Röviden – Audi A3 limuzin

Mi ez?

A Golf-méretű A3-as Audi négyajtós változata. A megboldogult Volvo S40-re hasonlító prémiumtermék lépcsős háttal az alsó középkategóriában

Mit tud? Győrben készül és nem nagy, de kifinomult autó.
Mibe kerül? A tesztelt változatban listaára 7 310 350 Ft. Az alapár 6,3 millió forint, a 300 lóerős S3 érkezéséig az 1,8 TFSI quattro a legdrágább, 9,7 milliós árral.
Kinek jó? Bár Kína és az USA a két fő célpiac, Európában is biztos veszik majd, akiknek méretben nem kell az A4, de szedánt akarnak és igénylik a négy karika technikáját, komfortját, presztízsét.

Amikor 21 éve a Mercedes-Benz a 190-nel egy minden addiginál kisebb és olcsóbb modellt dobott piacra, nagy volt a vita, hogy erre rámegy-e az arculatuk. Nem ment rá, még az A-osztályra sem. Amikor az Audi a német prémiummárkák közül elsőként kihozta az A3-at, ugyanerről folyt a diskurzus 1996-ban, ma pedig az A3 teljes modellcsalád kabrióval, három- és ötajtóssal, na meg egy ideje a Győrött gyártott limuzinnal.

Igazi Audi

Ez a márka legkisebb szedánja, de pont azért lesz sikeres, mert valódi Audi. A tükörben megpillantva, potens dudáját hallva vagy a látványosan értékes és vékony képernyőt csodálva, ahogy hangtalanul kiemelkedik a műszerfali résből.

Audiságával az autó megugrotta a legnehezebb lécet, de a konstrukció igényel némi megértést. Ezen a hosszon akkora ajtónyílást lehetett kialakítani, amekkorát, ezért magasabb embereknek hátra kényelmetlen behajtogatniuk magukat.

Németországban sima utazótempó a 160-180, pedig az A3 nem nagy autó. 160-nál hetedikben alig megy 3000 fölé a fordulatszám
Oldalról az A4 arányosabb limuzin, de szemből a belső sávban ez is ugyanolyan hatásos, mint egy nagyobb testvér
Váratlanul alacsony fogyasztással és nagyautós viselkedéssel meggyőző volt az A3 limuzin. De miért marad ki belőle ennyi alapvető felszerelés?
Vonzóbb lehet vezetői autóként, mint egy 508, Accord, Avensis, Mondeo, Insignia vagy Passat
31 fotó

Igényesebb megoldás volna egy külső zsanér, ami nem vesz el helyet a csomagtérből. A célcsoportnak fájhat,  hogy kimaradt a sílécalagút, csak az Ambiente kivitelhez rendelhető

Igényesebb megoldás volna egy külső zsanér, ami nem vesz el helyet a csomagtérből. A célcsoportnak fájhat, hogy kimaradt a sílécalagút, csak az Ambiente kivitelhez rendelhető


Adatlap

Audi A3 1,4 TFSI Attraction

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval
Motor 1395 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 140 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,4 sec
Végsebesség 219 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,8 l / 100 km

Feleségemmel mi 178 illetve 190 centis magassággal nem férünk el kényelmesen egymás mögött. Ha ő előre ül, akkor meg arra kevés a lábhely, hogy elhúzzuk az üléstámlát a kalimpáló gyermeklábak hatósugarából. Aki azonban utazott a Mercedes-Benz CLA-ban, azzal a keret nélküli, kupés ablakok sem feledtetik, hogy a kecskeméti konkurensben még több helyet áldoztak fel a design oltárán.

Erősen hiányos a felszereltség

Ezen az árszinten több mint zavaró, hogy a kulcsnélküli ajtónyitásnak a hátsó ajtókban nincs érzékelője. Ha a FIAT Linea képes külső zsanérral nyitni-zárni a csomagtérfedelet és kartámasszal kényeztetni a hátsó utasokat, akkor egy 7,3 milliós listaárú A3-ban ez beleférhetne. De nem, az Attraction és az Ambition nem is rendelhető könyöktámasszal, a kényelemorientált Ambiente-kivitelhez pedig feláras, csomagban a sílécalagúttal. A német prémiummárkák felszereltségpolitikájával jár az extraként mért ködlámpa és USB-csatlakozó.

