Végy egy koros amerikai modellt, rajzoltasd át az európai ízlésnek megfelelően, korszerűsítsd technikailag és mondd rá, hogy új - így szól a Chrysler-Fiat konszern bevált receptje. A Jeep Grand Cherokee-t is átfőzték. Finom lett.
A gengszterromantika kedvelőinek, vagy aki tényleg akar terepezni egy luxusautóval
A Jeep kőkemény amerikai katonai terepjárókkal kezdte 1941-ben. 2013-ra egy nagyon kifinomult, műszakilag végtelenül bonyolult luxusterepjáróig jutott, mely immár dizájnban is felveszi a versenyt a legmenőbb európai márkákkal. A hazai bemutatón szlalompályán, sárban és országúton is meghajtottuk. Sajnos a 6,4 literes V8-as fenevadat nem próbálhattuk ki, de a háromliteres dízel és nyolcfokozatú ZF váltó után tulajdonképpen nem is hiányzott annyira.
Jeep Grand Cherokee: magyar sárban
1/69 Ilyen volt, olyan lett. Jól állnak a Rolls-Royce-os lámpák a Grandcsirkének
Ilyen volt, olyan lett. Jól állnak a Rolls-Royce-os lámpák a Grandcsirkének
Fotó megosztása:
2/69 A Jeep komoly melóval emelte magát luxusautó-gyártóvá a második világháború óta
A Jeep komoly melóval emelte magát luxusautó-gyártóvá a második világháború óta
Fotó megosztása:
3/69 Klasszikus dizájnelem a hétlyukú hűtőmaszk, új a rollsos lámpa
Klasszikus dizájnelem a hétlyukú hűtőmaszk, új a rollsos lámpa
Fotó megosztása:
5/69 Valahogy a súlyt is képes éreztetni a formákon keresztül
Valahogy a súlyt is képes éreztetni a formákon keresztül
Fotó megosztása:
6/69 A feneke nem sikerült a legszerencsésebbre, kicsit koreaias
A feneke nem sikerült a legszerencsésebbre, kicsit koreaias
Fotó megosztása:
7/69 Minimum 15 milliót kell adni egy új Grandcsirkéért
Minimum 15 milliót kell adni egy új Grandcsirkéért
Fotó megosztása:
9/69 A 250 lóerős, 570 Nm-es V6-os dízel teljesen elegendő a Jeephez
A 250 lóerős, 570 Nm-es V6-os dízel teljesen elegendő a Jeephez
Fotó megosztása:
10/69 Aki sokat terepezik, a Quadra Drive II csomagot válassza. A hátsó sperrdifis hajtással mindenhonnan ki lehet jönni, tán még utcai gumival is
Aki sokat terepezik, a Quadra Drive II csomagot válassza. A hátsó sperrdifis hajtással mindenhonnan ki lehet jönni, tán még utcai gumival is
Fotó megosztása:
11/69 Land Rover, Range Rover és Jeep: ez a három márka kínál hitelesen valódi terepjáró képességet a luxusautó mellé. Na jó, a Landcruiser V8-cal a Toyota is, de egy Toyotáról nehéz elhinni, hogy luxusautó
Land Rover, Range Rover és Jeep: ez a három márka kínál hitelesen valódi terepjáró képességet a luxusautó mellé. Na jó, a Landcruiser V8-cal a Toyota is, de egy Toyotáról nehéz elhinni, hogy luxusautó
Fotó megosztása:
13/69 Jól űll a sár a Grand Cherokee-nak
Jól űll a sár a Grand Cherokee-nak
Fotó megosztása:
14/69 Minden tisztelet a dagonya után a luxusautó fényét visszaadó melósoké
Minden tisztelet a dagonya után a luxusautó fényét visszaadó melósoké
Fotó megosztása:
15/69 Szlalompályára vinni egy 24 mázsás autót: érdekes gondolat
Szlalompályára vinni egy 24 mázsás autót: érdekes gondolat
Fotó megosztása:
17/69 Az előd nem teljesített valami fényesen a jávorszarvas-teszten, ezzel nem volt gond
Az előd nem teljesített valami fényesen a jávorszarvas-teszten, ezzel nem volt gond
Fotó megosztása:
18/69 A jávorszarvas-teszt fő nehézsége, hogy a faltól falig majdnem négyet forgó kormányt kellő gyorsasággal kezeljük
A jávorszarvas-teszt fő nehézsége, hogy a faltól falig majdnem négyet forgó kormányt kellő gyorsasággal kezeljük
Fotó megosztása:
