Lassan már egy éve is annak, hogy a csehek bemutatták a legújabb Octaviát, majd idén nyár elején a kombi, illetve a kombi 4×4-es változatról is lehullott a lepel. A bajusszerű hűtőmaszk ellenére az Octavia mintha veszített volna egyediségéből, a csomagtartó ajtaján látható szögletes, éles törésektől pedig egész Rapidos lett az autó megjelenése.
Az óriási puttony harmonikusan terebélyesedik ki hátrafelé menet, csupán messziről nézve tűnik úgy, hogy jobban állna az autónak egy mérettel nagyobb kerék. Arról, hogy összkerekes családi jószággal van dolgunk, csupán egy szerény jelzés árulkodik leghátul, nincsenek hivalkodó fémbetétek, ronda sárvédő-szélesítések, és a hasmagasságon sem látni változást. Ez a 4×4-es nem is földúton randalírozásra termett, hanem inkább valahová a jeges, racionális északra.
Mindössze egy szolid kis 4x4-es embléma jelzi, hogy összkerekes ez az Octavia
Mindössze egy szolid kis 4x4-es embléma jelzi, hogy összkerekes ez az Octavia
Fotó megosztása:
Komoly, szögletes arcél, óriási puttony, és ami nem látszik: modern összkerekes hajtáslánc az Octavia Combi hasa alatt.
Komoly, szögletes arcél, óriási puttony, és ami nem látszik: modern összkerekes hajtáslánc az Octavia Combi hasa alatt.
Fotó megosztása:
Bálnaszila szerű rács az orron
Bálnaszila szerű rács az orron
Fotó megosztása:
Nagyobb kerekekkel harmonikusabb lenne oldalról
Nagyobb kerekekkel harmonikusabb lenne oldalról
Fotó megosztása:
Óriási, jól variálható csomagtartó vár a rakományra
Óriási, jól variálható csomagtartó vár a rakományra
Fotó megosztása:
Rapidos arcéll
Rapidos arcéll
Fotó megosztása:
Akár egy Rapid is lehetne. Távolról, szembefényben.
Akár egy Rapid is lehetne. Távolról, szembefényben.
Fotó megosztása:
4x4-es
4x4-es
Fotó megosztása:
Ergonomikus, szép, de sótlan utastér
Ergonomikus, szép, de sótlan utastér
Fotó megosztása:
Hatalmas üregek találhatóak az ajtókban
Hatalmas üregek találhatóak az ajtókban
Fotó megosztása:
Igen, ott is van légzsák
Igen, ott is van légzsák
Fotó megosztása:
VW-egyenkapcsoló
VW-egyenkapcsoló
Fotó megosztása:
Gyönyörű gombokat kapott a kormány
Gyönyörű gombokat kapott a kormány
Fotó megosztása:
Tempomat a kormány mögött
Tempomat a kormány mögött
Fotó megosztása:
Semmi extra, de mindent tud
Semmi extra, de mindent tud
Fotó megosztása:
Hatfokozatú, precíz kéziváltó
Hatfokozatú, precíz kéziváltó
Fotó megosztása:
Tekerős hőfokszabályzó
Tekerős hőfokszabályzó
Fotó megosztása:
Pendrive-on is tolhatjuk a zenét
Pendrive-on is tolhatjuk a zenét
Fotó megosztása:
Világos, klassz utastér, kényelmes ülésekkel
Világos, klassz utastér, kényelmes ülésekkel
Fotó megosztása:
Kézi váltó és rendes kézifék
Kézi váltó és rendes kézifék
Fotó megosztása:
Jó minőségű anyagok mindenfelé
Jó minőségű anyagok mindenfelé
Fotó megosztása:
Zavarba ejtő lábtér
Zavarba ejtő lábtér
Fotó megosztása:
Előredönthető az anyósülés támlája
Előredönthető az anyósülés támlája
Fotó megosztása:
Szellőzés és lábfény is jár a hátsóknak
Szellőzés és lábfény is jár a hátsóknak
Fotó megosztása:
Picike szemetes az ajtózsebben
Picike szemetes az ajtózsebben
Fotó megosztása:
Kampók az akasztani való szatyroknak
Kampók az akasztani való szatyroknak
Fotó megosztása:
Túlkombinált padlómegoldás a csomagtartóban
Túlkombinált padlómegoldás a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Pótkerék a pincében
Pótkerék a pincében
Fotó megosztása:
Nem kell mélyre ásni, ha baj van, kéznél van a háromszög, EÜ-csomag
Nem kell mélyre ásni, ha baj van, kéznél van a háromszög, EÜ-csomag
Fotó megosztása:
A mindig kéznél lévő jégkaparó
A mindig kéznél lévő jégkaparó
Fotó megosztása:
Parkolójegytartó fülecske
Parkolójegytartó fülecske
Fotó megosztása:
Megmaradt a fura gumibumszkli
Megmaradt a fura gumibumszkli
Fotó megosztása:
Elegáns megoldás
Elegáns megoldás
Fotó megosztása:
Erős, és roppant takarékos a kétliteres dízelmotor
Erős, és roppant takarékos a kétliteres dízelmotor
Fotó megosztása:
610 literes poggyásztere – mint a legtöbb kombi modellé – sokféleképpen variálható és akár 1740 literesig is átrendezhető. A csomagtartó és az előrehajtott második üléssor találkozásánál lévő apró, 4-5 centis szintbeli különbség sajnos teljesen kiheréli a csomagtartót. Az apró lépcső miatt még egy közepes méretű bútorlap is felfekszik, ami nem feltétlenül jó dolog. Pedig a csomagtartó hossza, illetve az előrehajtható jobboldali üléstámla miatt kifejezetten hosszú rakomány is kényelmesen szállítható lenne benne. Ja, és a szinteltolódás miatt aludni is képtelenség benne, pedig a méret miatt egész csábító ez a lehetőség.