De nem ez számít, hanem hogy a kasszához szólított vásárló azt érezze, ez egy valódi Audi. És ő ezt fogja érezni. A hang, ahogy a kerek szellőzőrostélyok bekattannak, az tanítani való. A karosszérián végigfutó élek precíz íve, a belső tér kidolgozása, a felületek eleganciája és tapintása szintén.

Lépcsős háttal is jó vezetni az A3-ast. Az igényes belső térben autópályán sietve sincs nagy zaj

Lépcsős háttal is jó vezetni az A3-ast. Az igényes belső térben autópályán sietve sincs nagy zaj

Sok funkció, élhető menük

Elöl optimálisan beállítható és hosszabb utakon is kényelmes az ülés, a barna bőrkárpit jó minőségérzetet sugall. Most is tetszett az Audi menürendszere, amely a középső tárcsával könnyen használható. Tetején a kézírást felismerő funkció mindig jó játék, még ha nem is gyorsabb így beadni a navigációs célokat. A telefon csatlakoztatása úgy megy, ahogy más autókban is kellene, gyors és logikus lépésekben.

A motor gombnyomásra indul, esetünkben száraz kuplungos DSG váltó csatlakozik hozzá. Az automatikus váltó működése messze nem olyan kifinomult, mint az olajos kuplungosé vagy az 1-es BMW-ben a nyolcfokozatú automatáé, mert az autó kis rántással lódul neki. A váltások aztán lágyan és villámgyorsan mennek.

Németországban sima utazótempó a 160-180, pedig az A3 nem nagy autó. 160-nál hetedikben alig megy 3000 fölé a fordulatszám

Németországban sima utazótempó a 160-180, pedig az A3 nem nagy autó. 160-nál hetedikben alig megy 3000 fölé a fordulatszám

Komoly nyomaték: 250 Nm

A 140 lóerős motor nyomatéka 250 Nm, ami ekkora teljesítménnyel turbómotortól is kiugróan jó érték, ráadásul 1500 és 3500 között állandó. A legtöbb helyzetben 2000 alatti fordulatszám elég neki, a váltásonként kicsit eső fordulatszámmérőt nem kell megtornáztatni, hogy az autó jól menjen. Banális hangja, a porszívószerű zúgás elég csúnya, de ez csak erős kihúzatásnál jön ki, ha tényleg nagyon sietünk.

Autópályán, persze Németországban, 160-180-nál sem izzad a tenyerünk. Zaj sincs sok, a motor 160-nál alig forog 3000 felett. A négyhengeres a bőséges forgatónyomatékkal elbírja a hosszú áttételezést, nem kell bőgetni, mint a hasonló teljesítményű, ványadt szívómotorokat. Az A3 lépcsős háttal is a nagyok nyugalmával söpör, hiába kisebb és könnyebb náluk.

Autópályán 6,3 liter százon

Viszonylag csekély súlya, a 0,29-es alaktényező, a hetedikben hosszú áttételezés, a modern, két henger kiiktatásával és közvetlen befecskendezéssel spóroló benzines révén az A3 parádésan keveset fogyaszt. Városban 7,7 litert mértünk 100-on, autópályán 6,3 literrel érdemes számolni.

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval

7 310 350 Ft a listaára a hengerkiiktatós benzinessel és 668 020 forintos DSG automata váltóval


Mivel a tesztautó a 140 lóerős motorváltozat (van 122 lóerős is), ezzel az 1,4 TSI-vel már hátra is független felfüggesztés jár, amit az alap dízel és a belépő benzines nem kap meg. Tulajdonképpen szégyen, hogy az Audinál ez pont ugyanúgy oszlik meg mint egy Leon, Octavia vagy VII-es Golf esetében.

