Röviden – BMW 420d aut.

Mi ez?

Szép és takarékos német presztízskupé

Mit tud? Jól gyorsulni, keveset enni, négy felnőttet sok csomaggal elvinni
Mibe kerül? 12,2 millió a listaár, 17,5 a tesztautóé
Kinek jó? Aki szereti a szépet, akkor is, ha német

Amolyan népi felelgetőst játszik egymással a három német presztízsmárka manapság, folyamatosan terjesztve a prémiumkínálat kategóriahatárait. CLA Mercire A3 Sedan, CLS Mercire A7-es Audi, arra újabb CLS majd 6-os Gran Coupé. ML-re X5, arra Q7, X3-ra Q5, GLK-ra X1 és Q3. Az 5GT BMW-re még nem felelt senki, amit meg is lehet érteni, ha van egy kis esztétikai érzéke az embernek, de a mindeddig páratlanul arányos és elegáns A5-ös Audira olyat feleltek a bajorok, hogy szemünk-szánk elállt.

A 4-es BMW tulajdonképpen egy 3-as kupé, de laposságát, szélességét, különlegességét elnézve érthető, hogy külön típusjelzést kapott
A 4-es BMW tulajdonképpen egy 3-as kupé, de laposságát, szélességét, különlegességét elnézve érthető, hogy külön típusjelzést kapott

A 4-es BMW tulajdonképpen egy 3-as kupé, de laposságát, szélességét, különlegességét elnézve érthető, hogy külön típusjelzést kapott

Jaj, de szép!

Ez az autó gyönyörű. Nem merem rámondani, hogy a valaha volt legszebb BMW, de csak azért nem, mert volt egyszer egy E9-es széria is, ugyebár. Más kor, más világ, de ugyanúgy kiragyog a márka történetéből a formája, mint az F32-esé:

Tán sosem volt még ennyire szép BMW 76

F32, ez a típus gyári kódja. Az F30 a mostani 3-as sorozaté; tulajdonképpen ennek a kocsinak a kétajtós változata a 4-es, de a BMW úgy döntött, új típusjelzést, új számot nyit a prémium-középkategóriás kupénak, valamint a kabriónak és a hamarosan érkező oximoronnak, a négyajtós kis-Gran Coupénak. Ja, és már az X4 nevű izé képeit is láttuk, szóval jön a terepkupé is, a takarék-X6-os.

Az nem lesz szép, de ez az. Annyira, hogy még csak nem is gyűlölik. Piros lámpánál, előzéskor, parkolóban sosem láttam irigységet, gyűlöletet a szemekben, mint oly sok más BMW-vel korábban, csak leplezetlen csodálatot, bámulatot. Az emberek telefonnal fotózták a kocsit, tolták fel a hálóra: nézd, mit lőttem! Jön majd az M4 is, az lesz az új M3, és ezzel a körítéssel lehet majd benne akármilyen motor, váltó, az is közönségsikerre van ítélve.

Jaj, de jó!

A 420d utasterében egy 3-as utasterét találjuk, csak épp nehezebb beszállni hátra, kevesebb a fejtér és nincs ötödik ülés hátul középen. A kormány jobb küllőjén nyiszog a MODE gomb, a klímakonzolról lefelejtették a SYNC gombot, tehát csak két tekeréssel lehet a hőmérsékletet az egész kocsira kiterjedően egységesen megváltoztatni.

Bár a 420d automata alapára 12,2 millió forint, ilyen gazdagon felextrázva 17,5 körül van a vége

Bár a 420d automata alapára 12,2 millió forint, ilyen gazdagon felextrázva 17,5 körül van a vége

Más baja nincs. Az iDrive menürendszere mai fejlettségében, pláne a kézi ákombákomokat is felismerő érintésérzékeny tekerentyűvel vetekszik használhatóságban egy érintőképernyővel. Még a használati utasítás is lehívható a nagy képernyőre. Az ülések kényelmesek – elöl a kihúzható combtámasszal különösen, de tulajdonképpen még hátul is -, a kormány fogása remek, a klasszikus négyórás műszerfal a – feláras – LCD-s kiegészítő képernyővel mindent megmutat, amit látnunk kell.

Adatlap

BMW 420d aut.