19/69 A légrugó nem sporteszköz: ekkorát bólintani fékezéskor kevés autó képes
A légrugó nem sporteszköz: ekkorát bólintani fékezéskor kevés autó képes
Fotó megosztása:
21/69 Az elődmodell, butább lámpákkal
Az elődmodell, butább lámpákkal
Fotó megosztása:
22/69 A Rolls-Royce Phantom inspirálta új fényszórók
A Rolls-Royce Phantom inspirálta új fényszórók
Fotó megosztása:
23/69 Sima halogén
Sima halogén
Fotó megosztása:
25/69 Alapáron bi-Xenon az új modellben
Alapáron bi-Xenon az új modellben
Fotó megosztása:
26/69 Szörnyű amerikai giccsparádé a fullos elődben
Szörnyű amerikai giccsparádé a fullos elődben
Fotó megosztása:
27/69 Finom európai luxus az új Grand Cherokee-ban
Finom európai luxus az új Grand Cherokee-ban
Fotó megosztása:
29/69 A régi V8-as Hemi 5,7 literes volt, az új 6,4, hengersor-lekapcsolással
A régi V8-as Hemi 5,7 literes volt, az új 6,4, hengersor-lekapcsolással
Fotó megosztása:
30/69 A háromezres V6-os dízel finoman jár, erős és rugalmas
A háromezres V6-os dízel finoman jár, erős és rugalmas
Fotó megosztása:
31/69 A régi műszeregység. Nem épp luxusautós
A régi műszeregység. Nem épp luxusautós
Fotó megosztása:
33/69 Az új műszerblokk TFT-kijelzős
Az új műszerblokk TFT-kijelzős
Fotó megosztása:
34/69 Vetített sebességmérő, grafikus üzenetekkel
Vetített sebességmérő, grafikus üzenetekkel
Fotó megosztása:
35/69 Vetített sebességmérő, grafikus üzenetekkel
Vetített sebességmérő, grafikus üzenetekkel
Fotó megosztása:
37/69 A legszebb nem igazi sebességmérő, amit eddig láttam
A legszebb nem igazi sebességmérő, amit eddig láttam
Fotó megosztása:
38/69 A kerekek berugózásáról, a kormányzott kerekek állásszögéről is ad infót a kijelző
A kerekek berugózásáról, a kormányzott kerekek állásszögéről is ad infót a kijelző
Fotó megosztása:
39/69 A régi modellhez ötfokozatú automata járt, lassú volt és darabos
A régi modellhez ötfokozatú automata járt, lassú volt és darabos
Fotó megosztása:
41/69 A ZF nyolcfokozatú automatája dolgozik az új kasztniban
A ZF nyolcfokozatú automatája dolgozik az új kasztniban
Fotó megosztása:
42/69 Az egyetlen igazi innováció: két tempomat. Ha nem akarom, nem kell a követőradart használnom a sebességtartáshoz
Az egyetlen igazi innováció: két tempomat. Ha nem akarom, nem kell a követőradart használnom a sebességtartáshoz
Fotó megosztása:
43/69 Csodás a központi kijelző grafikája
Csodás a központi kijelző grafikája
Fotó megosztása:
45/69 Minőségi anyagok, finoman eldolgozva
Minőségi anyagok, finoman eldolgozva
Fotó megosztása:
46/69 Fekete kárpit a fantáziátlan vevőknek
Fekete kárpit a fantáziátlan vevőknek
Fotó megosztása:
47/69 Csodás a bézs belső, igazi luxusszalon
Csodás a bézs belső, igazi luxusszalon
Fotó megosztása:
49/69 Az ülés memóriagombjai az ajtóra kerültek, az ablakemelők konzolja egy az egyben Merci
Az ülés memóriagombjai az ajtóra kerültek, az ablakemelők konzolja egy az egyben Merci
Fotó megosztása:
50/69 Hátul temérdek hely fogadja az utasokat
Hátul temérdek hely fogadja az utasokat
Fotó megosztása:
51/69 Mozi a hátsó traktusban
Mozi a hátsó traktusban
Fotó megosztása:
53/69 Kis hülyeség: a motoros csomagtérfedél a fedél alatt állva kapcsolható. A rendszer késleltetéssel és csipogással próbálja elkerülni a sofőrlefejezést
Kis hülyeség: a motoros csomagtérfedél a fedél alatt állva kapcsolható. A rendszer késleltetéssel és csipogással próbálja elkerülni a sofőrlefejezést
Fotó megosztása:
54/69 782 liter, maradhat?
