú úton, nem eszik, még földúton is el lehet vele mászkálni – hát akkor?

Sztrádatempóban is csendes, hétköznapi autózásra bőven elég, hétvégi kirándulásra is alkalmas, rettentő tágas kocsi a CR-V; az új motorral, hétmillió alatt drágább Golfokkal, Focusokkal szemben is megfontolandó választás

Sztrádatempóban is csendes, hétköznapi autózásra bőven elég, hétvégi kirándulásra is alkalmas, rettentő tágas kocsi a CR-V; az új motorral, hétmillió alatt drágább Golfokkal, Focusokkal szemben is megfontolandó választás

A magas építésű kasztniból remek a kilátás a forgalomra, a biztonságérzet is csodás. A kormányzás, a váltó könnyedsége pont olyan, mint egy alacsonyabb japán autóban lenne. A SUV-kategória, azon belül is a csak kétkerék-hajtású, kisdízeles, valódi terepezésre alkalmatlan, de azért a sima utcai kocsikhoz képest számos előnyt nyújtó kategória népszerűsége nem véletlenül növekszik látványosan Európában. A Honda pedig igazán figyelemreméltó modellt dobott piacra a mezőnyben. Kötelező feladat kipróbálni vásárlási döntés előtt!

Mellette – Ellene
  • Sok hely belül
  • Barátságos megjelenés
  • Kedvező ár/érték arány
  • Takarékos motor
  • Csendes utastér
  • Csak csomagban rendelhető extrák, testreszabhatóság hiánya
  • Meglepően erős hajlam túlkormányozottságra

Elég egy jól fejlett aszfaltterepjáróba az 1,6-os dízel, ha cserébe 5,5 liter körül fogyaszt?
átlag
8.33
szavazat
42
Elég egy jól fejlett aszfaltterepjáróba az 1,6-os dízel, ha cserébe 5,5 liter körül fogyaszt?