A 4-es BMW tulajdonképpen egy 3-as kupé, de laposságát, szélességét, különlegességét elnézve érthető, hogy külön típusjelzést kapott
Motor 1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 184 LE
Nyomaték 380 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,5 sec
Végsebesség 240 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,8 l / 100 km

Szépek a műszerfal fényei éjjel, nagyszerűen működik a reflektort automatikusan kezelő, a fénycsóvát szinte a szembejövő autó köré hajlító, irdatlan messze hordó új fényszórórendszer. Gyönyörű és részletgazdag a navigáció képe, nem huzatos a tetőablak, a keret nélküli oldalablakokkal is elfogadhatóan csekély a menetzaj.

Pohártartó van elég, van rekesz az ajtóban, van hely a könyöklőben. Jöhet a zene USB-ről, telefonról, jack-dugóról  – és milyen jól szól! A kulcs zárógombjának nyomva tartásával behajthatók a tükrök, a tolatásnál lefittyedő, a szegélyre mutató jobb tükör a tükörállító oldalváltó gomb kattintására visszahajlik, ha épp nem szegély, hanem mondjuk sövény mellé parkolunk. Mindenre, de legalábbis sok mindenre gondoltak a tervezők, és ez a gondoskodás folytonos simogatásszerű élményt ad a BMW 420d használata során.

És ami a lényeg: ebben az autóban még vezet az ember, nem utazik. Mint minden BMW-ben, egészen a Hetesig, a 4-es Coupéban sem marad üres frázis a márka szlogenje, a Freude am Fahren.

A négyhengeres dízel erős és takarékos, de a hangja disszonáns a gyönyörű formával

A négyhengeres dízel erős és takarékos, de a hangja disszonáns a gyönyörű formával

Jaj, de kerreg!

A 4-es Coupé jelenleg 2×3 motorváltozatban rendelhető. Benzinmotorból két négy- és egy hathengeres turbó van, 184, 245, illetve 304 lóerővel. Dízelből van a hathengeres 30 vagy 35d, 255 vagy 308 lóerővel és a 20d nevű, 184 lovasra beállított, 380 Nm nyomatékú kétliteres dízel. Minden motor mellé kérhető xDrive összkerékhajtás.

Már a mi hátulhajtós 420d-nk teljesítménye, pláne a nyomatéka is teljesen elegendő az emblémához és a menő formához, a 420d megy úgy, ahogy elvárja az ember. A nyolcfokozatú automata is elég gyors és ügyes, a kormány mögötti, felárért rendelhető váltófülekkel még úgy-ahogy sportosan is vezethető a kocsi, bár az igazi egy duplakuplungos váltó volna, de ilyen nincs a 420d-hez. Van viszont kézi váltó; persze azzal bukjuk a komfortot, de az autó sportos, agresszív, menni akarós, hátsókerekes karakteréhez igazán az való.

Nem szép a motor hangja, de annál szebb a fogyasztása. Vegyes üzemben, a hátsókerék-hajtást néha kiélvezve 5,8 liter lett a vége 800 kilométerre, automatával

Nem szép a motor hangja, de annál szebb a fogyasztása. Vegyes üzemben, a hátsókerék-hajtást néha kiélvezve 5,8 liter lett a vége 800 kilométerre, automatával

Nem való ellenben hozzá a dízelmotor hangja. Alacsony fordulaton, nyomatékból autózva még csak-csak, de 2500 fölé forgatva, kihúzatva; böe. Hiába van ugyancsak a toppon dízeltechnikában a BMW manapság, ehhez a kasztnihoz nem tud elég lenni egy négyhengeres öngyújtó; mennyivel finomabb lenne (bocsáss meg, Uram!) egy V6-os Merci blokk morgásával a padlógáz!

Jaj, de jól eszik!

Ebben a mai túlbiztosított világban mindig megörvend a vezetni szerető autós újságíró, ha hátsókerekes, teljesen kikapcsolható menetstabilizálós kocsival hozza össze a sorsa. A BMW viszont hajlamos elrontani az ünnepet azzal, hogy túl jó. A futómű az M-csomaggal együtt sem betonkemény, meglepően kényelmes. A váltó egy kicsit nyúlik, nem elég direkt a kapcsolat motor és kerék között, hátulra pedig 245-ös gumik kerültek rá, szintén az M csomag részeként. Fene jól tapadt, márpedig nagy tempónál közúton normális ember nem próbál áttolni a csúszáshatáron egy 17 és fél milliós autót.