782 liter, maradhat?
Fotó megosztása:
55/69
Fotó megosztása:
57/69 Független hátsó futómű, egy kicsit lengén öltözttve
Független hátsó futómű, egy kicsit lengén öltözttve
Fotó megosztása:
58/69 Védet karter, masszív vasak elöl
Védet karter, masszív vasak elöl
Fotó megosztása:
59/69 A 2013-as Grand Cherokee hamar jött, alig két évvel az előző kiadás után
A 2013-as Grand Cherokee hamar jött, alig két évvel az előző kiadás után
Fotó megosztása:
61/69 A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
Fotó megosztása:
62/69 A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
Fotó megosztása:
63/69 A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
Fotó megosztása:
65/69 A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
Fotó megosztása:
66/69 A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
Fotó megosztása:
67/69 A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
A 2014-es Jeep Grand Cherokee magyarországi bemutatójának érdekesebb diái
Fotó megosztása:
69/69
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Minimum 15 milliót kell adni egy új Grandcsirkéért
Külső
Mire is hasonlít ez az új pofa, nem bírok rájönni, mondta mellettem a kolléga a konferenciateremben. Mire, hát a Rolls-Royce Phantomra, mondtam neki, és bingó – az ő fejében is ez motoszkált. Nem csoda, az új fényszóró mintha egy az egyben a Rollsról jött volna. LED-es menetfény-keretével igazán feldobja a Grandcsirke megjelenését, nagyon korszerűnek hat, és csak a magunkfajta kekec hivatásos autóbuzik morogják a bajszuk alatt, hogy az igazán menő presztízsmárkák csúcsfényszóróiban nem csak a menetjelző fény LED-es, hanem a többi is.
A hátsó lámpák már teljesen LED-esek, de ezzel együtt a Grand Cherokee hátulról néz ki a legkevésbé jól. Kicsit koreaias a segge, a lámpák mintha a Golfról jönnének, a fura arányú oldaldomborítással pedig még egy kicsit Renault Koleos-os is a látvány, ami pedig semmiképp nem dicséret esztétikailag egy autónak.
Aki sokat terepezik, a Quadra Drive II csomagot válassza. A hátsó sperrdifis hajtással mindenhonnan ki lehet jönni, tán még utcai gumival is
Az utcaképben persze a méret és a valahogy szemmel is érzékelhető óriási tömeg határozza meg a nagy luxusterepjáró látványát. Az összkép brutális, a 2013-as Grandcsirke legalább annyira félelemébresztő látvány, mint a legelső széria volt a maga idején. Ez is tudja, amit a régi: ha egy kis bolt előtt megáll egy fekete Grand, már magától hozza is ki a tulaj a védelmi pénzt.
Az új Grand Laredo, Limited, Overland, Summit és SRT kivitelben rendelhető, az egyes felszereltségekhez más hűtő, maszk és felni tartozik (18-tól 20 collig), az Overlandtól alapáras tétel a jókora motoros üvegtető.
Adatlap
Jeep Grand Cherokee: magyar sárban
Motor
2987 cm3, Dízel, V6
Teljesítmény
250 LE
Nyomaték
570 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
8,2 sec
Végsebesség
202 km/h
Fogyasztás (vegyes)
11,6 l / 100 km
Belső
A Grand Cherokee legdöbbenetesebb változása az utastérben tapasztalható. De hiszen ez szép! Igényes! Minőségi! A rettenetes műfabetétek, a nagy, sima plasztikfelületek, a sokkal olcsóbb és kisebb kocsikba való klímakonzol, műszeregység, ülés eltűnt, helyüket a német prémiumautók minőségével vetekedő, a brit és japán luxuskocsik minőségét sok mindenben verő új cuccok vették át.