Csomagtartó
A hátsó ülések támláját a csomagtartóban megtalálható karokkal lehet előrebuktatni – opciós tétel, nem jár minden Octavia kombiba – és kihajtható kampók könnyítik meg a szatyorban utazó dolgok egy helyben tartását. Van hátul 12 voltos csatlakozó, megfelelő világítás is, a padló legmélyén pedig pótkerék lakik. A puttony padlója több emeletes, variálható de kissé talán már agyonbonyolított módon kell vele szerencsétlenkedni, ha át akarjuk alakítani.
Komoly belső
Belseje VW-es jószokás szerint roppant ésszerű, élhető és ebben a világos színben még barátságos is. A germán átgondoltságot és komolyságot csak olyan apróságok törik meg itt-ott, mint a picike, ajtózsebbe helyezhető fedeles szemeteskuka, a szintén filléres parkolójegytartó fül, vagy a tanksapkába rejtett, átlátszó jégkaparó, ezek azok az apróságok, amitől igazán Škoda a Škoda. A többi berendezési tárgy, gomb, kapcsoló, maizmás átgondolt, praktikus, és hibátlanul is működik. Gyönyörűek a kormány gombjai, jól belőtt erővel lehet forgatni a hőmérséklet-szabályzó gombját, szóval tényleg minden rendben van benne. Csak egy kicsi lélek, móka kéne még bele.
Előredönthető az anyósülés támlája
Óriási hely az ajtókban, könyöklőben, akad szellőzés a második üléssorban is, valamint éjszaka a Lánchidat is überelő díszkivilágításban pompázik az utastér, a helykínálat pedig már szinte zavarba ejtő.
A 4×4-es Octavia ötödik generációs Haldex kuplunggal dolgozik, amely nem rejt magában semmiféle gigászi újítást, egyszerűen kicsit könnyebb és kicsit gyorsabb, mint a korábbi változat. A normál körülmények között elsőkerekes autó akkor válik varázsütésre 4×4-essé, ha az első kerekek elvesztik a tapadásukat. Átlagos napon autózva ebből nem sokat lehet érezni, a plusz tudás leginkább havas, jeges úton adhat az autózáshoz valamit pluszt.
Elegáns megoldás
Fogyasztás:
Általában a 4×4-es hajtáslánc nem szokott jót tenni a fogyasztásnak. A kétliteres, 150 lóerős teljesítményre és 320 Nm-nyi nyomatékra képes dízelmotor azonban eléldegél egy fél kiflin és egy pohár vízen is. A tesztút végén a fedélzeti számítógép 6 literre saccolta a fogyasztást, de a tankolás utáni valóság még ennél is kedvezőbb, 5,8 literes lett, 1/3 városi, 2/3 országúti menettel, kulturált stílusban.
Idehaza jó eséllyel nem sok 4×4-es Octavia talál majd gazdára, alsó hangon 7 millió forintos ára miatt. Pedig tágas is, takarékos is, ügyes is.
Az EuroNCAP tesztjén 34 pontos eredménnyel 93 százalékosra, ötcsillagosra vizsgázott a legújabb Octavia. Frontális ütközésnél a vezető jobb lábszára és lábfeje van némi veszélynek kitéve a durván 4 centit elmozduló pedálok miatt, illetve az oldalütközéses próbáknál mértek a mellkasi szenzorok valamivel nagyobb erőket. A ráfutásos balesetek ellen kiválóan védenek az ülések, fejtámlák.