F33 néven a kabriót, F36 néven a 4-es Gran Coupét tisztelhetjük, mint a 4-es karosszériaváltozatait. És hamarosan lesz X4 is

F33 néven a kabriót, F36 néven a 4-es Gran Coupét tisztelhetjük, mint a 4-es karosszériaváltozatait. És hamarosan lesz X4 is

Még szerencse, hogy volt egy kis eső is abban a pár napban, amit együtt töltöttünk, így néha volt alkalom élvezni egy kicsit a csúszkálást gumikimélő módon és biztonságosan csekély sebességgel. Nem az én hibám: a 420d még automatával is kívánja az ilyesmit.

A halottak napi családi temetőtúrát is ezzel a kocsival bonyolítottuk le, több mint 800 kilométer került az autóba, főleg országúton, de sok visszakapcsolós-kihúzatós előzéssel a sok ünnepi autós miatt. 5,8 liter lett a vége a benzinkútnál, a számítógép az újratankolásnál majdnem igazat mondott, 5,6 litert mutatott.

Majdnem másfél tonna, erős, gyors, automata és ilyen szép – igazán becsülendő, hogy még ilyen takarékos is.

A BMW 420d aut. és versenytársai. Nem akciós listaárak
BMW 420d aut. (184 LE) 12 212 500 Ft
Audi A5 2.0 TDI Multitronic (177 LE) 11 552 300 Ft
Mercedes-Benz C220 CDI aut. (170 LE) 12 755 460 Ft

Jaj, de drága!

Miképp a fenti táblázatból látszik, a Merci és az Audi kínálatában található konkurens modellek közé lőtte az alapárat a BMW a 200 lóerő alatti dízelmotorral. Alapáras kupé BMW-t persze nemigen vesz senki, az extraárak pedig alaposan megtolják a végösszeget. Az üveg tolótető 366 ezer, a navi 829, a fantasztikusan finom kárpitozású sportülés 183, ebbe még a fűtés 123, a motoros deréktámasz 103 és így tovább.

Felismeri a betűket; ha nem is gyorsabb, mint egy érintőképernyőn beböködni, valamivel szóürakoztatóbb

Felismeri a betűket; ha nem is gyorsabb, mint egy érintőképernyőn beböködni, valamivel szóürakoztatóbb

17,5 millió, ha jól konfiguráltan össze. Nem kis pénz egy négyhengeres, négyszemélyes dízel kupéért. Hogy hátsókerekes és látványos alternatívákat mondjak: az Infiniti a G37 Coupé (320 lóerő, V6) legfullosabb verziójáért se kér 16 és félnél többet, ha valaki képes kigondolkozni a német prémium mezőnyből. A Lexus ennyiért már ideadja a 292 lóerős GS hibridet, bőrrel és navival, 5,9 másodperces gyorsulással. Jó, egyik sem jön ki 5,8 literből százon, de a Lexus azért majdnem. Tudom, hogy szentségtörés, és nem hátul hajt, de egy szintén nagyon látványos, ráadásul nyitható tetejű Opel Cascada kétliteres dízellel, automatával, a közepesnél jobban felszerelve kevesebb, mint felébe kerül a fekete BMW-nek!

Viszont ezek egyike sem BMW. Józan ésszel ugyan még egy lottóötös után is nehéz tehát megmagyarázni egy új BMW-t, de hát nem is a józan ész miatt szoktak luxuscikkeket venni az emberek. Pláne, ha ilyen szép az a luxuscikk.

A 3-as limuzinnál gonoszabb, agresszívebb forma nem követel légellenállás-béli áldozatot: a4-es alaktényezője éppúgy 0,28, mint a 3-asé

A 3-as limuzinnál gonoszabb, agresszívebb forma nem követel légellenállás-béli áldozatot: a4-es alaktényezője éppúgy 0,28, mint a 3-asé

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű
  • Takarékos
  • Jó vezetni
  • Tágas
  • BMW
  • Családi autónak kényelmetlen
  • Méltatlanul harsány dízelmotor
  • Jól felszerelve nagyon drága


Tetszik a BMW dízel kupéja? Mennyire? 1-10-ig értékelheted!
átlag
9.45
szavazat
33
Tetszik a BMW dízel kupéja? Mennyire? 1-10-ig értékelheted!