Röviden – Subaru Forester 2.0D Sport | |
---|---|
Mi ez? |
Szabadidő-autó boxer-dízellel és igényes 4×4-gyel |
Mit tud? | Jól néz ki, tágas és kevés van belőle |
Mibe kerül? | 10 millió alatt már elvihető a dízel Forester |
Kinek jó? | Műszaki sznoboknak, Subaru-fanoknak |
A Subaru kis szabadidő-autójának negyedik generációja megnyugtatóan bőkezű garanciával, kiábrándító beltéri anyagminőséggel és a boxer-dízel csodájával várja azokat, akik nem akarnak RAV4-et, CX-5-öt, Tiguant, X1-est, Antarát, CR-V-t meg ilyeneket venni két-két és fél dízel, összkerekes Dacia Duster áráért.
Külső
A „Subaru” hosszú-hosszú időn keresztül volt a „csúnya” szinonimája az autóiparban. De azok az idők elmúltak. A Forester vad külseje, a szögletes bakancsforma az agresszív részletekkel telitalálat. Mindenki megnézte, tacskósétáltató bácsik lestek be az ablakán, babakocsis anyukák fordultak utána, irigykedve sandítottak oda a lámpánál bősz férfiak mindenféle más modellből – ja, és persze nekem is tetszett. Az a fajta kocsi a Forester, amire elégedetten vissza-vissza néz a büszke tulaj a bevásárlókocsi fogantyúja mögül az áruházi parkolóban.
A Sport felszereltségű tesztautó minderre még rádob pár lapáttal. 18-as felni (és milyen felni!), rajta 225-ös gumik. Sötétített hátsó oldalablakok, panoráma-üvegtető, hetyke kis tetőspoiler hátul, és persze a lényeg: a brutális légbeömlőkkel díszített első lökhárító. Állat, na.
Hasonlít egy kicsit a Land Rover Freelanderhez, legalábbis hangulatában: látszik rajta, hogy nem csak műmájer SUV, hanem valóban tud mit kezdeni az úttalan utakkal. No de mi nem esztéták vagyunk itten a Vezessnél, hanem autós újságírók. Ezért nem állhatunk meg annál, hogy a Forester szép, azt is illik megnéznünk, mit jelent légellenállásban a szögletes brutalitás. Nos; egy Subaru által kiadott típusismertető szerint 0,33 a cW-érték. Ha igaz, le a kalappal: a Dacia Dusteré 0,41.Belső
A 2013-as Forester európai szemmel mindaddig teljesen rendben van, még hangyafülényivel kilencmillió alatt elvihető alapkivitelben is, amíg bele nem ülünk. De most tényleg, nézzék meg ezt a képet, a legdrágább dízel Forester műszerfaláról:
Ilyen egy 11 450 000 forintos autó beltere? Fantáziátlan formák, kopogós műanyagok, ráncot vető, lógó bőr, japán egyengombok, nem elég széles tartományban állítható kormány, tökéletlen pedálrend, térdet nyomó középkonzol? Ez a primitív műszeregység a monokróm LCD-vel, a sebességmérőn a 123-as 200D-Mercihez hasonlóan felírt sebességváltási határokkal? A kulcsnélküli nyitás-indítás mellett kifejezetten anakronisztikus ez a sivár távol-keleti utastér.
Vezetéstámogató rendszerekben, kényelmi extrákban sem egészen naprakész az autó. A fullos modellben volt ugyan kulcsnélküli nyitás-indítás és a csomagtérfedelet is villanymotor zárta-nyitotta (idegesítően lassan), de a valóban korszerű extrák nem rendelhetők a kocsihoz. Nincs ráfutásgátló, követőradar, sávtartó automatika, és parkoláskor is meg kell elégednünk a tolatókamera képével, nincs automata parkolórendszer. A kézifék is manuális, a rádió-navi pedig nem igazi gyári fejlesztésű csoda, hanem egy standard kétdines fejegység, a Harman-Kardontól. Ami ráadásul eléggé fahangon szól, a sok kemény műanyag miatt.
Az persze igaz, hogy a magamfajta autóbuzi, aki szeret a szó klasszikus értelmében vezetni, még örülhet is mindennek a parasztos maradiságnak. Csak legalább ne rontaná el a macsó imidzset a Subaru azzal a szánalmas kis egérmozival, ami a műszerfal tetején a fogyasztásról, a kerekekre jutó nyomatékról, ilyesmiről tájékoztat, bugyuta grafikával és nagy késésekkel. Mert ez leleplezi, hogy a Foresterben nem azért nem hájtek minden, mert a gyártó direkt nem akar playstationt csinálni az autójából – hanem hogy azért, mert nem tud.Hely sok van a kocsiban, hátra könnyű beszállni vagy gyerekülést berakni a közel derékszögben nyíló ajtókon át. Az 505 literes raktér a kocsi mögött állva bővíthető az üléstámlák egy-egy gombbal való könnyed ledöntésével. A raktérajtó a fullextrás változatban motorral nyílik, lassan, de erősen, simán beljebb tol egy kilógó bőröndöt (még ha a távirányító megfelelő gombjára nem is programozták rá a riasztó kikapcsolását, tehát távolból is nyitható a csomagtér, csak visít hozzá a kocsi).