Temérdek szín, kárpit, dekorbetét választható a kocsihoz, a 8,4 collos központi kijelző felbontása remek, a szoftver grafikáját gondosan kimunkálták. A műszeregység középső része is egy TFT-monitor, de a virtuális sebességmérő a legjobb, amit eddig láttam bármiben, Jaguartól GT5-ös BMW-n át Opel Insigniáig.
A ZF nyolcfokozatú automatája dolgozik az új kasztniban
Az SRT kivitelben 19 hangszórós, 825 wattos Harman-Kardon audiorendszer muzsikál. A bőrök finomak, a fák tapintása megerősíti: ez valódi! Az új kormány is háromküllős, mint a régi, de kimunkáltsága igen messze áll a régi redneckes primitívségtől. Az ablakemelő panel a vezető könyökénél ugyanaz, ami a Mercedesekben is van. A csomagtér kárpitozása, különösen a világos belsejű autóké szinte beköltözésre csábít. Az új Grand Cherokee utasterében nemigen van mibe belekötni.
Motor, váltó
Az Európába hurcolt amerikai autók gyenge pontja általában a motor. Ha erős és dinamikus, sokat eszik. Ha keveset eszik, vacak.
Szlalompályára vinni egy 24 mázsás autót: érdekes gondolat
Az új Grancsirke benzines blokkjairól nem tudok nyilatkozni, a bemutatón sem a V6-os, sem a V8-as HEMI blokkot nem próbálhattuk ki (és hát valószínűleg nem is adnak el ilyennel mifelénk újonnan egy ilyen kocsit sem). A háromliteres VM dízel ellenben remekül teljesített. Mi az erősebb, 250 lóerős verziót próbáltuk, egy rossz szavam nincs rá, pláne, hogy kiváló váltó is jár mellé.
A 2014-es modellévvel a Jeep is megvette a ZF nyolcfokozatú automata váltóját. BMW-kben, Audikban már többszörösen bizonyított ez a sebességváltó, a Jeepben sem vall szégyent. Andalgásból padlógázra ugyan kicsit komótosan ébred és kapcsol vissza, de tempóban maradva a kapcsolások olyan gyorsak, hogy a fenének se hiányzik a DSG.
Futómű
A bemutatón légrugós kocsikkal gurultunk, a rendszer neve: Quadra Lift és az Overland kiviteltől jár a Grand Cherokee-hoz. Puha és finom, terepen nagyon kényelmes vele az autó. Aki leginkább csak országúton használja autóját, talán kicsit túl lágynak találja majd: össze nem mérhető a futómű precizitása egy X5-ösével, Q7-esével.
Extrák
Egyszerűbb felsorolni, mi nem rendelhető a Jeephez a modern extrák közül: nincs sávtartó elektronika, nincs automata parkolás és a radaros tempomathoz is csak az év végén érkezik meg a teljes megállásra és elindulásra is képes dugóüzemmód-csomag. (Jó, egyik sem élet-halál kérdés, de azért ez a lemaradás egy 15 milláról induló kocsinál manapság, amikor a Golfhoz is elérhető mindez, szégyen.)
Az egyetlen igazi innováció: két tempomat. Ha nem akarom, nem kell a követőradart használnom a sebességtartáshoz
Bár a sajtóanyag számtalanszor említi az „innováció” szót, a Jeep új extrái inkább csak felzárkózást jelentenek. Valódi innovációt egyet találtam benne: a tempomatot, pontosabban azt, hogy kettő van belőle. Egy gombbal a klasszikus sebességtartást aktiválhatjuk, egy másik kell a követőradaros rendszer bekapcsolásához. Aki sokat sztrádázik és sokat bosszankodott már a pillanatnyi sávváltások miatt lépten-nyomon feleslegesen lassító új követőradaros rendszerek miatt, fogja értékelni, hogy olyan tempomat-üzemmód is van, ami nem fogja állandóan elvenni a gázt.