Jár hozzá a jobbik hátsó futómű

Autós lapként nyilván értékeljük az igényesebb műszaki megoldást, de vezetés közben a csatolt hosszlengőkaros futómű is bőven elég jónak bizonyult, pláne az átlagvásárlónak, aki nem kúszik be a kocsi alá gyönyörködni az oldalanként négy hátsó lengőkarban.

Teljesen új fejlesztés az alublokkos 1,4 TSI, lánchajtású vezérműtengellyel. Kis terhelésnél, 1400 és 4000/perc fordulat között egy mechanika kikapcsolja a két középső hengert, a pumpálási veszteségeket zárt szelepek csökkentik és ilyenkor nincs benzinbefecskendezés. A kapcsoláshoz 11 ezredmásodperc is elég. Semmiféle rántás nem kíséri a középső két henger kiiktatását és aktiválását

Teljesen új fejlesztés az alublokkos 1,4 TSI, lánchajtású vezérműtengellyel. Kis terhelésnél, 1400 és 4000/perc fordulat között egy mechanika kikapcsolja a két középső hengert, a pumpálási veszteségeket zárt szelepek csökkentik és ilyenkor nincs benzinbefecskendezés. A kapcsoláshoz 11 ezredmásodperc is elég. Semmiféle rántás nem kíséri a középső két henger kiiktatását és aktiválását

Azt nem állítom, hogy alánézés nélkül is meg tudnám mondani, épp melyik futómű van az A3 limuzinban, de ez a megoldás kétségtelenül jó. Bár pár hete még 24 fokban morzsoltuk a téli gumikat, az Attraction sportfutóművével így sem volt szivacsos az autó. A pontos kormányzás és a flott viselkedés a Stigen innen tetszeni fog a többségnek, aki pedig kényelmesebb rugózásra vágyik, rendelhet Ambiente kivitelt.
A 140 lóerős A3 limuzin és kézi váltós alternatívái, tágan értelmezve Listaár, forint
Audi A3 1,4 TFSI Attraction (140 LE, 250 Nm) 6 642 330
Mazda3 Sedan G120 Attraction (120 LE, 200 Nm) 5 299 900
Mercedes-Benz CLA 200 (156 LE, 250 Nm) 9 126 130
Volkswagen CC 1,4 TSI (160 LE, 240 Nm) 9 342 350

Nagyobb autók, szerényebb emblémával Listaár, Ft
Honda Accord 2,0 i-VTEC S (156 LE, 192 Nm)  7 199 000
Opel Insignia 1,4T (140 LE, 200 Nm) 6 980 000

Automatikus váltóval, a 140 lóerős benzinessel 7 310 350 forintba kerül a tesztelt modell. A turbós 1,4-es Insignia listaára kézi váltóval 6 980 000 Ft, a manuális A3 szedán 6,6 milliótól elvihető.

Mivel a Superb tesztjéből kiderült, hogy a hátsó lábtér mennyire nem szempont a vezetői cégautók kiválasztásában, az A3 limuzin veszélyes lehet a listaáron hasonló összegbe kerülő középkategóriás autókra az Avensistől a Passatig. Ahol a CLA már túl szűk és extravagáns a flottamenedzsernek, ott a lépcsőshátú A3 még elfér. Mert úgy sportos limuzin, hogy ebben a limuzin is hangsúlyos.

Mellette – Ellene
  • Igényes összeszerelés, jó minőségérzet
  • Erős, takarékos turbómotor
  • Elfogadható térkínálat
  • Méretén túlmutató kényelem és aktív biztonság
  • Felárért vonzó és modern extrák tömege
  • Jó vezethetőség
  • Győrben készül
  • Kihúzatáskor csúnya motorhang
  • Rántás meglóduláskor az automata váltó miatt
  • Hiányos szériafelszereltség
  • Helyenként spórolós részletmegoldások (csomagtérzsanér, hiányzó kulcsérzékelők a hátsó ajtókból, egyszerűbb hátsó futómű a gyengébb motorokhoz)


Az A3 limuzin Győrben készül. Büszkék lehetünk rá?
átlag
7.83
szavazat
18
Az A3 limuzin Győrben készül. Büszkék lehetünk rá?