Adatlap
Subaru Forester 2.0d – 2013
Motor | 1998 cm3, Dízel, Boxer 4 |
Teljesítmény | 147 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,2 sec |
Végsebesség | 190 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,9 l / 100 km |
Technika
A Subaru hagyományosan izgalmas technikai megoldásokkal teszi a konkurenciánál kívánatosabbá autóit. A Foresterben a szimmetrikus összkerékhajtás és a boxer-dízel az, amit más nem kínál a piacon.
Az agilis, pörgős, már-már benzinesen élék gázreakciójú motor icipicit ugyan szomjasabb az élvonalbeli (BMW, VW-csoport) dízelmotoroknál, a nyomatékcsúcs-tartomány is szűkebb a kívánatosnál, az önindító minden indításnál többet köszörül egy fél másodperccel a többieknél – de ez mind megbocsátható, hiszen ilyen nincs még egy a világon. Stop-start rendszer nincs hozzá, és a hosszas indítózások alapján úgy tűnik, egy ideig nem is lesz.
A 4×4 rendszert tulajdonképpen főleg a hosszmotor miatt nevezheti szimmetrikusnak a gyártó. A központi differenciálmű viszkókuplungja 20-80-tól 80-20 százalékig tudja variálni a nyomatékarányt az első és hátsó tengely közt. Bár a viszkós 4×4-rendszerek nem a legkifinomultabbak és nem is a legmegbízhatóbbak, a Subaru 5 év vagy 200 ezer kilométer garanciája eloszlatja a tartóssági aggályokat.A dízelmotorhoz nem rendelhető automata váltó, a hatfokozatú kézi viszont komoly csalódást okozott. Japán márkától nem vártam volna azt a kelletlen, akadós, pontatlan viselkedést, amit a kar produkált; gyorsan kapcsolgatni gyakorlatilag lehetetlen volt a szerkezettel. Más boxer-dízel Subaruktól nem emlékszem ilyen gyalázatra, van esély rá, hogy egyedi hibával találkoztam.
Aszfalton
Feszes, pontos futómű, precíz kormányzás jellemzi a Forester viselkedését országúton, városban. A boxermotor segít alacsonyan tartani a súlypontot, így magas építése dacára is remekül tartja az íveket, semleges viselkedésű, stabil a kocsi. A klíma csendesen, finoman működik, a zajszint sem magas, a drágább kivitelekhez járó panoráma-üvegtető jó hangulatot biztosít. Családi utazóautónak remekül beválik a Forester.
A tesztfogyasztás 6,8 literre jött ki, ami nem épp eget rengető eredmény manapság, de az állandó 4×4-gyel jó érték. Külön öröm, hogy meglepően pontosnak bizonyult a fedélzeti számítógép, a maga 6,6 literes jóslatával tankolás előtt.
Terepen
A terepszögek csak átlagosak, de az irdatlan hasmagasság (22 centi, még a Dusternél is magasabb) biztató azok számára, akik nem csak divatból vesznek SUV-ot, hanem tényleg elhagynák néha az épített környezetet. Egész komoly bakhátak is megjárhatók károsodás nélkül, ami útnak nevezhető a józan ész határain belül, azon a Forester elmegy.
Durvább terepen hiányzik viszont a felező. Az egyes nem elég rövid, hogy ne kuplungoljuk el néha a kocsit mélyebb sárban, meredekebb emelkedőn. Fura policy ez a Subarutól: az Imprezában még az 1,5 literes benzineshez is járt a felező, pedig aztán abban a kocsiban kellett a fenének.
Aki tényleg sok sarat akar dagasztani, várjon egy picit: hamarosan, állítólag még az idén a dízelmotorhoz is rendelhető lesz a Subaru saját fejlesztésű fokozatmentes automata váltója (Lineartronic), tárcsás kuplungos központi osztóművel – az lesz igazán dagonyába való.
Ki vegyen ilyet?
Magas ára miatt nehéz józan érvekkel megindokolni egy dízel Forester megvásárlását a nagyon erős mezőnyben. Ha csak a japán modelleket nézzük, akkor is számos vonzó új modellt találunk, gazdag extralistával, tágasabb utastérrel és frissebb beltéri dizájnnal. A kétliteres, 150 lóerő körüli dízel Subaru kézi váltóval, navigációval valahogy így áll a konkurensek között:
A Forester 2.0D belépőmodell és vetélytársai (4×4, kézi váltó, 150 lóerő körüli dízelmotor). Nem akciós listaárak | |
---|---|
Subaru Forester 2.0D Active (147 LE) | 8 990 000 Ft |
Toyota RAV4 2.2 D-CAT Active (150 LE) | 8 150 000 Ft |
Mazda CX5 2.2 4WD Challenge (150 LE) | 8 930 000 Ft |
Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD Lifestyle (150 LE) | 9 399 000 Ft |
Tehát miért is pont a Subarut? Hát esetleg az öt év / 200 ezer kilométer garanciáért, de főleg a boxer-dízelért – olyanja nincs másnak. Kérdés persze, hogy mekkora sikerre elég manapság, az egyre nagyobb képátlójú érintőképernyők, egyre fejlettebb vezetéstámogató elektronikai rendszerek korában egy olyan, hétköznapi használatban különösebb felhasználói előnyökkel nem járó mérnöki bravúr, mint a fekvőhengeres blokk a motortér alján.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|