Szlalomban
A magyar importőr képviselője sajátságos kríziskommunikációs taktikát követve maga hozta szóba a bemutatón a Jeep Grand Cherokee „közismert” Youtube-videóját egy jávorszarvas-kerülő tesztről, ahol a kocsi majdnem felborult. Ki látta a filmet?, kérdezték. Kevesen tettük fel a kezünket, meg is kaptuk, hogy biztosan a nyomtatott sajtó képviselői vannak többségben. Hát, például én sem láttam, ezért megkerestem. Íme, hadd lássák Önök is, kedves olvasók, nehogy aztán papírújságot morzsoló kövületeknek nézzék Önöket:
Érdekes anyag, nem is kommentálnám. Mindenesetre az új modell légrugói állítólag már feszesebb beállításokat kaptak, amit ellenőrizhettünk is a kiskunlacházi reptéren egy bójasoron. Jómagam 60, 70, 90 majd 104 km/h sebességgel vágtam neki a képzeletbeli jávorszarvas kikerülésének, a kocsi pedig egyáltalán nem tanúsított veszélyes viselkedést. Nagyot dőlt a puha, komfortos légrugókon, nagyokat kellett csavarni az érzéketlen kormányon, de nem történt semmi, még bóját sem érintettem, pedig nem vagyok sumakker.
A kollégák sem borították fel az autót, még csak hasonló dőlést sem sikerült produkálnunk, mint ami a videón sorozatban látható az előző modellel. Persze nem rutinpályára való a majd’ 2,5 tonnás behemót, de félni nem kell benne még a Lappföldön sem, ez bebizonyosodott.
Terepen
Országúti gumikkal indultunk el egy sáros téeszúton, hogy megnézzük, mit tud a Quadra Drive II. Nos kérem: mindent, amit tudhat. Néha teljesen keresztben csúsztunk az úton, de sosem álltunk, mindig mentünk. A Grand Cherokee a bonyolultabb, hátsó sperrdifis 4×4-gyel gyakorlatilag megállíthatatlan, csak a 2,4 tonna lendületes felültetésével lehet zavarba hozni.
Land Rover, Range Rover és Jeep: ez a három márka kínál hitelesen valódi terepjáró képességet a luxusautó mellé. Na jó, a Landcruiser V8-cal a Toyota is, de egy Toyotáról nehéz elhinni, hogy luxusautó
A vicc kedvéért azért két Wrangler Rubicon is ott volt a konvojban, rendes terepgumikkal, mechanikus difizárral. Nos, ahogy falat fúrni sem áll neki az ember egy körömpolírozóval, úgy igazi terepre sem célszerű Grand Cherokee-val menni. A Grandnak komoly munka volt a dagonya, a Wranglernek meg lételem, szóval agronómusok ne grandcsirkét kérjenek szolgálati járműnek. De el kell ismerni, hogy komoly terepen a német luxus-SUV-oknál életképesebb még a luxus-Jeep is.
Országúton
Tempós országúti vezetésben is kipróbáltuk az autót, de bevallom, nem sok mindenre emlékszem; gyakorlatilag kómába estem a puha, illatos kabinban. Leginkább a menürendszert nézegettük, ahogy grafikusan kijelzi a kerekek berugózását meg a kormány állásszögét, a hőmérsékletet a váltóházban és a karterben, meg ilyenek. A kocsi, dízel Overlandünk egykedvűen tolta át magát a körforgalmakon, előzéseken, úthibákon, ugyanazt a fensőbbséges magatartást tanúsítva, amit bármely társa tud húszmillió felett.
Ha bárki megkérdezné, ML Mercivel, X5-tel, Land Cruiser V8-cal vagy Discoveryvel járna-e inkább jobban 15-20-30 millióért, csak azt mondhatnám: ízlés dolga. Legalábbis most már az; az előző modell még nem igazán felelt meg az európai ízlésnek, ez meg teljesen. Komoly baja pedig – nincs.
Mellette – Ellene
Rolls-os pofa
Hatalmas belül
Jó minőségérzet
Jó dízelmotor-ZF váltó kombó
5 év vagy 100 ezer km garancia
Nagyon nehéz
Komplikált rendszerek tömkelege a drágább verziókban